Warom worden mensen boos als ze sporen zien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Re: Warom worden mensen boos als ze sporen zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:25

Mensen worden soms kwaad omdat onervaren ruiters niet met sporen horen te rijden, en in sommige maneges doen ze dat dus wel, terwijl ze nog niet eens hun benen kunnen stilhouden. Ik ben niet zo'n fan van sporen maar ik begrijp wel waarom het handig is in bvb dressuur, wanneer je met kleine hulpen veel kan bereiken. Net alsof men in western met een dun bitje rijd. Je moet dan niet gaan hangen aan de teugels, slechts kleine ophoudingen geven al een groot effect, zo werkt het volgens mij net als bij sporen.

AmberHeijman

Re: Warom worden mensen boos als ze sporen zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:35

Ik rijd op dit moment niet met sporen. Ik weet dat mijn paard nog niet fijn genoeg aan het been is, en tot die tijd gebruik ik ze ook niet. ;)
Ik heb het wel eens geprobeerd hoor, samen met mijn instructrice. M'n paard vond het echter helemaal niets. Ik kan mijn benen redelijk stil houden, en daarom mocht ik ze van mijn instructrice een keer uitproberen. Laat ik nou net een onzettende merrie-merrie hebben, die ook nog is hengstig was, en ontzettend gilde als ik m'n spoortje er ook maar heel zachtjes tegenaan hield. :+

Ik heb helemaal niks tegen sporen, mits ze goed gebruikt worden. Bij mij gaan sporen voorlopig nog niet werken, dus ik heb ze niet om. Misschien gebruik ik ze wel nooit, weet ik veel. Ik zie allemaal wel hoe het loopt!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:37

geerke schreef:
ik heb niets tegen sporen...wel tegen mensen met sporen die geen onafhangkelijke zit hebben en wiebelbenen.

Inderdaad.. Er is niks mis met de sporen zelf, maar meestal gebruiken mensen sporen wanneer hun zit nog niet onafhankelijk is en die dus (onbewust) de hele tijd hun paard prikken.. Anders is een spoor gewoon een verfijning van de hulp en totaal geen hulpmiddel om je paard harder te laten lopen, wat helaas heel veel mensen wel denken over een spoor.