inrijden bang paard, nieuw probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:12

De leeftijd vind ik in deze niet eens zo van belang, ervaring en kunde wel. En die is duidelijk niet voldoende aanwezig. Ruiter gaat zitten en ligt er na 1 scherpe bocht vanaf (die je wellicht wel had kunnen verwachten) en begeleider geeft het paard de ruimte om die bocht te maken.

Als je niet wilt wegbrengen, zoek dan iemand die aan huis het werk komt doen. Want ik vermoed dat je op deze wijze een keer echt gewond raakt en het paard ook, maar dan geestelijk.

De basis leg je maar 1 keer en die moet dan ook meteen op verantwoorde, ontspannen en de juiste wijze worden gelegd.

Miekie74

Re: inrijden bang paard, nieuw probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:47

Ik mis hier toch wel heel wat achtergrondinformatie voor ik kan oordelen over dit probleem.
Hoe oud is het paard b.v. en hoe lang heb/ken je hem al?
Weet je zeker dat er nog nooit eerder iets mee gedaan is?
Veel paarden die als onbeleerd worden verkocht, hebben in het verleden wel degelijk gewerkt.
Als daar al iets mis is gegaan waar je niets vanaf weet, heb je een dubbel probleem.
Die paarden hebben al een hele trukendoos die ze los kunnen trekken.

Als ik jou was zou ik toch echt professionele hulp inschakelen.
En anders wens ik je veel succes, met vallen en opstaan krijg je hem misschien ook wel zadelmak.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:11

Miekie74 schreef:
Ik mis hier toch wel heel wat achtergrondinformatie voor ik kan oordelen over dit probleem.
Hoe oud is het paard b.v. en hoe lang heb/ken je hem al?
Weet je zeker dat er nog nooit eerder iets mee gedaan is?
Veel paarden die als onbeleerd worden verkocht, hebben in het verleden wel degelijk gewerkt.
Als daar al iets mis is gegaan waar je niets vanaf weet, heb je een dubbel probleem.
Die paarden hebben al een hele trukendoos die ze los kunnen trekken.

Hier ben ik eigenlijk ook nog wel benieuwd naar.
Want dit zijn wel vragen wat verder van belang is.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:43

tamary schreef:
GJ9 schreef:
@TS: ik heb in een eerder topic hierover een hele serie aan suggesties gegeven als voorbereiding. Ben je daar ook mee aan de slag gegaan? Kent dit paard uberhaupt het hele fenomeen dingen/mensen boven hem, net wel/niet zichtbaar uit de ooghoeken, etc. echt goed?

in welk topic was dat?
Kun je een linkje geven?
Misschien heb ik er ook iets aan

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:46

Je quote is een beetje mislukt, maar je vraag stel je dus aan Tamary (het was haar tekst).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:55

Quote mezelf even:
tamary schreef:
Ander (zeer rustig!) paard zadelen en bangerd ernaast meenemen (ruiter zelf of 2e persoon, maar dan beide paarden naast elkaar), gewoon door rondjes te stappen in de bak. Bij andere paard tig keer op en af stappen met hem er naast. Op en af stappen aan beide kanten doen en handpaard ook aan beide kanten neerzetten hiervoor. Lukt dat allemaal goed kan je de ruiter andere paard laten aaien, erboven zwaaien, etc.

En ga maar aan de slag met poetsen, etc. vanaf een krukje. Wen hem maar aan bv grote lap over de rug zwaaien, grote bal op de rug die heen en weer rolt, etc. Eigenlijk alles waarbij paard elke keer dingen plotseling uit een ooghoek ziet, omdat ze net vanuit de blinde hoek opduiken. Blijf rustig, bouw het langzaam op en stop pas als paard rustig is (3 sec.).

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:21

Janski schreef:
Wat nog wel een goede tip kan zijn is springen naast je paard, Twee handen je zadel vast houden en springen als ie daar niet meer op reageert 1 voet in je beugel en huppen alsof je gaat opstappen. Vind ie dat goed: opstappen en je bovelijf zo dicht mogelijk tegen de hals houden en dan gewoon 5 minuuten zo staan en weer afstappen en het zelfde opnieuw. Als dit geen spannng meer oplevert rustig rechtop gaan zitten terwijl de persoon op de grond hem geruststelt. Voordeel hiervan is dat je gelijk leert via de beugel op te stappen.

