Paard wil niks! pijn? raar geval, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:45

rustig blijven, Pijn uitsluiten (ook door een dierenarts) , dan pas evt. aanpakken.

het is moeilijk om te weten waar evt. pijn vandaan komt, het kan in de hoef zitten, of zelfs in de ruggengraat. en het hele paard ertussen. Daarom is een goede veearts de enige die hierover uitsluitsel kan geven.

een paard met pijn forceren beschadigd veel... Paarden zijn van nature geen aanstellers, zou namelijk niet handig zijn als je als vluchtdier loopt te piepen over een pijnlijk plekje, terwijl er een leeuw op de loer ligt. een paard wat dus een aansteller zou zijn, is bij voorbaat al ten dode op geschreven.

(tuurlijk zijn er slimme paarden die heel goed weten hoe ze onder werk uit komen, en ze testen zéker wel hun ruiters uit.)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 15:20

Storm schreef:
laura_power schreef:
hoe bedoel je hier kan ik in mee komen? verklaar uzelf nader :+
ja dat is zeker ook een goede optie.

iemand leuke tips ideen wat ik in de bak kan doen? wat geen kwaad kan :D

Aerdenhout bedoelt dat ze het ermee eens is.

En leuke spelletjes in de bak, je kunt een grote skippybal kopen en daarmee gaan spelen.
Of balken neerleggen en eroverheen stappen.
Een paraplu in de bak leggen en meer enge dingen zoals een zeiltje op de grond en schriktraining gaan houden.
Of je kunt haar leren een buiging te maken met een snoepje tussen haar benen.
Er zijn zoveel leuke dingen die je kunt doen zonder dat je er op zit! :)

dat zijn zeker al leuke dingen om te doen ja! :D vooral die balken en paraplu enzo.
skippy bal is ook wel leuk!
die buiging, dan moet ik eerst ff zoeken hoe je dat aanleert haha.

@lovuhh: ander bit is niet nodig, ikheb juist een ander bit genomen die der lekker zacht licht omdat ze wondjes kreeg.
en ook al een nieuwe singel want daar kreeg ze ook wondjes van.
heb nu een dubbelgebroken bustrens.
sporen en bijzet gebruik ik niet. en ik heb alleen een klein mini zweepje voor evt. op de hals te tikken als ze gaat stilstaan...

wessjuhh

Re: Paard wil niks! pijn? raar geval, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:30

Misschien is het ook wel een idee om even een poosje met dubbele longe te werken als je snapt hoe dat werkt. Dan kan je gemakkelijk de bewegingen in de gaten houden en voorzichtig de boel loswerken. Waarschijnlijk heeft ze haar rug vastgezet, en dus een hoop spanning opgebouwd.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 15:33

ik weet wat dubbele longe is, ik weet dat we het hebben, maar ik weet dus niet goed hoe het moet :P
ik weet dat je de binnenteugel in je linker hand hebt en de buiten teugel achter het zadel langs in je rechterhand? :P of zeg ik dit fout hahaha.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:56

Een normale longe is best stug en glijd niet makkelijk weer terug als je aan trekt voor b.v contrastelling.
Een longeersingel en de lijn door een van de ringen steken is de "normale" manier van het longeren met dubbele teugels, of achter de billen door, maar dan moet het paard natuurlijk niet in paniek raken van iets achter zijn kont.
Het beste is om iemand te vragen die het al meerdere keren heeft gedaan en dat die je er even mee helpt.
Het lijkt vaak makkelijker dan het is n.l!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:52

Waarschijnlijk valt dit op te lossen door rechtgericht te rijden, lijkt me toch aan de symptomen te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:52

Hoe liep je paard vanavond?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:53

[***] schreef:
Hoe liep je paard vanavond?

Ben ik ook benieuwd naar. :j

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 06:19

ik heb het toch maar niet gedaan! :P ik was heel laat en bedacht me dat 1 dagje er tussen misschien wel goed was na die ene dag. dus ga het vanavond doen :+
nog 1 dagje in spanning allemaal haha. sorry!
ben zelf ook super benieuwd hoor. best spannend............

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:29

laura_power schreef:
gister ging ik voor het rijden longeren dat deed ze heel braaf. na het rijden toen het niet meer ging wilde ze niet meer longern.
aan de hand is ze goed en braaf gewoon normaal.
wel iets stram, vooral rechts achter.

@ joliene ja dat is waar :P
en zadel kan ook ja. ostheopaat kijkt daar ook naar toch?

