Zadel is volgens mij nog een achterblijfsel uit het leger van eeuwen geleden (net als het bit en links opstijgen enz.).
Ik rijd nu 2,5 jaar bij een natural manege waar je dus eerst echt zitles krijgt! (ja het bestaat nog wel) nu ik er langer rijd kijgen we soms toch weer een basisles om je zit en balans up to date te houden

Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat je niet als een soort stoelzit moet zitten zonder zadel (zie je wel vaak gebeuren) maar dat je vooral op de binnenkant van je bovenbenen moet steunen waardoor je zitbeenknobbels niet zo scherp inwerken. Je zit daardoor gelijk veel steviger als een paard een onverwachte beweging maakt.
Leuk ander voorbeeldje nog wat ik pas had gedaan. Rij dus al die tijd zonder zadel (soms met bbpad) maar mijn bijrijd pony heeft dus een zadel (rijd die normaal ook altijd zonder) paar weken terug eens het zadel gepakt enngaan rijden. Nou ik zat toch te wiebelen want kon maar niet lekker zitten, in draf moest ik steeds mijn beugels goed doen en in de galop kon ik bijna niet op mijn kont zitten.
Heb de keren daarna ook met zadel gereden en langzaam gaat dat beter, maar ik zit op dit moment veel steviger zonderzadel dan met.
Vond dat zeer verassend omdat ik al die jaren daarvoor wel met zadel reed en kon doorzitten als de beste nu moet ik dat met zadel opnieuw leren lijkt wel

Naar mijn idee is het dus maar net wat je gewent bent en waar je je veilig bij voeld, oefening baard kunst en dat geld voor beide manieren van rijden heb ik gemerkt nu