wijken ; discussie over de beenligging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:54

Ik snap er niks meer van!
Heb 2 keer p/w dressuurles, mijn instructeur is jury t/m M.
Maar ik heb met wijken nog nooit mijn buitenbeen achter de singel gelegd :') .. Dat moet dus wel?
Het moet dus precies andersom zoals ik het doe?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:59

Als je een buitenbeen ergens hebt, wil dat niet meteen zeggen dat je hem gebruikt. Men spreekt nog altijd van "wakend achter de singel" en dat is dus alleen ingrijpend indien nodig, maar het is wel al op die plek.
Als jij je been alleen naar achteren brengt indien nodig, is dat ook prima, maar het is niet standaard en bij een gevoelig paard ook storend. Als je bij mijn paard plots je been naar achteren zou doen "om het kontje te begrenzen" kun je een complete zwaai naar binnen verwachten. Terwijl als het been er al ligt en ik laat het hem dan voelen, het wel wordt geaccepteerd als begrenzing. En ik ga altijd uit dat je van de ideale, dus gevoelig paard, situatie uit moet gaan bij iets aanleren. Vandaar uit kun je bijstellen naar behoefte. We hebben het in dit topic over hoe men het aanleert.

Continue drijven is een tijdje "in" geweest, met name in Nederland, maar is zeker geen "normale" dressuur instelling en het was "vroeger" juist niet zo. Klassiek is nl hulp en los, en hand óf been en niet tegelijk.
Dat is dus niet nieuw, maar terug naar oud. Ik heb het voordeel dat ik 50 jaar ben en nogal wat tendensen heb gezien, maar ouderwets Frans ben geschoold.
Dat zogenaamde hogere niveau van tegenwoordig valt de betwisten. Ik vind voorkanten die andere dingen doen dan achterkanten en het gewicht op zich nemen in bv piaffe, geen vooruitgang, maar dat is een andere discussie.

Verder wordt "achter de singel" idd door velen vrij vertaald naar gigantisch naar achteren en dat is natuurlijk niet de bedoeling. :D

Op zich is het altijd wel handig om na te denken wat je doet en waarom.
De gewichtshulpen zijn idd ook nog een factor.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-05-11 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:00

Volgens mij zegt ook niemand dat been naar achter betekent dat je je been in z'n liezen moet leggen. Bovendien ga je dan teveel op de binnenkant zitten waardoor je het het paard nogal lastig maakt om zijwaarts te gaan. Zo douw je jezelf inderdaad in een vicueuze cirkel :D

Volgens mij maken veel mensen het veel te ingewikkeld. Je been vooraan betekent meer buiging, je been iets naar achter betekent opzij. In een appuyement vind je het toch ook normaal om je buitenbeen naar achter te leggen om het paard zijwaarts te laten gaan? Daar is het dan je binnenbeen dat voor de buiging zorgt.
Laat je in het wijken je binnenbeen op de plaats liggen dan gaat een normaal reagerend paard opzij als in plaatje 2 en voer je dus de oefening niet correct uit.

Als de achterhand voor komt kan dat verschillende oorzaken hebben maar meestal los je het op door met je buitenbeen op naar voor te rijden. Een voorwaartse hulp dus. Zoals het er nu staat is het net of sommigen de achterhand dan "terug willen duwen"?? Dat begrijp ik niet helemaal.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:02

nee myrthe, lezen...je binnenbeen leg je iets naar achter je buitenbeen kan op de plaats blijven,mits je paard uitzwaait dan leg je je been iets naar achter om de achterhand te begrenzen,en je blijft naar voren rijden.
en niet om te zeuren maar een m-jury zegt mij niet veel eigenlijk. het gaat om de ervaring praktijk en eigen rijderij vind ik maar dat is weer een andere discussie. maar ga er niet vanuit dat je instrukteur alles weet omdat ie jury is :o
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 19-05-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:07

Mijn basis hulp is ook binnenbeen op de singel en buitenbeen er wat achter maar het verschilt toch echt per paard per moment hoe ik mijn hulpen precies geef. Als een paard zijn kont niet mee neem sluit ik nog meer mijn buitenteugel en leg ik ook mijn binnenbeen wat naar achter. Ik geef zelf ook les en aan de hand van hoe het paard/pony het doet geef ik advies hoe ze dit op kunnen lossen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:12

Het gaat niet om terugduwen, het gaat om waken en ingrijpen. Dat gaat altijd met voorwaartse hulp, elke beenhulp is immers een voorwaartse, een been achter de singel hebben wil niet zeggen dat het plots geen voorwaartse hulp meer is.
Mee eens dat het te ingewikkeld wordt gemaakt dan nodig is, persoonlijk ben ik niet met mijn benen bezig, ik vraag het dus op de teugels en gewicht en benen zijn voor voorwaarts, maar wel iets achter de singel, waarbij buitenbeen net iets verder.

