Paard stijgert en klapt achterover

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:07

paard89 schreef:
Suelza: Wat heb jij dan voor oplossing?
Naar mijn weten heb ik een hele fijne band met dit dier. Met rijden is ze (normaalgesproken) superfijn en nooit problemen met haar gehad. ik heb haar dan ook niets gedaan waardoor het vertrouwen wegviel.
Misschien dat ik haar spoor gaf op moment dat ze bokte. Maar goed, ik heb dat met geen enkel paard meegemaakt. We hebben verder ook nooit paarden die zulke streken hebben uitgehaald. Ik weet dan ook niet zo goed wat ik er mee moet. Ik longeer haar maar zodat ze haar energie kwijt kan. Ik wil gewoon voorkomen dat het nog een keer gebeurt.

Nine1987: Dat was niet onder het zadel. ik bedoel dat ik onder het zadel nog nooit zoiets met haar heb meegemaakt.

rijd jij haar met sporen?

nombrado

Re: Paard stijgert en klapt achterover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:12

verplaats je eens in paard
paard is fris en jong, heeft nog weinig ervaring met ruiter op de rug
geeft door frisheid een bok, ruiter reageert met haar handen, (tegenhouden) en geeft een boze por met spoor. Paard schrikt hier van en komt omhoog
helemaal geen gekke reactie. Paard heeft géén idee, dat als ze een bok geeft met de ruiter erop, dat die ruiter eraf kan vallen, idem met steigeren.
4 jaar is echt nog heeeeel jong!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 23:24

Nombrado: Nee, ik rij zonder hulpmiddelen. Dus ook zonder sporen of zweep ;)
Weet wel dat ik tijdens het bokken mijn hand naar voren heb gestoken voordat ik spoor gaf.
Daarna ging het nog erger en wat ik toen gedaan heb weet ik niet meer, het enige wat ik nog wel weet was dat ik wist dat ik er niet onder moest komen. En toen ben ik naar de zijkant eraf gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:47

Ah jij bedoelt met spoor geven, aandrijven ( zonder sporen dus maar met je benen ), ik snap em nu

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:39

Ik wil ook even reageren... Okee het is een jong paard, maar mijn merrie van 6 (ook nog jong) heeft dezelfde fratsen... Gelukkig is ze nog niet achterover geklapt (een paar maanden geleden wel 1x aan de longeerlijn, ze kwam ineens idioot omhoog en ging aan het bokken en steigeren, ik schrok me kapot).
Mijn merrie is normaliter erg braaf bij het werk, heeft geen lichamelijke problemen, tandarts is pas nog geweest, geen haken of toestanden in de mond, zadel is goed passend en alle andere dingen die hier zijn genoemd zijn niet aan de hand. Mijn paard is echter geen held alleen buiten :o , en als ik alleen een buitenritje wil maken gaat ze prompt aan het klieren. Zo ook vanochtend. Halverwege staakt ze gewoon ineens. Staat stokstijf stil en draait om. Als ik haar dan wil aanmoedigen (lees: vooruit wil rijden) komt ze omhoog en gaat enorm dwarsdoen. Dat is natuurlijk echt niet fijn, zeker niet als er sloten en greppels langs de weg liggen, laat staan als er auto's of fietsers langskomen. Vanochtend liep ze uiteindelijk een weiland in en daar heb ik r flink aan het werk gezet. Daar was het dan weer goed, dan is ze meteen met haar aandacht bij mij, ontspannen etc.

Vandaag ging ze wel erg tekeer en kwam behoorlijk hoog op. Daar heb ik natuurlijk ECHT geen zin in. Veel te link. Ben dus na het weiland werk teruggereden naar huis.

Ik ben er inmiddels wel achter dat ze het alleen buiten iedere keer flikt :( (misschien te onzeker alleen op pad ?) want als ik met een maatje ga rijden doet ze dit nooit. Ik ben er van overtuigd dat er bij mijn paard geen lichamelijke oorzaak is (ze doet het nooit bij binnen of buitenbak rijden) maar meer het zoeken van een uitvlucht omdat ze bang of onzeker is. Buiten ga ik er niet af, want ik kom er niet op zonder krukje, dus ik probeer er altijd wel op te blijven zitten. Ik weet wel dat ze buiten af en toe ook ontzettend aan de kletter gaat (in de wei) en dan ook echt enorm gaat bokken en steigeren totdat je je hart vasthoudt of ze niet over of door het hek heen gaat.... En dat een paard "weet"' dat hij zijn ruiter eraf gooit.... daar heb ik een hard hoofd in.. Hoe slim je paard ook is, ik geloof niet dat ze je bewust eraf proberen te gooien, althans, dat zelf bedenken.

Ik weet de oplossing ook nog niet, maar in ieder geval zijn dit soort acties de minder leuke kanten van het paardrijden. En ik baal er ook wel van dat ze zo is buiten, want thuis, met les of met een vriendje erbij doet ze het super.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:44

Sommige paarden blijven het doen, en tja, dan zal ik er maar worst van draaien.

