paard heeft pijn ik weet niet meer wat ik meer mee aan moet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 20:00

skyline

Bitloos heb ik gedaan vandaag met longeren dus de bijzet aan de neusriem.
Vast gemaakt maar ook dan doet hij zijn tong er uit. :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:27

Waarom met bijzet?
Hoe strak zet je die? Heb je misschien een foto daarvan?
Heb je de artikelen gelezen die ik eerder gaf?

deeva

Re: paard heeft pijn ik weet niet meer wat ik meer mee aan moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:49

even een vraagje Donnie13 is dit je enigste paard of heb je er nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 06:51

Ik lees niet in je posts of je paard is nagekeken op blokkades. Een te krap zadel kan tal van spierblokkades veroorzaken. Als er met veel druk gereden wordt met een hals die in elkaar getrokken wordt, kan er ook in de hals een boel pijnblokkades zijn ontstaan.

Laat eerst eens kijken waar je paard niet goed in elkaar zit. Aan jouw de keus welke weg je daar in bereid bent te slaan. Mijn ervaring is dat je niet altijd bij de eerste de beste goed zit, maar dat je soms een alternatievere manier moet gaan bewandelen.

Hoe lang ken je dit paard? Is het een paard dat altijd zijn tong er uit gooit? Die zijn er ook...
Misschien wat achtergronden van dit paard?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:23

laat je paard eens nakijken door een goede osteopaat en daarna goed losmasseren. De mijne krijgt haar "onderhoudsbeurten" van een happy athlete masseuse en dat doet echt wonderen (ook bij mezelf want ze doet mij ook). Osteopaat en masseuse vullen elkaar heel goed aan. Zelf kun je niet iedere (spier)blokkade loskrijgen. Eerst los laten maken en daarna netjes gaan rijden.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 10:12

Russel.

er is een osteopaat bij geweest en het paard had geen blokkades in de hals.
Alleen in zijn rug maar dat kwam ,omdat het zadel te krap heeft gelegen op zijn rug.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 10:14

Natascha schreef:
laat je paard eens nakijken door een goede osteopaat en daarna goed losmasseren. De mijne krijgt haar "onderhoudsbeurten" van een happy athlete masseuse en dat doet echt wonderen (ook bij mezelf want ze doet mij ook). Osteopaat en masseuse vullen elkaar heel goed aan. Zelf kun je niet iedere (spier)blokkade loskrijgen. Eerst los laten maken en daarna netjes gaan rijden.

Hoe kan ik mijn paard zelf goed losmassern ?
heb je daar een boek voor nodig ? hoe het moet.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 10:14

JoviBan schreef:
Waarom met bijzet?
Hoe strak zet je die? Heb je misschien een foto daarvan?
Heb je de artikelen gelezen die ik eerder gaf?

Ik heb de artikelen gelezen bedankt daar voor. :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 10:16

deeva schreef:
even een vraagje Donnie13 is dit je enigste paard of heb je er nog meer.

Ik heb er 2 paarden maar straks nog 1 paard , dat kan je lezen in mijn onderschrift.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:18

Heb je al eens een paardenarts laten komen die je paard volledig onderzocht heeft? Dat zou ik namelijk eerst even doen. Als je dan echt zeker weet dat hij geen pijn heeft kun je pas verder.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 10:20

Marit schreef:
Heb je al eens een paardenarts laten komen die je paard volledig onderzocht heeft? Dat zou ik namelijk eerst even doen. Als je dan echt zeker weet dat hij geen pijn heeft kun je pas verder.

dat is pas geleden nog gebeurt, toen had hij scherpe randen, die in zijn wang prikten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:34

Bij mij ook de vraag; waarom longeren met bijzets?

Geef hem de tijd, laat hem daarnaast binnenstebuiten keren om pijn 100% uit te kunnen sluiten.
Verder denk ik dat hier al een heleboel goede tips gegeven zijn om die angst eruit te krijgen :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:07

amyz schreef:
Bij mij ook de vraag; waarom longeren met bijzets?

