Paard vandoor in het bos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:43

E_W schreef:
Waarom zou een paard de link leggen tussen grondwerk in de bak en galopperen wat ie blijkbaar helemaal geweldig vind in het bos en dan niet te houden is?

Niet dat ik tegen grondwerk ben, helemaal niet.

Ik denk ook dat je een snellere reactie moet hebben als ze ervandoor gaat, heb ik ook vaak met buitenrijden en daar kan ze nog wel is gebruik van maken.
Dan moet ze bijvoorbeeld in een graskantje galopperen en dan doet ze alsof hekjes heuul eng zijn en dan moet ze er met een wijde boog omheen terwijl als ik er optijd bij ben en DOOOORRR zeg en meer buiten/binnen been geen het wel gewoon goed gaat en zelfde tempo blijft.

Hulpteugel/scherper bit vind ik in dit geval wel een goede oplossing. Ze zal een aantal keer proberen ervan door te gaan en daarna niet meer doen. Gewoon voor de veiligheid, kan je wel niet naar buiten gaan maar dan zal het de eerst volgende keer één groot drama worden. Te veel opwinding etc.

Ik quote mezelf even, volgens mij leest er niemand iets van een 15 jarige?

Angela

Re: Paard vandoor in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:57

@TS: zoals een aantal andere met mij vraag ik me af of je het voelt aankomen? Probeer je je paard al bij de eerste stap sneller terug te halen naar jou tempo, of ben je eigenlijk net te laat? Dan zou ik voor de volgende keer de focus erop leggen dat je bij de eerste stap sneller als het door jou gekozen tempo al gaat terug nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:05

E_W schreef:
E_W schreef:
Waarom zou een paard de link leggen tussen grondwerk in de bak en galopperen wat ie blijkbaar helemaal geweldig vind in het bos en dan niet te houden is?

Niet dat ik tegen grondwerk ben, helemaal niet.

Ik denk ook dat je een snellere reactie moet hebben als ze ervandoor gaat, heb ik ook vaak met buitenrijden en daar kan ze nog wel is gebruik van maken.
Dan moet ze bijvoorbeeld in een graskantje galopperen en dan doet ze alsof hekjes heuul eng zijn en dan moet ze er met een wijde boog omheen terwijl als ik er optijd bij ben en DOOOORRR zeg en meer buiten/binnen been geen het wel gewoon goed gaat en zelfde tempo blijft.

Hulpteugel/scherper bit vind ik in dit geval wel een goede oplossing. Ze zal een aantal keer proberen ervan door te gaan en daarna niet meer doen. Gewoon voor de veiligheid, kan je wel niet naar buiten gaan maar dan zal het de eerst volgende keer één groot drama worden. Te veel opwinding etc.

Ik quote mezelf even, volgens mij leest er niemand iets van een 15 jarige?

Even wat voorbeelden;

- tijdens het grondwerk leert je paard beter wijken voor druk. Reageren op jouw rem is wijken voor druk. Hoe beter en vanzelfsprekender dit dus gaat, hoe vaker je paard gewoon zal reageren op jouw rem in allerhande situaties.
- je leert meer controle te krijgen over de protest/angst/doinantie enz reacties van je paard. Ook heirbij wordt het weer vanzelfsprekender voor je paard door grondwerk om zich in die situatie te laten begeleiden en beïnvloedbaar te blijven. Ook dat is hier van toepassing.
- door grondwerk kan je leren je paard te remmen door middel van eenzijdige teugeldruk ipv trekken aan twee teugels, waardoor hij zich niet meer recht en hard kan maken en zijn gewicht in jouw handen kan gooien en in de rechtdoor.
- Door grondwerk wordt jouw posititie tegenover je paard verbeterd waardoor je paard minder snel zijn eigen weg zal kiezen zonder naar jou te luisteren.
- Door grondwerk leer je het gedrag van je paard beter lezen waardoor je waarschijnlijk al leert voelen wanneer zo'n soort reactie als wegrennen eraan zit te komen waardoor je het voor kan zijn.
- Door grondwerk leer je je eigen energie en houding tegenover je paard beter onder controle te krijgen waardoor je op een positievere en effectievere manier kan communiceren, wat ook weer bijdraagt aan veiligheid.

enz enz...

