Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:27

Als je goed les hebt ga je geen gevecht aan met je paard en was dit topic ook nooit geopend.
Klinkt heel simpel... ach: is het ook.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:27

Waarom kan je instructrice je dan niet helpen, zonder er een hulpteugel aan te hangen?
Ik mag zoiets er niet eens aan hangen, omdat mijn paard uit zichzelf netjes moet gaan lopen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:30

Dilan1993 schreef:
Waarom kan je instructrice je dan niet helpen, zonder er een hulpteugel aan te hangen?
Ik mag zoiets er niet eens aan hangen, omdat mijn paard uit zichzelf netjes moet gaan lopen.

IK moet daar mee rijden van de instructie.
ik heb ook hier voor bij andere mensen gelest toen moesten er ook hulpteugels aan ;)
Ik heb dat niet zelf bedacht dus :+

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:42

Ik zou echt een andere instructrice zoeken en meer grondwerg gaan doen. Bijvoorbeeld rechtrichten. Zie www.paardenbegrijpen.nl
Al aardig wat paarden gezien in mijn leven en ik ben ervan overtuigd dat het niet aan de teugel lopen, zoals het hier wordt genoemd, nooit een streek is van het paard om zijn ruiter dwars te zitten. Aanleuning, aan de teugel of hoe je het ook wilt noemen is een resultaat van totale ontspanning, een doel en geen oefening op zich! TS schrijft ook dat ze ervan baalt dat het een uur duurt voordat het wel lukt en dat het paard dit gelijk moet doen als ze erop gaat zitten. Het paard (of de ruiter) heeft dus nu een uur nodig om dit RESULTAAT te bereiken. Probeer die ontspanning van die laatst 5 minuten vast te houden en op te roepen als je weer te paard gaat. Dan zul je zien dat het steeds sneller gaat. Een paard heeft geen knop die je kunt indrukken waarop ´aan de teugel´ staat. Je zult gerichte oefeningen moeten doen op de grond en te paard om dit te bereiken. Voorop gesteld dat het paard geen blokkades heeft in bijvoorbeeld nek en rug (hele lijf)
Succes

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:44

Als je goed les krijgt is een hulpteugel niet nodig, en een goeie instructie zal je nooit aanraden deze te gebruiken.
Als je paard niet wil ontspannen zal ik je adviseren eerst eens het probleem bij je zelf te zoeken, hoe is je hand houding en teugel voerring hoe is je zit is dit alles.zacht en onafhankelijk genoeg, als je hier van overtuigt ben dat.dat allemaal perfect is, waar ik,nu al van uit ga na het lezen van je.berichten en hier een klein karakter schetsje van gemaakt hebt, ka je medisch uitsluitsel gaan zoeken, als.dit.alles ook goed is wat ik eenigzins vermoed, zou ik een andere instructie nemen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:47

TinePine schreef:
Ik zou echt een andere instructrice zoeken en meer grondwerg gaan doen. Bijvoorbeeld rechtrichten. Zie http://www.paardenbegrijpen.nl
Al aardig wat paarden gezien in mijn leven en ik ben ervan overtuigd dat het niet aan de teugel lopen, zoals het hier wordt genoemd, nooit een streek is van het paard om zijn ruiter dwars te zitten. Aanleuning, aan de teugel of hoe je het ook wilt noemen is een resultaat van totale ontspanning, een doel en geen oefening op zich! TS schrijft ook dat ze ervan baalt dat het een uur duurt voordat het wel lukt en dat het paard dit gelijk moet doen als ze erop gaat zitten. Het paard (of de ruiter) heeft dus nu een uur nodig om dit RESULTAAT te bereiken. Probeer die ontspanning van die laatst 5 minuten vast te houden en op te roepen als je weer te paard gaat. Dan zul je zien dat het steeds sneller gaat. Een paard heeft geen knop die je kunt indrukken waarop ´aan de teugel´ staat. Je zult gerichte oefeningen moeten doen op de grond en te paard om dit te bereiken. Voorop gesteld dat het paard geen blokkades heeft in bijvoorbeeld nek en rug (hele lijf)
Succes
persoonlijk zou ik je dit niet aan raden, maar voor ieder wat wils