En denk goed na over het bit, als ie op rodeo-modus gaat zorg dat je een touw om de nek hebt en een halster onder je hoofdstel, met een lijn eraan voor de grondwerker, want als je vol aan het bit komt te hangen als het bit nog niet aangenomen is door een paard, heb je er nog een probleem bij als je straks kan blijven zitten.

Deze manier heb ik dit jaar ook bij 2 paarden toegepast. Heb in de stal (weet wel wat je dan doet voor dat je hieraan begint) het paard aan een halster vastgemaakt totdat ze daar vertrouwd mee waren(ergens vertrouwd mee zijn is door naar de volgende stap en anders blijven herhalen tot dat het vertrouwen en de ontspanning bij het paard zichtbaar is!!! en wees op tijd tevreden met wat je die dag bereikt hebt!)stap 2 ze over hun hele lijf aan kunnen raken stap 3 was een zwarte specikuip naast ze op de grond leggen en naarmate ze het meer accepteerden wat ruwer op de grond gooien stap 4 was het zadel erop en daarmee gingen ze al aan de stapmolen. stap 5 is ernaast springen stap 6 op de kuip gaan staan en er weer af stap 7 was hangen over het zadel stap 8 was voet in de beugel en hangen en stap 9 was erop zitten. iedere dag weer bij stap 1 beginnen en het in dezelfde volgorde doen. Als het weer mee had gezeten hadden we het waarschijnlijk zo niet aangepakt. De rustige vond het met 2 weken allemaal prima wat er met hem gebeurde en in de buitenbak weer hetzelfde ritueel herhaald en met hem kon ik zo wegrijden(met 3 dagen kon hij op commando stappen ,draven ,galopperen en weer halthouden en wat kleine schakelingen in tempo maken. De andere had veel sterkere reflexen en die heeft een maand nodig gehad voordat ik daar mee naar de buitenbak ging. Hij was ook vele malen gevoeliger , iets je schouders draaien en hij draaide mee, wat lichter zitten en hij ging harder enz. De eerste had door veel mensen zadelmak gemaakt kunnen worden de tweede zou voor veel mensen een probleem geweest zijn ... Bij hem was de basis van vertrouwen zeer belangrijk. Kijk naar je paard en waar hij vertrouwen in heeft,zorg dat ie jou vertrouwd!
Ik heb ook een riempje aan de ringetjes voor aan mn zadel(zo'n eentje die rondgenaaid is en gebruikt word om bij een passoabit 1 teugel te kunnen gebruiken, een sperriempje is vrij lang ,heeft maar 1 gesp en kan ronddraaien waardoor je in het gespje kan grijpen.
Ik hoop dat het je gaat lukken! Succes met alle tips die hier zijn gegeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:02

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 02:32

Wat is je voorwerk geweest? En hoe lang heb je dat gedaan? Je kunt een bang en bloederig paard compleet laten flippen wanneer je te snel wil. Ik heb een merrie die te snel en met foute hulpmiddelen "zadelmak" is gemaakt.

Ik ben opnieuw moeten beginnen met haar en heb er uiteindelijk een jaar naast gelopen. Veel aan de hand gewandeld. Eerst zonder- en later met zadel. Veel gelongeerd en toen ze de stemhulpen kende en er perfect op reageerde ben ik verder gegaan met werken aan de dubbele longe. Tussendoor heb ik 1 keer geprobeerd hoe ze reageerde wanneer ik erop ging zitten met een ervaren persoon op de grond. Ze gaf het gevoel dat als hij los zou laten dat ik vanuit Brabant in Groningen zou eindigen. Met andere woorden: ze was er duidelijk nog niet klaar voor. Drie maanden later gaf ze zo'n goed gevoel vanaf de grond dat ik ben opgestapt. Dit was een spontane actie eigenlijk. Dit ging goed. Heb 3 rondjes linksom en 3 rondjes rechtsom gestapt en toen er weer af. Maar dit was zo'n enorme doorbraak.

Vanaf toen ging het vlot. Bij bange paarden is het een vertrouwenskwestie. Zo'n paard moet weten dat ie van je opaan kan en moet jou door en door vertrouwen. Jij moet ontzettend sterk in je schoenen staan en heel goed weten waar je mee bezig bent.

Zo'n paarden zijn niet voor iedereen denk ik. Er komt veel gevoel bij kijken. Maar ook moet je erg standvastig zijn. Dat paard moet het gevoel krijgen dat het alles durft aan jouw zijde. Dat valt niet mee, dat kost tijd, geduld en je moet duidelijk kunnen zijn naar het paard en ontzettend consequent.

