Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) Marcella_e schreef:Hoefslag rijden doe ik nooit. In me sprignparcoursen heb ik ook geen hoefslag dus dat leer in vanaf dag 1 aan. paard is sowieso scheef, maar dat zijn ze allemaal. Bij haar heb in er nog niet genoeg trainings uren inzitten om haar recht te hebben. Rij haar net 1.5 week, Het gaat steeds beter, maar zijn er nog lang niet.
Het paard accepteerd de teugel niet volledig dus recht zetten op 2 handen en 2 benen in nu erg moelijk.
Als er een mank is, is het altijd op het binnen been. Nu ook nog op de rechte lijnen, maar het wordt steeds minder.
Met je eigen paard haal je erbij wat je erbij wilt halen. Osteopaat ben ik niet altijd een fan van. Een paard bij ons is aan een hernia geholpen doro het verkeerde recht zetten. Er wordt aardig op zo'n rug in gebeukt zeg maar. Voordat ik iets los laat halen wil ik eerst foto's hebben van de plek waar het mis is. Masseur heb ik weer geen problemen mee om die zich alleen op de spieren richten.
Er zit zeker verbetering in al zijn het steeds korte stukken, maar dat is al meer als vorige week
(nogmaals: ik heb een soms wat afwijkende mening tov de meerderheid, weet niet of dat in dit geval ook zo is).
Marcella_e schreef:Een rechtgesteld paard accepteerd beide teugels en beide benen en loop vervolgens kaarsrecht over een lijn zonder daarbij uit te breken of in te stellen of te kantellen. In mijn visie rij je een paard altijd van achter naar voren. waarbij je atuomatisch meer op het achterbeen komt. Het staat er heel simpel, maar hier zit echter wel aardig wat training in en is niet van de ene op de andere dag te bereiken. Je begint bij de basis en dat is ontspannen. Vanuit ontspanning train je door inspanning en komen dit soort dingen aanbod.
Ik wordt ook regelmatig op wedstrijden aangesproken dat mijn paard kreupel is, ik heb er dus een brief/test bij van de Dierenarts dat het paard 100% gezond is, dat alles onderzocht is en het paard teugelkreupel is. Als je wedstrijden gaat rijden kan ik adviseren ook zo´n verklaring te laten maken door je dierenarts om problemen te voorkomen.
) Wij vinden ook wel eens iets moeilijk en leren ons een verkeerde gewoonte aan wat verder niets met pijn te maken heeft.
) Debbie schreef:Gummie, ik vind het wel interessant zo'n andere invalshoek. Ik snap je alleen niet helemaal.
Wat we willen bereiken blijft imo altijd hetzelfde. Zoals je zelf ook zegt; een recht, los paard dat zijn achterhand er goed onderzet en alle vier de benen evenveel belast.
Alleen de manier om dit te bereiken is dus anders. Jij doelt in je eerste bericht er volgens mij op dat je paard door middel van gymnastiseren uiteindelijk zelf op de goede manier (bovenstaande manier) gaat lopen? Wat houdt hierbij het gymnastiseren precies in dan?
En in je tweede bericht heb je het over oefeningen aan de hand oefenen. Hoe moet ik dit voor me zien?
Als ik je verkeerd begrijp moet je het zeggen hoor![]()
Probleem wat ik een beetje heb met longeren is dat een paard makkelijker in zijn natuurlijke scheefheid kan gaan lopen en dus alle vier de benen alweer niet gelijk belast worden. De controle is in mijn ogen wat minder.
Debbie schreef:Marcella_e schreef:Een rechtgesteld paard accepteerd beide teugels en beide benen en loop vervolgens kaarsrecht over een lijn zonder daarbij uit te breken of in te stellen of te kantellen. In mijn visie rij je een paard altijd van achter naar voren. waarbij je atuomatisch meer op het achterbeen komt. Het staat er heel simpel, maar hier zit echter wel aardig wat training in en is niet van de ene op de andere dag te bereiken. Je begint bij de basis en dat is ontspannen. Vanuit ontspanning train je door inspanning en komen dit soort dingen aanbod.
Precies mijn visie. Duidelijk omschreven
svdijk86 schreef:gummie wat ik dan apart vind is dat jij vind dat een paard met bijzet aan de longe ontspannen hoort
te lopen aan de voorkant..
en dan breng je klassieke rijkunst omhoog.. terwijl het daar juist is dat een paard pas nageeft op het moment
dat hij op de juister manier van achteren naar voren gereden wordt en het paard niet tegengehouden wordt
in zijn voorwaartse drang.
een bijzetteugel aan de longe zet een paard "vast" en er wordt niet gewerkt vanuit de achterhand dus
bereik je het tegenovergestelde van wat je onder het zadel hebben wil. Je werkt dan van voor naar achter,
waardoor een paard nog meer op de voorhand zal gaan dan van nature.. jaag je een paard van achter naar
voren aan de bijzet ontdrukt hij zich en wordt hij strak.. dus dan zou ik eerder beginnen over dubbele lijnen.
Ik begrijp je wel hoor, maar je verhaal komt niet helemaal overeen.. als je snapt wat ik bedoel.
muc heeft dat paard het ook in stap en draf en galop dan? Of alleen in stap?
Ik heb het over het lijf. En ik heb het niet over verzameling, oprichting, etc. Ik zie aanleuningsproblemen als een direct gevolg van problemen in het lijf. Wat ik in feite wil zeggen, dat is dat ik van mening ben dat mensen een stap terug moeten doen als het paard structureel onzuiver en tegen het bit loopt. Ik ben van mening dat je er dan gewoon niet op moet zitten. Om de simpele reden dat vele ruiters in mijn ogen meer zo'n probleem niet op een rijtechnische manier eruit kunnen krijgen. Het doel van longeren is uiteraard niet om het paard op de achterhand te krijgen. Dubbele teugel, ook prima! In ieder geval niet zonder enkele aanleuning, vandaar dat ik de bijzetteugel aan haal.
svdijk86 schreef:gummie wat ik dan apart vind is dat jij vind dat een paard met bijzet aan de longe ontspannen hoort
te lopen aan de voorkant..
en dan breng je klassieke rijkunst omhoog.. terwijl het daar juist is dat een paard pas nageeft op het moment
dat hij op de juister manier van achteren naar voren gereden wordt en het paard niet tegengehouden wordt
in zijn voorwaartse drang.
een bijzetteugel aan de longe zet een paard "vast" en er wordt niet gewerkt vanuit de achterhand dus
bereik je het tegenovergestelde van wat je onder het zadel hebben wil. Je werkt dan van voor naar achter,
waardoor een paard nog meer op de voorhand zal gaan dan van nature.. jaag je een paard van achter naar
voren aan de bijzet ontdrukt hij zich en wordt hij strak.. dus dan zou ik eerder beginnen over dubbele lijnen.
Ik begrijp je wel hoor, maar je verhaal komt niet helemaal overeen.. als je snapt wat ik bedoel.
muc heeft dat paard het ook in stap en draf en galop dan? Of alleen in stap?