Je moet ook niet zomaar alles doen. Maak een plan, kijk wat jou logisch lijkt en ga daarmee aan de slag. Of wacht nog even tot die juf wel kan.
aerdenhout1
Geplaatst: 25-08-11 15:23
Een paard sterker maken aan de kant waar ze al sterk zijn is nooit een goed plan. De ADB manier is ook het loslaten van de sterke kant en de losse kant juist aan pakken. Zorg dat je wel de juiste instructeur/trice krijgt en ga er sowieso van uit dat dit niet even in een paar weken is op te lossen.Wat je ook kan doen is flexen. Dat is het VOORZICHTIG MAAR MET ENIGE DWANG buigen van de hals. Dat kan je ook naast het paard doen. Eventueel met een lekker snoepje laat je ze dan buigen richting buik zeg maar. Doe dat enkele keren per dag en dan rek je ook de korte zijde van de hals op. Ik denk dat Kim heel aardig kan buigen als je wat lekkers voorhoud
Pauline; Ik ga ook met kleine stapjes. Wil haar niet overvragen en ook het buiten rijden gaat opnieuw. Een jaar geleden heb ik met Kim iets engs meegemaakt tijdens een buitenrit. Sinds die tijd heb ik niet meer lekker buiten kunnen rijden en zat ik op een paard vol spanning dat elk moment kon ontploffen. Alleen al het terrein af gaan, was al een hele opgave. Ik heb besloten dit opnieuw te gaan leren, alsof ze een net zadelmak paard is. Als we in de bak hebben gereden, stap ik altijd een paar rondjes uit op het manegeterrein. Ook dat vindt Kim spannend en we gaan net zolang door tot Kim zonder spanning over het terrein kan lopen, ook al duurt dit nog 10 weken. Overvragen is het slechtste wat je kunt doen..
Aerdenhout, dat buiten in de hals doen we nu sinds een aantal maanden!! Dat is ons nieuwe 'truucje' van grondwerk. Ik heb dit al eerder geprobeerd in de 4 jaar dat ik haar nu heb, maar het lukte haar toen nog niet. Nu heeft ze hem helemaal door en is het makkelijker om haar ook een paar seconden zo vast te houden. Deze is van Mei;
Lenn
Geplaatst: 25-08-11 15:52
Ik persoonlijk zou altijd bang zijn dat het paard ergens last van heeft en eerst even laten checken of hij nergens vast zit en bijvoorbeeld gekraakt moet worden. Op deze scheve manier gaat hij namelijk één schouder heel erg belasten (overbelasten) en dat richt schade aan. Als ik vervolgens zou weten dat alles van binnen goed zit, zou ik het gewicht van die schouder af gaan halen door hem aan de binnenkant tegen de schouder aan te tikken en met mijn binnenbeen te porren, als hij daar niet op reageert, ook bij je been tikken. Die stelling volgt dan later vanzelf. Dus niet in de mond proberen op te lossen wat vanuit het lichaam misgaat, dan krijg je inderdaad alleen maar een door de mond trekkend bit. En alles heel geleidelijk, niet (te lang) forceren dat gaat niet over één nacht ijs...
Ik zou je paard vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel proberen te rijden en dan vooral vanuit je been. Als ik je filmpje zie dan zie ik dat jij ook nog onrustig bent in je houding. Je benen en handen bewegen nog te veel (vooral in galop) om een constante verbinding te kunnen krijgen (en dat is wel waar je naar toe wilt (of je nu strakke teugels hebt of wat lossere teugels)). Ik zou dus eerst vooral op jezelf gaan letten, benen stil en handen stil, anders snapt Kim er ook niet zoveel van denk ik. Als je wilt dat je paard vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel loopt, dan moet kim wel snappen wanneer je dat bedoelt. Als je bij elke pas nog moet drijven, dan snapt kim dat natuurlijk niet.