Geef hem de tijd, laat hem daarnaast binnenstebuiten keren om pijn 100% uit te kunnen sluiten.
Verder denk ik dat hier al een heleboel goede tips gegeven zijn om die angst eruit te krijgen :)

De osteopaat zij dat ik hem met een bijzet moet longeren, omdat het paard over zijn rug moet gaan lopen.
En hij zij als ik zonder die bijzet ga longeren ,dat het longeren dan geen nut heeft. bij mijn paard

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:09

Over de rug lopen kun je beter proberen door m met zn neusje lekker over de grond te laten lopen... Zeker gezien de situatie vind ik longeren met bijzets een heel vreemd advies. Even lekker zo veel mogelijk vanaf blijven lijkt me nu juist :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:13

amyz schreef:
Over de rug lopen kun je beter proberen door m met zn neusje lekker over de grond te laten lopen... Zeker gezien de situatie vind ik longeren met bijzets een heel vreemd advies. Even lekker zo veel mogelijk vanaf blijven lijkt me nu juist :)

Het probleem is dat als ik hem niet bijzet longeer ,dat hij ze rug kan gaan wegdrukken en dan ben ik verder van huis.
En als ik al met zijn spullen aan kom dan weet hij het al , dan krijgt hij wel wat snoepjes zo dat hij denkt dat het rijden leuk is.
Maar als deze snoepjes op zijn dat begint het weer van tong naar buiten en met zijn mond open lopen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:15

Ga je weleens naar buiten met je paard?
Als hij dat leuk vindt, is dat misschien een manier om hem te laten weten dat rijden ook leuk kan zijn. eerst gewoon rustig aan met een los teugeltje het bos in, later kun je hem dan misschien langzamerhand in het buiten rijden wat oppakken om hem over de rug te krijgen.
Mijn osteo heeft altijd het liefste dat ik de paarden na de behandeling (nadat ze een aantal dagen rust hebben gehad natuurlijk) weer opbouw door ze eerst op de rechte lijn weer in evenwicht te laten lopen. In jouw geval kan het best weken of misschien zelfs maanden duren. Ik zou zeggen ga lekker het bos in en geniet samen met je paard!

heeft de paardentandarts ook naar zijn tong gekeken? Sommige paarden hebben een hele dikke of gevoelige tond en zijn meer gebaat bij een bit met wat tongvrijheid (zoals sommige mylers), die meer op de lagen inwerken, Andere paarden laten zich beter bewerken met een bit dat vooral op de tong inwerkt (zoals een dubbelgebroken trens).

Zoals het klinkt moet je vooral heel veel geduld hebben, niet te veel vragen (vooral niet aan de voorkant/met de teugels) en kijken wat hij zelf aanbiedt. De osteo heeft natuurlijk gelijk dat hij over de rug moet lopen, maar als teugeldruk stress oplevert is dat niet de goede weg lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:02

donnie13 schreef:
Het probleem is dat als ik hem niet bijzet longeer ,dat hij ze rug kan gaan wegdrukken en dan ben ik verder van huis.

Dan zit er dus ergens een dieper liggend probleem.
Een paard drukt niet voor de lol z'n rug weg. De rug wegdrukken is namelijk spanning en wanneer je dit een paar minuten achtereen doet, dan voelt dat niet bepaald lekker. M.a.w., wanneer een paard dit wèl doet, en dit zijn enige manier is om zich voort te bewegen, dan is daar een oorzaak voor.
En aangezien je paard ook een tongprobleem heeft, lijkt een diepere oorzaak mij voordehandliggend.
En die oorzaak moet je opsporen en wegnemen.
Longeren met bijzet helpt hier niet bij. Je neemt de oorzaak niet weg en de spanning al helemaal niet.
Als ik jou was, zou ik een andere (icreo) osteopaat laten komen. Dat longeeradvies is namelijk waardeloos en blijkbaar heeft die vorige osteopaat ook eea over 't hoofd gezien.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 20:07

