mijn haflinger houdt zijn bit vast.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:23

irishoekman schreef:
Bedankt dat je wel gewoon normaal kan doen. Ben er sinds vandaag mee bezig geweest en het helpt wel! Misschien ga ik toch over op een ander bit. Maar ik wil wel een "vriendelijke". En niet eentje die hem pijn doet in zijn mond.

Met wat voor bit rijd je hem nu?
Het loslaten en weer oppakken is niet van de ene op de andere dag veranderd. Heeft denk ik gewoon tijd nodig en is bij ieder paard verschillend. Ik denk dat je met elk bit een paard pijn kan doen, ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt. Voor mij en de Haf was een dubbel gebroken trensje (met een plat tussenstukje in het midden) prima :)

Axel_Valerie

Re: mijn haflinger houdt zijn bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:28

Het is idd maar een forum... Maarja als je lelijke dingen gaat pb'en dan houdt het voor mij op..

Mailun89 dat is ook het bit waar ik mee rij.. Mijn paard had namelijk hetzelfde probleem.

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:54

mailun89 schreef:
irishoekman schreef:
Bedankt dat je wel gewoon normaal kan doen. Ben er sinds vandaag mee bezig geweest en het helpt wel! Misschien ga ik toch over op een ander bit. Maar ik wil wel een "vriendelijke". En niet eentje die hem pijn doet in zijn mond.

Met wat voor bit rijd je hem nu?
Het loslaten en weer oppakken is niet van de ene op de andere dag veranderd. Heeft denk ik gewoon tijd nodig en is bij ieder paard verschillend. Ik denk dat je met elk bit een paard pijn kan doen, ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt. Voor mij en de Haf was een dubbel gebroken trensje (met een plat tussenstukje in het midden) prima :)

Ik rijd met een enkel gebroken bitje. Wat zou jij aanraden dan? Hij is wel gevoelig in de mond...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:58

Ik zou een dubbelgebroken bitje proberen met een plat middenstukje...
Daar is het mij ook enorm goed mee af gegaan..

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:01

@ Axel_Valerie; dat wou ik net zeggen een dubbelgebroken trensje, of dubbel gebroken D-trens kan ook.

@irishoekman: Dubbel gebroken dus ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:04

Ja de dubbelgebroken Dtrensje is misschien nog wel beter voor jou.. Hij heeft toch een heel gevoelige mond zei je? De dubbelgebroken D trens ligt iets stiller in de mondhoeken..

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 21:43

Axel_Valerie schreef:
Ja de dubbelgebroken Dtrensje is misschien nog wel beter voor jou.. Hij heeft toch een heel gevoelige mond zei je? De dubbelgebroken D trens ligt iets stiller in de mondhoeken..

Oke fijn dat jullie zo meedenkend zijn! Ga er van de week 1 halen. Ik houd jullie op de hoogte!

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:57

Ben benieuwd hoe het gaat! Succes in ieder geval!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:20

HA --> RT-P

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 22:59

Leo schreef:
HA --> RT-P

?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:01

Ja het gaat toch om de haflinger?

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 23:03

Axel_Valerie schreef:
Ja het gaat toch om de haflinger?

Ja maar ik snap die letters/tekens niet haha

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:05

Je bent naar een problematiek topic gezet ipv de rassenpraat. Terwijl wij het hier allemaal over de haflingers hebben...

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:12

En als je nou met een touwhalster/hackamore gaat rijden tijdelijk? Druk op de neus is ook heel gevoelig en dat kan hij niet vastpakken. Dan zal ik wel eerst alleen in de bak rijden, en als hij dan goed luistert kan je weer proberen een zacht bit te gebruiken. Maar als je paard ervandoor gaat, moet je één teugel naar je toe halen en omtrekken, dan heb je hem i.i.g. gestopt :P

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 23:13

Axel_Valerie schreef:
Je bent naar een problematiek topic gezet ipv de rassenpraat. Terwijl wij het hier allemaal over de haflingers hebben...

