Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boender123

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:56

ik kan niet me benen stil houden tijdens door zitten iemand tips ?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:22

Als je moeite hebt met doorzitten, betekend dat in mijn oppinie dat je nog moeite hebt met je bekken meebewegen met je paard. Dat kan, naast gebrek aan ervaring en training, komen omdat je bijv. je spieren gespannen houd (kan zowel bewust als onbewust, er zitten veel spieren waar we ons niet altijd bewust van zijn). Daardoor gaan niet alleen je benen, maar ook de rest van je lichaam bewegen. Wat ik je aanraad is goed les nemen, leren mee gaan met je paard. Verder kijken of je jezelf (eventueel met behulp van een fysio) qua spierspanning kan verbeteren. En ook kijken naar je paard; loopt hij mooi ontspannen en op een manier dat hij jouw doorzittend kan verdragen? Zoveel mensen, zoveel mogelijkheden waar het probleem in zit. Succes!

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:38

nou ja het is zo dat in mijn heupen een draai zit loop sins kort op steun zolen het is als ik dus ga zitten dat ik of niet meer kan aan sporen of dat me benen gewoon niet lang kan maken en stil ..
ja ik rij afentoe bij me kennis op stal en dan meestal het paard wat hoogedressuur gelopen heeft dus ik denk dat het eerder aan me zelf licht dan het paard ?!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:43

LoveBodin schreef:
malih schreef:
Ik heb ongelovelijke wiebel pootjes...vreselijk...al van alles geprobeerd, met beugels zonder beugels langer korter vast binden echt alles wat mogelijk is...

k moet wel bekennen t op t ene paard meer te hebben als op t andere paard... maarja nu dus geen ideeen meer...

Hoe slingeren je benen?
Van voor naar achter of van links naar rechts?
Dus, klop je er mee, of slingeren ze een beetje van voor naar achter?

Ze kloppen, alsof ik continu aandrijf...

ryanviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:52

ik zit steeds met mijn benen te ver naar voor iemand tips ??
alvast bedankt :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:25

Beetje late reactie :o onderbenen te ver naar voren hangt ( volgens mij ) vaak samen met stoelzit. Helaas heb ik daar ook last van. Laatst een keer een cr les gehad en toen werd me verteld dat ik niet moet lichtrijden vanuit mijn knieen. Ik maakte dus elke keer met lichtrijden mijn hele been lang. Maar je moet dus een gebogen knie blijven houden en onderbeen komt daardoor ook meer naar achteren.

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:16

oehff...een houding topic...het is zo moeilijk...ik lees en kijk graag mee!

bungelende onderbenen, voeten die afsteken, beugels die je steeds verliest, knikkende koppies, vaste schouders, chicken wings...je ziet het allemaal...tis echt moeilijk correct te zitten...

voor mij is het aller belangrijkste vormspanning en rompstabiliteit. de mogelijkheid in je lijf om als een elastiekje om het paard heen te zitten zonder een blokkade. hiermee bedoel ik dat er ten aller tijden beweging mogelijk moet zijn in je gewrichten, vering. dat de denkbeeldige lijn, oor-schouder-heup-hiel...hoe verder we hier vanaf komen hoe moeilijker het wordt voor het paard ons te dragen. en zodra we te hol of bol zitten (stoelzit) blokkeren we in ons bekken en doorbreekt de elastiek weer...

balans is goed te trainen door bijvoorbeeld fietsen op een fiets met 1 wieltje...of zo een fysiobal...(mijn broertje schopte ertegen als ik erop zat :) ) kracht kun je trainen door bijvoorbeeld te rijden met elastieken...van die bodyband, gekruisd van je voet tot je schouder...dit prikkeld je spieren te blijven bewegen en je gewrichten te blijven veren...

ach het blijft ook verschrikkelijk oefenen. we hebben nu eenmaal spiergeheugen wat gewoon steeds weer doet wat we altijd deden, dus het duurt lang voor we iets af kunnen leren :)

ik was in augustus bij heather moffet voor mijn diplom intsructie verlichte rijkunst...twee weken ging het goed, ik ga thuis rijden, en mn hoofd hangt weer de hele training naast mn lijf... :( oefenenoefenenoefenen...

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:17

maris inderdaad lichtrijden niet vanuit je knieen...maar vanuit je lijf, en niet teveel omhoog maar wat voorwaarts willen...een kleine voorwaardse beweging...

je onderbeen stilhouden kun je ook oefenen door denkbeeldig je kleine teen wat naar beneden te duwen..als je dit zonder paard doet kun je al een beetje ziet wat er met je been gebeurd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:45

Kleine teen moet toch omhoog ??

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:56

zonder beugels lichtrijden, leer je meteen niet in je beugels te gaan staan

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:18

oke ik zit dus gewoon recht en op zich goede houding maar ik kan het maar niet afleren zelf ook net zo aan de teugel te lopen als m'n paard hahahaha, altijd naar beneden kijken. knik in de nek dus
Ziet er niet uit plus dat je paard het ook merkt. HOE leer je nou voor je uit te kijken!??? wie o wie heeft de gouden tip?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:27

Ik hou het spant aan in de bak. Dus zorg dat je altijd naar een hoogte kijkt, een hoogte waarbij je fijn de hele bak rond kunt kijken. Ik heb er één les op gehamert gekregen dat ik vooruit moest kijken en sindsdien gaat het super! Ontzettend leuk topic!