Ik zou wel je teugelvoering andersom gaan doen. Buitenteugel erbij en sturen vanuit je buitenbeen en begrenzen op je buitenteugel. Op het moment dat jij stil zit en niet teveel hoeft te drijven, dan kan je vanuit je binnenbeen kim rechter gaan maken. Maar ik denk dat stap 1 is dat kim nog gehoorzamer wordt aan je been en dat jij nog stiller moet gaan leren zitten . Natuurlijk kan je in stap dit al wel oefenen. Buitenteugel erbij en binnenteugel wat losser en rijden vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel.
En inderdaad vanuit je been oplossen, niet vanuit je hand. Het hele paard moet recht worden, niet alleen haar hoofd.
Lenn; Ik ben van plan om binnenkort een Osteopaat te vragen of Kim los genoeg is. Wat ik bij zulke mensen altijd een beetje eng vind, is het feit dat er veel mensen zijn die zeggen dat er iets mis is, terwijl dit niet zo is. Vanwege het geld. Een tijd geleden zag ik op tv een programma waarin ze met nieuwe en APK goed gekeurde auto's naar een garage gingen om te vragen of alles nog goed was. Acht van de tien garagehouders wilden vanalles laten vervangen en repareren, terwijl deze auto's net gekeurd waren en dat helemaal niet nodig hadden. Daar ben ik ook bang voor bij kraakmensjes. Wel zorg ik ervoor dat Kim gezond en pijnloos door het leven gaat, en aangezien dierenarts, hoefsmid en tandarts in één week tijd op Kim's stoepje staan, moet ik even sparen voor ik iemand laat kijken.
Zap; Dat ligt eraan wat we doen. Kim reageert zeker op zithulpen, met name bij het aangalopperen. Mijn handen gaan bij het galopperen alle kanten op en alhoewel ik weet dat de meeste fouten bij mezelf weg komen, is dat hierbij niet het geval. Kim heeft namelijk bij het galopperen heel veel lengte in haar hals, waardoor ik te weinig ruimte heb om haar vrij te laten in haar mond. Ik heb even een plaatje gemaakt om het te verduidelijken; Bij 1 kan ik mijn teugels gewoon op maat houden, maar bij 2 worden de teugels bijna uit mijn handen getrokken. Dit zijn extra lange teugels en omdat ik haar dan steeds in de mond moet zitten, gooi ik ze over het algemeen gewoon los. Dan hou ik haar tenminste niet tegen in haar mond. Als ik dit niet doe, krijg je inderdaad die bewegelijke armen die je op het filmpje ziet.
Anoniem
Geplaatst: 27-08-11 22:36
Vandaag heb ik Kim gelongeerd en heb er een filmpje van proberen te maken. Filmen, Kimmes in beeld houden en met lichaamstaal + longeerzweep Kimmes voorwaarts en netjes houden = geen goede combinatie, maar even voor het beeld. Hier dus ook die buitenstelling!
In ieder geval zou ik Kim op dieet doen. Ze is echt te zwaar en dat lijkt me voor het paard niet prettig. Verder zie ik haar inderdaad zo lopen met een afwisselend orenwerk, tijdens je rijfilmpjes zie ik ook dat ze steeds haar oren plat in haar nek heeft. Ik weet dat je alles voor je paard doet en overhebt, dus het is geen verwijt. Maar ik vermoed wel dat ze ergens vast zit, en eigenlijk vind ik het verschrikkelijk irritant dat dat standaard de oplossing is voor alles op bokt. Maar in dit geval zou ik haar of goed door laten rijden, zodat ze iig correct gaat bewegen en evt aanvullend haar laten bekijken door een goede instructeur. IN mijn ogen geeft ze duidelijk aan dat ze er niet comfortabel bijloopt.
ik vind dat je een stuk strenger voor haar mag zijn hoor, draf is draf.
Anoniem
Geplaatst: 27-08-11 23:23
Pauline; Dat valt heel erg mee hoor. Ze is inderdaad te zwaar, maar niet zo erg dat ze risico loopt. Waar zie jij dat Kim haar oren plat in haar nek heeft? Kimmes heeft alleen haar oren plat als ik haar aanpak en ze daar geïrriteerd op reageert. Bij het normaal rijden heeft ze dat echt niet, dus ben benieuwd waar je dat ziet. Ook heb ik verteld dat les zal volgen en binnenkort komt er iemand langs om te kijken of ze vast zit.
