Teugelkreupel. Wie o Wie heeft hier ervaring mee.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Re: Teugelkreupel. Wie o Wie heeft hier ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 23:15

tempo wisselen rij ik altijd sam in elke training met elke paard. Zo als alle paarden heeft deze er ook baat bij. dat merk je gewoon.

Het springen ging niet echt goed. In galop kruipt ze makkelijk achter de teugel. erg naar. maar krijg haar er lastig uitgedrukt. In een 40 cm parcours 4 balken gepakt om ze te diep duikt.

heb zaterdag leg gehad van een z ruiter die heeft even aan wat spieren gezeten. Vermoedelijk is ze toch gewoon echt vast gereden. ze zet de spieren in haar onderhals vast en weigerd te ontspannen. Als je de spier pakt wordt ze erg nijdig. Ga nu juist door zoals ik deed en werken aan de ontspanning.

navidad ik ben goed bekend met de dubbele lijnen. Ik gebruik dit vaak met jonge paarden. het is zeker een optie om eens op te pakken!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:19

Dus het is wel duidelijk dat ze met veel druk gereden is zoals ik al dacht idd omdat ze het bij jou
veel fijner deed met minder "contact"

Die prikkel hand voelen=pijn in mn hals moet er gewoon uit, lekker doorgaan zoals je bezig bent idd :j

Dan zakt ze er zelf wel doorheen.. dus je denkt dat ze strak is gereden tijdens het springen? Ja wellicht
vasthouden en opdrijven zodat ze heet werd en dus met meer bombarie sprong of iets dergelijks? Niet
van achter naar voor gereden maar van voor naar achter?

Gebeurd vaak genoeg..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 12:54

beest raakt gewoon in de stres met de teugel er aan. Heb een filmpje van het springen. Al je je mail pb dan mail ik hem wel. Zet hem niet hier neer omdat het mijn paard niet is. Dat vind ik niet netjes.

Ik heb haar rug etc alles na gevoeld ze reageerd nergens gek op. Ze zet haar onderhals vast zodra je de teugel er aan zet. Ik wil haar graag voorwaarts neerwaarts hebben, maar dat wordt hard oefenen en trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:40

Ik ben wel benieuwd naar het filmpje :)

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:30

ik ben ook wel benieuwd.. Ik stuur je mijn email per pb.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:36

Niet het topic gelezen, maar: mijn tandarts voor Thom vertelde dat paarden kreupel kunnen raken door gebitsproblemen, omdat die energiebanen met elkaar verbonden zijn. Misschien onderliggende mondproblemen die niet goed zichtbaar zijn?

Ps, ik ben heel nieuwsgierig of ze het bitloos dan ook doet. Misschien kun je eens proberen gewoon eens met een stalhalster te rijden oid? Een keer proberen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 06:45

Joolien stuur ff je mail. Gister ben ik er niet aan toegekomen.

Raichuhollow. Mag ik vragen waarom jij de film wil zien? Tot nu heb je nog geen bijdrage geleverd aan het topic en het is niet mijn bedoeling om het filmpje te verspreiden het is niet maar paard namelijk en ik vind dat niet netjes.

Slofje. Het paard is nog niet dusdanig aan de zit en been dat ik de veiligheid van mijn hoofdstel aan de kant durf te leggen. Het is namelijk wel een velle tante

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:26

Misschien een optie om eens een paar weken te longeren met een bijzetteugel om te kijken wat er dan gebeurt?
Als je er uiteraard zeker van bent dat het geen gebitsprobleem of been- of lichaamskreupelheid is...

Ik zie dat het al genoemd is. Het gebruik maken van longe wordt in mijn ogen te weinig gedaan. Het effect ervan wordt in mijn ogen onderschat. Gewoon proberen :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 08:33

Paard heeft trouwens wel een mooie springtechniek die ik wel even wil delen:

Afbeelding

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:38

Springen is sowieso goed voor het ontwikkelen van spieren die je met dressuur minder aanspreekt... En het is goed voor de geest natuurlijk :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:41

In het algmeen: teugelkreupelheid bestaat IMO niet. Is een ouderwets excuus voor paarden die (soms onaanwijsbaar) kreupel zijn. Maar ik zie dat TS al geconstateerd had dat het paard vast zit. Maar ook dat kan een gevolg zijn van een kreupelheid. Zou idd eerst met meer longeerwerk kijken of ze losser wil komen. Anders naar de veearts.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 08:49

Het is mijn paard niet. Het is een handelspaard. Kortom andere mensen konden er niet mee overweg. Paard is vast gereden, dus wordt weg gedaan naar de handelaar. Het gaat al steeds beter. Af en toe nog een pas onregelmatig maar over het algemeen goed. In het hoofd komt steeds meer rust. minder schudden. Beestje heeft moeite met ontspannen. Het zijn kleine stukje waarna ze er uit drukt. Dat laat ik ook zelf gewoon toe. Het is nog te veel voor haar om hele stukken goed te blijven.

