Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:03

Ik heb dit probleem ook ze wil nog wel bij haar stal weg enz, maar dan kom ik aan bij het treinspoor en dan wil ze echt niet meer verder ik krijg haar met geen mogelijkheid vooruit en ze gaat dan idd omdraaien en achteruit lopen en als je haar dan weer naar de plek stuurt van stal loopt ze wel weer.. Precies wat jij ook hebt TS.

intel_1x

Re: Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:10

Als je trouwens via zoeken kijkt naar staken / kleven dan kom je ook tal van topics tegen waar goede tips in genoemd worden. Succes iig!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:25

en een andere route nemen?, keertje met trailer op pad en dan lopen, daar kent hij omgeving en stal niet, dan loopt ie misschien wel? nu doet ie t als ik het goed begrijp steeds op hetzelfde stukje, gebruik je gelijk je E eens San ;)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:31

Haha, dan willen ze ook nog wel eens terug naar de trailer;-) ze zijn soms zo slim he?!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:51

@student: ik ben het helaas helemaal niet met je eens dat je altijd moet blijven zitten. Een paard redeneert helemaal niet dat als je afstapt, t paard gewonnen heeft. Het gaat er om of jij kan bepalen wat het paard met zijn benen doet en het maakt niet uit of je dat nu vanuit het zadel of vanaf de grond doet. In mijn optiek kunnen er juist hele gevaarlijke situaties ontstaan als je koste wat kost blijft zitten. Ook als je paard zich afsluit en inderdaad bereid is om achteruit door alles (sloten, draden) heen te gaan, is de negatieve spiraal vaak veel makkelijker te doorbreken vanaf de grond. Of die spiraal nu voortkomt uit angst, onzekerheid (van zowel ruiter als paard) of afsluiten, dat maakt dan niet uit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:07

Student: TS stapt echt niet zomaar af. Ook ik ben stalgenoot van TS, en dit is gewoon een heel erg vervelend probleem voor haar.
Ik ben een keer mee geweest (rij zelf aangespannen) wat erin resulteerde dat ik het paard zowat in mn wagen had zitten, hij sluit zich echt af....

San: Misschien dat je idd iets kan met die uitleg van Gineke met die filmpjes, is iig het proberen waard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:18

Heb niet je hele topic gelezen dus weet niet of het al gopperd is maar google eens op 'barn sour' Wellicht kan je dat verder helpen :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:03

Bedankt allemaal voor de reacties en tips!

Imago01; Dus jij hebt ook al zo’n gek paard ;) Wij hebben hier ook een stukje met prikkeldraad, daar kan ik dus idd weinig doen en moet ik afstappen voordat het fout gaat. De sloten zijn echt te gevaarlijk/heel diep. Ik blijf vrij lang zitten, maar om nou dat risico te nemen van die sloot!

Bonita_Bon; Ik moet best wel een eind om een rondje te kunnen maken, dus meestal draaien we om. Omdat ik dan al een half uur a 3 kwartier aan het kloten ben en dat is zowel lichamelijk en zeker psychisch erg vermoeiend. Dus die stapjes die hij wel naar voren gaat, belonen en hem dan omzetten.

Maar als hij gewoon WEL voorwaarts zou zijn dan zou ik gewoon die flinke buitenrit gaan maken hoor. Dat stilstaan en pas vooruitlopen als hij de juiste richting kiest, valt ook nog wel een keer extra te proberen. Heb dat in het begin heel veel gedaan, maar ben steeds minder lief geworden.

Gineke schreef:
Waar woon je? Als t n beetje in de buurt is, wil ik je wel n ker komen helpen. En anders zou ik gewoon n vriendin vragen voor de geestelijke ondersteuning. T is nl niet een heel moeilijke manier van trainen.

Zie profiel, toch wel een stukkie tuffen.. Aardig van je. We gaan eerst eens kijken of het met deze tips gaat lukken! Bedankt en ook voor je tips!

Ik las iets over een osteopaat, de beste uit de Benelux is pas langsgeweest (Stefan Alen). Ruggenwervel rechtgezet en verder geen gekke dingen.

@ Student; Of ik te bang ben om in de sloot te belanden. Nou geloof me, ik blijf erg lang zitten.. Maar als hij zich zo afsluit en haast zijn ‘leven geeft’ om terug te gaan naar stal… Het is gewoon te gevaarlijk.

En ik gebruik mijn zweep ook, maar tussen de oren van het paard?!?!

