Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:04

Heb je het wel goed begrepen en doelde hij niet op het verkopen van je zadel ipv je paard? :=

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:42

ze komt normaal vanavond.... ben benieuwd!!!! :D

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:48

Jibbel: :P

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:51

Maflinger_S schreef:
Wat leuk om te lezen dat je zo positief omgaat met alle reacties, petje af! Gaat helemaal goed komen met jullie. Gewoon lekker van Rafiki blijven genieten en zeker niet verkopen. Veel plezier!

precies!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:39

Ik heb niet alles gelezen, dus ik weet niet of er al iets over voorbij is gekomen.
Maar ik ben voor mijn fries ook echt heel lang op zoek geweest naar een geschikt zadel omdat ze erg breed is en wat kort in haar rug. Ik wilde een zadel met brede boom en tussenkanaal en achter ronde oplopende kussens.
Ik heb nu een equestor Levade. Een zadel wat specifiek voor barokke paarden is, en voor mijn paard is het een wereld van verschil.
Ze is pas 4 maar in een maand tijd na het zadel zijn alle kwartjes gevallen. Van tegen de hand naar lekker zelf de nagefelijkheid opzoeken en eindelijk een ontspannen galop en geen gevechten meer.
Dus echt ik ben helemaal om voor dit merk. En het zit ook nog eens heelijk zacht voor de ruiter!

www.equestor.nl
Ik heb en tweedehandsje in zeer goede staat, dat was voor mij net wat meer betaalbaar.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:01

Hoipiepeloi,
gisteren is dus een vertegenwoordigster van WOW-zadels gekomen. Ik zou haar eigenlijk vooral zien voor mijn zit, maar ik was de stal nog niet uit en ze had al gezien wat het probleem was.
Blijkbaar heeft Rafiki een behoorlijk uitgesproken trapeziumspier. Die ligt zo dik op zijn rug dat een gewoon zadel er altijd op gaat drukken en hem pijn doen => hij slecht lopen => hij rug hollen => hij achter de teugel gaan => ik slecht zitten.
Zonder veel voorafgaande kennis, heeft ze dus perfect al onze problemen op een rijtje gezet en aan elkaar verbonden.
We hebben er wow-zadels opgelegd, en zijn gekomen aan een zadel met 7 vingers ertussen vooraan (ipv 4!!).
In stap liep Rafiki al beter eens hij zich begon te ontspannen, draf was echter een ramp. Hij is duidelijk zo gestresseerd voor pijn (of hij heeft er nog steeds) dat hij 1 klomp stress wordt en begint te lopen als een kieken zonder kop op 4 poten.
Er is dus nog werk om dat te herstellen.
Ook moet zijn achterste spier opnieuw getraind worden zodat hij weer over zijn rug zal lopen.
En Zal ik mijn splinternieuwe Albion moeten verkopen, want anders kan ik geen nieuw zadel kopen.
(en aangezien de zadelmaker van de Albion geen probleem ziet, gaan ze het ook niet terugnemen ofzo.)

Nu, ik wacht nog op het bezoekje van de DA met resultaten van het bloedonderzoek.
Maar ik ben toch al blij dat er een lichtpuntje is in de tunnel en heb het vertrouwen wat we er zeker uit zullen geraken, uit de zadel-kruistocht :D

Ik heb ook nog strada en equestor op mijn lijst staan, maar ook hier weer niet makkelijk om verdelers in BE te vinden.
En ik moet eerlijk zeggen dat het modulabele van de wow mij zeer aanspreekt, zeker ook omdat paardje op korte termijn al zou moeten evolueren en hij het zowieso op lange termijn ook zal doen, dus dan is zo'n zadel toch wel zeer handig.
(ik had ervoor een Bates, die je ook al deels kan aanpassen en vond dat superpraktisch)

to be continued once again...