Juist wat je hier zegt doet mij nog steeds aan spierbevangenheid denken. Dit onstaat in de meeste gevallen ongeveer 15 tot 20 minuten na aanvang van de arbeid. Het paard heeft in de dag ervoor de zelfde hoeveelheid voer gekregen terwijl er bijvoorbeeld niks gedaan is. Let op dit is niet in alle gevallen zo. Doordat het paard aan het werk gaat moeten de spieren werken. Spieren krijgen in trianing te maken met 2 soorten training, anearobe en aerobe, met en zonder zuurstof. Op het moment dat de spieren over schakelen in de aerobe fase met zuurstof komt er melkzuur vrij in de spieren, dit zijn afvalstoffen. Dit kan de spierbevangenheid veroorzaken. Bij het ene paard is dit sneller dan het andere paard, afhankelijk van trianingsniveau. Mijn merrie is helaas al 4 keer spierbevangengeweest dus weet waar ik over praat.

Ik zou nog steeds om dit uit te sluiten voorj e verder gaat even bloed laten controlerne. Als je heir mee doorrijd kan je die spieren onherstelbare schade aanrichten en dat is niet wat je wilt neem ik aan.

succes ermee

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:37

hoe ontstaat spierbevangenheid precies dan? ik snap het niet precies sorry!!
door teveel doen?
nee als ze niks doet krijgt ze alleen veel hooi.
als ze longeerd muesli en als ik intensief heb gereden slobber.
en daarnaast elke dag veel hooi natuurlijk

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:45

Ik pas meestal het aantal scheppen aan hoe hard ik heb gereden. Doet ze niets dan krijgt ze halve schep muesli en halve schep brok, hebben we nou iets gedaan krijgt ze halve schep muesli met 1 schep brok. hebben we nou intensief gereden krijgt ze twee scheppen brok en 1 schep muesli.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:46

als ze niks doet krijgt ze hooi, als ze dag voor het niks doen wel wat doet krijgt ze biks. Dat is het probleem, je voert op de dinsdag voor de arbeid van woensdag. Anders moet je even googlen op spierbevangenheid, is lang verhaal om hier neer te zetten.

Kijk maar wat je doet, maar ik zou zoeizo laten controleren, liever keer te vaak gecontroleerd als achteraf toch spierbevangen en onherstelbare schade aan de spieren door longeren of te lang op de wei. Ze mogen dan namelijk een aantal dagen erg weinig bewegen ivm schade die kan ontstaan in het hart van de spier

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:51

laura_power schreef:
door teveel doen?

De bedoeling is dat je je paard voert op gedane arbeid. Dus wordt je paard gelongeerd of gereden geef hem dan meer muslie of onderhoudsbrok dan op een dag dat hij niks doet. Helaas is dit een "boerenwijsheid" die in de vergetelheid aan het raken is, maar het is zo vreselijk belangrijk! Dus op "vrije" dagen bv een handje musli per keer, en op dagen dat ze gewerkt heeft 3 handjes per keer. De hoeveelheden zul je zelf moeten uitzoeken wat geschikt is voor jou beestje.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:59

chocobroodje, hoe jij het zegt zo doe ik het ook :j

oke zal ff googelen!!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 06:12

hoe ging het gisteravond:

Oke ik ga even letterlijk en stap voor stap beschrijven wat er gebeurde.

Ik kwam aan en ik ging naar der stal toe, meteen gaf ik der eerst wat hooi want ze had volgensmij niet echt genoeg gehad, ze stond erg te dralen, en ze at meteen haha.
Toen even naar binnen gegaan.
Kwam terug en ze had haar eten op, heb der gewoon even geborsteld, en toen aan halster en longeertouw mee naar buiten proberen te nemen. lees: proberen
ze wilde niet mee! ze bleef prompt op 4 benen stijf in der stal staan!
ik stond versteld..... normaal racede ze me net niet omver. Want als ik savonds kom dan weet ze dat ze mag werken. En zich uit mag leven in de bak enzo, dat vind ze geweldig juist!
Beetje biks gepakt want ik wilde haar sowieso aan de hand zien lopen.

Ze kwam mee, maar bij de bak ging ze weer stil staan. Ze liep steeds voetje voor voetje mee.
Uit eindelijk in de bak liep ze achter me aan. En ging stil staan wanneer ik stil ging staan, heel braaf.
Ze volgt me namelijk altijd.

Ik mocht absoluut NIET aan de rechterhand naast haar lopen. Amper aaien, ze draaide gewoon met me mee zodat ik LINKS bleef van haar lichaam.
Dit vond ik raar. Toen gelijk weer op stal gezet, dit is genoeg.
- ze wilde niet uit stal
- ze wilde niet racen (normaal gaat ze gelijk draven als ik de longe eraan doe)
- ik mocht niet aan rechts staan (kon het in de stal overigens alles aanraken!!)
- ze liep mega stram en was duf. (normaal is het een wakker paard)

edit: mega belangrijk!! toen ik terug kwam op der stal, was de achterhand, bij der bovenbeen en de buik dat streepje, die was bezweet ;(
heel erg raar en appart!

en dan iets anders, heb gister ook een soort "reading/telepatisch" achtig iets gehad.
via de mail. die vrouw weet niks van barocca verder en van mij.
dit kreeg ik:

Hoi Laura,

Ik heb net een kort gesprek met je paard gehad. Leuk dier!