Heel veel mensen hier in dit topic, die zeggen hetzelfde probleem te hebben. Maar met een beetje schreeuwkracht, veel of weinig zweep en aanmoediging, krijgen jullie je paard weer voorwaarts. Dit werkt bij die van mij dus absoluut NIET.

bedouin schreef:
De tips die gegeven worden voor paarden die deze problemen geven is oa. op het erf aan het werk gaan. In het engels noemen ze dit probleem barn sour of herd sour. In weze is het een dominantie probleem en je paard is liever lui dan moe en wordt gruwelijk verwend. Geef hem eens ongelijk.

Is het werkelijk een dominantie probleem? Of angst?

Carolinef schreef:
en een andere route nemen?, keertje met trailer op pad en dan lopen, daar kent hij omgeving en stal niet, dan loopt ie misschien wel? nu doet ie t als ik het goed begrijp steeds op hetzelfde stukje, gebruik je gelijk je E eens San ;)

Ja eigenlijk wel he :D Helaas geen trekhaak en trailer… Maar moet ik eigenlijk echt een keer doen. Want het is zo echt NIET leuk.

stef schreef:
Student: TS stapt echt niet zomaar af. Ook ik ben stalgenoot van TS, en dit is gewoon een heel erg vervelend probleem voor haar.
Ik ben een keer mee geweest (rij zelf aangespannen) wat erin resulteerde dat ik het paard zowat in mn wagen had zitten, hij sluit zich echt af....

En moet je nagaan, toen zijn we nog erg ver gekomen! 1 km verder als normaal!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:05

Aangezien ik het zo zat was, heb ik nog aan blinddoeken zitten denken... en dan doe ik hem halverwege 'af'. Maar dat kan natuurlijk ook weer tot hele gevaarlijke situaties leiden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:50

San, wat doet ie aan de hand eigenlijk? Laat ie zich overtuigen of reageert ie dan uberhaubt niet raar en loopt ie gewoon mee?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:24

Kijkt af en toe een keer achterom, maar hij loopt wel mee. Zodra ik opstap, gaat het fout!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:49

ik heb er vast overheen gelezen, maar wat doet ie als jij (of iemand anders) ernaast loopt en er iemand op zit? loopt hij dan wel gewoon mee, of draait hij dan ook om?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:58

Coentjuh schreef:
Is het werkelijk een dominantie probleem? Of angst?

Het is een gebrek aan dominantie van ons.

Ik woon in Zuid Tunesie.
Hier rijden alleen mannen (en ik) en meestal alleen op hengsten.
Inmiddels heb ik al wel merries ontwaart waarop gereden wordt, maar dat is vrijwel uitzondering. De hengsten worden niet gecastreert.
Ik ben de enige vrouw in het dorp hier die rijdt.

Je hebt een hengst.
Wij hebben hier 7 hengsten. Allemaal, - ook het probleempaard waar ik het eerder over had gaan prima mee als we er met de hele kudde op uitgaan.
Het niet weg willen is wellicht angst maar dat is een naam een woord wat wij eraan geven.
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met het benoemen van angst want dat levert van onze kant alleen medelijden op waardoor je nog voorzichtiger gaat worden in je handelingen.

Het niet wegwillen komt wellicht voort uit instinct.
Je hengst komt nu in verzet omdat hij wil blijven bij de kudde of blijven bij de gemakkelijke voedselbron.

Wees consequent en ga er vaker op uit, werken. Er is ineens iets ingeslopen. Je moet samen een nieuwe gewoonte aanleren en proberen daarin plezier te brengen voor jullie beiden. Afstappen zie ik niet als verlies, voortgaan op welke manier dan ook is winst. Beloon niet te snel.

En je kan oogkleppen maken van kartonnetjes en in je hoofdstel schuiven verwijden wanneer je een gevaarlijk stuk opgaat, weer samenvouwen wanneer je het allemaal vertrouwt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:03

Coentjuh schreef:
Sieppus schreef:
Ander paard voorop?

Zoals ik hierboven schreef, maakt het geen enkel verschil met 1, 2, 3 paarden erbij/voorop.

Je omschrijft mijn probleem! Ik heb ook zo'n exemplaar. In de Drunense Duinen kan ie gewoon mee, maar een rondje het dorp door is een drama. :j Ik lees met je mee, mss krijg jij de oplossing aangereikt.

Ik ging echt onbevangen op pad met mijn hit, maar hij wil ook de dam niet af. Alleen als er een ander paard mee gaat. Dan wel. :+ Vroegah, kon ie in zijn ééntje het hele bos door, maar nu wil ie niet meer alleen. Mijn laatste buitenrit had gewoonlijk een half uurtje geduurd, maar duurde door zijn geemmer wel ruim een uur!

