paard89 schreef:Suelza: Wat heb jij dan voor oplossing?
Naar mijn weten heb ik een hele fijne band met dit dier. Met rijden is ze (normaalgesproken) superfijn en nooit problemen met haar gehad. ik heb haar dan ook niets gedaan waardoor het vertrouwen wegviel.
Misschien dat ik haar spoor gaf op moment dat ze bokte. Maar goed, ik heb dat met geen enkel paard meegemaakt. We hebben verder ook nooit paarden die zulke streken hebben uitgehaald. Ik weet dan ook niet zo goed wat ik er mee moet. Ik longeer haar maar zodat ze haar energie kwijt kan. Ik wil gewoon voorkomen dat het nog een keer gebeurt.
Nine1987: Dat was niet onder het zadel. ik bedoel dat ik onder het zadel nog nooit zoiets met haar heb meegemaakt.
rijd jij haar met sporen?

, en als ik alleen een buitenritje wil maken gaat ze prompt aan het klieren. Zo ook vanochtend. Halverwege staakt ze gewoon ineens. Staat stokstijf stil en draait om. Als ik haar dan wil aanmoedigen (lees: vooruit wil rijden) komt ze omhoog en gaat enorm dwarsdoen. Dat is natuurlijk echt niet fijn, zeker niet als er sloten en greppels langs de weg liggen, laat staan als er auto's of fietsers langskomen. Vanochtend liep ze uiteindelijk een weiland in en daar heb ik r flink aan het werk gezet. Daar was het dan weer goed, dan is ze meteen met haar aandacht bij mij, ontspannen etc.
(misschien te onzeker alleen op pad ?) want als ik met een maatje ga rijden doet ze dit nooit. Ik ben er van overtuigd dat er bij mijn paard geen lichamelijke oorzaak is (ze doet het nooit bij binnen of buitenbak rijden) maar meer het zoeken van een uitvlucht omdat ze bang of onzeker is. Buiten ga ik er niet af, want ik kom er niet op zonder krukje, dus ik probeer er altijd wel op te blijven zitten. Ik weet wel dat ze buiten af en toe ook ontzettend aan de kletter gaat (in de wei) en dan ook echt enorm gaat bokken en steigeren totdat je je hart vasthoudt of ze niet over of door het hek heen gaat.... En dat een paard "weet"' dat hij zijn ruiter eraf gooit.... daar heb ik een hard hoofd in.. Hoe slim je paard ook is, ik geloof niet dat ze je bewust eraf proberen te gooien, althans, dat zelf bedenken.