Paard niet te houden. Wat nu? Slof? Pessoa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:51

Lise81 schreef:
Als eens geprobeerd om af te stappen?
Ben niet enorm veel met Parelli bezig, maar 1 tip die gegeven werd was "If you don't trust it: GET OFF"
Het klinkt zo logisch, maar goed - doe het maar eens ;-)

Het werkt zo: als je denkt dat het mogelijk mis gaat (jij ziet die jongens aankomen of die vrachtwagen), stoppen voordat hij zich bedenkt en er af springen - paard aan die ene zijde vasthouden.

Vroeger wou ik altijd blijven zitten, maar dit is stukken slimmer. Als hij je zo vertrouwd als je zegt dan blijft hij waarschijnlijk bij jou. Daarnaast geef je niet per ongeluk signalen waardoor hij toch gaat. Daarna weer opstappen en verder. Na een aantal keren gaat het vast beter. De situaties waarvoor hij aan de loop gaat zijn ook wel echt eng. En ja, een paard die echt op hol is krijg niet zo maar weer rustig. Als hij je heel erg vertrouwd, en dat is niet in een paar weken voor elkaar, dan gaat het vast beter.
Succes!

Dit lijkt mij ook de beste oplossing voor jou probleem. Gewoon afstappen als je voelt dat het fout gaat en daarna weer opstappen als je denkt dat het weer kan.

Nachtlampje

Re: Paard niet te houden. Wat nu? Slof? Pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:53

Dat doe ik trouwens ook :)
Veel mensen zeggen dat je dan "verliest", dat is dus niet zo, een paard heeft daar geen idee van.
Ik stap af, loop een stukje, stap weer op en rijd verder :)

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:02

Het is absoluut mijn bedoeling niet dit paard kapot te rijden. Ik had alleen gehoopt dat er op een of andere manier mischien iets meer controle te verkrijgen is als hij gaat.

Maar ik begrijp nu dat dit niet het geval is. Bedankt voor al jullie hulp en meedenken!

Ik ben overigens van plan om mischien bij een rijveriniging te gaan, en lessen te nemen hier in de buurt.
Is voor mij al even geleden dat ik les heb gehad. En dat zou me bij hem mischien wel eens kunnen helpen.

Of iemand hier moet iemand weten die in omgeving oss, aan huis komt met lessen?

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:09

Als je wilt kun je hier lezen over de onerein stop (ors)
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Alle ins en outs over en aangeleerde reflex, die cruciaal kan zijn op het moment dat je paard in de paniek schiet!
Leer het aan op een halster: tuurlijk kan je het ook gebruiken met een bit, maar BEGIN daar aub niet mee. Je geeft al aan bitloos te doen: ik denk dat je hiermee een middel in handen kan hebben waar je om vraagt: kontakt met je paard tijdens paniek) in de bak aan te leren op halster en later te begruiken met bit!

Je moet even klikken op One Rein Stop onder rijden en trainen!
Bianca

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:12

Gewoon niet naar buiten gaan nog. Je moet je paard ook leren kennen en zo breng je anderen in gevaar en geef je ruiters een slechte naam.

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:18

Ik ga me inlezen over de one rein stop! Bedankt voor de link!

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:29

Die ORS is goed hoor om te kennen en geloof me: ik rijd al 6 jaar met hetzelfde paard buiten wat supergoed gaat, erg relaxed, maar als er na 5,5 veilige jaren je ineens een motor inhaalt op een landweg met min. 150 km per uur je paard ook nog schrikt: En inderdaad zoals je schrijft ook MAG schrikken! DAT blijft natuurlijk altijd. Als je op dat moment maar een handvat hebt, waarmee je haar/zijn aandacht weer op kan pakken!
De ORS is daar heel geschikt voor!
Succes, Bianca

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:32

Het klinkt niet verkeerd als ik het zo allemaal lees! Dat is inderdaad een goede (Nood) oplossing!

Ik hoop hem uiteraard nooit nodig te hebben. Maar het lijkt me zeker niet verkeerd als iedere ruiter dit onder de knie zou hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:35

Wandelen en vertrouwen kweken. Doe ik ook met mijn jonge paard, die was voordat ze de kudde ing ging, als jaarling al bomproof. Ga ik van de winter ook weer doen, wandelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:39

macholover9 schreef:
Het klinkt niet verkeerd als ik het zo allemaal lees! Dat is inderdaad een goede (Nood) oplossing!

Ik hoop hem uiteraard nooit nodig te hebben. Maar het lijkt me zeker niet verkeerd als iedere ruiter dit onder de knie zou hebben!