Gummie paard is ook springgefokt.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:51

Zo als het nu klinkt lijkt het mij toch echt een soort scheefheid.

Loopt ze op beide kanten hetzelfde? Of is het op links bijvoorbeeld erger dan rechts? En loopt ze in de bochten meer kreupel dan op rechte lijnen? Misschien sowieso proberen zo min mogelijk over de hoefslag te rijden, dan stimuleer je ze alleen maar in hun scheefheid.

Als je een 5 meter uit de hoefslag rijdt, lukt het dan wel om een kaarsrechte lijn te rijden? Loopt ze niet weg richting (bijv) hoefslag?

Lijkt me inderdaad lastig als het paard niet van jezelf is.. Anders had je er natuurlijk al lang bijv. een osteopaat, tandarts, of wat je maar wilt bij kunnen halen.

Merk je al iets aan verbetering vanaf het moment dat je haar voor het eerst reed? (Sorry, lees nu je edit 2 min voor mij pas ;) )

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 08:58

Hoefslag rijden doe ik nooit. In me sprignparcoursen heb ik ook geen hoefslag dus dat leer in vanaf dag 1 aan. paard is sowieso scheef, maar dat zijn ze allemaal. Bij haar heb in er nog niet genoeg trainings uren inzitten om haar recht te hebben. Rij haar net 1.5 week, Het gaat steeds beter, maar zijn er nog lang niet.

Het paard accepteerd de teugel niet volledig dus recht zetten op 2 handen en 2 benen in nu erg moelijk.

Als er een mank is, is het altijd op het binnen been. Nu ook nog op de rechte lijnen, maar het wordt steeds minder.

Met je eigen paard haal je erbij wat je erbij wilt halen. Osteopaat ben ik niet altijd een fan van. Een paard bij ons is aan een hernia geholpen doro het verkeerde recht zetten. Er wordt aardig op zo'n rug in gebeukt zeg maar. Voordat ik iets los laat halen wil ik eerst foto's hebben van de plek waar het mis is. Masseur heb ik weer geen problemen mee om die zich alleen op de spieren richten.

Er zit zeker verbetering in al zijn het steeds korte stukken, maar dat is al meer als vorige week

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:25

Marcella_e schreef:
Hoefslag rijden doe ik nooit. In me sprignparcoursen heb ik ook geen hoefslag dus dat leer in vanaf dag 1 aan. paard is sowieso scheef, maar dat zijn ze allemaal. Bij haar heb in er nog niet genoeg trainings uren inzitten om haar recht te hebben. Rij haar net 1.5 week, Het gaat steeds beter, maar zijn er nog lang niet.

Het paard accepteerd de teugel niet volledig dus recht zetten op 2 handen en 2 benen in nu erg moelijk.

Als er een mank is, is het altijd op het binnen been. Nu ook nog op de rechte lijnen, maar het wordt steeds minder.

Met je eigen paard haal je erbij wat je erbij wilt halen. Osteopaat ben ik niet altijd een fan van. Een paard bij ons is aan een hernia geholpen doro het verkeerde recht zetten. Er wordt aardig op zo'n rug in gebeukt zeg maar. Voordat ik iets los laat halen wil ik eerst foto's hebben van de plek waar het mis is. Masseur heb ik weer geen problemen mee om die zich alleen op de spieren richten.

Er zit zeker verbetering in al zijn het steeds korte stukken, maar dat is al meer als vorige week

Men heeft het vaak over rechtrichten, maar ik heb een misschien wat afwijkende visie daarop (die gebaseerd is op oa een clinic van een Australier, ben de naam even kwijt):
Je moet een paard niet willen rechtstellen, rechtzetten, etc. Het UITEINDELIJKE, en allermoeilijkste doel van dressuur is dat het paard nagenoeg recht en meer op de achterhand gaat lopen. Het is dus iets wat uit training en gymnastiseren moet VOORTKOMEN, en niet het doel an sich op dat moment van de training zelf. Het rechtrichten zal een gevolg zijn van het werken aan andere dingen.