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:48

Moll schreef:
Als je goed les krijgt is een hulpteugel niet nodig, en een goeie instructie zal je nooit aanraden deze te gebruiken.
Als je paard niet wil ontspannen zal ik je adviseren eerst eens het probleem bij je zelf te zoeken, hoe is je hand houding en teugel voeding hoe is je zit is dit alles.zacht en onafhankelijk genoeg, als je hier van overtuigt ben dat.dat allemaal perfect is, waar ik,nu al van uit ga na het lezen van je.berichten en hier een klein karakter schetsje van gemaakt hebt, ka je medisch uitsluitsel gaan zoeken, als.dit.alles ook goed is wat ik eenigzins vermoed, zou ik een andere instructie nemen.

die mensen waar ik les van heb gehad rijden allemaal op hoog nivo dus ze weten wel wat ze doen
en als ik met een hulpteugel een poos moet rijden heb ik dat er voor over,
Als mijn paard daar beter voor word ,en die hulpteugel doet egt niet al het werk .ik doe er zelf ook nog wat aan ;)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:48

Moll schreef:
TinePine schreef:
Ik zou echt een andere instructrice zoeken en meer grondwerg gaan doen. Bijvoorbeeld rechtrichten. Zie http://www.paardenbegrijpen.nl
Succes
persoonlijk zou ik je dit niet aan raden, maar voor ieder wat wils

Dat was ik ook niet van plan

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:50

TS, je stelt je vraag om advies te krijgen en er is al veel goed advies gegeven. Het is altijd moeilijk om op zoek naar andere instructie te gaan, maar ik denk wel dat je een andere kijk nodig heb. Dat aan-de-teugel rijden is echt een kwestie van ontspanning en een paard dat zijn achterhand gebruikt als motor, en dat dan in combinatie met een ruiter dat in niet de weg zit -- lastig, dus. Je hebt instructie nodig om aan alle elementen te werken - conditie van het paard, ontspanning voor jullie allebei, en je eigen houding en zit. Ga maar informeren over andere instructie en neem mss een proefles bij iemand. Kan geen kwaad. Succes -

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:52

Wat voor hulpteugel raden ze je dan aan?
Een slofteugel?
Als je die langere tijd gebruikt, word je paard zeker niet beter van.
Als je paard niet voorwaarts is, zoals je zegt. En dan ook nog een slofteugel eraan, snap ik niet hoe jouw intstructeurs op hoog niveau rijden.
In ieder geval niet op de manier die ze jou dan laten doen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:53

mika11 schreef:
Wat voor hulpteugel raden ze je dan aan?
Een slofteugel?
Als je die langere tijd gebruikt, word je paard zeker niet beter van.
Als je paard niet voorwaarts is, zoals je zegt. En dan ook nog een slofteugel eraan, snap ik niet hoe jouw intstructeurs op hoog niveau rijden.
In ieder geval niet op de manier die ze jou dan laten doen.

Ik rij niet met slof ,dat ben ik ook niet van plan mijn paard trekt dan de boel stuk :+
Die raakt van een slof in paniek

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:54

Maar welke hulpteugel dan???

