Andalusier uit spanje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:29

Nee, begrijp ik ook wel, maar heb zijn naam even opgezocht.

Het is echt Mister Magic op het gebied van paarden. Zijn naam op bokt hier is Huertecilla en hij heeft een website http://www.homocaballus.eu. Hele goede tips, maar vraag het hem gewoon zelf middels een PBtje. Eigenlijk denk ik dat hij hier vanzelf wel komt aanwaaien.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:29

Omdat hij zijn bit niet aanneemt
Hebben we overlegt en gaan we hem verlopig longeren
aan de passoa. Dat hij niet met ons hoeft te 'vechten '
maar met zichzelf.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:30

CathCath schreef:
Nee, begrijp ik ook wel, maar heb zijn naam even opgezocht.

Het is echt Mister Magic op het gebied van paarden. Zijn naam op bokt hier is Huertecilla en hij heeft een website http://www.homocaballus.eu. Hele goede tips, maar vraag het hem gewoon zelf middels een PBtje. Eigenlijk denk ik dat hij hier vanzelf wel komt aanwaaien.

Heeeeeel fijn! dankjewel ik ga hem maar is even tips vragen!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:31

JNY024 schreef:
ik zeg toch niet dat ik geen fouten maak?
ik vroeg mensen die hier ervaring mee hadden
:D

zoek een instructie, die je verteld dat je dus NIET boos mag worden en NIET een schop geeft als het paard net weer rustig is, deze instructie heeft denk ik, vermoed ik niet dat geen wat het paard nodig heeft.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:32

Om nog even terug te komen op dat straffen als hij weer rustiger is, dit heeft volgens mij een omgekeerd effect.
Als je een paard straft terwijl hij vervelend doet begrijpt hij dat hij gestraft wordt omdat hij vervelend doet. Als je het paard straft terwijl hij rustig wordt, denkt hij dat hij gestraft wordt omdat hij rustig wordt.
Ligt dus iets anders als bij kinderen, die weten het nog (als ze een zekere leeftijd hebben) als je hen later straft voor dingen die ze vroeger gedaan hebt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:33

JNY024 schreef:
maar met zichzelf.

en dan gaat hij het bit wel aan nemen denk je? het zijn gevoelige paarden die graag achter de teugel kruipen met de minste geringste storing op de teugel, en met een pasoa trekt hij zichzelf elke stap in de mond, ik vrees met grote vrezen dat het arme paard hier door nog verder door gaat draaien, ik raad je dt met klem af

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:34

Ilova schreef:
Om nog even terug te komen op dat straffen als hij weer rustiger is, dit heeft volgens mij een omgekeerd effect.
Als je een paard straft terwijl hij vervelend doet begrijpt hij dat hij gestraft wordt omdat hij vervelend doet. Als je het paard straft terwijl hij rustig wordt, denkt hij dat hij gestraft wordt omdat hij rustig wordt.
Ligt dus iets anders als bij kinderen, die weten het nog (als ze een zekere leeftijd hebben) als je hen later straft voor dingen die ze vroeger gedaan hebt.

Meestal probeer ik dat ook eronder
maar als je hem dan afstraft ( sla niet met zweep en rij al helemaal niet met sporen :) )
wordt hij nog gekker en kan je beter als hij bijna klaar is toch even naar voor schoppen want
dan doet hij weer of er niks aan de hand is...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:35

Moet je een paard helemaal inwikkelen met moeilijk tuig, voor welke opgave dan ook?
Probeer het eens gewoon? Een bitje in en verder met halster longeren, niet met het bit.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:35

Moll schreef:
JNY024 schreef:
maar met zichzelf.

en dan gaat hij het bit wel aan nemen denk je? het zijn gevoelige paarden die graag achter de teugel kruipen met de minste geringste storing op de teugel, en met een pasoa trekt hij zichzelf elke stap in de mond, ik vrees met grote vrezen dat het arme paard hier door nog verder door gaat draaien, ik raad je dt met klem af

Hij wordt niet eens strak ingesteld
gewoon dat die met ze neus over de grond kan lopen onderhand

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:35

JNY024 schreef:
Ilova schreef:

Meestal probeer ik dat ook eronder
maar als je hem dan afstraft ( sla niet met zweep en rij al helemaal niet met sporen :) )
wordt hij nog gekker en kan je beter als hij bijna klaar is toch even naar voor schoppen want
dan doet hij weer of er niks aan de hand is...

sorry hoor maar van wie heb je deze onozele waarheid verkregen?
dit gaat nergens over, het paard word al rustig neem het over en rij gewoon verder

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:37

En wat voor tips geeft de stal waar je hem gekocht hebt? Welke stal is het uberhaupt?