Mijn tweede, misschien wat afwijkende visie, is dat het niet accepteren van de teugel niets te maken heeft met teugel of mond, maar met het lichaam van het paard. Maar volgens mij zeg je dat zelf eigenlijk ook al. Nog steeds denk ik dat in dit geval eerst longeren de beste optie is. Ik vind uberhaupt dat paarden eerst aan de longeerlijn met bijzetteugeltje zuiver en ontspannen moeten lopen, voordat we het rijtechnisch aan de gang gaan. :) (nogmaals: ik heb een soms wat afwijkende mening tov de meerderheid, weet niet of dat in dit geval ook zo is).
Laatst bijgewerkt door gummie op 13-09-11 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:35

Op de site www.klassiekedressuur.com heb ik iets gevonden wat misschien wat beter bewoord wat ik deels bedoel:

"Rechtrichtende buigingsarbeid
Dankzij Bent Branderup, een grootmeester in de Academische rijkunst uit Denemarken, bestaat er een handig stappenplan. Aan de hand van rechtrichtende buigingsarbeid leer je je paard om zich goed te kunnen ontspannen, naar beide kanten even soepel te zijn, zijn buikspieren aan te spannen, zijn achterbenen verder onder het zwaartepunt te plaatsen en alle vier de benen evenveel te belasten.

De oefeningen worden eerst aan de hand geoefend en vervolgens onder het zadel. Het paard krijgt op deze manier de kans om de oefening eerst goed onder de knie te krijgen, zodat hij sneller zijn balans kan vinden wanneer het paard onder het zadel loopt."

In tegenstelling tot het veel gehoorde "stel em recht" in lessen, worden hier dus enkele aspecten aangehaald die tot gevolg hebben dat het paard rechter kan gaan lopen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 09:41

Een rechtgesteld paard accepteerd beide teugels en beide benen en loop vervolgens kaarsrecht over een lijn zonder daarbij uit te breken of in te stellen of te kantellen. In mijn visie rij je een paard altijd van achter naar voren. waarbij je atuomatisch meer op het achterbeen komt. Het staat er heel simpel, maar hier zit echter wel aardig wat training in en is niet van de ene op de andere dag te bereiken. Je begint bij de basis en dat is ontspannen. Vanuit ontspanning train je door inspanning en komen dit soort dingen aanbod.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:44

Gummie, ik vind het wel interessant zo'n andere invalshoek. Ik snap je alleen niet helemaal.

Wat we willen bereiken blijft imo altijd hetzelfde. Zoals je zelf ook zegt; een recht, los paard dat zijn achterhand er goed onderzet en alle vier de benen evenveel belast.

Alleen de manier om dit te bereiken is dus anders. Jij doelt in je eerste bericht er volgens mij op dat je paard door middel van gymnastiseren uiteindelijk zelf op de goede manier (bovenstaande manier) gaat lopen? Wat houdt hierbij het gymnastiseren precies in dan?

En in je tweede bericht heb je het over oefeningen aan de hand oefenen. Hoe moet ik dit voor me zien?

Als ik je verkeerd begrijp moet je het zeggen hoor ;)

Probleem wat ik een beetje heb met longeren is dat een paard makkelijker in zijn natuurlijke scheefheid kan gaan lopen en dus alle vier de benen alweer niet gelijk belast worden. De controle is in mijn ogen wat minder.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:46

Marcella_e schreef:
Een rechtgesteld paard accepteerd beide teugels en beide benen en loop vervolgens kaarsrecht over een lijn zonder daarbij uit te breken of in te stellen of te kantellen. In mijn visie rij je een paard altijd van achter naar voren. waarbij je atuomatisch meer op het achterbeen komt. Het staat er heel simpel, maar hier zit echter wel aardig wat training in en is niet van de ene op de andere dag te bereiken. Je begint bij de basis en dat is ontspannen. Vanuit ontspanning train je door inspanning en komen dit soort dingen aanbod.

Precies mijn visie. Duidelijk omschreven ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:57

Ik heb (helaas) hier ervaring mee. Ik rij een paard van iemand anders die teugelkreupel is.
Het is een beestje van 1.58 m die ik in het Z/ZZ rij, dus springen kan ze wel en lichamelijk is er ook niets aan de hand. :-) Ik wordt ook regelmatig op wedstrijden aangesproken dat mijn paard kreupel is, ik heb er dus een brief/test bij van de Dierenarts dat het paard 100% gezond is, dat alles onderzocht is en het paard teugelkreupel is. Als je wedstrijden gaat rijden kan ik adviseren ook zo´n verklaring te laten maken door je dierenarts om problemen te voorkomen.

