Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Re: Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:47

Is in feite toch hetzelfde idee als aan de longe.. Snap al die afkeer eerlijk gezegd niet zo? :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:49

JuliaMaria schreef:
Is in feite toch hetzelfde idee als aan de longe.. Snap al die afkeer eerlijk gezegd niet zo? :)

ik snap de af keer ook niet ?
maar ik zal wel als je het voor eerst doet eerst met pessoa longeren zodat je zeker weet dat je paard het niet eng vind dingen achter zich langs :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:56

Natuurlijk kun je het beste eerst aan de longe proberen hoe je paard erop reageert, om zeker te zijn dat er geen gekke dingen gebeuren. Mijn ervaring is dat het erg meevalt omdat het niet heel strak zit en ook nog eens elastisch is.
En met betrekking tot de opmerking die gemaakt is dat je toch net zo goed overgangen kan rijden, dat is niet hetzelfde omdat je niet een directe invloed uitoefend op de zenuwbanen, het is juist de prikkeling van de zenuwbanen aan de achterkant die de bewustwording triggert.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:58

mijn hoor je het ook niet echt afkeuren, maar vind het op 1 of andere manier niet echt veilig. en ben bang dat je je paard teveel op gaat laten kroppen als je voor en achter bezig bent met hem, ik zie dit met longeren toch anders op 1 of andere manier, kan niet goed uitleggen waarom

maar keur het ook niet af, maar ik denk wel dat je er zeker van moet zijn dat je paard dit door en door kent.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:05

Je kunt het ook moeilijk afkeuren als je het nog nooit gebruikt hebt, en het is duidelijk dat je dat niet gedaan hebt. Je paard gaat er helemaal niet van opkroppen, hij komt juist veel mooier van achteren naar voren naar je bit toe. Je bent als goede ruiter ook helemaal niet "voor en achter bezig met hem", maar geeft hem alleen maar een beter idee waar zijn achterhand is terwijl je hem voor fijn nageeflijk rijdt zoals anders, van achteren naar voren!
Je paard hoeft dit helemaal niet door en door te kennen, als je één keer test aan de longe weet je hoe hij erop reageert en dat is in 99 van de 100 gevallen geen enkel probleem en dan kun je het ook gewoon onder het zadel gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:35

Japeloup schreef:
Hoe jong is jong.
Maar zou een jong paard eerst de tijd geven. Veel jonge paarden hebben nog niet veel besef van hun lijf. Zou met een jonkie eerst balkjes gaan lopen, om bewust te worden van waar welk been neergezet wordt.

TTEAM waar deze oefening ook onder valt is juist om lichaamsbesef en dus lichaamsbeheersing te verbeteren. Nu kan je met deze oefeningen (en massagetechnieken die ook onder deze methode vallen) niks afdwingen, het is meer richting aangeven wat je doet en suggereren hoe paard correct moet bewegen. Het is aan het paard om dat vervolgens te gaan doen en uit te vinden dat die manier van bewegen zo prettig is dat het een gewoonte wordt. En omdat het idee vanuit het paard zelf komt zet hij zich niet vast in zijn lijf om het te kunnen doen (mits gezond, maar dat is altijd zo).

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 17:41

ik vind het ook niet een rare methode en ook wel vriendelijk
en ik weet ook wel dat je de achterhand er niet totaal mee onder krijgt zonder rijtechnische dingen.
maar het is goed voor het lichaamsbewustzijn dus voor een jonge pony toch juist goed?
ik heb het zelf overigens nog niet gedaan :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:03

StalNollie schreef:
je hebt gewoon niks te zeggen als ze aan de kletter gaan, en met longeren kun je altijd voor je veiligheid gaan maar als je erop zit dan is het toch even andere koek. en je belemmerd denk alleen maar de vrijheid in zijn passen omdat je ook meer van voren bezig bent als met longeren.

Waarom zouden ze aan de kletter gaan? Het werken met de wrap introduceer je eerst aan de hand en met longeren voor je ermee gaat rijden.
Vrijheidsbelemmering met een losse elastische band die onafhankelijk van de ruiter bevestig is lijkt mij niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:23

horseyfries schreef:
Je kunt het ook moeilijk afkeuren als je het nog nooit gebruikt hebt, en het is duidelijk dat je dat niet gedaan hebt. Je paard gaat er helemaal niet van opkroppen, hij komt juist veel mooier van achteren naar voren naar je bit toe. Je bent als goede ruiter ook helemaal niet "voor en achter bezig met hem", maar geeft hem alleen maar een beter idee waar zijn achterhand is terwijl je hem voor fijn nageeflijk rijdt zoals anders, van achteren naar voren!
Je paard hoeft dit helemaal niet door en door te kennen, als je één keer test aan de longe weet je hoe hij erop reageert en dat is in 99 van de 100 gevallen geen enkel probleem en dan kun je het ook gewoon onder het zadel gebruiken.