Het lijkt me dat hij spanning voelt en daardoor ontploft, luister goed naar je paard, word niet boos en leer elkaar begrijpen, dat kan echt niet in een dag.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:38

JNY024 schreef:
Moll schreef:

Hij wordt niet eens strak ingesteld
gewoon dat die met ze neus over de grond kan lopen onderhand

dan nog is het geen sucses het is een apart slag paard wat je moet uit nodigen, en dit nodigt niet uit, het dwingt, en een spanjaard laat zich niet dwingen, zoek AUB iemand met ervaring in dit ras, je maakt het van kwaad tot erger

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:39

Een paard weet na een paar secondes al niet meer wat hij heeft gedaan qua fouten. Dus wat je zegt is echt onzin JNY024. Ik weet niet wat jij hebt geleerd of zelf heb bedacht, maar ga het opnieuw en beter leren.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:39

Maar Moll, het lijkt me niet specifiek dit ras, mijn paard zou ik ook niet hoeven dwingen hoor, maar ik kan me voorstellen dat die Spanjaarden heftiger zijn en een ego hebben. En ik moet zeggen, dat je zegt dat je een kwpn'er saai vindt, echt onvoorstelbaar..

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:40

Daisies schreef:
En wat voor tips geeft de stal waar je hem gekocht hebt? Welke stal is het uberhaupt?

Het lijkt me dat hij spanning voelt en daardoor ontploft, luister goed naar je paard, word niet boos en leer elkaar begrijpen, dat kan echt niet in een dag.

Hij kwam uit Friesland
Zei rijdt zelf bij het showteam alergria.
Tips heb ik eigenlijk niet gekregen

Klopt , hij voelt spanning.
Geduld bewaren is moeilijk maar het lukt wel = )

Elma_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:40

Ok. je heb dus stronteigenwijs, en dan heb je jou TS :n

Algemeen bekend dat de basis van het opvoeden van welk dier dan ook is: handelen in het HEDEN, slecht gedrag negeren (voor zover) Goed gedrag BELONEN.
Dat weet jij niet en je koopt een heet spaans paard??
Zoals al 10 x is gezegd, een dier snapt ALLEEN het moment dat hij straf krijgt.. Als jij hem gaat straffen op moment dat hij rustig word, en je geeft hem een trap na, denk thij dus dat hij die trap krijgt omdat hij weer ontspant, dus: ik mag niet ontspannen!
Vind je het heel raar dat ie strontvervelend wordt? Open geen topic als je niks met tips gaat doen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:42

Daisies schreef:
Maar Moll, het lijkt me niet specifiek dit ras, mijn paard zou ik ook niet hoeven dwingen hoor, maar ik kan me voorstellen dat die Spanjaarden heftiger zijn en een ego hebben. En ik moet zeggen, dat je zegt dat je een kwpn'er saai vindt, echt onvoorstelbaar..

Ik zeg niet dat KWPN'rs saai zijn hoor, en u heeft gelijk als u zegt dat Spanjaarden een Ego hebben zeker weten, maar ook tot hier en niet verder mentaliteid

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:43

Als je moeite hebt met je geduld bewaren, koop een brave new forester en gun dit paard een beter leven in plaats van helemaal hieperdepiep vd stress van jou te moeten worden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:43

ik kan toch zó gefrustreeds raken van dit soort topics... :(

TS, er zijn al heel wat goede tips voorbij gekomen.
Stop alsjeblieft even met reageren, zet je ego aan de kant, lees de tips en bedenk bij iedere tip wat jij ermee kan doen om de situatie voor je paard en jezelf te verbeteren.
Ga daar mee aan de slag.
Je hoeft je hier niet te verdedigen maar je moet hier wel lezen en dus luisteren!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:44

Daisies schreef:

Dat zei de TS.
KWPN en Anda;s zijn appels en peren.
Zó verschillend.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:44

arm paard........... TS, ik hoop dat je echt gaat luisteren naar de tips die al gegeven zijn. met jouw manier bereik je niks, je zegt dat je dat weet, en toch ga je door. dit paard wordt zo compleet gestoord en verpest door jou...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:45

Moll schreef:
Daisies schreef:

Ik zeg niet dat KWPN'rs saai zijn hoor, en u heeft gelijk als u zegt dat Spanjaarden een Ego hebben zeker weten, maar ook tot hier en niet verder mentaliteid

Dat zei TS :+ en dat vind ik zo stom, je geeft aan dat je dit paard niet aan kan, waarom is een KWPN'er saai?

In mijn ogen geeft dit paard dus heel duidelijk aan dat de grens is bereikt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:46

zodiacje schreef:
Daisies schreef:

Dat zei de TS.
KWPN en Anda;s zijn appels en peren.
Zó verschillend.

Dat is een hele andere discussie, eneh, vast niet elke Anda en elke KWPN'er is hetzelfde :+

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:48

Als eigenaar-met-ego van een KWPNer-met ego zeg ik dat van deze behandeling elk ras vroeg of laat doordraaid een sensibel ras als de andalusier wellicht sneller of heftiger.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:50

@TS
Ook al vind jij nu de goede gebruiksaanwijzing, dan kan het zijn dat het bij je paardje wat langer duurt voordat hij zich weer durft te ontspannen.
Hij associeert nu nog bepaalde oefeningen met een slechte ervaring en dat zal voorlopig nog wel zo zijn.

Het beste (in mijn ogen) is terug naar de basis en de oefeningen die hij nu nog te moeilijk vindt even te laten voor wat het is. Hij moet eerst weer vertrouwen krijgen in jou en jouw manier van rijden.