terpentijn schreef:Heb alles gelezen, maar zie niet, dat er ergens gesproken wordt over het 'trainings-niveau" en/of leeftijd van de Haf en diens amazone.
Dat lijkt me toch wel heel belangrijk; gaat 't om een nog enigzins "jong" in de training (het rijden) staand paard? Dit kan overigens ook gebeuren met een ouder paard waarmee een tijd niets "gedaan" is.
Heb er zelf eens zo'n Haf van ruim 9 jaar gereden of liever "onder m'n kont geschoven gekregen", die kon ook meesterlijk gaan hangen bit vastpakken en er dan keihard zelfs met je vandoor gaan, IN DE BAK.
Niet te stoppen of te stuiten.
Had daarvoor aangespannen gelopen en leuk onder het zadel gelopen.
Opeens werd er door de eigenaren helemaal NIETS meer mee gedaan, waardoor meneer (toen ik er op mocht klimmen), na 4-5 jaren niets opeens voor zichzelf bleek te zijn begonnen.
"Niets" meer mee te beginnen zo leek het, maar het bleek al gauw dat hij onder het zadel was ingereden door een paar "Paardenmeisjes" van 15-16 jaar.
OEPS!
Bedankt voor je interesante reactie. Mijn ha is 17 en sinds een klein half jaartje en ik met hem bezig in de dressuur. Daarvoor heeft hij 11 jaar buiten gereden. En nooit eigenlijk wat met dressuur gedaan. Als ik buiten rijd houd hij zijn bit helemaal niet vast. Hoe zet je een filmpje hierop? Dan kan ik het filmen en dan snappen jullie misschien beter wat er aan de hand is.
Ook bleek het bit met 13' na zovele jaren, na zijn eerste belering/inrijden, nooit vervangen (!) was dus veel te krap, en ook de afstelling van het hoofdstel was hetzelfde liedje... dat bit was dus niet alleen te smal, (auwww) maar zat 'm ook nog zowat achter de oren.... en hoezo een tandarts?
Heeft een half jaar bij goedbedoelende meid (die juist haar geliefde Haf was verloren) onder 't zadel gezeten.
Bleef een strijd.
Uiteindelijk is hij op proef verkocht, aan een ervaren menner. Hij was er helemaal weg van, maar natuurlijk behoorlijk wat problemen ... Zijn dochter rijdt dressuur.
Die dochter heeft er een half jaar over gedaan, alleen weer gewoon terug naar helemaal het begin... losse teugel laten, ook als hij er uit wilde klappen, voordat er weer een stuur op zat. Zij zag het na drie maanden ook niet meer zitten er mee, maar Pa vond het een leuke uitdaging.... en dat vond het paard zelf ook. Zij ging door en heeft er inmiddels de eerste dressuurproef mee gewonnen!
Ze hebben ook ALLES uit de kast getrokken: tandarts, fysio (bleek niets bijzonder uit dit laatste), aangemeten tuigwerk....
Pa rijdt er nu succesvol tweespan wedstrijden mee.
ALLES KAN, dus, maar je moet soms toegeven dat je het zelf niet 1-2-3 kan oplossen.
Zeker is, dat ik van deze extreme vasthouder/hanger waarover ik net heb verteld, weet, dat het minimaal de helft is, dat je zelf aan het vasthouden bent.
Misschien een (te) lang verhaal, maar ik wil duidelijk maken, dat er dus meerdere factoren samen kunnen komen waardoor een paard "vasthoudt".
Sluit eerst al deze factoren: je eigen angst/spanning, harde niet gevende hand, een niet passend harnachement, etc. uit en laat 'm eens door een andere, ervaren ruiter rijden. En kijk dan toe/film het.
Ook vraag ik me af hoe het paard zich aan de longe (met hoofdstel en bit in) gedraagt.
Volgens mij komt het wel goed, maar niet vanzelf. Bovengenoemd voorbeeld was: bit vastpakken, hangen,er van door gaan.
Kwestie van enorm veel tijd (dagelijks!)er in steken en er op letten dat je zelf geen tegendruk (hang-mogelijkheid) geeft.