Mang;
[naam] schreef:
Filmen, Kimmes in beeld houden en met lichaamstaal + longeerzweep Kimmes voorwaarts en netjes houden = geen goede combinatie, maar even voor het beeld.
Kijk zelf maar eens goed naar de oren, af en aan plat in haar nek. En dat viel me bij het rijden ook op. Hm smaken verschillen dan, je ziet dat als haar buikspieren aanspannen er nog veel omheen eh deint. Mij maakt het niet uit, ik probeer met je mee te denken.
Anoniem
Geplaatst: 27-08-11 23:41
Snap ik, en Kim heeft ook best weleens haar oortjes in de nek, maar alleen als ik haar echt een tik met de zweep geef of eens goed laat weten dat ik wil dat ze door loopt. Verder niet en op die signalen let ik áltijd. Maar heb het filmpje bekeken en kan me voorstellen dat het op jou zo overkomt. Kim's definitie van oren plat is dit;
Ze heeft inderdaad haar oren naar achter, maar bedoeld daarmee eerder "Ik heb hier geen zin in".. Maar kan me voorstellen dat het anders overkomt.
Maar ik heb er geen zin in, is jouw interpretatie toch? Zeker weten doe je het niet, en idd komt het zo op mij over. En geen zn hebben is een wel erg menselijke gedachte. Als je dus een negatief gevoel combineert met een stelling naar buiten, lijkt mij iig dat ze aangeeft dat ze niet in haar comfortzone loopt. En wat je hier vraagt is natuurlijk een minimaal iets, dus dat zou ze op zich makkelijk moeten kunnen.
Ja, dat is mijn interpretatie, maar ik ken mijn paard lang genoeg om haar emoties (ja, die hebben paarden ook) te kennen. Zij loopt niet met haar oren plat als ik haar gewoon aandrijf of bijtik, dus dat wil ik even uit de wereld helpen. Dat negatieve gevoel combineer ik niet met de stelling naar buiten, dat staat daar zo goed als los van.
Vaak met longeren lopen paarden met buitenstelling. Dit is niet erg omdat ze dat doen om te compenseren. Ze vallen naar binnen omdat ze zich laten vallen. Heb je wel es foto's gezien van galoperende paarden door de bocht die gaan helemaal schuin. Omdat er niemand op hun rug zit is dit niet erg want ze worden niet belast. Als je een vallend paard dan ook het hoofd naar binnen "trekt" gaan ze alleen maar tegenstribbelen, omdat je ze dan uit evenwicht brengt. Dus met longeren is dat prima en zou ik het eerder zo laten tenzij je met binnestelling wilt werken, dan zou ik met een dubbele longe werken zodat je Kim rechtop kunt sturen zodat ze niet meer valt en geen buitenstelling meer zal nemen.
Snap ik, maar Kim loopt op de rechterhand wel normaal met haar hoofd in de longeerbak. Mijn computer is nu bezig met een grote bewerking, maar als dat klaar is, zal ik even kijken hoe het filmpje is geworden waarbij ze ook op de rechterhand draaft. Longeren doe ik vooral om Kim wat scherper aan de stemhulpen te maken, wat aardig lukt.
DaniqueJune9
Geplaatst: 28-08-11 19:04
Ik heb precies hetzelfde met mn haflinger heeft er iemand tips?
Anoniem
Geplaatst: 28-08-11 19:25
DaniqueJune9 schreef:
Ik heb precies hetzelfde met mn haflinger heeft er iemand tips?
Ik heb besloten om er een kraakmensje bij te halen, zal nu gelijk even mailen. Ook heb ik besloten om tot die tijd geen lastige figuren meer te rijden, maar gewoon rechtuit en soms een bochtje om. Af en toe een sprongetje, balkjes lopen en zonder zadel een beetje rond rijden. De wat moeilijkere dingen laat ik even liggen tot er helemaal naar haar is gekeken.