er staat ook `` ben bang`` maar er staat niet dat ik het weet, maar dat ik dat denk, (begrijpend lezen)
het is hoe ik het zie en het kan zijn inderdaad dat het anders is, maar denk dat VELE hier het nog nooit hebben gebruikt onder de man want aan de verhalen hebben weinig hier nog maar van gehoort als onder de man.

en 99 is wel erg hoog er zijn er genoeg die er niks van moeten hebben dat gedoe allemaal bij die billen daarachter ;)

maar ik leer graag bij dus hoor graag de voor en de tegens en het gebruik hoor, je hoort mijn niet zeggen als het meer voordelen heeft dat ik het nooit ui zou gaan proberen. maar ben gewoon nog niet overtuigd.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:30

Max's ostheopaat heeft me dit toen aangeraden, maar niet met een touw maar met een bandage, waarbij je een zijde vastzet aan de singel met het klittenband, voor het geval dat. Max was namelijk door de vorige eigenaar erg slecht bereden met een slecht passend scheef zadel. Hij is geraakt, maar hij miste de flexibiliteit en het vertrouwen (heel lang veel pijn) om onder ruitergewicht goed onder te treden, doordat hij zo lang vast heeft gezeten. Dus heb ik hem op aanraden van de kraker 1x per week een maand lang (dus zo'n 4-5x) met bandage gereden, en dat was wel te merken. Toen hij eenmaal goede aanleuning had en wat soepeler was was het al helemaal niet meer nodig en heb ik hem verder gewoon zelf rechtgericht en opgepakt. Maar in zo'n geval is het wel een fijn dingetje om achter de hand te hebben als het niet anders wil.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:58

horseyfries schreef:

Helemaal mee eens!
En wat je al in je vorige post zei het is voor de bewustwording van de manier van bewegen die op dat moment verbeterd moet worden!
Soms kun je net niet tegen dat laatste stukje rijden en daarom is dit een heel goed middel en bovendien, vriendelijker kan in mijn ogen niet!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:09

DDW1190 schreef:
horseyfries schreef:

Helemaal mee eens!
En wat je al in je vorige post zei het is voor de bewustwording van de manier van bewegen die op dat moment verbeterd moet worden!
Soms kun je net niet tegen dat laatste stukje rijden en daarom is dit een heel goed middel en bovendien, vriendelijker kan in mijn ogen niet!

Het is de enige "hulpteugel" die het van achter naar voren rijden stimuleert, in plaats van andersom :j Inderdaad vriendelijker dan met een slof/elastiek noem maar op het hoofd blokkeren en dan bijdrijven.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:57

Ik heb dit ook wel eens gedaan, niet met touw maar met een elastische bandage, idd 'promise wrap' a la Tellington-Jones. Vooraf eerst hetzelfde aan de longe gedaan (body wrap). Ik had het idee dat het wel hielp bij mijn paard (draver), ze leek sneller haar balans te vinden. Ze kon eerst alleen maar op hoog tempo draven en plat door de bochten, ook aan de longe in draf altijd versnellen en hoofd naar buiten. Heb afwisselend met en zonder bandage gelongeerd en gereden en na een tijdje kon ze ook rustig, ontspannen draven met hoofd laag en rug los. Dat schrijf ik niet alleen toe aan de bandage (ook gewoon aan de regelmatige oefening en rechtrichten aan de hand), maar voor mijn gevoel heeft het wel extra geholpen. Mijn paard vond het op geen enkele manier vervelend. Dus ja, waarom niet eens proberen... mits je paard er tegen kan natuurlijk dat er iets langs zijn kont loopt en je hem zo vastmaakt dat ie in nood ook meteen weer los kan (ik gebruikte ook klitteband).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:34

StalNollie, als je graag bijleert is het wel handig als je niet gelijk beren op de weg ziet ;)

Ik werk professioneel met paarden en heb verschillende cursussen paardenfysiotherapie gedaan en dus zodoende heel wat paarden voorbij zien komen die dit voor het eerst omkregen. En om niet helemaal uit te sluiten dat er een gek rondloopt die het niet verdraagt, zeg ik 99 van de 100. En ja, dat is veel, maar mijn ervaring tot nu toe is dat GEEN ENKEL paard er problemen mee had dus tot nu toe 100 %. Waarbij het duidelijk betere resultaten geeft bij die paarden die weinig besef hebben van hun achterhand of groot slap en slungelig zijn, de paarden die van nature al veel balans en lichaamscontrole hebben halen hier niet veel extra uit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:17

en toch vind ik dat je moet oppassen dat je dit zo zegt 99 van de 100 dadelijk gaan sommige dit maar even zo uitproberen omdat het goed is voor het paard en dan heb ik het niet over de ervaren mensen met paarden natuurlijk,