Als een paard teugelkreupel is probeerd hij/zij het lichaam te ontlasten of niet op de juiste manier te gebruiken omdat dat moeilijk is. Dit heeft dus niet (altijd) met pijn te maken (Joolien ;-)) Wij vinden ook wel eens iets moeilijk en leren ons een verkeerde gewoonte aan wat verder niets met pijn te maken heeft.

In mijn geval gebruikt het paard haar lichaam absoluut niet goed, geen (goede) aanleuning, scheef en een bouw die eigenlijk niet meezit. (hals laag aangezet en overbouwd) Ik heb samen met mijn da (na alle onderzoeken) gekeken hoe we dit eventueel op kunnen lossen. Zijn woorden nadat hij zelf het paard heeft gereden en ik voor heb gereden waren dat het heel moeilijk of zelf onmogelijk is dit er helemaal uit te rijden. Die van mij doet het in stap het ergste, draf een beetje en gelop niet. Ik probeer haar eerst altijd gelijk te krijgen in de mond, dan hals recht en dan het lichaam (is rechtrichten in de juiste volgorde, wat veel mensen vergeten of niet weten) Dan eerst veel rechtuit in hoog basistempo, na warming up veel contrastelling, zijgangen en tempowisselingen om haar "bezig" te houden. Wel altijd met een vriendelijke hand, harde hand of per ongeluk vast zetten wordt het direct slechter van. (Is logisch eiegnlijk ;-))

In mijn geval is het ook dat hoe meer ik haar aan het werk zet, hoe erger het wordt. Helaas heb ik druk op de teugels nodig als ik een Z parcours spring. Dan gaat niet met een losse teugel, dan is het ook altijd weer slechter qua teugelkreupel dan wanneer ik bv. dressuur aan het rijden ben.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:07

Debbie schreef:
Gummie, ik vind het wel interessant zo'n andere invalshoek. Ik snap je alleen niet helemaal.

Wat we willen bereiken blijft imo altijd hetzelfde. Zoals je zelf ook zegt; een recht, los paard dat zijn achterhand er goed onderzet en alle vier de benen evenveel belast.

Alleen de manier om dit te bereiken is dus anders. Jij doelt in je eerste bericht er volgens mij op dat je paard door middel van gymnastiseren uiteindelijk zelf op de goede manier (bovenstaande manier) gaat lopen? Wat houdt hierbij het gymnastiseren precies in dan?

En in je tweede bericht heb je het over oefeningen aan de hand oefenen. Hoe moet ik dit voor me zien?

Als ik je verkeerd begrijp moet je het zeggen hoor ;)

Probleem wat ik een beetje heb met longeren is dat een paard makkelijker in zijn natuurlijke scheefheid kan gaan lopen en dus alle vier de benen alweer niet gelijk belast worden. De controle is in mijn ogen wat minder.

Kort gezegd staat er eigenlijk dat ik van mening ben dat het uiteindelijke doel wel is dat het paard rechter wordt en meer van achter naar voren gaat lopen, maar dat je dat niet bereikt door je paard letterlijk recht te willen laten lopen ("maak em recht"), maar juist door je paard soepeler te maken in de buigingen.

Dat stukje van aan de hand beginnen, dat stond op die site. Had ik ook weg kunnen laten, maar wat ze er volgens mij mee willen aangeven, en daar ben ik het wel mee eens, dat is dat het voor een paard wellicht makkelijker is om eerst zonder ruiter op de rug oefeningen te doen.

Nadeel van longeren kan inderdaad zijn dat het paard zijn natuurlijke scheefheid opzoekt. In het geval van paarden die niet goed ontspannen en het bit niet accepteren, vind ik longeren in eerste instantie toch beter dan er op zitten. Het doel van het longeren is dan niet om het paard recht te krijgen, maar eerst om meer ontspanning en een rustigere acceptatie van de teugel te krijgen. Ik heb met eigen ogen gezien hoe sommige paarden onder het zadel redelijk rond komen, maar aan de longeerlijn ineens stokkreupel zijn en niet eens konden aandraven of galopperen. Op deze manier ziet de ruiter tenminste wel dat er een probleem is, en wat dat probleem dan is. Wat een ruiter daar dan vervolgens mee doet, is aan die persoon. In een enkel geval is de ruiter gewoon weer opgestapt "omdat ie het onder zadel beter doet dan aan de longe". ik zie dat als symptoombestrijding. Ieder paard moet in staat zijn op een zuivere en ontspannen manier aan de longe te lopen. Als ze dit niet kunnen, is er in mijn ogen een structureel probleem.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:09