Dit gezegd ga ik de logica wel inzien en zal het ook uittesten, maar ik zal altijd trouw blijven aan mijn scholing en leer het ook zo aan bij anderen.

Man0n89 , dat is dus altijd zo, per paard heb je de mogelijkheid tot variatie nodig, maar je zult wel van een basis uit moeten gaan. Je kunt niet tegen je leerlingen zeggen:"Doe maar wat, kijk maar wat er lukt".
Dat is ook lastig te omschrijven in instructieboekjes.
:D
Je begint met iets en zorgt dan voor eventuele aanpassingen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-05-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:13

@lusitana, heb ik dat ergens gezegd dan? ik geloof van niet.
ik ben het wel met je eens hoor je been aan je paard hebben liggen is niet gelijk een drijvend been

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:15

Equimotion schreef:
Volgens mij zegt ook niemand dat been naar achter betekent dat je je been in z'n liezen moet leggen. Bovendien ga je dan teveel op de binnenkant zitten waardoor je het het paard nogal lastig maakt om zijwaarts te gaan. Zo douw je jezelf inderdaad in een vicueuze cirkel :D

Volgens mij maken veel mensen het veel te ingewikkeld. Je been vooraan betekent meer buiging, je been iets naar achter betekent opzij. In een appuyement vind je het toch ook normaal om je buitenbeen naar achter te leggen om het paard zijwaarts te laten gaan? Daar is het dan je binnenbeen dat voor de buiging zorgt.
Laat je in het wijken je binnenbeen op de plaats liggen dan gaat een normaal reagerend paard opzij als in plaatje 2 en voer je dus de oefening niet correct uit.

Als de achterhand voor komt kan dat verschillende oorzaken hebben maar meestal los je het op door met je buitenbeen op naar voor te rijden. Een voorwaartse hulp dus. Zoals het er nu staat is het net of sommigen de achterhand dan "terug willen duwen"?? Dat begrijp ik niet helemaal.

klopt helemaal! :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:21

knollentuin schreef:
@lusitana, heb ik dat ergens gezegd dan? ik geloof van niet.
ik ben het wel met je eens hoor je been aan je paard hebben liggen is niet gelijk een drijvend been

Nee, je zei het idd niet(even terug gelezen) ik spreek de verkeerde blijkbaar aan. Zal de @ weghalen als dat nog lukt. Het is toch ook algemeen bedoeld.

knollentuin

Re: wijken ; discussie over de beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:24

ja snap ik hoor, maar ik deel je mening volledig over het aan je paard hebben liggen van je been zonder dat dat reactie van het paard geeft,anders dan voorwaarts blijven ,wel prettig in het voorbereiden naar oefeningen toe :j pas als het been druk geeft hoort er respons te komen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:35

Relaxed schreef:
Equimotion, je zegt het zelf toch al, een eenzijdige beenhulp.. Dus binnenbeen drijft opzij, op de singel.. Buitenbeen ligt controlerend achter de singel om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait.. Binnenhand zorgt voor stelling en buitenhand begrenst de schouder om te voorkomen dat het paard naar de hoefslag valt. Iets wat je met je binnenbeen doet, moet toch begrenst worden? Anders 'valt' het paard in 3 passen richting hoefslag.

Wat doe jij een hoop zeg. En dat voor iets simpels als wijken. Moet je eens bedenken wat je dan allemaal in de zigzag in galop zou moeten doen?

Je plaatst met je handen de voorhand waar je hebben wilt. Als de achterhand uitzwaait moet je minder been geven en de voorhand de juiste kant opzetten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:26

Equimotion schreef:
rachel_j schreef:
aan de hand vd plaatjes zou ik bij het eerste plaatje voor optie 2 kiezen, en bij het 2e plaatje voor optie 1.
bij 1e plaatje been wat achter de singel om de achterhand mee zijwaarts te laten gaan, en bij plaatje 2 juist niet omdat de achterhand daar niet recht achter de voorhand staat.