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:11

Hallo, ik heb alleen de startpost gelezen, ik had hetzelfde probleem met mijn verzorgpony... Hij was ook niet te stoppen en ik zat bijna onder een auto met hem, ik lag er af en toen is hij in paniek weggedraafd langs de baan (dat vind ik eigenlijk nog het engste gedeelte...) Ik heb toen eigenlijk een paar maanden niet meer buiten gegaloppeerd, ik durfde niet. Ik liet hem dat natuurlijk niet merken en ik werkte in de bak en in de wei flink door: vertrouwen opbouwen, ik leerde bitloos rijden om hem te tonen dat ik te vertrouwen was en deed hem in de bak een neckrope om. Hoe meer ik met hem bezig was, hoe minder hij de neiging had ervandoor te hollen, hij begon mijn gedachten te lezen als het ware: nu wil ik trager! Toen heb ik in een opwelling een galoppaadje genomen en hem voorzichtig aangezet... En het was een ander paard... Hij hield rekening met mij, was geconcentreerd op mij en had er evenveel plezier in als ik.
Ik hoop dat je met zo'n geduld en inzet hetzelfde resultaat verkrijgt. Succes!

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:07

Fellor schreef:
Even wat voorbeelden;

- tijdens het grondwerk leert je paard beter wijken voor druk. Reageren op jouw rem is wijken voor druk. Hoe beter en vanzelfsprekender dit dus gaat, hoe vaker je paard gewoon zal reageren op jouw rem in allerhande situaties.
- je leert meer controle te krijgen over de protest/angst/doinantie enz reacties van je paard. Ook heirbij wordt het weer vanzelfsprekender voor je paard door grondwerk om zich in die situatie te laten begeleiden en beïnvloedbaar te blijven. Ook dat is hier van toepassing.
- door grondwerk kan je leren je paard te remmen door middel van eenzijdige teugeldruk ipv trekken aan twee teugels, waardoor hij zich niet meer recht en hard kan maken en zijn gewicht in jouw handen kan gooien en in de rechtdoor.
- Door grondwerk wordt jouw posititie tegenover je paard verbeterd waardoor je paard minder snel zijn eigen weg zal kiezen zonder naar jou te luisteren.
- Door grondwerk leer je het gedrag van je paard beter lezen waardoor je waarschijnlijk al leert voelen wanneer zo'n soort reactie als wegrennen eraan zit te komen waardoor je het voor kan zijn.
- Door grondwerk leer je je eigen energie en houding tegenover je paard beter onder controle te krijgen waardoor je op een positievere en effectievere manier kan communiceren, wat ook weer bijdraagt aan veiligheid.

enz enz...

Snap dat het in veel gevallen echt iets kan verbeteren.
En wij kunnen vanaf hier de rede van het paard niet zien maar ik denk dat het een teveel aan energie en enthousiasme is.
Ik denk alleen dat het tweede stukje in mijn post geld, de TS is er te laat bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:45

E_W schreef:
Fellor schreef:
Even wat voorbeelden;

enz enz...

En wij kunnen vanaf hier de rede van het paard niet zien maar ik denk dat het een teveel aan energie en enthousiasme is.
Ik denk alleen dat het tweede stukje in mijn post geld, de TS is er te laat bij.

Jij vraagt wat de link is tussen werk in de bak en buitenrijden en ik geef antwoord.

Dat het paard onder jouw te energiek en enthousiast wordt is in de basis ook niet meer dan een ontspannings/controle/dominantie probleem enz.

Voorbeeld: Wanneer het paard beter wijkt voor druk kan je hem bij iedere keer dat hij wil versnellen soepel in de achterwaarts zetten tot hij weer ontspant en vanuit daar weer verder rijden. Als je zoiets consequent zou doen krijgt hij vanzelf door dat versnellen op zijn initiatief geen zin heeft.
Gewoon als voorbeeld; ik zeg zeker niet dat dit in dit geval de oplossing is, want daarvoor is zo'n probleem te algemeen en zou je het paard moeten zien.

Door grondwerk meer inzicht krijgen in het naar de situatie kunnen handelen (dus aangepast aan de mentale/fysieke situatie van je paard) geeft je de mogelijkheid met veeeeeeel meer verschillende oplossingen te komen.
Het probleem zit nooit puur in de rem.

Zolang je de situatie niet kent zouden alle bovenstaande punten van invloed kunnen zijn+ nog 50 meer.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:04

Fellor schreef:

Jij vraagt wat de link is tussen werk in de bak en buitenrijden en ik geef antwoord.

Dat het paard onder jouw te energiek en enthousiast wordt is in de basis ook niet meer dan een ontspannings/controle/dominantie probleem enz.

Voorbeeld: Wanneer het paard beter wijkt voor druk kan je hem bij iedere keer dat hij wil versnellen soepel in de achterwaarts zetten tot hij weer ontspant en vanuit daar weer verder rijden. Als je zoiets consequent zou doen krijgt hij vanzelf door dat versnellen op zijn initiatief geen zin heeft.
Gewoon als voorbeeld; ik zeg zeker niet dat dit in dit geval de oplossing is, want daarvoor is zo'n probleem te algemeen en zou je het paard moeten zien.