JoviBan schreef:
donnie13 schreef:

Dan zit er dus ergens een dieper liggend probleem.
Een paard drukt niet voor de lol z'n rug weg. De rug wegdrukken is namelijk spanning en wanneer je dit een paar minuten achtereen doet, dan voelt dat niet bepaald lekker. M.a.w., wanneer een paard dit wèl doet, en dit zijn enige manier is om zich voort te bewegen, dan is daar een oorzaak voor.
En aangezien je paard ook een tongprobleem heeft, lijkt een diepere oorzaak mij voordehandliggend.
En die oorzaak moet je opsporen en wegnemen.
Longeren met bijzet helpt hier niet bij. Je neemt de oorzaak niet weg en de spanning al helemaal niet.
Als ik jou was, zou ik een andere (icreo) osteopaat laten komen. Dat longeeradvies is namelijk waardeloos en blijkbaar heeft die vorige osteopaat ook eea over 't hoofd gezien.

welke osteopaat moet ik dan gebruiken. joviban

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:13

het paard associeert teugeldruk dus met pijn. Hij doet het ook met bijzet maar zonder niet. Ik denk dat dit een serieus probleem is voor je paard. Paarden vergeten geen nare ervaringen. Ik zou een Rubber bitje/stangetje proberen en met zo min mogelijk teugeldruk rijden of longeren. Zoek proffesionele hulp die jou kan begeleiden en je paard weer vertrouwen kan geven in het rijden.

Wanneer hij zijn rug wegdrukt zonder bijzet zou ik met balkjes gaan longeren. Hiermee dwing je je paard om over zijn rug te lopen. HBij moet naar beneden gaan met zijn hoofd om de balkjes in te schatten anders gaat hij er elke keer opstaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:13

donnie13 schreef:
welke osteopaat moet ik dan gebruiken. joviban

Kijk maar eens op deze lijst: http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm
Als je aangeeft in welke regio je woont, kunnen wij je wellicht een goede osteo adviseren.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:26

Dit is neem ik aan niet het paard wat je moet laten inslapen.
Ik moet wel zeggen dat je niet veel geluk hebt met paarden als ik dit zo lees.
In ieder geval veel succes

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:25

deeva schreef:
Dit is neem ik aan niet het paard wat je moet laten inslapen.
Ik moet wel zeggen dat je niet veel geluk hebt met paarden als ik dit zo lees.
In ieder geval veel succes

deeva ik heb nu even geen geluk gehad met mijn paard , maar dat heb hier voor wel altijd gehad :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:32

ik lees net de OP van je andere topic...is dat hetzelfde paard?
Maar hoe doe je dat,een paard longeren die stokkreupel loopt en nieteens naar zijn voer kan lopen?
Is er wel eens een dierenarts bij geweest?Heeft het paard weleens pijnstillers/ontstekingsremmers gehad?
Hoe kun je nu een paard laten inslapen terwijl je niet weet wat er aan de hand is?(als het om hetzelfde paard gaat)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:07

geerke het zou fijn zijn.
Als je topic door leest. er staat dat ik 2 paarden heb waar er 1 van ingeslapen word.
mijn paard word ingeslapen omdat het egt nodig is , omdat hij veel pijn heeft ;(
De diernarts heeft hem onderzocht maar we kunnen niks meer voor hem doen.
Dus het doet nog al pijn ,als je dingen gaat roepen waar je niks vanaf weet. ;)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:50

donnie13 schreef:
geerke het zou fijn zijn.
Als je topic door leest. er staat in dat ik 2 paarden heb waar er 1 van ingeslapen word.
mijn paard word ingeslapen omdat het egt nodig is , omdat hij veel pijn heeft ;(
De diernarts heeft hem onderzocht maar we kunnen niks meer voor hem doen.
Dus het doet nog al pijn ,als je dingen gaat roepen waar je niks vanaf weet. ;)