Nooit aan jezelf twijfelen ;) je redenatie klopt namelijk.

Plaatje 2 is overigens geen oefening uit het dressuurprogramma, ik heb een plaatje van een appuyement (=lengtebuiging) gepakt en dat gedraaid zodat ie de andere kant uit gaat. Het is wat er gebeurd als je probeert om te wijken met buiging. Maar dat is dus niet hoe je het in de proef moet uitvoeren.

@Relaxed: maar waarom zou je dan wijken met je binnenbeen op de singel als er geen buiging vereist is?

Weer wat geleerd! Ik ga het uitprinten, zeker handig om te onthouden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:51

Citaat:
Maar waarom zou je dan wijken met je binnenbeen op de singel als er geen buiging vereist is?

Wellicht omdat op de singel "voorwaarts" betekent? :D
We hebben te maken met een voorwaarts-zijwaartse beweging. Voorwaarts vanuit het been, zijwaarts vanuit de gewichtsverplaatsing via de teugels (en zitbeenknobbel)...

Het is geen zijwaartse beweging.

Ik heb gechecked, maar dat (recht zijwaarts) is dus wat mijn paard doet als ik mijn binnenbeen wat naar achteren doe en buitenbeen niet. Dan veranderd hij in een krab die ik met geen mogelijkheid voorwaarts krijg. Het maakt niet uit of ik drijf of niet. Het gewicht gaat nl al naar een kant. Sterker nog met drijven heeft hij de neiging scheeft te trekken met de kont in de richting die je gaat. Als ik erg doordruk om toch vooraarts te krijgen, beweegt hij, na verzet, voorwaarts-zijwaarts de andere kant op. Hij buigt zich dan nl om het been op de singel of ik dat wil of niet. Ook als ik harder drijf met het been achter de singel, hij gooit dan alleen zijn kont die kant op. Dan buigt hij dus, buitenbeen wordt binnenbeen, en ik heb een appuyement.
Als ik probeer te corrigeren met het andere been dan maar achter de singel, krijg ik nog meer verzet. En in elk geval geen voorwaarts meer.
Hij komt echt meteen in verzet als dingen tegenstrijdig zijn.
Dus voor hem is het bepaald niet logisch om een binnenbeen achter de singel te hebben en buitenbeen niet, in deze beweging.
Voor hem is op de singel drijven voorwaarts.
Achter de singel liggen zonder drijven is "niets" het is nl geen hulp. Het been achter de singel kan in actie komen als een en ander te krabachtig wordt.
Dan kun je zeggen dat moet je met voorwaartse hulp oplossen, maar mijn paard heeft bewezen dat die hulp wordt gezien, of gezien kan worden althans bij gevoelige paarden, bij buitenbeen op de singel, als omzetten van buitenbeen naar binnenbeen... en niet "meer naar voren en niet met de kont voor komen aub." Dit komt door de teugelhulp. Dan zou je ook de stelling tijdelijk eraf moet halen en een paard "gewoon voorwaarts" vragen en opnieuw beginnen, maar d einzet met ene been naar achteren wordt dus al verkeerd opgevat door mijn paard en dus blijf je dan een stap rechtbop zij en een stap voorwaarts houden...Leuk dansje, maar geen wijken.
Daarbij waarom zoveel gedoe met je benen met corrigeren als het corrigeren al kan met gebruiken van een been dat er toch al (achter de singel) ligt?

En een gevoelig paard is nog altijd een goed middel om te zien wat hulpen doen, ipv theorie, dus daar houd ik me zelf maar aan vast. Het klopt ook nog, handig genoeg, met wat ik geleerd heb.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:42