Door grondwerk meer inzicht krijgen in het naar de situatie kunnen handelen (dus aangepast aan de mentale/fysieke situatie van je paard) geeft je de mogelijkheid met veeeeeeel meer verschillende oplossingen te komen.
Het probleem zit nooit puur in de rem.

Zolang je de situatie niet kent zouden alle bovenstaande punten van invloed kunnen zijn+ nog 50 meer.[/quote]

Ja klopt, ik begrijp je punt wel.
Maar een goede band met je paard vind ik sowieso belangrijk voordat je buiten gaat rijden of meer gaat vragen. (sterkte band/vertrouwen komt uit grondwerk, vind ik)
Als TS er te laat bij is kan ze toch eerst proberen meteen terug nemen, en voor de zekerheid dan met pessoa maar die er dan pas bij nemen als het niet werkt of als ze er te laat bij is.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:40

Grondwerk is niet heilig! Ik wordt een beetje moe van het verwijzen naar grondwerk als je iets rijtechnisch moet oplossen.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:43

Lauren_ schreef:
Grondwerk is niet heilig! Ik wordt een beetje moe van het verwijzen naar grondwerk als je iets rijtechnisch moet oplossen.

Niemand zegt dat grondwerk heilig is, ik doe het zelf ook niet, band tussen paarden en mij is sterk genoeg. Maar als je nou geen hulpmateriaal wil gebruiken en TS niet antwoord of ze er optijd bij is, kan je ook niet meer doen dan grondwerk om de band te versterken en paard er niet vandaar gaat.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:47

Waar hulpmateriaal begint, eindigt communicatie, rust en vertrouwen tussen mens en dier :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:50

Klinkt allemaal erg mooi hoor dat grondwerk en het heeft ook zeker wel een doel maar veilig buitenrijden is en blijft, in mijn ogen, nog altijd een kwestie van doen. Zelf rij ik mn paardje op een hacemore zodat ik in spannende situaties en gekke 5 min wel de controle hou. Soms moet je gewoon even slagvaardig optreden ipv pedagogisch.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:00

Inderdaad! Niet ieder paard is hetzelfde. respect heeft niets te maken met al dan niet grondwerk, het nieuwe modewoord in de paardensport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:03

Lauren_ schreef:

Inderdaad even lezen. Ik gaf puur antwoord op de vraag wat het zóu kunnen helpen in deze situatie naar aanleiding van een opmerking eerder in dit topic.

Oplossingsgericht werken is echter wel zeer belangrijk, of dat nou in het zadel of op de grond is en dat kost tijd en inzet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:08

JJane, daar heb je ook gelijk in. Maar als je zéker weet dat hij t zo nu en dan doet, vind ik niet dat je het moet "uitlokken" zonder dat je weet waarom hij het doet en of je het kunt oplossen.
Mijn paard heeft gewoon héél soms een gekke bui waarin we opeens een ongewild paadje in gaan en vervolgens een tijdje in galop gaan. Met bit freakt hij helemaal, met een ander bit freakt hij nog meer en met een sidepull reageert hij niet, terwijl ik met een touwhalster of hackemore wel even die reactie kan teweegbrengen met een kleine ophouding. Als ik hem verder op die hack met mijn pink kan sturen zie ik niet in waarom ik die ook niet zou gebruiken. Maar dan moet ik wél zeker weten dat mijn paard er in die gekke buien niet vandoor gaat omdat hij pijn of angst heeft of omdat ik een onduidelijke leider ben.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:17

Samsie schreef:
Als het warm is, ga ik niet in de bak rijden. En ik denk niet dat het helpt om alleen maar in de bak te rijden, waarom zou dat helpen tegen dat ze er niet meer vandoor gaat. ???

Ja als je niet met warm weer in de bak wil dan moet je maar slikken dat ze ervandoor schiet
:S sorry hoor maar wat is dit nou voor een rede Nee heb geen zin geen zin te warm!

Het is een paard heb bij mijn neefje ook wel eens geen zin om luier te verschonen of thuis te zitten omdat hij ziek is of wat dan ook !!