Mijn paard kan ook harder achteruit dan vooruit. Soms krijg ik hem zo wel langs punten die hij 'eng' vindt. Hij vindt helemaal niks eng, want hij doet het echt om te zieken. Dat weet ik gewoon echt. Na 10 jaar weet ik echt hoe mijn paard in elkaar steekt.

Volgende keer moet ik een martingaal om. Die geeft je paard minder de kans om het bit te pakken. En mijn lief heeft aangeboden om er een keer met de zweep achter aan te lopen. Zodra hij achteruit besluit te gaan, tikt ie hem tegen zijn bips. Hij stopte ook als ie hoge planten tegen zijn achterbenen voelde. Dus ik hoop dat het werkt. Mijn man heeft het gisteren nog geprobeerd om hem alleen ergens op af te sturen. Met heel veel overtuigingskracht (en die heeft ie duidelijk meer dan ik) kreeg ie hem één kant wel op. Maar langs een mooi kasteel vertikt ie om te lopen. Dat was wel alleen. De andere rit had ie toen al gemaakt achter de veilige kont van ons Dartmoorpony'tje.

Bedouin, dat ga ik ook proberen!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:12

En als je hem voor bent met omdraaien? Wordt het hij dan ook link of niet? Ik heb een paard gereden wat niet verder wilde en dan achteruit wilde gaan of (en dat deed hij veeeeel vaker) zich met een rotgang omdraaide en absoluut niet meer terug te draaien of in de achteruit te zetten was. Dat omdraaien was echt het grootste probleem, was ook hartstikke gevaarlijk. Heb toen een heel lange dressuurzweep meegenomen die ik in het midden vasthield. Als ik aanvoelde dat hij wilde draaien meteen een tik aan die kant op de schouder. Meestal willen ze dan de andere kant opdraaien, maar omdat je je zweep in het midden vast heb kan je die kant ook meteen een tik geven. Tegelijkertijd veel ruimte voor geven en aandrijven (echt even goed aandrijven, dat het echt duidelijk is dat er geen andere keus is dan naar voren te gaan). Je hoeft hem niet in elkaar te slaan maar wel duidelijk maken dat er op de weg niet zomaar omgedraaid wordt. Heeft bij mij heel goed geholpen. Twee zwepen, ieder aan een kant, kan ook werken.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:54

Ik heb het omdraaien ook direct in begin geblokkeerd met zweepje. hij ging eerst staken en altijd draaide hij dezelfde kant om (voorkeurskant). Als je je paard meestal met andere paarden rijdt willen ze soms niet meer alleen er op uit. Vanuit paard gezien heel natuurlijke en logisch gedrag. Maar wil je er ook alleen op uit, dan is het wel handig om alleen rijden te onderhouden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:55

Volgens mij is bij TS het probleem voornamelijk het achteruit lopen. Omdraaien is meestal idd snel te verhelpen.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:56

2005 schreef:
Twee zwepen, ieder aan een kant, kan ook werken.

Hoe doe je dit met de teugels in je hand?
Dat van die lange zweep klinkt als een slimme truuk, gaan wij vanmiddag eens proberen. Maar hoe met 2?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:58

intel_1x schreef:
Als je je paard meestal met andere paarden rijdt willen ze soms niet meer alleen er op uit. Vanuit paard gezien heel natuurlijke en logisch gedrag. Maar wil je er ook alleen op uit, dan is het wel handig om alleen rijden te onderhouden.

Precies dat is het instinctmatige. Basaal gedrag dus eigenlijk.
Ik vind ook dat je het alleen er opuit gaan moet onderhouden.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:20

Het klinkt alsof koentjuh elke keer handeld vanuit frustratie. Paarden (dieren) zijn hier heel gevoelig voor. Iemand die handelt uit frustratie is in hun ogen niet stabiel en zullen ze zeker niet al leider zien. Zeker als er uit frustratie geweld gebruikt wordt.Voor het paard bewijs van onmacht. Afstappen staat niet gelijk aan verliezen. Als je daarmee voorkomt dat je zelf over de kook gaat of bang wordt is het een hele goede zet. Een goede/ eerlijke leider benoemt zijn angst en overschreeuwt deze niet! Paarden prikken hier door heen omdat ze prooidieren zijn die graag leiding krijgen.
Mij ruin heeft het ook heel lang gedaan en ik heb er kilometers mee gelopen. Wanneer ik dit deed beleefde ik daar zelf ook plezier aan. Ga zeker niet rondlopen met het gevoel van lekker balen dan. loop ik er weer naast. Probeer dat om te buigen. Als ik afstapte was het acuut over. Wanneer ik erop ging had hij volgensmij het idee dat hij ook voor mij moest opletten.
Nu rijd ik zeker een keer in de twee weken alleen om het te onderhouden.