Nou, ik ben er wel mee bezig...
Ik heb vandaag een en ander in draf uitgeprobeerd, want ik had het gisteren alleen in stap gedaan.
Ik heb zonder wat met de teugels te doen (lange teugel, en aan de teugel maar geen hulp ermee geven)geprobeerd met binnenbeen naar achteren en ik moet zeggen dat hij iets minder krabachtige neigingen had, maar feitelijk er een overdreven schouderbinnenwaartsbeweging van maakte, hij bleef dus op de middenlijn. Ik zette immers de kont opzij zo. Dat heet ook wijken voor de kuit (dat kun je immers ook op de hoefslag doen met het hoofd naar het beschot bv),en is dat ook letterlijk, maar is niet de oefening die in proeven zit. De teugels zijn echt fundimenteel voor het zijwaarts leiden naar de hoefslag, in elk geval bij hem.
Ik heb verschillenden dingen getest (met en zonder stelling, een been drijven, twee benen drijven, aanleggen en niet meer drijven, om de pas drijven, etc.) maar hield er een sjagrijnig paard aan over en hij anticipeert ook, dus op een gegeven moment gaat hij al wijken zonder dat ik enige hulp geef, ook als ik hem na ander werk er mee overviel op een ander plek (hij is te slim) wat niet gunstig is voor dit onderzoek. Hij liet ook nog heel wat interessante dingen zien die nergens op leken, links en rechts dwars gaande, kortom, hij probeerde aan te bieden wat hij dacht dat ik wilde, maar alleen bij correcte hulpen werd het wijken richting de hoefslag.

Ik zou zeggen, kunnen jullie ook niet met jullie paarden de andere manier die je gewend bent testen? Wellicht maakt het voor een stugger paard niet eens wat uit waar je binnenbeen ligt. Ik ben daar wel benieuwd naar.
Want je kunt wel zeggen, ik doe het zo en dat werkt, maar wie zegt dat het ook niet werkt als je het op de amnder manier doet?
Dat wilde ik zelf dus wel even weten. Zo zit ik in elkaar. Je kunt het wel jaren op een bepaalde manier doen, maar dat wil niet zeggen dat het niet anders kán.
Ik heb helaas op dit moment geen andere mogelijke proefkonijnen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:52

ik heb bij mijn paarden ook mijn binnenbeen niet naar achteren ,maar hier hetzelfde verhaal als lusitana, gevoelige paarden die op lichte hulpen reageren [3 paarden hetzelfde] op het moment dat mn binnenbeen naar achter gaat schuift de achterhand ervoor weg. de paarden gaan gewoon mooi paralel aan de hoefslag voorwaarts zijwaarts op een lichte druk van mn binnenbeen dat bij de singel ligt .geen buiging alleen stelling.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:38

Als je dat op mijn paard doet zal hij eerst meer buiging aannemen en uiteindelijk gebogen opzij gaan. Dat is niet wat je in het wijken wilt.

Als jullie paarden recht blijven in het zijwaarts gaan op de beenhulp zoals beschreven, welke hulp geef je dan voor meer buiging in bijv. een appuyement?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:47

Wijken voor het rechterbeen, dus naar links:
- rechterbeen iets naar achter (zo weinig dat het bijna niet eens te zien valt)
- linkerbeen op de plek en daar blijft deze. zonodig gebruik ik hem om iets te begrenzen
- linkerteugel gebruik ik als extra hulp voor de achterhand. (als ik de achterhand bijvoorbeeld iets meer wil laten 'scharen', dan rechterbeen wat duidelijker en linkerteugel iets meer contact)
- rechterteugel iets stelling

Verder vind ik niet echt dat er regeltjes zijn. Ik rijd meer op gevoel. Hulpen moeten in mijn ogen zo gegeven worden dat het niet heel zichtbaar is, een paard zou immers moeten reageren op de lichtste hulpen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:38

Wijken is toch een stuk ingewikkelder nu ik er zo over nadenk :=

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:45

Lusitana schreef:
Ik zou zeggen, kunnen jullie ook niet met jullie paarden de andere manier die je gewend bent testen? Wellicht maakt het voor een stugger paard niet eens wat uit waar je binnenbeen ligt. Ik ben daar wel benieuwd naar.
Want je kunt wel zeggen, ik doe het zo en dat werkt, maar wie zegt dat het ook niet werkt als je het op de amnder manier doet?
Dat wilde ik zelf dus wel even weten. Zo zit ik in elkaar. Je kunt het wel jaren op een bepaalde manier doen, maar dat wil niet zeggen dat het niet anders kán.
Ik heb helaas op dit moment geen andere mogelijke proefkonijnen.

