Hulpteugel bij steigeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:18

Een paard dat niet wil werken zal je met geen teugel kunnen dwingen, dat is mijn ervaring. Alleen met veel geduld, consequente aanpak, uithoudingsvermogen en liefde zal het lukken.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:21

ik heb van mijn inmiddels overleden opa (was handelaar en africhter vroeger) een tip gekregen voor steigerende paarden.
neem een rauw ei, zodra het paard steigert pak je snel het ei (tis ff goochelen om het voor mekaar te krijgen) en sla deze tussen de oren van het paard kapot (klinkt heel zielig, maar zeer effectief!!)
het paard zal nooit meer steigeren

heb het zelf al meerdere malen geprobeerd op verschillende paarden, en geen paard wat het nog doet

succes

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:22

Dani_ schreef:
Goh dat zal vast een goede oplossing zijn dan, dat je het niet openbaar wilt maken :+

Ik wilde net gaan vragen WAAROM je paard steigert, maar je gaat haar gewoon beletten te steigeren. Het probleem is er nog steeds alleen zíe je het niet meer. Probleem opgelost! Mooi! :x

Het probleem is, dat er geen probleem of aanlijding voor is.
Daarom moet het nu gewoon stoppen, omdat het levensgevaarlijk is, dan maar met een hulpteugel.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:23

risa schreef:
ik heb van mijn inmiddels overleden opa (was handelaar en africhter vroeger) een tip gekregen voor steigerende paarden.
neem een rauw ei, zodra het paard steigert pak je snel het ei (tis ff goochelen om het voor mekaar te krijgen) en sla deze tussen de oren van het paard kapot (klinkt heel zielig, maar zeer effectief!!)
het paard zal nooit meer steigeren

heb het zelf al meerdere malen geprobeerd op verschillende paarden, en geen paard wat het nog doet

succes

Even OP lezen graag, dit helpt niet, heb ik al gemeld.

OFF_LINE

Re: Hulpteugel bij steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:25

heb je het met een ei geprobeerd dan? dat zie ik niet in de OP staan of ben ik nu blind?
doordat je het ei kapot slaat tussen de oren, gaat het ei druipen langs het hoofd, het paard denkt dat die dan bloed en zal de volgende keer denken als het "ik" steiger dan ga ik bloeden, dus doen ze het niet meer

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:26

risa schreef:
heb je het met een ei geprobeerd dan? dat zie ik niet in de OP staan of ben ik nu blind?
doordat je het ei kapot slaat tussen de oren, gaat het ei druipen langs het hoofd, het paard denkt dat die dan bloed en zal de volgende keer denken als het "ik" steiger dan ga ik bloeden, dus doen ze het niet meer

Niet met een ei, met een natte spons :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:28

TS moet het helemaal zelf weten het is haar paard....
ik hoop wel echt dat het allemaal goed gaat en dat het paard en jij er niks aan over houden..

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:28

voordeel van het ei, dat het paard dan "krak" hoort

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:30

oef, slofteugel bij steigeren is echt levensgevaarlijk. Ergste wat je kan doen als ze overeind zijn is die kop in bedwang houden want de kans dat ze dan onderuit gaan (met jou erbij) is groot..
Geloof me, een paard kan overeind komen als zijn kop omlaag gedwongen wordt. Geen probleem, wel levensgevaarlijk.
Ik ga echt mee met de tip om hem naar voren te drijven. Als hij stil gaat staan, zweep er overheen, zo hard je kan.. Enige manier om een paard met 4 benen op de grond te houden is door hem voorwaarts te zetten. Kop omlaag helpt helaas niet en is echt levensgevaarlijk..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:31

Mijn vorige paard steigerde ook vaak buiten en ja, die reed ikdus met slof. Als het paard steigert en achterover slaat zal het de hoofd vaak omhoog moeten gooien, met slof lukt dit niet. Dus wellicht het proberen waard. En tsja, bokt is bokt niet als iedereen de heilige gaat spelen en alleenmaar roepen dat je lief lief moet doen, maar in mijn ogen speelt dit paard een vuil spelletje en moet dat eens flink aangepakt worden,. :n voordat je straks zelf in het ziekenhuis ligt.

Naar voren schoppen, flinke mep met de zweep en rijden, geef m geen kans om sti, te staan, juist dan gaan ze kloten, en ja tuurlijk kan ie met slof nog stijgeren, maar het hielp bij mijn paard wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:32

Helaas voorkomt een slof niet dat een paard gaat steigeren.
Het is zelfs gevaarlijk omdat een paard sneller zijn balans verliest met een slof.
Hij kan zijn hals niet voldoende strekken om naar beneden te komen, ook niet als je tijdens het steigeren je hand naar voren doet, en dan is de kans ontzettend groot dat hij achterover slaat.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:33

Mensen geven allemaal wel tips, maar je vraag was geloof ik, wat een goede hulpteugel is, toch?

Waarom probeer je geen martingaal of tieleman? Dit is nou niet zeer slecht toch? Je beschadigd je paard er niet mee en vind het een betere oplossing dan een slof.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:35

risa schreef:

Mag het iets paardvriendelijker?

%)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:37

Ik zou dan ook eerder voor een martingaal gaan dan voor een slof.
Bij een slof zal je paard zich alleen nog maar meer 'ingesloten' voelen, en zich ook laten vallen. Vooral als ze om hoog komt. :j

Succes iig. :)
Laatst bijgewerkt door Cheetahfan op 27-04-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

omdat het antwoord simpel is briitje: hiervoor is geen hulpteugel geschikt. Martingaal is leuk, maar heeft weinig nut, omdat deze alleen inwerkt als het paard het hoofd omhoog gooit en daar heb je bij het steigeren niets aan. Kan je hoogstens mentaal een beetje sterken.
Thiedeman en slofteugel en alle andere teugels dwingen het paard in een houding, sommigen meer dan anderen. En dat wil je niet tijdens het steigeren. Paard gebruikt zijn hoofd dan voor de balans, dus dat wil je ZEKER niet verstoren...