Ffajrking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:36

Petrakioto,

ik heb niet alle reacties op je vraag gelezen, doch wou je dit even meegeven,
mijn paard heeft ook jaren rugproblemen gehad en iedereen dacht ook dat het aan het zadel lag, maar na een op maat gemaakt zadel had hij het nog steeds, als de pijnlocatie vlak achter de plaats van het zadel is zou ik je adviseren je paard een kuur goene leem te geven, dit omdat je dan met een stofwisselingsprobleem te kampen hebt, nl. blindedarm- dikke darm werking die verstoort is, de dikke darm hangt met een soort gordijntje aan de ruggegraat van je paard, waardoor bij stofwisselingsproblemen het paard "rugpijn" heeft, groene leem kost niet veel en heeft een zeer sterk zuiverende werking, 14 dagen twee soeplepels onder eten, dan 14 dagen wachten en indien nodig weer 14 dagen geven, misschien kan dit je helpen.

grt,
Annelies.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:10

Met belangstelling je verhaal gelezen. Zit veel herkenbaars in. Mijn paard is zeer breed van voren (dus nodig brede boom) en heeft korte rug. Sinds kort heb ik een equestor david whispelaere zadel. (overgenomen van een vrouw die een lippizaner had) Zadel doet het super! Paardje blij.
Sinds een klein half jaar heb ik Duits klassiek dressuur les. Moest helemaal opnieuw als het ware leren rijden. Nu een half jaar verder is paardje mooi los gewerkt in kaak en rug en rug is mooi omhoog gekomen. Het hele paardje oogt totaal anders en is erg fijn om te rijden met fijne eerlijke aanleuning.
Mijn paardje liep nogal eens achter de teugel en ik reed haar van voren naar achteren in plaats van andersom (dit had ik zelf niet door, ik dacht dat ik het goed deed). Dus misschien dat het bij jou ook een én én probleem is.
Succes ermee!

yvonneRMT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:53

Pfff, lastig hoor: een goed passend zadel vinden. Ik heb uiteindelijk een fantastisch passend zadel gevonden bij www.happyhorseadvies.nl . Helen (degene die adviezen geeft, zadels aanmeet etc) probeert je niks te verkopen, ze gaat gewoon heel precies te werk en legt je precies uit waar je aan kan zien of iets wel of niet goed is. Ik heb toen gekozen voor een heel nieuw zadel en mn hulsebosch in de hoek geslingerd (bleek te smal te zijn), maar in veel gevallen kan ze ook een bestaand zadel aanpassen. Ik denk de moeite waard om te informeren, in het ergste geval ben je wat voorrijkosten kwijt, maar das nog altijd charmanter dan je paardje weg doen. Succes in elk geval en laat je niks aanpraten hoor !

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 08:54

Ik denk dat het zeker een én én én -situatie is.
En ook een cirkel.
Zadel slecht, paard loopt slecht, ik zit slecht, paard loopt nog slechter, zadel nog meer pijn, ik nog meer sukkel, ... En misschien zat ik al om te beginnen niet zo goed. En paard had zowieso al niet alle spieren en liep nog niet in evenwicht, ... en zo ben je vertrokken van kwaad naar erger vrees ik.
Ik probeer het als volgt aan te pakken:
- eerst gezondheidstoestand van paard. Dus osteo is al geweest en ik wacht nog steeds op DA (al gebeld, maar nog geen antwoord gekregen. hoop dat die snel antwoord, want hier ook al enkele gezondheidsadviezen gekregen waarover ik me wil bevragen)
- dan goed zadel vinden. Want ik mag nog goed kunnen zitten en rijden, als het zadel je paard zodanig pijn doet, gaat het ook nooit lukken om hem op een deftige ontspannen manier te rijden
- en dan ook naar mezelf kijken. Als bovenstaande puntjes in orde zijn, mag ik ervan uitgaan dat als het dan niet vlot loopt, het aan mij ligt. Ik ga ook proberen op een ander paard al les te hebben (evt zit enzo), maar uiteindelijk ga ik het toch op mijn knollie moeten doen.
Dat lijkt mij toch de meest logische aanpak.

Veel Equestor-fans de laatste tijd. Ik ga er zeker eens naar op zoek (tot nu toe geen succes in belgie.)

Ik zie dat Helen een MSFC-opleiding heeft. Ik heb er niet iemand voor gecontacteerd in belgië (http://www.passendzadel.be/). Is ongeveer hetzelfde denk ik. Ook onafhankelijk.
Ik hoop dat zij verder kan helpen (en misschien ook weet waar ik bepaalde zadels kan kopen).
Ze zou binnen 2 weken kunnen komen...

Ja, het is me wat.
Ik moet eerlijk zeggen, had ik geweten dat het allemaal zou moeilijk kon zijn, had ik een paard gekocht waar ik eerst al mijn materiaal op gepast had :P Wat ik voor dat beest al allemaal van speciaals heb moeten kopen (en dat kost allemaal zou duur). Als ik nu van zadel zou veranderen, zou ik ook al aan het 4de zitten...