Maar als het af te leren is, dan moet je dat natuurlijk wel proberen. Ik heb 1 keer eentje ingereden die ook heel lastig was en probeerde om overal onderuit te komen. Toen 1 keer achterover gevallen. Een keer erop flink afgestraft, en vervolgens werd er geprobeerd om gewoon maar te gaan liggen en te gaan rollen. Ook dit is afgeleerd, en paard is nu prima te rijden. Maar een fijn karakter heeft dit dier nooit gekregen, op stal draait het de kont toe en wil best eens een beentje uitslaan.
Dit is een paard waar 9 van de 10 ruiters bij omkomen. Geen paard voor een amateur. Zelf begin ik ook niet meer met zulke dieren, vroeger vond ik het een uitdaging.

Maar sommige paarden schieten snel omhoog en stijgeren is een roteigenschap. Dus hoe hard het ook klinkt, maar als jouw paard het blijft doen, doe afstand. En dus ben ik gewoon heel eerlijk, draai het de worst in, voor je eigen veiligheid, en ook voor de veiligheid van een ander.

Maar uiteraard eerst uitzoeken of het niet aan de inconsequentie van de ruiter ligt, of dat het paard toch echt een reden heeft om zich zo te gedragen.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 02:54

mischien was hij gewoon die dag ff druk en had ij heel veel energi maar ik denk dat je een ervare ruiter er op moet laaten en als hij niet stijgert kan je der gewoon op en als hij wel stijgert is het paard gewon zo der zijn rustige paarden liefe paarden stoute paarden en wilde paarden en paarden de stijgeren en paarden doieniet stijgeren
ik hoop voor je dat dit gewoon de eerste keer en de laatste keer is dat hij stijgert en dat je gewoon weer op hem kan rijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 03:01

Voordat je er ook maar aan denkt om hier nog een keer op te stappen, wil ik je het volgende adviseren

Bloedje laten trekken om eventuele lichamelijke problemen uit te sluiten.
Osteopaat laten komen
Grondwerk meenemen.
Kundig (met name KUNDIG) Trainer inschakelen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 05:45

Ik heb het ook met 2 paarden meegemaakt. Eerst was met rijden erg druk in het begin toennik er voor de derde keer op gong ( ze was zadelmak maar tijd niet gereden) niks als stijgeren em achterover gooien zadel paste ook goed, bleek dat ze des "druk op schouders" v zadel niet aan kon :s dus zadel met breedste boom gepakt enbhet was over :)

De andere was 3 weken terug merrie wilde nAaar veulen stijgerder wat maar wa uit te zitten. Vervolgens ging ze hoger en ging per ongeluk over zwaartepunt en viel ik lag eronder nu kapotte kniebanden merrie had niks is erna nog elke dag door pa gereden niks meer gedaan.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:46

Beetje grondwerk doet vaak al wonderen met zo'n jong dier. Tenminste als er lichamelijk echt niets aan de hand is dan. Nu even goede begeleiding zoeken. Ze moet dit niet als oplossing gaat zien en als het een paar keer lukt, dan hebben ze snel door dat ze dat kunnen gebruiken.
Ik ben geen voorstander van de slof, geloof me! Heb er een bloedhekel aan! Maar in zo'n geval is een lichte aanleuning met slof met veiliger.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:56

nombrado schreef:
verplaats je eens in paard
paard is fris en jong, heeft nog weinig ervaring met ruiter op de rug
geeft door frisheid een bok, ruiter reageert met haar handen, (tegenhouden) en geeft een boze por met spoor. Paard schrikt hier van en komt omhoog
helemaal geen gekke reactie. Paard heeft géén idee, dat als ze een bok geeft met de ruiter erop, dat die ruiter eraf kan vallen, idem met steigeren.
4 jaar is echt nog heeeeel jong!

Ik ben het hier helemaal mee eens. Wat oudere paarden die vaker steigeren (bijvoorbeeld voor vrijheidsdressuur) hebben vaak een goede balans en kunnen dit ook met een ruiter erop. Echter, een jong paard die een keer steigert als reactie op de bok, gewoon door frisheid, is compleet uit balans met de ruiter erop en klapt achterover. Ik heb dit wel vaker meegemaakt met het inrijden van paarden, die raken gewoon nog snel uit balans. Ik betwijfel of ze dit vaker gaat doen, en als ze het doet, is de kans kleiner dat ze achterover slaat omdat ze inmiddels weet dat het met een ruiter op de rug anders is. Mijn advies is (aangezien ze lichamelijk oke is) gewoon lekker aan het werk zetten en vooral niet te bang zijn dat het nog een keer gebeurd. Succes ermee!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:01