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:57

donnie13 schreef:
Moll schreef:

Persoonlijk zou ik je dit niet aan raden, maar voor ieder wat wils

Dat was ik ook niet van plan

nee dat geloof ik ook niet, maar wat ben je wel van plan, want je neemt niets aan van de adviezen van andere.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:07

Ik wil me even in dit 'gevecht' mengen.
Ik ken TS, en weet dat ze erg rustig, vriendelijk en verantwoordelijk met haar paarden omgaat.
TS heeft goed les, TS neemt natuurlijk wel jullie adviezen aan, maar kan ze nooit allemaal tegelijk uitproberen.
Ik ben van mening dat bijna elk advies zo'n 2 weken de tijd nodig heeft, om tot de ruiter/amazone en het paard door te dringen, om dan tot de conclusie te komen dat het wel of niet werkt.
Er wordt hier zo afgestormt op TS, dat ik er ook niet blij van zou worden als mensen zo op me zouden aandringen.
Alsjeblieft bokkers, gun TS de tijd die ze nodig heeft om al jullie adviezen op te volgen.
TS stelt hier immers gewoon een vraag, waar ze graag antwoord op wil. :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:15

Maar slaat wel veel van de adviezen met rage argumenten van de hand....

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:30

Probeer niet bezig te zijn met de voorkant maar alleen contact te houden en veel overgangen en voltes e.d. te rijden. En met veel overgangen bedoel ik per lange zijde minstens twee overgangen. Als je dan ook zelf ontspant en met een stille hand rijdt komt de voorkant vanzelf.
Ik zou zeker geen hulpteugel gebruiken omdat je paard niet aan de teugel wil, een onderhals krijgt ie niet door 2 keer niet aan de teugel te lopen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 22:12

Dilan1993 schreef:
Maar welke hulpteugel dan???

Tiedeman

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 22:51

Kiwi64 schreef:
Probeer niet bezig te zijn met de voorkant maar alleen contact te houden en veel overgangen en voltes e.d. te rijden. En met veel overgangen bedoel ik per lange zijde minstens twee overgangen. Als je dan ook zelf ontspant en met een stille hand rijdt komt de voorkant vanzelf.
Ik zou zeker geen hulpteugel gebruiken omdat je paard niet aan de teugel wil, een onderhals krijgt ie niet door 2 keer niet aan de teugel te lopen.

Oke ik ga er aan werken :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:08

Succes, goede werkbare tip van Kiwi 64

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:14

voorwaarts !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 23:51

dressuur518 schreef:
voorwaarts !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

wat een antwoord zeg :+
MISCHIEN even het topic door lezen

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:58

moelly schreef:
Ik wil me even in dit 'gevecht' mengen.
Ik ken TS, en weet dat ze erg rustig, vriendelijk en verantwoordelijk met haar paarden omgaat.
TS heeft goed les, TS neemt natuurlijk wel jullie adviezen aan, maar kan ze nooit allemaal tegelijk uitproberen.
Ik ben van mening dat bijna elk advies zo'n 2 weken de tijd nodig heeft, om tot de ruiter/amazone en het paard door te dringen, om dan tot de conclusie te komen dat het wel of niet werkt.
Er wordt hier zo afgestormt op TS, dat ik er ook niet blij van zou worden als mensen zo op me zouden aandringen.
Alsjeblieft bokkers, gun TS de tijd die ze nodig heeft om al jullie adviezen op te volgen.
TS stelt hier immers gewoon een vraag, waar ze graag antwoord op wil. :)

Het is handig dat je als je een topic aanmaakt, waarin je advies vraagt, je ook weet hoe je reageren moet als je langer de tijd nodig hebt om na te denken ;) Dan is, los van het rijden, dit dus ook een prima leerpunt voor de TS. Verder is het wel een prettige toevoeging overigens Moelly.

TS, het argument dat iemand op hoog niveau rijdt, is niet persé een argument dat iemand ook goed les kan geven of echt goed rijden kan zelf. Helaas. Het is soms een zwaar lange zoektocht voor je iemand hebt gevonden die je echt verder kan helpen op een manier die wel prettig voor je is en ook nog voorkomt dat je met dit soort vragen blijft zitten. Jouw instructrice geeft blijkbaar wel goed les, maar misschien zou je dan uit kunnen leggen waarom ze je de Thiedemann aanraadt. Niet om je te verdedigen, maar zodat het ook duidelijk is voor degenen die dit topic lezen. ;)
Er zijn in dit topic ook mensen die reageren die zelf lesgeven en ook hoog niveau rijden, die je iets anders aanraden dan je nu leert van je instructeur. Probeer dat in je achterhoofd te houden. Niemand heeft de waarheid in pacht, dus tussenwegen bekijken is zeker een optie.