Hmmm okee

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:22

bobbylover schreef:
En als je nou met een touwhalster/hackamore gaat rijden tijdelijk? Druk op de neus is ook heel gevoelig en dat kan hij niet vastpakken. Dan zal ik wel eerst alleen in de bak rijden, en als hij dan goed luistert kan je weer proberen een zacht bit te gebruiken. Maar als je paard ervandoor gaat, moet je één teugel naar je toe halen en omtrekken, dan heb je hem i.i.g. gestopt :P

Die oplossing zou in theorie moeten werken. In de praktijk wijst in verl gevallen uit dat paarden daarvan gaan hangen op je handen. Dus dan loopt hij weer gigantisch op.de voorhand. Je kan het proberen maar bij mij werkte het dus niet.

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 07:56

Axel_Valerie schreef:
bobbylover schreef:

Die oplossing zou in theorie moeten werken. In de praktijk wijst in verl gevallen uit dat paarden daarvan gaan hangen op je handen. Dus dan loopt hij weer gigantisch op.de voorhand. Je kan het proberen maar bij mij werkte het dus niet.

Inderdaad, dat heb ik ook paar jaar geleden op de manege mee gemaakt. Ben er ook geen voorstander van.

DonLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:57

Paarden pakken nooit vast, het is degene die er op zit die vast houd. En dan gaan ze
jouw hand als 5e been gebruiken of zijn onstuurbaar :D . Meestal sluipt dit er heel langzaam
in en als ze het eenmaal doen is het lastig om het af te leren maar met behulp van een
goede instructeur/instructrice moet dat zeker lukken.
Ik zou zeker niet met allerlei bitten gaan experimenteren zonder dat je overleg heb gehad
iemand die er verstand van heeft, vaak los je hier namelijk het probleem niet mee op....

Wat doe je haf precies al hij het bit vast pakt, heb je dan helemaal geen controle meer?
Of gaat hij gigantisch hangen?

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:28

DonLio schreef:
Paarden pakken nooit vast, het is degene die er op zit die vast houd. En dan gaan ze
jouw hand als 5e been gebruiken of zijn onstuurbaar :D . Meestal sluipt dit er heel langzaam
in en als ze het eenmaal doen is het lastig om het af te leren maar met behulp van een
goede instructeur/instructrice moet dat zeker lukken.
Ik zou zeker niet met allerlei bitten gaan experimenteren zonder dat je overleg heb gehad
iemand die er verstand van heeft, vaak los je hier namelijk het probleem niet mee op....

Wat doe je haf precies al hij het bit vast pakt, heb je dan helemaal geen controle meer?
Of gaat hij gigantisch hangen?

Hoi,
Als hij zijn bit vast heeft gooit hij zijn hoofd in de lucht en valt er niet meer te sturen. Hij doet dan lekker waar die zelf zin in heeft. Hij spant zich dan heel erg aan. Ik heb gewoon een ontspannen hand, maar wel mijn teuegels op maat!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:17

Heb alles gelezen, maar zie niet, dat er ergens gesproken wordt over het 'trainings-niveau" en/of leeftijd van de Haf en diens amazone.
Dat lijkt me toch wel heel belangrijk; gaat 't om een nog enigzins "jong" in de training (het rijden) staand paard? Dit kan overigens ook gebeuren met een ouder paard waarmee een tijd niets "gedaan" is.
Heb er zelf eens zo'n Haf van ruim 9 jaar gereden of liever "onder m'n kont geschoven gekregen", die kon ook meesterlijk gaan hangen bit vastpakken en er dan keihard zelfs met je vandoor gaan, IN DE BAK.
Niet te stoppen of te stuiten.
Had daarvoor aangespannen gelopen en leuk onder het zadel gelopen.
Opeens werd er door de eigenaren helemaal NIETS meer mee gedaan, waardoor meneer (toen ik er op mocht klimmen), na 4-5 jaren niets opeens voor zichzelf bleek te zijn begonnen.
"Niets" meer mee te beginnen zo leek het, maar het bleek al gauw dat hij onder het zadel was ingereden door een paar "Paardenmeisjes" van 15-16 jaar.
OEPS!
Ook bleek het bit met 13' na zovele jaren, na zijn eerste belering/inrijden, nooit vervangen (!) was dus veel te krap, en ook de afstelling van het hoofdstel was hetzelfde liedje... dat bit was dus niet alleen te smal, (auwww) maar zat 'm ook nog zowat achter de oren.... en hoezo een tandarts?
Heeft een half jaar bij goedbedoelende meid (die juist haar geliefde Haf was verloren) onder 't zadel gezeten.
Bleef een strijd.
Uiteindelijk is hij op proef verkocht, aan een ervaren menner. Hij was er helemaal weg van, maar natuurlijk behoorlijk wat problemen ... Zijn dochter rijdt dressuur.
Die dochter heeft er een half jaar over gedaan, alleen weer gewoon terug naar helemaal het begin... losse teugel laten, ook als hij er uit wilde klappen, voordat er weer een stuur op zat. Zij zag het na drie maanden ook niet meer zitten er mee, maar Pa vond het een leuke uitdaging.... en dat vond het paard zelf ook. Zij ging door en heeft er inmiddels de eerste dressuurproef mee gewonnen!
Ze hebben ook ALLES uit de kast getrokken: tandarts, fysio (bleek niets bijzonder uit dit laatste), aangemeten tuigwerk....
Pa rijdt er nu succesvol tweespan wedstrijden mee.