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:40

Ja, en dan gaan ze het uitproberen, da's nu juist de bedoeling hé? Dit is echt niet iets wat alleen professionals kunnen en mogen gebruiken. Iedere wijsneus kan toch ook een pessoa in de winkel kopen en omdoen? Daar kun je een boel meer fout mee doen dan hiermee.
Ik begrijp je "bezorgdheid" wel, maar het valt in de praktijk echt reuze mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:59

Zo een bandage zit niet heel strak, levert een pijn op,rekt mee het blokkeert daardoor niet zoals veel hulpteugels wel doen. Het kan zijn dat ze even wat onwennig zijn maar echt gekke dingen zullen niet vaak voorkomen. Gewoon eerste even proberen waarbij een begeleider het paard vasthoud en aan de hand stappen met de bandage achter de billen. Net zoals je doet met alle nieuwe dingen die je introduceert rustig beginnen, daarna longeren en vervolgens rijden.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 10-08-11 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:00

Heb het ook wel is gezien bij trainingsstallen.
Dat elastiek wat je normaal bij het hoofd doet als hulpmiddel. Werd nu via de achterhand gedaan.

Maar dat is erg zwaar voor een paard, en is een kwartier genoeg voor het paard.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:58

Dat is veel te sterke en harde elastiek en zou ik dus OOK niet langs achter gebruiken (voor vind ik het ook al niks!). Het kan bovendien brandwonden veroorzaken. Een elastische bandage is vele malen beter.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:08

Ik heb het gisteren maar eens geprobeerd, en ik vond het een succes. Ik had eerst m'n paard een kwartiertje los gelongeerd, even spieren opwarmen. Daarna een fleecebandage achter d'r billen langs gehaald, vastgebonden aan longeersingel. Ze was wel iets voorwaartser dan normaal, toch een beetje spannend zo'n ding achter je kont :). Maar ze heeft uiteindelijk uitstekend gelopen. Ik ga het zeker vaker gebruiken.

Mensen die hiermee meer ervaring hebben, doen jullie dit altijd met longeren, 1x in de week, 1x in de zoveel tijd?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:54

Hangt ervan af, bij paarden die erg slap zijn achter of zelfs last hebben van ataxie of wobbler zijn moet je het echt een poos altijd gebruiken om voldoende effect te hebben. Paarden die geen probleem hebben kun je het af en toe bij gebruiken als je vind dat ze achter weer wat meer moeten doen.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:55

Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet denken, haha, misschien maar eens uitproberen?
Ik rijd een Fries, dus die wil ook wel eens stuwen i.p.v. dragen, alhoewel.....ze kan heel goed verzamelen (korte rug).

Stel hè...dat ik het uitprobeer: waar moet ik dan op letten?
Volgens mij ga ik echt geen verschil voelen haha maar wie weet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:41

horseyfries schreef:
Hangt ervan af, bij paarden die erg slap zijn achter of zelfs last hebben van ataxie of wobbler zijn moet je het echt een poos altijd gebruiken om voldoende effect te hebben. Paarden die geen probleem hebben kun je het af en toe bij gebruiken als je vind dat ze achter weer wat meer moeten doen.

Helemaal mee eens, en onder het zadel kun je het natuurlijk ook doen!
hoe strakker hoe beter (je hebt tenslotte ene elastische bandage eromheen).

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:57

Ik ga me even in dit verhaal mengen.
Alle hulp teugels het woord zegt het al zijn voor hulp(mits goed gebruikt)
Als ruiters nog niet zo ver zijn om zelf de achterhand er onder te rijden zie ik niet het nut van deze bandage volgens mij sla je dan als instructeur een paar hoofdstukken over.
Ik snap wel op manege dat ze voor paarden hulpteugels gebruiken dit is voor het behoud van je manege paarden.
Maar waar de rijkunst ophoudt begint het knutselen.
Als je paard niet vlot aan je been is zal dat ook niet op deze manier lukken met een bandage er achter.
Zorg voor een goede instructeur en let op dat je paard lichamelijk gezond is dan komt het helemaal goed

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:12

@deeva: dit "hulpmiddel" is er niet om een paard "vlot voor het been" te krijgen. Als je goed terugleest, kun je zien waar het allemaal toe kan dienen.
Daarnaast, als je het zo stelt, is álles rondom het paard een "hulpmiddel". Ook een zadel...ook een hoofdstel, een zweep, sporen, om over een bit maar niet te spreken) Ik vind het erg kort door de bocht om, zonder je erin te verdiepen (anders had je kunnen lezen dat dit middel niet is om een paard vlot voor het been te krijgen) iets zomaar af te branden.