Paardje moet vertrouwen krijgen in de bak kun je dat opbouwen
Je kunt wel met slof en pessoa etc gaan rijden maar rij je er verkeerd mee dan verpest je je paard !
Ik ben daar dus geen voorstander van

Grondwerk kan helpen maar hoeft niet

Ik zou dus een paar dingen doen

In de bak en dan veel overgangen etc kijken hoe het gaat met terug pakken of als je paardje net even wat extra hitsig is geworden door de overgangen

Wandelen in het bos

Stappen in het bos erop dan en even galop laten voor wat het is

En als je dan over een tijdje veel gestapt en drafje hebt gedaan !! pak dan een rustig pad (lang pad zodnder weg) en doe dan een galopje !!
zodra je voelt dat ze al iets meer snelheid geeft dan al gelijk terug nemen in stap of draf bijvoorbeel

Ik wou net niet vervelend zijn maar kom je hebt geen zin om met warm weer in de bak te rijden
Je doet het toch voor jou veiligheid en die van je paard !! dan vind ik dat je maar even zin moet maken
Ik moet vaak dingen doen waar ik geen zin in heb!! en dat geldt voor iedereen denk ik wel

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:20

Oh en je moeder voorlopig laten rijden in de bak voor het vertrouwen terug te krijgen en bij haar zou misschien grondwerk wel helpen !! ALLEEN omdat ze dan niet OP het paard hoeft zo kan zij het paard leren kennen en andersom en dan krijgt je moeder misschien weer vertrouwen terug want dat is wel belangrijk natuurlijk en het is minder gedwongen voor je moeder en voor paard

(grondwerk kun je ook combineren met rijden)

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:26

Het paard leren kennen met grondwerk? Zal wel aan mij liggen, maar ik ken zat paarden die als je er voor staat heel anders zijn dan wanneer je er op zit. En dat zijn echt opgevoede paarden. Als je vertrouwen wilt krijgen moet het of gewoon ervaren of instructie er bij halen.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:43

je moet ergens beginnen en voor de 1 werkt het voor de ander niet

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:44

Op VD staat een topic van een meisje die begonnen is met grondwerk en met rijden problemen ondervind omdat het paard niet op haar gericht is. Dus nogmaals: wat voor toegevoegde waarde heeft grondwerk in dit geval?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:44

Dat klopt ook zeker Lauren_, maar je moet dat evenwicht zien te bereiken, en die brug kunnen bouwen tussen vanaf de grond en erop. En zélfvertrouwen kun je krijgen door positieve ervaringen of door goede lessen, maar vertrouwen van je paard en je eigen vertrouwen geven aan je paard lukt je niet door je paard netjes te laten lopen, je moet vóelen dat je paard netjes wíl lopen, omdat hij erop vertrouwd dat het goed is omdat jij het vraagt.
Wanneer je een probleem hebt vanuit het zadel, bijvoorbeeld dat je paard niet linksom een rondje wil draaien.
Dan kun je grondwerk doen, om er dan zélf achter te komen dat je paard misschien wel slechtziend is aan een oog en daardoor niet linksom durft, of omdat hij vast zit in zijn rechterkant. Dat kun je eerst flink versoepelen dmv grondwerk, en daarna vanaf de grond.

Edit: Dan doet ze waarschijnlijk iets fout of mist ze iets essentieels :)

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:48

Slofje, de voorbeelden die jij noemt die neem je toch waar in de dagelijkse omgang? Ik zie nog steeds niet waarom grondwerk bij zou dragen aan problemen van rijtechnische aard. Je hebt toch geen grondwerk nodig om respect en vertrouwen onderling te bewerkstelligen met je paard? Wat je vervolgens onder het zadel tegenkomt, moet je ook onder het zadel oplossen. Denk ik dan.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:05

Lauren iedereen doet het anders ! Dat jij het nu er niet van inziet moet je zelf weten Ts vraagt om suggeties. Die krijgt ze of ze die gebruikt moet ze zelf weten het is geen discussie topic over grondwerk

Wij weten nu dat jij hier het nut niet van inziet ok prima andere wel en als TS alles heeft geprobeerd kan ze altijd kijken of dit iets voor haar is

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:07

Blijkbaar heb je geen antwoord. Ik vraag mij oprecht af wat grondwerk zou kunnen bijdragen. de voorbeelden die jij noemt voegt voor mij niets toe, want dat merk ik ook op in de dagelijkse omgang. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat ik dan gelijk heb. Bedankt voor je antwoord!

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:16

Ik heb inderdaad geen antwoord heb namelijk geen voorbeelden gegeven dat was Slofje !

Ik heb verder geen verstand van grondwerk alleen bij ons op stal doet de een het en hebben ze erbaat bij en de ander niet klaar

Wat ik zie en merk (als ik het probeer met die van mij ) is dat er rust in het hoofd komt dat je vertrouwen krijgt inelkaar (een beetje niet volledig natuurlijk )
en dat je afwisseling hebt (dus leuk voor het paard)

en als ik mijn paard uit de wei haar dan merk ik niet dat ze vast zit als ik erop zit wel je kunt dan rijden of het doen doormiddel van oefeneningen en dat doe ik dus vind ik leuk en prettig

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:34

Ik zou steeds kleine stukjes over de weg proberen, en veel in de bak rijden.