Owja, ik ben Rafiki nu aan t longeren in de hoop hij zijn positie terug vindt en zijn rug weer omhoog te krijgen.
Iemand tips hierover? Of is daar al een topic over? (heb al gezocht, maar zonder veel succes)
Ik longeer hem nu met elastieken laag. Gisteren hebben we balkjes gedaan (dat is meer voor zijn schouders, maar daarna draaft hij ook wel mooier) en er staan nog dubbele lijnen op het programma en ik ga em ook longeren met zadel erop, om de stress eraf proberen te halen.
Maar ik heb niet altijd het gevoel dat hij echt over zijn rug loopt bij de oefeningen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:10

zorg ervoor dat ie actief van achter blijft,en balkjes is ook voor achterbeen hoor,je kan een beetje varieren met de afstand van de balkjes en de balkjes wat in de hoogte leggen,lage cavalettis bv.
heel veel overgangen laten maken eindeloos...
ja en wat een passend zadel betreft, als je een hobbelpaard koopt weet je dat ie nooit veranderd en dat je zadel passend blijft, paarden veranderen hun hele leven en je zal er continu rekening mee moeten houden dat je zadel aangepast zal moeten worden...groei,bespiering,weidegras vet,winter op stal slanker,blessure-afname van spieren-opbouw=toename van spieren. ouderdom lichaamsveranderingen,het houdt nooit op!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:12

Mijn arab heeft ook een korte rug en ik dikke billen dus ook veel zadelleed en rugleed van mijn paard.
Via via bij een zadelpasser gekomen die een MSFC-opleiding heeft gehad en dus mijn MSFC zadel heeft aangemeten, 17.5" kussens en 18" lepel.
Maar ook hij moest weer zijn rug spieren trainen dus ik rij wel maar heb ook aan de hand les zodat hij juist rug gebruik leert en weer de boel kan ontspannen. Ik weet ook precies wanneer ik niet goed heb gereden dan heeft hij net achter de kussens een verdikking op zijn rugspieren, dit wordt al veel minder.
2x per jaar een chiropracter erbij en 1 a 2 keer per jaar een sportmasseur.
Mijn paard is nog jong(6) en moet nog veel leren.

En ben niet zo voor met elastieken ed longeren, wel met dubbele longe, puur omdat ze niet leren op eigen benen te lopen en dus ook vaak niet goed kunnen onspannen en geen juist achterhand en ruggebruik hebben.
Met aan de hand lessen gebruik ik een kaptoom en beginnen we met ontspanning dus neus over de grond in rustig tempo, dan vraag ik meer activiteit zodat hij ruimer gaat stappen, draven en weer de ontspanning neus over de grond. In galop hetzelfde.
Dan doen we ook aan de hand schouder binnen, wijken, renverse(of hoe schrijf je dat) in het begin allemaal erg moeilijk voor hem maar het gaat steeds makkelijker en heb ondertussen een paard wat in balans loopt met onspanning en juist been en rug gebruik.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:20

Ik raad je aan een HB Classik aan te schaffen, dat is een Passier zadel dat helemaal speciaal is ontworpen voor de problemen die barokke paarden met zadels hebben ivm hun vaak kortere ruggen en andere manier van bewegen, ze zijn er alleen niet tweedehands omdat iedereen die het aanschaft, het nooit meer wegdoet. Zadel kost 2500 euro en wordt helemaal op je paard aangemeten, waarna Passier het gaat maken. Dan wordt het je toegestuurd, gecontroleerd bij jou aan huis en tot nu toe heb ik nog niet meegemaakt dat het dan niet paste. MOCHT er toch nog net iets niet lekker zitten, wordt dat weer gratis verholpen. Je betaalt dus alleen de aanschaf, de rest qua aanpassen, aanmeten en controles zijn gratis. Ik heb er paarden met serieuze zadelproblemen altijd zo immens van zien veranderen, is echt een poging waard.

Daarnaast raad ik je aan andere begeleiding bij het rijden te zoeken, die net even wat meer ervaring heeft met barokke paarden en weet hoe die gereden moeten worden om dit soort problemen te voorkomen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:39

TS, je hebt al veel goede tips gekregen, ik wil er nog aan toevoegen, dat de term "osteopaat" geen beschermde titel is in Europa, oftewel: iedere idioot (of geldwolf) kan zich wel "ostheopaat" noemen.

