Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
germie schreef:...
Het is een paard met een zeer sterke wil die het gewoon probeert en waarbij een nee ook een nee blijft, de NEE is erg moeilijk om te buigen in een ja, maar gelukkig is het meestal gewoon een supermeewerkend dier...

ijsdame schreef:Mijn 8 jarige merrie wil niet weg van huis, dus de weg op een rondje stappen, of een bosrit maken.
Dit resulteert zich dan letterlijk in ineens stoppen keihard achteruit stappen, nergens meer naar kijken dus de sloot in of de draad in, voor autos langs, maakt niks meer uit voor haar!![]()
Zodra ik boos word en probeer vooruit te komen gaat ze steigeren en heel erg flink![]()
Niet van te winnen dus, als ik niks doe houd ze op met achteruit stappen maar kom niet meer vooruit moet er dus echt af en weer op en weer af en op![]()
gewoon been geven werkt net zo erg als boos worden
![]()
zodra we bij het kanaal zijn loopt ze gewoon overal langs in het bos ook, maar de weg erheen is drama!!
Ik hoor dat nakomelingen van ferro of indirect ferro (osmium,rhodium) dit vaker doen, niet van huis willen, ook niet in trailer,dat doet mijn merrie dan weer wel,![]()
Tips Please!!!
Sorry maar ik moest toch wel erg lachen om je titel
Mijn Byr x Laski doet dit namelijk ook en dat is toch echt een raszuivere IJslander
Bij hem is het gedrag een uiting van gebrek aan vertrouwen, hoe beter we elkaar kennen hoe beter het gaat, het is alweer een jaar of 2 geleden dat we op een greppel/prikkeldraad/intercity
af denderden. Been geven helpt inderdaad niet, ik krijg hem alleen voorwaarts met stemhulp of, als hij niet te erg twijfelt, met een tikje. Op been reageert hij dus wel heel braaf maar dan helaas wel de verkeerde kant op namelijk achteruit.
, heb wel besloten niet meer af te stappen omdat ik het gedrag wil doorbreken. Dan maar de tijd nemen en 100x omdraaien en terug draaien en een x achteruit een stuk
!
...Ga eventueel een stukje achterwaarts, maar blijf rustig!!! probeer ook zelf vooruit te denken en alles voorwaarts op te lossen! Wij zijn er ook nog niet en het heeft tijd nodig, het is ook een soort sleur wat je bij jezelf en je paard moet doorbreken. Hopelijk heb je hier wat aan!
) was hij heel enthousiast en ging hij zelfs een beetje voorop. Toen we echter bij de bocht waren begon het spelletje weer.. Hij wilde omdraaien.. De eigenaresse reed naast me en hij knalde met zijn hoofd tegen haar arm.. (les 1 voor hem haha). flink aandrijven en hij liep weer. Nog geen 50 meter verder dacht hij weer dat hij naar huis kon.. weer flink been en hij liep door. Maar toen kwam het stukje wat hij echt eng vind.. Hij moest van de eigenaresse van de manege aan de buitenkant lopen omdat hij als hij erachteraan mag lopen hij toch wel luistert. Hij was het er echt niet mee eens. Omhoog komen en tegelijkertijd omdraaien, achteruit lopen.. alles trok hij weer uit de kast. De eigenaresse van de manege zei dat ik zijn hoofd naar rechts moest doen en hem niet naar links mocht laten draaien (ook niet het rondje afmaken) omdat dat de kant was waar hij op wilde. Ik dus telkens hem naar rechts gestuurd en telkens kwamen we een stapje verder. Het was een heel gevecht.. kreeg het ook echt warm maar mijn zweep is er niet eens aan te pas gekomen.. alleen naar rechts blijven sturen en mijn linkerbeen eraan.. Na een tijdje had hij door dat het geen zin had om tegen te stribbelen en ging hij netjes voorop lopen..
. De eigenaresse van de manege had trouwens wel echt het idee dat het een dominantie probleem is wat we hebben en dat hij het niet uit angst doet.. Vooral omdat hij ophield toen hij zag dat ik hem niet linksom maar rechtsom liet draaien
.
ijsdame schreef:Ik lees gelukkig nog veel ervaringen van alle andere bokkers hier!
Ze doet het ook niet altijd, dus ergens heeft het zeker met vertrouwen en onzekerheid te maken!
Rustig blijven werkt het beste, heb wel besloten niet meer af te stappen omdat ik het gedrag wil doorbreken. Dan maar de tijd nemen en 100x omdraaien en terug draaien en een x achteruit een stuk
![]()
zolang ik rustig blijf en niet in discussie ga komt ze ook niet overreind!
Dus ergens heeft ze ook een zetje nodig van kom op dame je kan het haha!
Ik blijf volhouden op sommige dagen kan ik helemaal het rondje alleen doen met 1 enkele rem en achteruit in het rondje![]()
Daar doen we het voor!