Houd er rekening mee dat je dit wel een paar keer moet oefenen met je paard, het paard moet het ook kennen :)

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:40

Ik ga hier mee oefenen inderdaad :j

niet dat hij nog meer in paniek raakt. dan ben ik verder van huis :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:56

Ik ben ook sinds kort de ors gaan gebruiken en ik vind het een fijn middel. Zelfs de grootste paarden kun je ermee stoppen en het kost je weinig kracht. Zo heb je het paard het snelst weer bij je.
Je kunt ook hier even kijken
http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXPtzU

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:04

macholover9 schreef:
Bitloos lijkt me nou ook niet echt de oplossing.. Wil zijn neusrug liever niet breken ;)

Ik rijd met mijn merrie bitloos, (Inmiddels heeft zij een sidepull in plaats van de hack, deze hangt te verstoffen, veeel te scherp voor haar := ). Maar dit alleen op heeeel goed vertrouwen!

Bitloos zou ik met hem in de bak wel kunnen. Maar buiten op rit ga ik dat niet proberen. Mocht hij gaan, en ik moet hem op harde manier stil zien te krijgen. Dan lijkt me dat niet bevordelijk voor zijn koppie :=

Grappig, jij denkt hetzelfde als ik dacht.
Geloof me, dat is echt complete ONZIN. Als jou paard respect voor je heeft, en je vertrouwt, kan je hem aan de lange teugel nog laten stoppen. Kwestie van met je zit leren rijden, en niet op je hand.
Dit heb ik zelf namelijk ervaren met mijn onwijs sterke merrie. :)

NIET met pessoa gaan rijden. :n Wederom betrek ik mezelf erin: Mijn paard liep daar eerst fijn op, na een tijd kon ze niets meer verdragen in haar mond of op haar hoofd.

Ga echt werken aan zijn vertrouwen in jou, aan het respect.
Ga met een ervaren paard samen, of wandel er naast.
Als je eenmaal met slof of een ander bit begint, ben je heeeel ver van huis.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:11

macholover9 schreef:
Laat even duidelijk zijn, dat ik hem niet afslachten wil. Dus opmerkingen over inhakken mogen achterwege blijven :')

Mijn vraag was alleen of er een mogelijkheid is waardoor hij merkt dat ik aan het bit zit. Ik heb het idee dat hij het bit niet voelt als hij gaat. Hij luistert wel naar mijn benen (Wijkt ervoor) maar het bit voelt hij niet. Ik wil dus absoluut niet zijn neus breken, of zijn mond vermorselen. Ik vraag alleen of er een oplossing bestaat, waardoor hij wel in gaat zien dat ik aan het bit zit.

Ik heb dit dus al door middel van martingaal geprobeert. (Leek mij de vriendelijkste oplossing, daar het verder niks doet mits hij rustig loopt). Maar dit bleek dus niet veel verschil te geven.

Geef je paard groot gelijk, het bit is helemaal niet bedoeld als rem!
En verdiep je er eens in.. Een paard rent dwars door zijn pijn heen hoor, hoe harder jij trekt, hoe minder hij uiteindelijk merkt.
Een paard is niet dom, denk je nou echt dat hij vergeet dat jij erop zit?
Hij maakt jou heel erg duidelijk dat hij vind dat jij niets te vertellen hebt, doe daar wat aan.

Hou zelf je geduld, probeer hem zijn hoofd te laten zakken, zelf rustig zitten..Geduld...
Door te trekken maak je zo'n paard alleen maar meer in paniek.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:13

Bitloos is zeker het proberen waard! je geeft een hele andere vorm van druk en druk in de mond werkt bij je paard dus blijkbaar niet, zelfs averechts denk ik (in jouw geval). Sommige paarden stoppen beter met druk op de neus dan in de mond.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:29

thiedemann teugel

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:37

Ik zou een slofje om doen.. Lkkr los laten als je hem niet nodig hebt, en even ervij pakken bij zo dergelijke situatie..
hij leert het toch alleen maar om kilometers te maken.. In de bak kan je veel rondjes rijden maar buiten is dat toch anders!!
Als ik zo de andere reacties lees, zeggen ze km maken in de bak, maar daar went die niet aan dingen buiten de poort.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:33

Inderdaad zoals boven mij vertrouwen met het paard opbouwen. Maar als je aan een slofteugel wilt beginnen houd dan in je achterhoofd dat je het paard ook ECHT over de kop kan trekken. Dus ALS je er 1 neemt, neem er les in. Me moeder had ook een paard die had geleerd om alleen maar hard te gaan in de duinen. Met een slofteugel moest ze het paard in bedwang houden en alleen maar stappen, stappen, stappen. Als ze braaf was gaf ze weer wat vrijheid, wou ze hard ging ze weer iets korter, was ze braaf ging het losser.