ALLES KAN, dus, maar je moet soms toegeven dat je het zelf niet 1-2-3 kan oplossen.

Zeker is, dat ik van deze extreme vasthouder/hanger waarover ik net heb verteld, weet, dat het minimaal de helft is, dat je zelf aan het vasthouden bent.

Misschien een (te) lang verhaal, maar ik wil duidelijk maken, dat er dus meerdere factoren samen kunnen komen waardoor een paard "vasthoudt".
Sluit eerst al deze factoren: je eigen angst/spanning, harde niet gevende hand, een niet passend harnachement, etc. uit en laat 'm eens door een andere, ervaren ruiter rijden. En kijk dan toe/film het.
Ook vraag ik me af hoe het paard zich aan de longe (met hoofdstel en bit in) gedraagt.

Volgens mij komt het wel goed, maar niet vanzelf. Bovengenoemd voorbeeld was: bit vastpakken, hangen,er van door gaan.
Kwestie van enorm veel tijd (dagelijks!)er in steken en er op letten dat je zelf geen tegendruk (hang-mogelijkheid) geeft.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:44

Ja ik geloof je terpentijn. Ik denk alleen dat bepaalde paarden meer aanleg hebben om dit soort dingen te veroorzaken dan andere. Ik geloof wel dat de oorzaak van dit veelvoorkomende probleem ten alle tijden bij de ruiter ligt. Of het nou onkunde is of gebrek aan handigheid en gevoel.

In het begin van het topic is idd niet over de leeftijd gepraat maar wel over het nemen van les. Ik denk dat de TS daar al goed mee bezig is en ze pakt ook al onze tips goed op. Dat hangen aan je handen/bit vastpakken/wegrennen. Gebeurd naar mijn weten op elk niveau en mijn persoonlijke mening is dat je er op elk niveau (tenzij je echt iemand bent die net aan op zijn paard kan zitten) mee gewerkt kan worden om het te voorkomen of op te lossen. Het is inderdaad een zeer geduldige kwestie, thats all..

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 18:41

terpentijn schreef:
Heb alles gelezen, maar zie niet, dat er ergens gesproken wordt over het 'trainings-niveau" en/of leeftijd van de Haf en diens amazone.
Dat lijkt me toch wel heel belangrijk; gaat 't om een nog enigzins "jong" in de training (het rijden) staand paard? Dit kan overigens ook gebeuren met een ouder paard waarmee een tijd niets "gedaan" is.
Heb er zelf eens zo'n Haf van ruim 9 jaar gereden of liever "onder m'n kont geschoven gekregen", die kon ook meesterlijk gaan hangen bit vastpakken en er dan keihard zelfs met je vandoor gaan, IN DE BAK.
Opeens werd er door de eigenaren helemaal NIETS meer mee gedaan, waardoor meneer (toen ik er op mocht klimmen), na 4-5 jaren niets opeens voor zichzelf bleek te zijn begonnen.
"Niets" meer mee te beginnen zo leek het, maar het bleek al gauw dat hij onder het zadel was ingereden door een paar "Paardenmeisjes" van 15-16 jaar.
OEPS!
Bedankt voor je interesante reactie. Mijn ha is 17 en sinds een klein half jaartje en ik met hem bezig in de dressuur. Daarvoor heeft hij 11 jaar buiten gereden. En nooit eigenlijk wat met dressuur gedaan. Als ik buiten rijd houd hij zijn bit helemaal niet vast. Hoe zet je een filmpje hierop? Dan kan ik het filmen en dan snappen jullie misschien beter wat er aan de hand is.
Ook bleek het bit met 13' na zovele jaren, na zijn eerste belering/inrijden, nooit vervangen (!) was dus veel te krap, en ook de afstelling van het hoofdstel was hetzelfde liedje... dat bit was dus niet alleen te smal, (auwww) maar zat 'm ook nog zowat achter de oren.... en hoezo een tandarts?
Heeft een half jaar bij goedbedoelende meid (die juist haar geliefde Haf was verloren) onder 't zadel gezeten.
Bleef een strijd.
Uiteindelijk is hij op proef verkocht, aan een ervaren menner. Hij was er helemaal weg van, maar natuurlijk behoorlijk wat problemen ... Zijn dochter rijdt dressuur.
Die dochter heeft er een half jaar over gedaan, alleen weer gewoon terug naar helemaal het begin... losse teugel laten, ook als hij er uit wilde klappen, voordat er weer een stuur op zat. Zij zag het na drie maanden ook niet meer zitten er mee, maar Pa vond het een leuke uitdaging.... en dat vond het paard zelf ook. Zij ging door en heeft er inmiddels de eerste dressuurproef mee gewonnen!
Ze hebben ook ALLES uit de kast getrokken: tandarts, fysio (bleek niets bijzonder uit dit laatste), aangemeten tuigwerk....