Ik gooi het ook op de jongheid. Toen mijn paard net onder het zadel was gebeurde dit ook wel eens. Hij heeft een keer gesteigerd en ook achterover geklapt waardoor iemand in het ziekenhuis beland is en ook vreselijk bokken rodeosprongen. Dit was niet uit gemeenheid of frisheid, maar hij deed dit op het moment dat hij iets heel eng vond. Nu is het nog steeds een angsthaas (10 jaar), maar dit soort gevaarlijke dingen zijn gelukkig helemaal voor bij. Dat heeft ongeveer een half jaar geduurd.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:56

ik begrijp dat dit de eerste keer dat deze oonder het zadel ging steigeren. als dit zo is zou ik het op jongheid gooien. mijn 4-jarige was ook altijd superbraaf en ineens steigeren steigeren steigeren onder het zadel. (hij kwam in het verleden ook snel omhoog als iets hem niet zinde). mijn instructrice zei toen bij omhoog komen voorwaarts drijven en links omzetten dan kan hij niet verder omhoog. dit heeft hij 3 dagen volgehouden met steeds minder vaak proberen en toen was het over. op dat moment als hij op beide kanten goed werk heeft geleverd stoppen en belonen. hij heeft het nadien niet weer gedaan. als ik uitga van wat zij zei vertelde vond ze ook wel dat die van mij te braaf was en dat ik er op kon wachten dat hij een keer fratsen uit ging halen. toch zou ik wel nog even de tandarts laten komen. bij die van mij kwam die toevallig een week later en bleek dat hij wel weer wat haken had. misschien was dit ook wel een samenloop van omstandigheden..............wie weet.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:11

hoi heb het ooit gehad met mijn kwpner steigerde veel maakte er gewoon een spelletje van.
hij had verder nergens last van tanden oke geen rugklachten alles goed,was gewoon een vervelend spelletje.
Had er een oplossing voor klinkt raar maar hielp wel,ben ook niet van het slaan, neem een natte spons in de hand zo gauw ie omhoog gaat spons op het hoofd tussen de oren leggen.en hij doet het nooit weer teminste die van mij hield ermee op.
paard ervaart het asof ie zijn hoofd stoot die van mij deed het gelijk bij het opstappen succes ermee gr sandy

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:26

Heb het met mijn merrie ook gehad (was nog niet zo lang zadelmak). Ik stapte op en pakte de teugels op en uit het niets begon ze te bokken en te rennen en te doen. Had ze nog nooit gedaan. Pakte het bit vast gooide haar hoofd omhoog en begon dan als een gek te springen. Ben toen behoorlijk gevallen met mijn hoofd tegen de bakrand aan. Paard stond ook meteen stil en blijf bij me staan. Ik had toen gelijk zo iets van , dit klopt niet. Paar dagen erna de tandarts laten komen, bleek dat ze een stuk splinter van een tand in haar tong zat en dat er dop te hoogte van bit loszat, maar waar behoorlijk vlees omheen zat en dat kwam in de verdrukking bij het oppaken van teugels en bit en gaf veel pijn. Daarna is nog een tijdje gevoelig geweest logisch, ze was bang dat ze weer pijn zo hebben, maar nooit meer z`n heftige reactie gegeven. Sluit eerst een hoop uit, voordat je verder gaat.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:52

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paardje, nou ben ik er laatst na een rodeorit er ook afgevallen, hij deed tegenwoordig vaak stijgeren en bokken met rijden, hij is op allerlei manieren na gekeken, niks aan de hand. Nou doe ik hem ook van te voren longeren, het bokken heeft hij sindsdien niet meer gedaan, stijgeren doet hij nog wel eens, maar als hij dat doet, ik weet het, sommig vinden dit waarschijnlijk hard overkomen, maar dan krijgt hij een tik op zn hoofd met de zweep, zodat hij denkt dat hij zn hoofd stoot, het stijgeren is er nu ook al helemaal bijna uit! En wat het dominante gedrag betreft, dat deed mijn paardje ook, aan de hand stijgeren, op stal, in de wei, en hij deed ook happen, toch heb ik dit opgelost door hem een tik op zn neus te geven, na 2 weken vol gehouden te hebben, is het over :j
Misschien dat je hier iets aan hebt :)

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:56

Je hebt best kans dat je paard van het vallen geschrokken is en het niet meer doet.
Ik heb zelf een merrie die lichamelijk helemaal OK is maar die stijgert vanuit het niets en je voelt het ook niet aankomen en voor dat je het weet ligt ze op haar rug ze doet dit ook aan de hand.
Bij haar is het haar karakter en een deel hormonen die dit gedrag veroorzaken.
Inmiddels gebruik ik haar voor de fokkerij dit ligt haar beter als rijden.
Dus er zijn zeker paarden die dit blijven doen maar als ik jou verhaal zo lees gaat het gelukkig beter.
Mocht het toch nog voorkomen dan zou ik haar weg brengen naar een ruiter die dit gedrag kan afleren.
In ieder geval veel succes met je paard maar denk ook aan jezelf.