Ga je hier niet goed mee om dan is het een levensgevaarlijk project. Realiseer je dat goed en vraag je af of jij dit werkelijk kunt. Ben eerlijk. Niet alleen naar jezelf, maar zeker ook naar je paard. Wanneer je ergens twijfelt of denkt dat je dit proces wel even sneller kunt volbrengen, doe je paard dan een plezier en breng hem naar iemand anders. Want maak je fouten, dan komt zo'n dier nooit meer op een goede plek terecht.

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:22

.... Alsof alle paarden die in deze wereld bereden worden naar speciale kundige mensen zijn gebracht om zadelmak gemaakt te worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:27

het klinkt alles behalve goed;
er is in het begin iets goed misgegaan!
wat kun je misschien zelf invlullen :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:09

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:19

BEGELEIDING!

anders komt het echt niet goed.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:46

Tja, ik denk dat als je 10 paarden/pony's (succesvol?!) hebt ingereden dat je alsnog niet genoeg ervaring hebt. Die andere waren waarschijnlijk niet zo bang als dit paard waardoor er minder 'onverwachte' acties vanuit hun kant kwamen die jij makkelijk kon opvangen.

Het is niet echt raar dat een onbeleerd paard weg springt/ een rare bocht maakt oid, wel dat jij er naast ligt. Het is juist belangrijk om er op dat moment op te blijven zitten, alsnog een rondje(s) te doen en met een positief gevoel af te stappen. Dit is nu duidelijk niet gebeurd, dus wat gebeurd er de eerst volgende keer als jij er op gaat zitten?

Ook ik zeg: wegbrengen naar een goede (!!!) trainingsstal waar ze WEL ervaring hebben met zulke paarden inrijden of (aangezien ik uit jou posts kan opmaken dat je toch van plan bent om het zelf door te zetten) een hele goede begeleider te zoeken.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:57

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:00

Ik heb alles gelezen en ben nu ook benieuwd naar achtergrond informatie en hoe het nu gaat TS, heb je al een besluit genomen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:07

Samen_met_V schreef:
.... Alsof alle paarden die in deze wereld bereden worden naar speciale kundige mensen zijn gebracht om zadelmak gemaakt te worden...

...alsof alle paarden hetzelfde zijn en geen problemen maken als er niet kundig met ze wordt omgegaan....

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:30

even een stipje zodat ik dit kan volgen!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 15:07

bedankt iedereen voor de tips, ik ga overal mee aan de slag, nu ben ik er ook achtergekomen dat mijn paard met 1 oog heel slecht ziet, dus ik moet het toch heel wat rustiger aan gaan doen , ik heb samen met iemand een plan opgesteld voor het inrijden van mijn paard en het omgaan met zijn "handicap"
ik nspa dattie schrikt als ik ineens op zen rug zit alstie me niet ziet aankomen !
maarja ik neem alle tips mee, en ga mijn best doen , jullie horen snel van me hoe het gaat . het gaat nu al stuk beter weer met hem zat er laatst bijna op . en toen ben ik gestopt want en bang dattie er toch nog neit helemaal klaar voor is , dus ik blijf trainen en oefenen . en ik hou mijn plan aan

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:23

ravvie schreef:
bedankt iedereen voor de tips, ik ga overal mee aan de slag, nu ben ik er ook achtergekomen dat mijn paard met 1 oog heel slecht ziet, dus ik moet het toch heel wat rustiger aan gaan doen , ik heb samen met iemand een plan opgesteld voor het inrijden van mijn paard en het omgaan met zijn "handicap"
ik nspa dattie schrikt als ik ineens op zen rug zit alstie me niet ziet aankomen !
maarja ik neem alle tips mee, en ga mijn best doen , jullie horen snel van me hoe het gaat . het gaat nu al stuk beter weer met hem zat er laatst bijna op . en toen ben ik gestopt want en bang dattie er toch nog neit helemaal klaar voor is , dus ik blijf trainen en oefenen . en ik hou mijn plan aan

Je zat er bijna op er was toen ineens bang dat ie er niet klaar voor is?
Dan lijkt mij dat het voorbereiden ook nog lang niet klaar is en dan zou ik er helemaal nog niet op gaan zitten.
Jou angst breng je ook op hem over....

Ik zou toch gewoon iemand erbij halen die er meer verstand van heeft, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten!

