Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miekie74 schreef:Ik mis hier toch wel heel wat achtergrondinformatie voor ik kan oordelen over dit probleem.
Hoe oud is het paard b.v. en hoe lang heb/ken je hem al?
Weet je zeker dat er nog nooit eerder iets mee gedaan is?
Veel paarden die als onbeleerd worden verkocht, hebben in het verleden wel degelijk gewerkt.
Als daar al iets mis is gegaan waar je niets vanaf weet, heb je een dubbel probleem.
Die paarden hebben al een hele trukendoos die ze los kunnen trekken.
tamary schreef:GJ9 schreef:@TS: ik heb in een eerder topic hierover een hele serie aan suggesties gegeven als voorbereiding. Ben je daar ook mee aan de slag gegaan? Kent dit paard uberhaupt het hele fenomeen dingen/mensen boven hem, net wel/niet zichtbaar uit de ooghoeken, etc. echt goed?
tamary schreef:Ander (zeer rustig!) paard zadelen en bangerd ernaast meenemen (ruiter zelf of 2e persoon, maar dan beide paarden naast elkaar), gewoon door rondjes te stappen in de bak. Bij andere paard tig keer op en af stappen met hem er naast. Op en af stappen aan beide kanten doen en handpaard ook aan beide kanten neerzetten hiervoor. Lukt dat allemaal goed kan je de ruiter andere paard laten aaien, erboven zwaaien, etc.
En ga maar aan de slag met poetsen, etc. vanaf een krukje. Wen hem maar aan bv grote lap over de rug zwaaien, grote bal op de rug die heen en weer rolt, etc. Eigenlijk alles waarbij paard elke keer dingen plotseling uit een ooghoek ziet, omdat ze net vanuit de blinde hoek opduiken. Blijf rustig, bouw het langzaam op en stop pas als paard rustig is (3 sec.).
Janski schreef:Wat nog wel een goede tip kan zijn is springen naast je paard, Twee handen je zadel vast houden en springen als ie daar niet meer op reageert 1 voet in je beugel en huppen alsof je gaat opstappen. Vind ie dat goed: opstappen en je bovelijf zo dicht mogelijk tegen de hals houden en dan gewoon 5 minuuten zo staan en weer afstappen en het zelfde opnieuw. Als dit geen spannng meer oplevert rustig rechtop gaan zitten terwijl de persoon op de grond hem geruststelt. Voordeel hiervan is dat je gelijk leert via de beugel op te stappen.
En denk goed na over het bit, als ie op rodeo-modus gaat zorg dat je een touw om de nek hebt en een halster onder je hoofdstel, met een lijn eraan voor de grondwerker, want als je vol aan het bit komt te hangen als het bit nog niet aangenomen is door een paard, heb je er nog een probleem bij als je straks kan blijven zitten.
maikeltje schreef:TS, dit is wel een leuk topic voor jou om te volgen. Misschien kun je er iets mee:
[VVDD] 'een sprookje of een nachtmerrie?' [casus]
ravvie schreef:bedankt iedereen voor de tips, ik ga overal mee aan de slag, nu ben ik er ook achtergekomen dat mijn paard met 1 oog heel slecht ziet, dus ik moet het toch heel wat rustiger aan gaan doen , ik heb samen met iemand een plan opgesteld voor het inrijden van mijn paard en het omgaan met zijn "handicap"
ik nspa dattie schrikt als ik ineens op zen rug zit alstie me niet ziet aankomen !
maarja ik neem alle tips mee, en ga mijn best doen , jullie horen snel van me hoe het gaat . het gaat nu al stuk beter weer met hem zat er laatst bijna op . en toen ben ik gestopt want en bang dattie er toch nog neit helemaal klaar voor is , dus ik blijf trainen en oefenen . en ik hou mijn plan aan
Cassidy schreef:Een paard heeft twee hersenhelften, maar wat hij met het rechteroog ziet, is helemaal nieuw voor hem als hij het met zijn linkeroog ziet. Ook zijn paarden van nature heel huiverig voor alles wat er boven hun hoofd gebeurt, want door de miljoenen jaren aan evolutie heeft het paard geleerd dat poema's en andere roofdieren die vanaf een rots of uit een boom op hun rug springen, dodelijk kunnen zijn.
Dus een in te rijden paard moet je van tevoren gaan voorbereiden op dingen die boven hun hoofd gebeuren. Je moet met grondwerk beide kanten van het paard uitgebreid mee gaan nemen. Op het moment dat je er opstapt, moet je het paard leren dat dingen die ineens aan de andere kant opduiken, ook vertrouwd zijn. Dus niet alleen hangen voor het ruitergewicht, ook aan de andere kant aanraken. Als je er opstapt, op het paard gaan liggen, dan schrikt hij niet zo van ineens boven hem uitkomende ruiters. En de eerste keer opstappen, als je echt weet waar je mee bezig bent, kan het beste zonder zadel.