Rugklachten zijn dus eerder iets voor de dierenarts (foto maken) en een goede zadelpasser, en goede rij-instructie. Goede rij-instructeurs kunnen zien of je manier van rijden een paard kwaad doet, is mijn ervaring.

Ik zou zeker niet zomaar mijn paard wegdoen omdat iemand die zich "ostheopaat" laat noemen dat zegt.

Het komt vast wel goed met jullie.
Veel succes!

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:02

Hellow,
even een kleine update.
De DA is gisteren geweest en ik heb eindelijk wat meer info.
Uit de bloedproef blijkt dat hij wat verzuring heeft in de spieren. Niets te ergs. Ik heb een poederke gekregen om de spieren te ondersteunen in herstel. Zijn rug blijft een aandachtspuntje, maar het zou moeten goed komen.
Dan heeft ie ook een flexietest (ik denk dat het zo noemt in NL) gedaan met zijn benen. Dat was ook vrij ok, alleen bij zijn rechtervoorbeen viel hij erna een beetje naar links (terwijl hij normaal naar rechts valt, dus dat viel wel op).
Aan de longe was zijn linkerkant ok, maar zijn rechter was een beetje zielig. Dat is omdat rechts al zijn mindere kant is, en hij was behoorlijk nerveus van al dat op en af hollen (en ik ook), dus dat kwam een mooie, ontspannen gang ook niet echt ten goede...
Maar al bij al nix ernstig en volgens de DA zou het zeker over moeten gaan.
Owja, hij heeft ook nog wat gezwollen klieren onder zijn kaak en een snotneus (daar was ie vanaf dacht ik, maar gisteren stond ie weer te snotteren. gelukkig voor de neus van de DA :D ), dus daar heeft hij een kruidenpoederke voor gekregen.
Maar ook dit zou gewoon moeten genezen.

Op fysiek vlak zou er dus verder nix ergs moeten zijn, en gaat hij hopelijk snel herstellen.
Stap 1 van mijn stappenplan zou dus ok moeten zijn.

Ik ga dus nu nog even verder gaan met longeren enzo (tips voor variatie hier blijven welkom) tot de poederkes wat inwerken en ik ga ook beginnen longeren met het zadel erop, want hij moet echt van die stress af, anders zal het rijden zeker niet deftig gaan.

Dan stap 2: het zadel.
Ik wacht nu op het bezoekje en op de (onafhankelijke) mening van de MSFC opdat ik ook wat meer duidelijkheid.

En ondertussen ben ik ook op zoek voor een oplossing voor stap 3 (mezelf :D ) voor wat meer info over mijn houding (ga eens kijken op een manege voor lessen op een ander paard eventueel) en ben mij ook aan t informeren over allerlei technieken.

Ik hoop dus dat het allemaal goed zal komen.
En alvast bedankt voor de vele tips, want tot nu toe heb ik er al zeker wat aan gehad :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:46

Goed bezig!

Om je paard te gymnastiseren en recht te richten zou je eens kunnen denken aan lessen in rechtrichten. Dat is leuk en nuttig voor jullie allebei: jij verbetert je paard terwijl je er naast loopt, is ook goed om jullie band te versterken (voorzover nodig) en het brengt variatie in het werk.

Correct longeren zal voor jullie waarschijnlijk ook een goede zijn.

Voor jezelf zou je eens op zoek kunnen gaan naar zitlessen, inderdaad zoals je zelf al aangeeft, bijv. op de plaatselijke manege, of, als je daar eens stapje verder in wilt gaan, bij een centered riding instructeur.

Leuk dat je ook updates plaatst met de stappen die je hebt ondernomen en nog overweegt. Kan ik ook een beetje jullie progressie volgen (en misschien zelf ook nog een nuttig idee opdoen).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:09

Helemaal super om te lezen dat je het probleem zo goed aan het aanpakken bent!

Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat je op de goede weg bent, en dat je dat ook in de juiste volgorde aan het doen bent. Je geeft aan al een tijd les te hebben van een goede dressuurruiter. Nu is het zo dat barokke paarden toch iets anders zijn als de gemiddelde kwpn-er, gewoon doordat ze een andere bouw hebben, is een andere manier van rijden meestal van toepassing. Wellicht is het een goede instructie, maar niet voor de combinatie jij en je paard. Ik zou op zoek gaan naar instructie met veel ervaring in de barokke paarden. Ik zou niet zo snel voor een plaatselijke manege kiezen, als je (ook) op een ander paard les wilt, kies dan voor een goede zit/houding instructie, bijvoorbeeld centered riding. Via mijn onderschrift zijn ook zit/houding instructeurs te vinden (is weer net anders als centered riding, maar wel veel overeenkomsten).

Echt complimenten dat je het zo grondig aanpakt, dat zie je (helaas) niet zo vaak. Over het WoW zadel zijn trouwens veel mensen te spreken :j (er is ook een WoW-topic hier op bokt: [HAR] WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2)

Ook over het Strada zadel hoor ik veel goede dingen. Als mijn anda is uitgegroeit (hij heeft ook een korte rug), dan ga ik mijn boomloze Startrekk waarschijnlijk voor een Strada verruilen (nou ja, moet nog flink wat euro's bij..). Mijn andalusier heeft dus ook een korte rug, en loopt echt super op het boomloze Startrekk zadel. Gezien de hoogliggende spier van je paard weet ik niet of het een oplossing is, maar misschien is het nog wel het proberen waard. Ik heb nu voor boomloos gekozen omdat mijn 4 jarige waarschijnlijk nog veel gaat veranderen in de bespiering, en een boomloos zadel daar beter in mee komt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:18

Heb je bij aankoop foto's laten maken van de rug?
Anders zou ik daar eens mee beginnen, voordat je een hoop geld kwijt bent aan nog meer zadels.
Als het namelijk geen blokkade is maar iets anders helpt een ander zadel niks.
Ik kan me ook haast niet voorstellen dat het aan het zadel ligt aangezien je deze helemaal op maar hebt laten maken..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:21

ik wilde ook WoW aangeven omdat je dan kortere kussens kunt kiezen en een grotere maat zit voor jezelf, maar ik zie dat je daar al mee bezig bent geweest...

super wat je doet, heel veel succes verder!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:33

Grappig. na het lezen van je OP moest ik ook gelijk aan een WoW denken. Omdat de kussens kleiner kunnen dan de zit, en omdat het kussenkanaal tabs toelopend kan.
En nu zie ik dat je dat al als optie hebt.

Ik vind je trouwens niet zo belabberd zitten hoor. Als je paard moeite heeft met zijn rug, zit hij voor jou ook niet lekker. Het kan maar zo dat als je een ander zadel hebt, en hij zijn rug weer fijn gebruikt, dat jij dan ineens ook veel lekkerder kan zitten.

Ik heb een half jaartje een ander zadel nu. Ben er nu echt aan gewend en kan er heel fijn in zitten en mijn balans erin vinden. Temeer omdat mijn merrie er ook fijn mee loopt. Als zij haar rug vast zou houden, zou ik kunnen trainen wat ik wil, maar dan zit het nooit lekker en ontspannen.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 14:59

hoihoi,
dankjulliewel :D
Blijkbaar helpt logisch nadenken in de meeste gevallen toch nog het beste, hihi

Ik ben tot de constatatie gekomen dat het aanbod van de "alternatieve" of meer specifieke lessen in België echt compleet bedroevend is! |(
Jullie hebben echt geluk in NL, daar is voor alles wel wat te vinden.
Het is dus zeker niet van de poes om bepaalde lesgevers te vinden (zoals voor longeren (op een deftige manier, niet paardje in cirkeltje doen lopen), een goede zit, klassieke methodes, ... of gewoon basisuitleg als je echt met iets van start wil gaan, of je paard op niveau nul staat met iets... en niet alleen je paard, maar ook zijn baasje :o ) en het kan behoorlijk frustrerend en deprimerend zijn.

Ik zoek voor de moment dus ook hulp in boeken (Kottas en Klimke volgen mij door het huis) en ik probeer ook DVD's of filmpjes te vinden. Heb die van Haansta over longeren al bekeken, en je ziet er zoveel meer dan in een boek. (vooral die details en de timing van zaken, die je nauwelijks in een boek kan meegeven).