Succes

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:30

Ik heb niet het hele topic gelezen en wellicht is deze tip ook al wel gegeven.

Uit je beginpost te halen, kun je wel met je voet in de beugel aan een kant hangen.
Op stappen in het gangpad bij voorkeur met het hoofd naar een box waar paarden instaan. Dit een aantal keren herhalen (op- en afstappen) en pas wegstappen als ie ontspannen is. Dit paard heeft vluchtgedrag. Mss wel mede gezien zijn slechte zicht. Als je erop zit is het ook vaak handig om te wiebelen (sta / zit) op zijn rug.
Op het moment dat je minder ruimte geeft om te vluchten, dan zal hij het ook minder snel willen. Vervolgens kun je opstappen in een kleinere rijbaan. Longeer je ook eerst 5 of 10 min. van te voren? Scheelt vaak ook enorm als ze de stalmoed kwijt zijn.

Succes!

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:32

uit je verhaal merk ik dat je inderdaad vrij weinig ervaring heb (in iedergeval in wat lastigere paarden) .
Als je het geld er niet voor heb vind ik persoonlijk zelf al onverstandig dat je zo'n paard koop maar dat is eigen keus natuurlijk!

Maar probeer eerst tijdens het hangen rechte op in je beugel te staan wat ik uit je verhaal begrijp, dat die het vind lijken of die het eng vind als er iets boven hem uit komt. Probeer is dat en dan als dat goed ga ga je dr voorzichtig op en blijf je met rug en hoofd laag, en dan kom je steeds een stukje omhoog en als die het goed doe ga je weer naar beneden en dat opbouwen! Ik heb het zelfde probleem gehad met een paard, veel rust en de tijd nemen, belonen, en na de goede ervaringen stoppen dat zijn de belangrijke dingen!

Succes

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:54

stap eens een paar keer rechts op, hangen bewegen, dat hij ook aan die kant iets ziet bewegen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:13

Een paard heeft twee hersenhelften, maar wat hij met het rechteroog ziet, is helemaal nieuw voor hem als hij het met zijn linkeroog ziet. Ook zijn paarden van nature heel huiverig voor alles wat er boven hun hoofd gebeurt, want door de miljoenen jaren aan evolutie heeft het paard geleerd dat poema's en andere roofdieren die vanaf een rots of uit een boom op hun rug springen, dodelijk kunnen zijn.

Dus een in te rijden paard moet je van tevoren gaan voorbereiden op dingen die boven hun hoofd gebeuren. Je moet met grondwerk beide kanten van het paard uitgebreid mee gaan nemen. Op het moment dat je er opstapt, moet je het paard leren dat dingen die ineens aan de andere kant opduiken, ook vertrouwd zijn. Dus niet alleen hangen voor het ruitergewicht, ook aan de andere kant aanraken. Als je er opstapt, op het paard gaan liggen, dan schrikt hij niet zo van ineens boven hem uitkomende ruiters. En de eerste keer opstappen, als je echt weet waar je mee bezig bent, kan het beste zonder zadel.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:03

Cassidy schreef:
Een paard heeft twee hersenhelften, maar wat hij met het rechteroog ziet, is helemaal nieuw voor hem als hij het met zijn linkeroog ziet. Ook zijn paarden van nature heel huiverig voor alles wat er boven hun hoofd gebeurt, want door de miljoenen jaren aan evolutie heeft het paard geleerd dat poema's en andere roofdieren die vanaf een rots of uit een boom op hun rug springen, dodelijk kunnen zijn.

Dus een in te rijden paard moet je van tevoren gaan voorbereiden op dingen die boven hun hoofd gebeuren. Je moet met grondwerk beide kanten van het paard uitgebreid mee gaan nemen. Op het moment dat je er opstapt, moet je het paard leren dat dingen die ineens aan de andere kant opduiken, ook vertrouwd zijn. Dus niet alleen hangen voor het ruitergewicht, ook aan de andere kant aanraken. Als je er opstapt, op het paard gaan liggen, dan schrikt hij niet zo van ineens boven hem uitkomende ruiters. En de eerste keer opstappen, als je echt weet waar je mee bezig bent, kan het beste zonder zadel.

is wat uitgebrijder als wat ik zij, misschien moet iedereen eens weten, dat een paard ergens langs loop zonder angst, het van de andere kant langs loopt dat hij volledig kan flippen van angs of schrikken. :(:)