Ik ga na dit weekend (heb wedstrijd) ook eens proberen op een andere manier te wijken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het altijd op dezelfde manier gedaan heb omdat ik niet wist dat het überhaupt op een andere manier kón, maar ik ben wel benieuwd of er verschil is :j

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:53

Mega interessant.. Ik kan niet echt veel toevoegen, maar ben een enthousiaste lezer/leerder

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:01

@ equimotion,dat is meer een combinatie van je hulpen vind ik. ik kan mijn paarden een "grote"of kleinere buiging aan laten nemen door meer of minder been\kuitdruk. als je een appyement rijdt is je zithulp ook anders dan in het wijken.daarnaast heb je nog de teugelvoering die ook anders is

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:39

Ik heb altijd optie 2 geleert :P

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 12:40

ik ben vandaag ook een beetje gaan proberen , moet er wel bij zeggen dat ik een jong paard heb wat npg veel moet leren , maar hij reageerde alleen met wijken op het moment dat ik mijn binnenbeen(dus bij wijken voor het rechterbeen mijn rechterbeen) een fractie naar achter verplaats, mijn gewicht op de linkerknobbel hou, en minimale rechterstelling met een duidelijke begrenzende buitenhand.
wanneer ik dezelfde oefening probeerde, maar dan met binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel als begrenzer,dacht hij dat het de bedoeling was om aan te galopperen , toen dat niet goed bleek probeerde hij schoudervoor , en vervolgens raakte hij gestressed omdat hij mijn hulpen niet meer begreep.
heb het dus nog een keer op de manier gedaan zoals ik nu als eerste omschreef, en hij reageerde met een paar pasjes wijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:20

knollentuin schreef:
@ equimotion,dat is meer een combinatie van je hulpen vind ik. ik kan mijn paarden een "grote"of kleinere buiging aan laten nemen door meer of minder been\kuitdruk. als je een appyement rijdt is je zithulp ook anders dan in het wijken.daarnaast heb je nog de teugelvoering die ook anders is

Hier idem. Een binnenbeen op de singel is op zich natuurlijk geen hulp voor wat dan ook, behalve voorwaarts. Het is de combinatie van hulpen die het maken dat er een oefening wordt gevraagd.

rachel_j schreef:
ik ben vandaag ook een beetje gaan proberen , moet er wel bij zeggen dat ik een jong paard heb wat npg veel moet leren , maar hij reageerde alleen met wijken op het moment dat ik mijn binnenbeen(dus bij wijken voor het rechterbeen mijn rechterbeen) een fractie naar achter verplaats, mijn gewicht op de linkerknobbel hou, en minimale rechterstelling met een duidelijke begrenzende buitenhand.
wanneer ik dezelfde oefening probeerde, maar dan met binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel als begrenzer,dacht hij dat het de bedoeling was om aan te galopperen , toen dat niet goed bleek probeerde hij schoudervoor , en vervolgens raakte hij gestressed omdat hij mijn hulpen niet meer begreep.
heb het dus nog een keer op de manier gedaan zoals ik nu als eerste omschreef, en hij reageerde met een paar pasjes wijken.

De verwarring met galop is niet zo vreemd, maar ik vraag dat (volgens het boekej) met een zithulp (kruis aan trekken) en niet met het gewicht op een zitbeenknobbel zoals bij wijken.
Daarbij is het een fractie achter de singel leggen niet hetzelfde als wat er bedoeld wordt met "achter de singel" als wwaar een been waakt om de achterhand te kunenn corrigeren. Het binnenbeen mag wel degelijk een fractie naar achteren omdat het daar nu eenmaal beter voelbaar is.
Mijn ervaring is ook dat bij een been achter de singel het paard letterlijk wijkt voor de kuit, maar die van mij doet niet in de richting die het moet gaan. Hij trekt dan compleet scheef en maakt er een schouderbinnenwaarts achtig iets van.

Ik denk wel dat een jong paard juist goed is om mee te experimenteren omdat het in de logica van de hulpen zit en niet in "hoe het aangeleerd is" want je kunt een paard ook wel op een fluitje laten wijken, bij wijze van spreke. Het gaat hier echt om reactie op hulpen.

Ik vind het leuk dat er zo meegewerkt wordt en het nu een discussie met praktijk onderlegging is. *\o/*

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:00

En toen was het stil...

Als je een jong paard gewoon consequent aanleert wat wijken voor het BEEN is, dan hoef je niet allerlei moeilijke dingen erbij te halen.

Lusitana, een jong paard is niet bedoeld om mee te gaan experimenteren, een jong paard moet gewoon leren wat het logische is op de hulpen die wij als ruiter geven.