Ze geeft aan dat ze moeite heeft om alles te begrijpen en dat ze de dingen graag in hapklare porties wil.
Verder zegt ze dat als jij twijfelt, ze onzeker wordt en niet meer weet of ze vooruit of achteruit of wat dan ook moet, ze blokkeert.

Ze zegt dat jij heel goed kunt voelen en meer naar je eigen gevoel mag luisteren i.p.v. wat anderen zeggen.
Ze vind je erg lief en wil alles voor je doen.
Wat ze ook aangeeft is dat haar linkerachterbeen kramperig aanvoelde en dat haar kniebanden gevoelig zijn.
Ook in haar nek direct achter haar oren voelt het te strak en pijnlijk. Evenals aan de rechterkant van haar ruggengraad in de lendenen.

Die voelt dusdanig aan dat deze rust nodig heeft in de vorm van rechtuit rijden en niet veel bochten en zeker geen kleine wendingen.

Dit is niet iets om vreselijk van te schrikken en komt veel vaker voor. Dit is ook goed behandelbaar door bijv. een osteopaat niet door een fysio.
Ik kan het ook voor je doen, als je dat wilt. Ik zit namelijk dinsdag 7 juni in Lunteren en zou door kunnen rijden naar Nijkerk.

Als je meer wilt weten of als ik je paard voor je moet behandelen mag je me ook bellen.

Ik hoop dat dit duidelijkheid aan je geeft.

ik ben zelf iemand die wel in zulk soort dingen gelooft, helemaal als ik dit verhaal zo hoor.
het klopt precies eigenlijk!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 06:34

laura_power schreef:
door teveel doen?

Ik heb je een pb gestuurd erover :)
met een artikel wat mijn DA geschreven heeft over spierbevangen zijn.
Daar staat alles duidelijk in uitgelegd.

Dat zweten laat me trouwens echt eraan denken dat die spierbevangen is hoor
een oesteopaat laten komen is nooit verkeerd voor eventuele blokkades.
Laatst bijgewerkt door onley op 27-05-11 06:38, in het totaal 1 keer bewerkt

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 06:35

ik heb het gelezen ja. zeer interessant.
ik hoop absoluut niet dat ze dat heeft.
maar daar komen we wel achter!
en gelukkig kan ze daar weer overheen komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:00

Ik denk ook nogsteeds aan spierbevangenheid.. Onderschat het niet Ts..
Ik zou echt de dierenarts bellen want als ze dat is moet ze waarschijnlijk op pijnstilling.
Sterkte met je paardje.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:34

Ik denk ook nog steeds aan spierbevangenheid. Een controle kost misschien 50 euro en dan weet je het zeker. Als paard daar te lang mee door loopt, kan ze schade krijgen voor de rest van haar leven en misschien ongeschikt worden als rijpaard.

Niet meer willen lopen, en zweten zijn duidelijke symptomen daarvan

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 10:36

en wat moet je met spierbevangenheid sowieso niet doen?
want stel dat dat het is. mag ik dan ook niet met der lopen aan de hand? of juist wel.

(want ik weet natuurlijk nog niet of dat het is)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:43

Heftig joh! Ik zou je toch nog steeds aanraden om er een osteopaat bij te halen voor de zekerheid en je ook even bloed laten trekken. :j

Wandelen kan eigelijk nooit kwaad. :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:02

bij spierbevangenheid mag je in het begin absoluut niet wandelen, hoe meer beweging hoe meer er schade aangericht kan worden. Dit is afhankelijk van de mate van de waarders van je bloedonderzoek. De 1e keer mocht ik absoluut niks, 2e keer 2 x per dag 1 minuut stappen aan de hand en zo opbouwen

Krachtvoer eruit, onbeperkt hooi voeren, geen kuil ivm eiwitten en suikers

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:17

Klinkt idd als spierbevangen.
Heel rap de veearts erbij halen als ik jou was!!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:18

Ik ben ook bang dat je paard spierbevangen is.
Ik zou een afspraak maken dat de dierenarts bij je langskomt, in geen geval op de trailer zetten en zelf er naaroe!

En die onzin over je paard readen, niet in geloven. Geen idee wie dat schrijft, maar dat diegene je meteen een consult aanbied, klopt natuurlijk niet.
Hoe diegene weet hoe jouw paard in elkaar zit, simpel, dat zou ik ook kunnen als ik jouw posts nalees. Je schrijft het zelf alleen zij weet het net even anders op te schrijven zodat het je raakt.

Dus, dierenarts bellen en vooral je paardje nu even op stal laten staan. Hoe meer ze nu loopt, hoe meer je de spieren kapot maakt.
Succes met je mooie paard!