Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dilan1993 schreef:Waarom kan je instructrice je dan niet helpen, zonder er een hulpteugel aan te hangen?
Ik mag zoiets er niet eens aan hangen, omdat mijn paard uit zichzelf netjes moet gaan lopen.
TinePine schreef:persoonlijk zou ik je dit niet aan raden, maar voor ieder wat wilsIk zou echt een andere instructrice zoeken en meer grondwerg gaan doen. Bijvoorbeeld rechtrichten. Zie http://www.paardenbegrijpen.nl
Al aardig wat paarden gezien in mijn leven en ik ben ervan overtuigd dat het niet aan de teugel lopen, zoals het hier wordt genoemd, nooit een streek is van het paard om zijn ruiter dwars te zitten. Aanleuning, aan de teugel of hoe je het ook wilt noemen is een resultaat van totale ontspanning, een doel en geen oefening op zich! TS schrijft ook dat ze ervan baalt dat het een uur duurt voordat het wel lukt en dat het paard dit gelijk moet doen als ze erop gaat zitten. Het paard (of de ruiter) heeft dus nu een uur nodig om dit RESULTAAT te bereiken. Probeer die ontspanning van die laatst 5 minuten vast te houden en op te roepen als je weer te paard gaat. Dan zul je zien dat het steeds sneller gaat. Een paard heeft geen knop die je kunt indrukken waarop ´aan de teugel´ staat. Je zult gerichte oefeningen moeten doen op de grond en te paard om dit te bereiken. Voorop gesteld dat het paard geen blokkades heeft in bijvoorbeeld nek en rug (hele lijf)
Succes
Moll schreef:Als je goed les krijgt is een hulpteugel niet nodig, en een goeie instructie zal je nooit aanraden deze te gebruiken.
Als je paard niet wil ontspannen zal ik je adviseren eerst eens het probleem bij je zelf te zoeken, hoe is je hand houding en teugel voeding hoe is je zit is dit alles.zacht en onafhankelijk genoeg, als je hier van overtuigt ben dat.dat allemaal perfect is, waar ik,nu al van uit ga na het lezen van je.berichten en hier een klein karakter schetsje van gemaakt hebt, ka je medisch uitsluitsel gaan zoeken, als.dit.alles ook goed is wat ik eenigzins vermoed, zou ik een andere instructie nemen.
Moll schreef:TinePine schreef:persoonlijk zou ik je dit niet aan raden, maar voor ieder wat wilsIk zou echt een andere instructrice zoeken en meer grondwerg gaan doen. Bijvoorbeeld rechtrichten. Zie http://www.paardenbegrijpen.nl
Al aardig wat paarden gezien in mijn leven en ik ben ervan overtuigd dat het niet aan de teugel lopen, zoals het hier wordt genoemd, nooit een streek is van het paard om zijn ruiter dwars te zitten. Aanleuning, aan de teugel of hoe je het ook wilt noemen is een resultaat van totale ontspanning, een doel en geen oefening op zich! TS schrijft ook dat ze ervan baalt dat het een uur duurt voordat het wel lukt en dat het paard dit gelijk moet doen als ze erop gaat zitten. Het paard (of de ruiter) heeft dus nu een uur nodig om dit RESULTAAT te bereiken. Probeer die ontspanning van die laatst 5 minuten vast te houden en op te roepen als je weer te paard gaat. Dan zul je zien dat het steeds sneller gaat. Een paard heeft geen knop die je kunt indrukken waarop ´aan de teugel´ staat. Je zult gerichte oefeningen moeten doen op de grond en te paard om dit te bereiken. Voorop gesteld dat het paard geen blokkades heeft in bijvoorbeeld nek en rug (hele lijf)
Succes
mika11 schreef:Wat voor hulpteugel raden ze je dan aan?
Een slofteugel?
Als je die langere tijd gebruikt, word je paard zeker niet beter van.
Als je paard niet voorwaarts is, zoals je zegt. En dan ook nog een slofteugel eraan, snap ik niet hoe jouw intstructeurs op hoog niveau rijden.
In ieder geval niet op de manier die ze jou dan laten doen.
Kiwi64 schreef:Probeer niet bezig te zijn met de voorkant maar alleen contact te houden en veel overgangen en voltes e.d. te rijden. En met veel overgangen bedoel ik per lange zijde minstens twee overgangen. Als je dan ook zelf ontspant en met een stille hand rijdt komt de voorkant vanzelf.
Ik zou zeker geen hulpteugel gebruiken omdat je paard niet aan de teugel wil, een onderhals krijgt ie niet door 2 keer niet aan de teugel te lopen.
moelly schreef:Ik wil me even in dit 'gevecht' mengen.
Ik ken TS, en weet dat ze erg rustig, vriendelijk en verantwoordelijk met haar paarden omgaat.
TS heeft goed les, TS neemt natuurlijk wel jullie adviezen aan, maar kan ze nooit allemaal tegelijk uitproberen.
Ik ben van mening dat bijna elk advies zo'n 2 weken de tijd nodig heeft, om tot de ruiter/amazone en het paard door te dringen, om dan tot de conclusie te komen dat het wel of niet werkt.
Er wordt hier zo afgestormt op TS, dat ik er ook niet blij van zou worden als mensen zo op me zouden aandringen.
Alsjeblieft bokkers, gun TS de tijd die ze nodig heeft om al jullie adviezen op te volgen.
TS stelt hier immers gewoon een vraag, waar ze graag antwoord op wil.
donnie13 schreef:HOi
ik heb altijd maar een gevecht aan die voorkant van wel of niet aan de teugel
Air schreef:Als je goed les hebt ga je geen gevecht aan met je paard en was dit topic ook nooit geopend.
Klinkt heel simpel... ach: is het ook.