Eigenlijk totaal niet te vergelijken met jou situatie, maar ik wou alleen even uitleggen dat een slofteugel ook 'goed' kan uitpakken. Want uiteindelijk heeft het paard geleerd om te ontspannen in het duin en ging me moeder later met niks extra's op pad.

OhJaJoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:56

Interessant, ik lees even mee hoor!

Froukje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:12

macholover9 schreef:
[ (Alleen deze varkenswagen schrok ze van, al heb ik het idee dat daar mischien meer achter zat, de geur?)..

Het is bekend dat paarden het niet zo hebben op de geur van varkens, dus als ze dat niet kennen, zullen ze er zeker voor wegwillen.

Je hebt het paard als verkeersmak gekocht en dat lijkt ook wel waar als ik lees welke verkeerssituaties jullie wel probleemloos doorlopen. Verkeersmak of zgn bomproef wil niet zeggen dat een paard dus nooit meer kan schrikken.

Als je een hulpteugel wilt inzetten zou ik voor de Thiedemann gaan. Met een slof kan je heel veel verpesten.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:45

Thiedeman werkt hetzelfde!! Alleen het nadeel van de thiedeman is dat je hem niet kon loslaten, want dan gooi je de teugel ook helemaal los!
Voordeel van de slof is dat je hem los kan laten zonder dat je de teugel los gooit.
Dus vind een thiedeman niet beter dan een slof

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:53

TS is geband zag ik weet niet of dit topic nog nut heeft ;)

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:48

Misschien martingaal strakker doen?
een martingaal gebruik ik ook soms :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:25

macholover9 schreef:
Op zich niet erg. Hij is nog jong en hij kan schrikken. Hij moet het allemaal nog leren.

Ga wandelen met hem met een touwhalster en leadrope. En oefen op veilig/eigen terrein met auto's, paraplu's, plastic etc. Dat is niet alleen om schriktraining te doen voor díe enge dingen, maar ook om het vertrouwen van je paard in jou en omgekeerd te versterken. 'als baasje zegt dat het niet eng is blijf ik gewoon rustig, baasje weet wat goed voor mij is'. (Wat dat betreft zijn paarden goedgelovige sukkels :D )

Pas als dát goedgaat, ga je buiten wandelen.

Citaat:
Maaarr.. In galop over de weg is levensgevaarlijk..! en op zon moment is hij niet te stoppen. Je kunt hem wel sturen, maar stoppen lukt niet. Hij gooit zijn hoofd dusdanig in de lucht, dat je geen controle meer over hem hebt.

Een zwaarder bit of hulpteugels gaan daar niet bij helpen. Als een ruiter aan de teugels trekt als een paard schrikt voelt hij pijn en pijn is een signaal om nog harder te gaan rennen om niet als lunch te eindigen bij een tijger.

Citaat:
Het lijkt of hij het bit gewoon compleet negeert.

Met geen enkel bit op deze aardbol ga je een paard stoppen, al zou je er prikkeldraad om winden, dan nog kun je met een stuk ijzer je paard niet stoppen. Tenzij je er een anker van smeed en dit uitgooit als hij gaat rennen.

Citaat:
Ik vraag mij af wat nu de oplossing is, waardoor ik hem bij me kan houden? Ik het het absoluut niet op hulpteugels en zware bitten. Maar in volle galop over straat is levensgevaarlijk. Hij is gewoon te sterk.

Lees dit verhaal eens:

Maar voor het zover was ging het dus niet geweldig. Jack wilde niets dat ik wilde, als ik aan de rechterteugel trok deed hij zijn hoofd naar links, als ik linksom wilde probeerde hij rechtsom te gaan, en als ik probeerde mijn zin door te drijven ging hij gewoon steigeren. Als ik hem de stal in wilde zetten wilde hij er niet in, en ging gewoon rechtop staan met zijn voorbenen tegen de muur boven de staldeur. Was hij eenmaal binnen dan wilde hij er niet meer uit. Draven kon hij alleen maar op hoog tempo, als je de teugels ook maar even iets liet vieren vloog hij er vandoor. Stoppen was ook al een probleem. Galoperen wilde hij ook niet, vooral niet linksom. Het rijden ontaarde nogal eens in gesteiger, ongecontroleerd ge-ren in het wilde weg, ondanks tie-down en andere fysieke snufjes. Op een dag met minder ideaal gesternte dacht ik tijdens een buitenrit dat mijn paard er met mij vandoor zou gaan, en dat gebeurde prompt ook. Zo'n draver is erg snel, en dat heb ik toen ondervonden. Eerst in ren-telgang, en in de bochten even in galop. Aan het bit kon ik met mijn volle gewicht gaan hangen, maar het werkte niet meer. Dus maar gelaten voor wat het was en me geconcentreerd op het rijden - zonder stijgbeugels - met zo'n 60 kilometer per uur of zo. Thuisgekomen (jaja, nog steeds in het zadel!) werd het tijd om een en ander eens te evalueren.

Het was de hoogste tijd voor drastische maatregelen. Allereerst ging het bit eruit. Ik had ooit het idee dat dat onze "rem" was maar dat was een illusie gebleken. Het is slechts een communicatiemiddel, en je kunt er een onwillig paard niet mee tegenhouden. Zonder bit bleek het zelfs veel beter te gaan! Ik raakte daarom geinteresseerd in alternatieve manieren van paardrijden, meer zoals de Indianen deden, en natural horsemanship. Al snel ontdekte ik Parelli Natural Horsemanship. Het was anders. Heel anders. Maar ik wilde ook iets anders, dus ik besloot het een kans te geven.

Het was terug naar af. Erger zelfs: Eraf. Een tijdje niet meer op het paard, maar naast het paard: Grondwerk! In korte tijd leerde ik mijn paard besturen vanaf de grond, en bezag het paard mij met heel andere ogen. Van overheersende vleeseter die niets van paardencommunicatie begreep werd ik gepromoveerd tot kuddeleider. Daarna weer paardrijden, maar nu heel anders! Als je, op de grond staande, een niet aangelijnd paard kan laten stoppen en achteruitlopen door slechts een vinger op te heffen, dan heeft dat beslist zijn invloed op het rijden. Los daarvan, het leren rijden volgens Parelli gaat zonder bit, en met maar eenteugel. De one-rein-stop, nodig om dit soort paarden te allen tijde te kunnen stoppen, leer je op die manier snel aan. Daarna wordt je geleerd te rijden met behulp van "focus". Paarden voelen heel goed aan wat de ruiter wil, het paard doet wat je denkt, dus gebruik je het denken om je paard van snelheid en richting te laten veranderen, letterlijk zonder teugels. Inclusief bewegingen als zijwaarts gaan.

Binnen twee maanden was ik verder dan ik daarvoor ooit ben gekomen. Kennissen kenden mijn paard niet meer terug. Die twee maanden terug-naar-af waren een goede investering gebleken. Nog een maand later slaagde in voor mijn Parelli-level-1 test. Hiermee werd ik de tiende Nederlander die zijn PNH-level 1 heeft gehaald. Inmiddels is Jack een door-en-door betrouwbaar paard gebleken waarmee ik zelfs in vijf dagen van Drenthe naar Brabant ben gereden, op een halster...
(http://www.paardnatuurlijk.nl/history.htm)

nog meer verhalen en heeeeeeeeel veel kennis over bitloos kun je hier vinden:

http://www.bitloospaardrijden.info

Citaat:
Overigens zijn we intussen bezig met hem aan tractoren en dergelijke te laten wennen. Waarschijnlijk gaat hij binnenkort een tijdje op stal bij een boer, die dagelijks met zijn werktuigen langs de weide op moet.

goed plan! :j

Overigens; toen ik natural-in-wording was, vond ik bitloos rijden voor mietjes voor sukkels die met touwtjes zwaaien en hun paarden instralen _O-. Totdat ik van mijn paard knalde :+, met bit en thiedemann 8)7. Toen ben ik ook opnieuw begonnen: Parelli natural horsemanship en bitloos. Geen controle problemen meer gehad.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:03

een paard aan de hand, is toch heel anders dan dat je er opzit.
Aan de hand voelen ze zich zekerder en zullen ze minder snel schrikken bijvoorbeeld van iets dan wanneer je erop zou zitten.
Zo is mijn pony in elk geval. die loopt voor de kar, dan vind tie zelfs die fietsen op de grond op een fietspad doodeng. loop ik er naast,
naast hem, voor de kar, of gewoon aan de hand, dan kijkt tie er niet naar en loopt hij er doodleuk overheen zelfs!