Een hulpteugel helpt niet voor alle problemen en dit is er eentje van. Er zijn maar weinig oplossingen: of dat paard naar voren slaan, of hem uit zijn evenwicht trekken, maar voor dat laatste moet je heel erg veel ervaring hebben i.m.o. Als je te laat trekt dan trek je hem om en ga je samen op de grond...

Waarom vind je het gebruik van een ei niet paardvriendelijk Dani_? Het doet het paard geen zeer, hij schrikt er alleen van. Bij steigeren ben ik persoonlijk niet meer erg paardvriendelijk... Levensgevaarlijk...

Cheetahfan

Dani_ schreef:
risa schreef:

Mag het iets paardvriendelijker?

%)

Dit is paardvriendelijker dan dat het een aantal keer keihard achterover op zijn rug beland. :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:40

@ secribicble aangezien ts al veel geprobeerd heb, en denk ik door de bomen het bos niet meer zit. zou ik toch een risico nemen voor een thiedeman (wat ik net verkeerd spelde) of martingaal. Een steigerend paard, gooit toch zijn hoofd ook omhoog. Dus lijkt mij, dat het dan allemaal wat moeilijker voor t paard gaat en geen balans heeft om het te doen.. tot zo hoog iig dan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:44

nogmaals: een paard wat zijn hoofd niet omhoog kan gooien in het steigeren probeert het 9 van de 10 keer toch. Gevolg is dat ze hun evenwicht verliezen en gigantisch onderuit gaan. Met een beetje pech lig je eronder.
Martingaal zou je kunnen proberen, maar ik zou niet echt weten wat het toevoegt in deze situatie. Aangezien je de teugels toch niet meer mag gebruiken als hij zijn kop de lucht in gooit tijdens het steigeren, doet de martingaal weinig voor je... Kan me alleen voorstellen dat het je zekerheid biedt, en het is prettig om je aan vast te kunnen houden tijdens het steigeren..

Naar mijn idee heeft de TS nog niet zoveel geprobeerd, en wordt de gouden tip al vaak gegeven: paard voorwaarts zetten zodra hij stil wil gaan staan. Desnoods met de teugels in 1 hand en de zweep in de andere.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:45

Heb je trouwens al aan hele simpele dingen gedacht?
Iemand mee laten lopen vanaf de grond, eventueel met een halstertouw eraan?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:55

Vanky schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik kan je al wel vertellen dat een slof teugel bij een echte steigeraar averechts gaat werken!

Hoezo dat dan?
Als je hem gebruikt als het nodig is, dus ze haar hoofd niet omhoog kan doen.
Dan kan ze niet (hoog)steigeren, alleen maar wat springen. Of zie ik dat nou verkeerd?

wil niet bot doen maar dit zie je verkeerd, reed mijn pony 4 jaar geleden een keer met slof, en ze kon alsnog makkelijk steigeren en viel boven op me.(verder had ze nog nooit echt gesteigerd, en ze zag geen utiweg, ze werd bang en deed het daardoor, niet omdat ze mij eraf widle hebben) maar we klapten dus ook achterover... met mij eronder. Ik kon niet meer lopen en ben naar het ziekenhuis gebracht, gescheurde spier in mijn rug/rechterbil. Heb twee weken op krukken gelopen en nu nog steeds pijn eraan.

zoals al heel vaak is gezegd, je pony voorwaarts houden, dat is het belangrijkste. misschien draven achter een andere pony aan (als jullie met meerdere rijden) en anders achter een fiets aan oid.
en als je merkt dat die stil gaat staan niet paardvriendelijk zijn en dus echt heel streng optreden. Je hoeft hem niet dood te schoppen maar een flinke mep geven houdt geen enkele pony van. En anders toch echt hulp inschakelen die echt er verstand van heeft.
Het ei schijnt goed te helpen en vind ik niet paardonvriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:34

- iemand met een longeerzweep erachter zodat ze niet stopt
- iemand laten vasthouden tot je in draf zit ( wel gelijk wegdraven dus)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:54

Inderdaad, naar voren rijden.
Toen het paardje waar ik op moest rijden ging steigeren was ook het commentaar;
'NAAR VOREN!'
Laat je paard op de weg nageeflijk rijden, kan hij inderdaad niet met zijn hoofd omhoog..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:05

Sommige paarden stoppen met stijgeren uit het niets als je ze het op commando leren te doen (zowel onder als niet onder de ruiter). Neem hiervoor echter wel een goede vrijheidsdressuurtrainer in de arm en ga niet zelf lopen prutsen.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 15:34

Angela schreef:
Sommige paarden stoppen met stijgeren uit het niets als je ze het op commando leren te doen (zowel onder als niet onder de ruiter). Neem hiervoor echter wel een goede vrijheidsdressuurtrainer in de arm en ga niet zelf lopen prutsen.

Hoe bedoel je?
Ze doet het niet op commando.. Dat is juist het probleem..

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:44

Vanky schreef:
Angela schreef:

Hoe bedoel je?
Ze doet het niet op commando.. Dat is juist het probleem..

Ze bedoelt dat als je het op commando zet, dus met VD, het dan misschien opgelost kan worden. Er zijn paarden die veel steigerden, en die stopten met steigeren toen het op commando gezet was. (dus ze steigerden alleen nog maar als het van hen gevraagd werd)