ALLES KAN, dus, maar je moet soms toegeven dat je het zelf niet 1-2-3 kan oplossen.

Zeker is, dat ik van deze extreme vasthouder/hanger waarover ik net heb verteld, weet, dat het minimaal de helft is, dat je zelf aan het vasthouden bent.

Misschien een (te) lang verhaal, maar ik wil duidelijk maken, dat er dus meerdere factoren samen kunnen komen waardoor een paard "vasthoudt".
Sluit eerst al deze factoren: je eigen angst/spanning, harde niet gevende hand, een niet passend harnachement, etc. uit en laat 'm eens door een andere, ervaren ruiter rijden. En kijk dan toe/film het.
Ook vraag ik me af hoe het paard zich aan de longe (met hoofdstel en bit in) gedraagt.

Volgens mij komt het wel goed, maar niet vanzelf. Bovengenoemd voorbeeld was: bit vastpakken, hangen,er van door gaan.
Kwestie van enorm veel tijd (dagelijks!)er in steken en er op letten dat je zelf geen tegendruk (hang-mogelijkheid) geeft.

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 18:48

irishoekman schreef:
terpentijn schreef:
OEPS!
Bedankt voor je interesante reactie. Mijn ha is 17 en sinds een klein half jaartje en ik met hem bezig in de dressuur. Daarvoor heeft hij 11 jaar buiten gereden. En nooit eigenlijk wat met dressuur gedaan. Als ik buiten rijd houd hij zijn bit helemaal niet vast. Hoe zet je een filmpje hierop? Dan kan ik het filmen en dan snappen jullie misschien beter wat er aan de hand is.
Bleef een strijd.

DonLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:10

Ik kan natuurlijk niet in je haf kijken, maar ik denk dat hij jouw in de bak lekker in de maling aan het nemen is omdat hij geen zin heeft in het werk in de bak. Hij moet dan aan t werk ipv een lekker buitenritje.
Het enige voordeel is dat hij dus buiten niet vast pakt.
1 van mijn leerlingen heeft precies hetzelfde alleen haar fjord pakte ook buiten vast, dan was ze blij dat ze op de hei nog door een hek moest en dus moest af te stappen want daar stopte ze wel. Die bleef gewoon door rennen tot aan het hek. Sinds ze van mij les heeft gaat ze met sprongen vooruit, ik geef haar nu 2 1/2 jaar les en dat hoofdomhoog en wegrennen is er niet meer bij zowel buiten als in de bak. Tuurlijk ze probeerd het wel maar er wordt nu gewoon op eigen benen gelopen.
Dus met jouw en je ha gaat het met les helemaal goed komen, om moment dat hij lekker nagevelijk loopt pakt hij ook het bit niet meer vast, dus daar moet je aan gaan werken.
Daarbij moet je ook heel veel geduld hebben.
Mocht je nog meer tips van mij willen, moet je maar even een pbtje sturen