Op paarden die me vreemd zijn zit ik vaak iets achterover. Waarom weet ik niet. Sowieso ben ik altijd bezig mijn rug bol te maken en mijn navel in te trekken. Ik heb een extreem hólle rug en mijn ingewanden liggen verder naar voren in mijn buik. Dus als ik gewoon "normale" houding aanneem zie ik er niet uit. :') Verder is het voor mij belangrijk dat ik mijn ellebogen aangesloten houd aan mijn lijf.

Als ik eenmaal 2x op een paard gereden heb vind ik mijn houding eigenlijk altijd heel fijn. Tuurlijk heb ik altijd dat ik een keer inknik, of ff iets uit balans raak. Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden over mijn houding.

Trainingspaard. Merrie is door mij beleerd onder het zadel, op haar kan ik heerlijk rijden/zitten.
Afbeelding

Voor mij vreemd paard. Ellebogen aansluiten aan lijf.
Afbeelding

Voor mij vreemd paard. Rechtop zitten: Dus buikspieren aantrekken, en da's lastig. :))
Afbeelding

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:32

Ik trek mijn benen altijd enorm op, voornamelijk bij het aansporen, maar soms blij ik in die houding zitten. Hieraan zie je dus ook dat ik verkeerd aanspoor. Met mijn hakken ipv met mijn kuiten. En omdat ik dit altijd fout heb gedaan krijg ik het er niet uit...Enorm vervelend!
Daarbij liggen mijn benen ook nog eens te ver naar voren.
Tips, iemand?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:34

Veer gaan creëren in je enkels! :j
Benen vanuit je heupen lang maken naar beneden toe.
Gelijke druk op beide beugels, gelijke druk met 2 zitbeenknobbels in het zadel.

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:19

leuk/interessant topic, ff helemaal gelezen, en ik ga het zeker volgen ;)

ik knik onbewust in naar links als ik op het paard zit.
voor de rest is mijn houding wel oke. beenligging is goed, zit rechtop en paard ontspant prima.
ik knik dus in op links, beter te merken in draf en galop. zeker in de rechtergalop moet iik uitkijken dat ik niet naar buiten ga zitten. iemand tips hiervoor?
ik heb wekelijks clubles en wekelijks priveles, ik rijd een 4 jarige merrie, heb haar nu een jaar ohz.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:11

Ook ik heb moeite met mijn benen stil houden, ze gaan van voor naar achter. Zitles op mijn verzorgpony is geen mogelijkheid, die is daar niet braaf genoeg voor. Als iemand iets weer in omgeving Eindhoven waar je op een pony van hun kan?

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:28

Ik heb vorige week mijn 2e paardrijles gevolgd, ik vind het harstikke leuk maar ik vind het draven erg lastig. Ik weet, het is pas de tweede les, maar ik wil graag vanaf het begin goed bezig zijn.

Ik vind het lastig om tijdens het lichtrijden omhoog uit het zadel te komen. Mijn instructrice denkt dat ik het nog eng vind, maar ik vind het niet eng dus geloof niet dat dit het is. Op de een of andere manier lukt het niet om uit het zadel te komen. Ook als ik eenmaal goed bezig lijk te zijn, gaat het paard weer over in stap wat heel vervelend is, maar dit zal nog wel aan mij liggen. Hebben jullie tips om goed uit het zadel te komen tijdens het lichtrijden?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:33

ik heb ook nog een foto :)

op de ze foto had ik wel wat last van mn rug, dus ik weet dat ik te ver voorover zit.

Afbeelding

ook mijn beugels mochten een gat langer, maarja was voor mn rug ff makkelijker :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:37

wat mij heel erg op valt dat je je armen in een hoek van 90 grade houd. Naar mijn weten moeten ze in een rechte lijn met je teugels toch?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:56

nou ik weet het allemaal niet meer. de ene zegt weer laag en breed, en de ander zegt dit weer..

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:57

xSimonee schreef:
Ook ik heb moeite met mijn benen stil houden, ze gaan van voor naar achter. Zitles op mijn verzorgpony is geen mogelijkheid, die is daar niet braaf genoeg voor. Als iemand iets weer in omgeving Eindhoven waar je op een pony van hun kan?

Nogmaals, aangezien ik geen reactie krijg.

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:25

Willen jullie even tips geven over dit filmpje. Dit is pas mijn tweede les dus niet zeggen dat ik absoluut niet kan rijden want dat weet ik al haha :P Ik ben hard aan het oefenen!

Maar ik vind het lastig om licht te rijden tijdens het draven. Ht lukt mij nog niet goed om 'omhoog' te komen uit het zadel. Hebben jullie adviezen? Tips over houding zijn ook welkom!
Alvast bedankt, hopelijk kunnen jullie het een beetje goed zien! (let niet op t geluid)

http://www.youtube.com/watch?v=9IPl_A1e ... ture=share

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:44

Ik heb net even zitten googlen op houding ruiter. Ik zit zelf snel in de stoelzit en wil zo graag "mooi languit" zitten. Dit plaatje heb ik gevonden en als je een foto maakt van jezelf van opzij en die over je foto legt, zie je direct waar dingen fout gaan. Dit plaatje is uiteraard van iemand, ik hoop dat diegene het goed vindt als ik dit als voorbeeld gebruik. Ik vind het een hele mooie en ik ga hem op stal hangen!

Afbeelding

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:36

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:51

Ik vind dit een erg leuk topic.
Mij probleem is dat ik inknik naar links. Ik vind het erg moelijk om er op te letten.
Ik ben ook al opzoek naar iemand die zitlessen geeft. Heeft er iemand tips?