Heb 2 keer p/w dressuurles, mijn instructeur is jury t/m M.
Maar ik heb met wijken nog nooit mijn buitenbeen achter de singel gelegd
.. Dat moet dus wel? Het moet dus precies andersom zoals ik het doe?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Equimotion schreef:Volgens mij zegt ook niemand dat been naar achter betekent dat je je been in z'n liezen moet leggen. Bovendien ga je dan teveel op de binnenkant zitten waardoor je het het paard nogal lastig maakt om zijwaarts te gaan. Zo douw je jezelf inderdaad in een vicueuze cirkel
Volgens mij maken veel mensen het veel te ingewikkeld. Je been vooraan betekent meer buiging, je been iets naar achter betekent opzij. In een appuyement vind je het toch ook normaal om je buitenbeen naar achter te leggen om het paard zijwaarts te laten gaan? Daar is het dan je binnenbeen dat voor de buiging zorgt.
Laat je in het wijken je binnenbeen op de plaats liggen dan gaat een normaal reagerend paard opzij als in plaatje 2 en voer je dus de oefening niet correct uit.
Als de achterhand voor komt kan dat verschillende oorzaken hebben maar meestal los je het op door met je buitenbeen op naar voor te rijden. Een voorwaartse hulp dus. Zoals het er nu staat is het net of sommigen de achterhand dan "terug willen duwen"?? Dat begrijp ik niet helemaal.
knollentuin schreef:@lusitana, heb ik dat ergens gezegd dan? ik geloof van niet.
ik ben het wel met je eens hoor je been aan je paard hebben liggen is niet gelijk een drijvend been
pas als het been druk geeft hoort er respons te komen. Relaxed schreef:Equimotion, je zegt het zelf toch al, een eenzijdige beenhulp.. Dus binnenbeen drijft opzij, op de singel.. Buitenbeen ligt controlerend achter de singel om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait.. Binnenhand zorgt voor stelling en buitenhand begrenst de schouder om te voorkomen dat het paard naar de hoefslag valt. Iets wat je met je binnenbeen doet, moet toch begrenst worden? Anders 'valt' het paard in 3 passen richting hoefslag.
Equimotion schreef:rachel_j schreef:aan de hand vd plaatjes zou ik bij het eerste plaatje voor optie 2 kiezen, en bij het 2e plaatje voor optie 1.
bij 1e plaatje been wat achter de singel om de achterhand mee zijwaarts te laten gaan, en bij plaatje 2 juist niet omdat de achterhand daar niet recht achter de voorhand staat.
Nooit aan jezelf twijfelenje redenatie klopt namelijk.
Plaatje 2 is overigens geen oefening uit het dressuurprogramma, ik heb een plaatje van een appuyement (=lengtebuiging) gepakt en dat gedraaid zodat ie de andere kant uit gaat. Het is wat er gebeurd als je probeert om te wijken met buiging. Maar dat is dus niet hoe je het in de proef moet uitvoeren.
@Relaxed: maar waarom zou je dan wijken met je binnenbeen op de singel als er geen buiging vereist is?
Citaat:Maar waarom zou je dan wijken met je binnenbeen op de singel als er geen buiging vereist is?
Lusitana schreef:Ik zou zeggen, kunnen jullie ook niet met jullie paarden de andere manier die je gewend bent testen? Wellicht maakt het voor een stugger paard niet eens wat uit waar je binnenbeen ligt. Ik ben daar wel benieuwd naar.
Want je kunt wel zeggen, ik doe het zo en dat werkt, maar wie zegt dat het ook niet werkt als je het op de amnder manier doet?
Dat wilde ik zelf dus wel even weten. Zo zit ik in elkaar. Je kunt het wel jaren op een bepaalde manier doen, maar dat wil niet zeggen dat het niet anders kán.
Ik heb helaas op dit moment geen andere mogelijke proefkonijnen.
knollentuin schreef:@ equimotion,dat is meer een combinatie van je hulpen vind ik. ik kan mijn paarden een "grote"of kleinere buiging aan laten nemen door meer of minder been\kuitdruk. als je een appyement rijdt is je zithulp ook anders dan in het wijken.daarnaast heb je nog de teugelvoering die ook anders is
rachel_j schreef:ik ben vandaag ook een beetje gaan proberen , moet er wel bij zeggen dat ik een jong paard heb wat npg veel moet leren , maar hij reageerde alleen met wijken op het moment dat ik mijn binnenbeen(dus bij wijken voor het rechterbeen mijn rechterbeen) een fractie naar achter verplaats, mijn gewicht op de linkerknobbel hou, en minimale rechterstelling met een duidelijke begrenzende buitenhand.
wanneer ik dezelfde oefening probeerde, maar dan met binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel als begrenzer,dacht hij dat het de bedoeling was om aan te galopperen , toen dat niet goed bleek probeerde hij schoudervoor , en vervolgens raakte hij gestressed omdat hij mijn hulpen niet meer begreep.
heb het dus nog een keer op de manier gedaan zoals ik nu als eerste omschreef, en hij reageerde met een paar pasjes wijken.