Debbie schreef:
Marcella_e schreef:

Precies mijn visie. Duidelijk omschreven ;)

Ook mee eens.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:11

gummie wat ik dan apart vind is dat jij vind dat een paard met bijzet aan de longe ontspannen hoort
te lopen aan de voorkant..

en dan breng je klassieke rijkunst omhoog.. terwijl het daar juist is dat een paard pas nageeft op het moment
dat hij op de juister manier van achteren naar voren gereden wordt en het paard niet tegengehouden wordt
in zijn voorwaartse drang.

een bijzetteugel aan de longe zet een paard "vast" en er wordt niet gewerkt vanuit de achterhand dus
bereik je het tegenovergestelde van wat je onder het zadel hebben wil. Je werkt dan van voor naar achter,
waardoor een paard nog meer op de voorhand zal gaan dan van nature.. jaag je een paard van achter naar
voren aan de bijzet ontdrukt hij zich en wordt hij strak.. dus dan zou ik eerder beginnen over dubbele lijnen.

Ik begrijp je wel hoor, maar je verhaal komt niet helemaal overeen.. als je snapt wat ik bedoel.

muc heeft dat paard het ook in stap en draf en galop dan? Of alleen in stap?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:21

svdijk86 schreef:
gummie wat ik dan apart vind is dat jij vind dat een paard met bijzet aan de longe ontspannen hoort

en dan breng je klassieke rijkunst omhoog.. terwijl het daar juist is dat een paard pas nageeft op het moment
dat hij op de juister manier van achteren naar voren gereden wordt en het paard niet tegengehouden wordt

een bijzetteugel aan de longe zet een paard "vast" en er wordt niet gewerkt vanuit de achterhand dus
bereik je het tegenovergestelde van wat je onder het zadel hebben wil. Je werkt dan van voor naar achter,
waardoor een paard nog meer op de voorhand zal gaan dan van nature.. jaag je een paard van achter naar
voren aan de bijzet ontdrukt hij zich en wordt hij strak.. dus dan zou ik eerder beginnen over dubbele lijnen.

Ik begrijp je wel hoor, maar je verhaal komt niet helemaal overeen.. als je snapt wat ik bedoel.

Wie zegt dat ik vind dat het paard aan de voorkant ontspannen hoort te gaan lopen? :) Ik heb het over het lijf. En ik heb het niet over verzameling, oprichting, etc. Ik zie aanleuningsproblemen als een direct gevolg van problemen in het lijf. Wat ik in feite wil zeggen, dat is dat ik van mening ben dat mensen een stap terug moeten doen als het paard structureel onzuiver en tegen het bit loopt. Ik ben van mening dat je er dan gewoon niet op moet zitten. Om de simpele reden dat vele ruiters in mijn ogen meer zo'n probleem niet op een rijtechnische manier eruit kunnen krijgen. Het doel van longeren is uiteraard niet om het paard op de achterhand te krijgen. Dubbele teugel, ook prima! In ieder geval niet zonder enkele aanleuning, vandaar dat ik de bijzetteugel aan haal.

Ik breng ook niet de klassieke rijkunst als zodanig naar voren, ik heb slechts geprobeerd een stuk op internet te vinden dat mijn visie het beste weergeeft. En dat komt dan toevallig van de site die klassiekerijkunst.com heet :)

Op een andere site heb ik het volgende gevonden waar ik me in kan vinden:

"Bij het gymnastiseren van paarden zijn enkele zaken waar men rekening mee moet houden. Het is belangrijk om zonder dwang te rijden. Het paard moet zich ontspannen en dat kan niet wanneer hij onder druk staat. Houd voldoende rekening met het niveau van het paard en verwacht geen zaken van hem die hij nog niet kan. Een ander erg belangrijk punt is de begeleiding. U kunt zich het beste regelmatig laten begeleiden en controleren door een goede instructeur die dezelfde instelling heeft als u en die begrijpt wat uw doelen zijn."

k denk dat vele ruiters simpelweg niet in staat zijn om een probleem genoemd als hierboven zomaar even op te lossen door er op te gaan zitten. En daarnaast dat ik vind dat de nadruk in lessen te veel wordt gelegd op het "rechtmaken" ipv het "soepel maken in het lijf".

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:37

svdijk86 schreef:

In stap is het (heel) erg. Draf bijna niet zichtbaar, ik voel het wel. In galop niet.