Inderdaad is de tip van dressuur518 wel heel kort door de bocht. Met alleen voorwaarts kom je er niet en je schreef (meen ik) ergens dat ook dat soms wel een probleem is.
Dat zou een probleem kunnen zijn omdat je aan de voorkant bezig bent, waardoor je de achterkant vergeet.
Veel paarden hebben zelf al niet zo goed door dat die achterbenen ook bij hun lijf horen :+ en een paard is zo gebouwd dat het grootste gedeelte van zijn gewicht toch al op de voorkant valt.
Juist daarom is het zo belangrijk dat jij dus met de achterkant bezig bent en niet alleen met de voorkant.
Echt, als je dat nu een tijdje omdraait (en dat is heel moeilijk) komt die voorkant vanzelf wel een keertje. Ga daarbij inderdaad niet alleen voorwaarts proberen te rijden, want als je je pony over het tempo heen rijdt, kan hij weer niet ontspannen en hou je hetzelfde probleem als je nu hebt.

Succes meis. :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:21

Beste TS,
Ik snap je frustratie, maar denk echt dat je op de verkeerde plekken aan het zoeken bent. Paarden reageren op de kleinste dingen. Ik verwacht, omdat je zelf aangaf dat hij het bij andere wel doet, dat je je hulpen niet correct geeft.
Klein voorbeeld, als ik op mijn paard zit en ik wil een overgang terug van draf naar stap, dan adem ik uit, laag vanuit mijn buik naar mijn tenen. Mijn paard komt dan keurig terug, zelfs met teugels in een grote boog. Maar zit mijn adem iets te hoog in mijn borst dan kan ik trekken aan de teugels tot ik een ons weeg, ze komt niet terug. (er komt nog meer bij kijken maar even voor het idee)

Dat je les hebt van mensen die hoog rijden, zegt mij helemaal niets. Want op welke manier trainen zij hun paarden en kunnen ze iemand wel leren hoe ze iets moeten doen. Niet iedereen kan les geven, is ook een vak apart.

Ga eens om je heen kijken, hoe mensen trainen met hun paarden, vanuit welke gedachte ze bezig zijn, heeft het paard spanning in zijn lijf en of hoofd, en ga zo maar even door.
Bedenk voor je zelf als je op verschillende stallen en bij verschillende mensen hebt gekeken, waar je een fijn gevoel bij hebt. Welke paarden komen tevreden weer in hun stal/wei, na het werk, en hoe zien de ruiters er na een training uit?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:25

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 09:16

Air schreef:
Als je goed les hebt ga je geen gevecht aan met je paard en was dit topic ook nooit geopend.
Klinkt heel simpel... ach: is het ook.

Met het gevecht bedoel ik dat ik geen zin er in heb om elke dag die strijd ,aan te gaan van wel of niet aan de nageefelijk.
met de tiedeman loopt hij super fijn . en laten we eerlijk wezen ik ken genoeg goede ruiters die bij
de makelijkste paarden nog naar hulpteugels grijpen ,
Niet om dat hun paard het niet kan, nee omdat je dan ook eens aan andere dingen toe komt in je rijden ,dan alleen maar die voorkant.
Gisteren heb ik ook zonder geprobeerd maar dat was helemaal niks alleen maar die onderhals spieren kweken in plaats van fijn er door heen lopen
de laaste 10 min loopte hij wel fijn maar toen had ik al uur gereden .
mijn paard gaat straks egt wel in zien dat het fijner is om over je rug gereden te worden