Ik heb al een vertegenwoordigster gehad van WOW-zadels (uit België! jeej! *\o/* ) en dat zag er mij echt zeer interessant uit. Zeker ook omdat ze zo adaptabel zijn. Heb ook al topicje gelezen op bokt, maar er is zoveel, dat het haast niet te doen is. Al lijkt wel zowat 90% zeer tevreden over de zadels.
Rafiki liep helaas nog te gestressed om het zadel deftig te kunnen testen. Dus dat ga ik waarschijnlijk toch eens moeten over doen als hij terug beter loopt.

En ik heb ook al contact gehad met de vertegenwoordigster van Strada (dezelfde voor BE als voor NL blijkbaar), waar ik al heel interessante mails van heb gekregen. Maar met haar bezoekje ga ik even wachten tot Rafiki weer onder het zadel kan op een ontspannen manier. Want anders heeft het niet veel zin om haar van NL te laten afzakken. Zij geeft ook zittrainingen en blijkbaar ook longetrainingen, dus ik denk dat ze een dagje mag komen ;)

Maar die mensen kosten ook elke keer geld, en daar moet ik ook even op letten (want die poederkes van de DA zullen ook al niet goedkoop zijn).

En ik begin ook te denken dat ik misschien beter eens andere lessen moet nemen.
En ik moet eigenlijk ook zelf nog meer wennen aan mijn paardje. Een lipizzaner beweegt nu eenmaal niet zoals een "normaal" paard.
Ik bekijk het als een kans nu om echt eens goed na te denken wat ik met mijn paardje wil doen en hoe.
En ondertussen wordt onze band alleen maar beter heb ik het gevoel.
Door hem niet teveel te vragen (allé, in mijn ogen is het grondwerk enzo dat ik nu doe, zeker niet te vermoeiend voor hem) en hem te belonen elke keer hij iets goed doet, is mijn paardje veel gelukkiger dan als ik ermee zou rijden en we toch maar gefrustreerd zijn omdat het niet vlot loopt.
En als mijn paardje er happy bij loopt, ben ik van slag ook tevreden en dat voelt hij dan ook weer.
Dus ik hoop dat we die mentaliteit kunnen bewaren als we terug met zadelkes en rijden gaan beginnen O:)

Owja, ik ben trouwens zelf ook naar de osteo geweest gisteren (voor mijzelf). Ik stond helemaal scheef naar links (maar dat wist ik al) en het kwam blijkbaar doordat mijn gehemelte (in mijn mond dus) scheef stond... tsja... daar had ik zelf niet opgekomen...
Maar hij heeft het dus rechter gezet en sinds gisteren voel ik mij zoveel stukken beter, ni normaal!
Ik moet binnen 3 weken nog eens terug, maar ik hoop dat als ik rij, er de invloed zal van voelen... ben zeer benieuwd.

Myrthe: neen, geen foto's van de rug denk ik. Zijn foto's waren OK toen ik hem heb gekocht, maar dat waren alleen de benen. Ik kan het eens navragen viavia (maar ik heb geen contact meer met de vorige eigenaar, want die is een beetje getikt en denk dat Rafiki een monster is uit de hel... en neen, vraag aub niet meer info. ik begrijp het ook niet, ik kan enkel herhalen: getikt := )

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:28

ik kan nou niet zeggen wat uiterlijk betreft je niet bij het paard zou passen, je bent niet te dik of te lang voor het paard!!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:57

Voor wat betreft les is David de Wispelaere misschien een optie voor je http://www.dwdewispelaere.com/. Hij geeft volgens mij nog steeds clinics in Belgie. Daarnaast heb ik begrepen dat ze ook iets op hebben gezet in belgie, maar het fijne weet ik daar niet van (heb hem al een tijd niet meer gesproken aangezien hij nu toch echt wat te ver weg zit voor mij). Als het je wat lijkt zou ik gewoon even een mailtje aan hem sturen, weet je het direct.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met David. Hij heeft een hele vriendelijke manier van rijden die er vooral voor zorgt dat je je bewuster wordt van het effect van handen, benen en zit. En die dus ook beter leert gebruiken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:21

:j ja goede tip, als je de ogelijkheid hebt,doen! ik les al jaren bij david en hij helpt je idd met bewustworden

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:25

Ik heb ook een tijd bij David gelest, niet goedkoop maar je leert er zo veel.
Het is een goede instructeur en een hele aardige man.

Ben blij dat je het zo super heb opgepakt ... respect voor je hoor.