Succes

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:28

Ik ben het daar niet mee eens. Ze omschrijft dat het jaren goed is gegaan en dat hij van de één op de andere dag niet meer wilde. Dan ga je heus niet gestresst op je paard zitten. Dat ga je pas doen als het al 2 jaar niet goed gaat. Wel lezen wat er staat lijkt me. Ik lees altijd de éerste post, die zijn meestal het meest compleet.

Mijn paard is daar ook een voorbeeld van. Dat gaat ook al jaren goed. Paard is 12! En nu ineens wil ie de dam niet af. :? Geloof me, ik zat er echt niet gestresst op. Ik rekende er op dat het gewoon goed zou gaan, omdat het altijd al goed ging. 8-)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:14

Coentjuh schreef:
een Quarter hengst van 8.
(...)
3 jaar terug kon ik de hele polder rond galopperen, hij was nog braver dan mijn opa-snelheidsduivel-Arabier-pony.
(...)
Maar zo'n 1,5 jaar terug is er een knopje om gegaan en krijg hem het erf niet af.
Ben nu sinds begin 2011 flink aan het oefenen en ik krijg hem een klein stukje de polder in, maar dan wordt hij wakker en wil hij constant omdraaien.

Als ik lees dat er sprake is van 1,5 jaar proberen en proberen, zou ik toch in de overweging nemen dat er inmiddels wel degelijk sprake kan zijn van frustatie bij de ruiter.
Frustratie van de ruiter kan bij de eerste weigering al onstaan. Ik zou dat niet direct wegwuiven.
Het paard ' de hengst - is zich nu inmiddels flink gaan ontwikkelen. Heeft een hele trukendoos om onder het werk uit te komen en het lukt duidelijk nog ook.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:18

Paarden kunnen idd heel slecht tegen negatieve en gefrustreerde mensen.
Niet dat ik doel op TS, maar in algemeen dat dat idd vaak onderschat wordt.
Daarom is het zo belangrijk om weer te gaan communiceren met je paard, even behoorlijk stap terug doen, interesse tonen en met goede moed en enthousiasme er weer tegenaan (hoe moeilijk dat soms ook lijkt).

Idefix4; kijk even naar de titel van topic, het probleem is ook overduidelijk omdraaien (en staken)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:26

bedouin schreef:
2005 schreef:
Twee zwepen, ieder aan een kant, kan ook werken.

Hoe doe je dit met de teugels in je hand?
Dat van die lange zweep klinkt als een slimme truuk, gaan wij vanmiddag eens proberen. Maar hoe met 2?

Korter zweepje is bij twee zwepen fijn (vind ik). Ehhh gewoon vasthouden en dan gaat het vanzelf :D, heb er nooit moeite mee gehad. Anders probeer je het een keer in de bak (niet echt slaan dan :+ ), maar dan weet je hoe het voelt en of je het fijn vindt. Je teugels kunnen wel in een boogje komen te hangen, maar dat vind ik niet erg. Niet tegelijk slaan met twee zwepen trouwens, maar alleen diegene gebruiken aan de kant waar hij op wilt draaien.
Met lange zweep oppassen dat je niet met een kant jezelf mept :P.

Beide oplossingen zijn wel wat 'hardere' oplossingen. Ik gebruik het alleen als het echt té gevaarlijk wordt op de weg en het paard niet normaal recht te zetten en maar blijft omdraaien, ook na oefenen in de bak etc. Het is niet dat ik altijd met twee zwepen of iets dergelijks rond rij (gelukkig :D ). Het gaat ook vooral om de snelheid van de correctie met zweep. Je moet ze voor zijn met omdraaien. Dus als hij nog maar een mm teveel naar links gaat reageren.
Hard slaan heeft bij een paard wat zich al afsluit totaal geen effect.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 08-08-11 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:35

Jemig wat een probleem, echt vervelend voor je... Raar ook dat hij het opeens doet zonder dat er iets gebeurd is (tenminste zo begrijp ik het)
Reageert hij echt helemaal niet op een zweep, want hij voelt het wel lijkt me. Misschien eens proberen om iemand mee te nemen op de fiets met een flinke zweep bij zich die hem gewoon een paar flinke rossen verkoopt, als hij omdraait ervoor gaat staan en weer de andere kant op dwingt en als hij achteruit gaat van achter. Klinkt misschien hard maar je moet toch wat als lief doen niet helpt...