bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:51

Arabesk schreef:
ja sportpaarden, dat is een heel andere diersoort dan het gewone paard. Sportpaarden zijn allergisch voor hooi, willen graag op stal staan en kunnen eigenlijk maar amper op de weide lopen. Ze willen graag presteren en wedstrijden winnen.

8)7

.

:D

Vergeet niet dat sportpaarden ook geen weerstand hebben, dus paard langer dan een uur op de wei zetten is sowieso geen optie

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:52

oh sorry ja als ik inspiratie krijg schrijf ik aan 1 stuk door :p maar sorry! ik wilde je niet beledigen er is niets mis met recreatief rijden zeker niet en soms wouw ik dat ik een recreatiepony had gepakt maar ik bedoelde dat er gewoon niets mis mee is om je paardje op die leeftijd te rijden en als je een pony waar je niet zo speciaal veel wedstrijden mee wil gaan doen hebt dan is het normaal dat je een jaartje wacht maar met sportpaardjes moet je meestal snel zijn AAN ALLE MENSEN DIE RECREATIEF RIJDEN SORRY IK WILDE JE NIET BELEDIGEN :D

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:54

LiVetime schreef:
Arabesk schreef:
ja sportpaarden, dat is een heel andere diersoort dan het gewone paard. Sportpaarden zijn allergisch voor hooi, willen graag op stal staan en kunnen eigenlijk maar amper op de weide lopen. Ze willen graag presteren en wedstrijden winnen.

8)7

.

:D

Vergeet niet dat sportpaarden ook geen weerstand hebben, dus paard langer dan een uur op de wei zetten is sowieso geen optie

ha dat wist ik niet maar mijn is het altijd wel gewent geweest om op de wei te staan als ze jonger dan 3 was maar nu ze rijden en spelen met mij heeft ontdekt gaan ze gewoon niet graag wat langer maar dankje voor de info

LiVetime

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:55

Ik stang je alleen een beetje hoor met die opmerking over t hebben van geen weerstand van sportpaarden :P :D

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:00

ha ok :P ik kreeg al schrik

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:03

ik wil enkel het beste voor mijn paardje. Ze is mijn eerste en een echte schat maar de mensen die mij leiden zijn het er volkomen mee eens. Ze vinden zelfs dat ik wat meer moet doen met mijn paard en niet alleen de basics maar tot voor kort vond ik haar daar wel te jong voor nu ze 4 is en haar gewrichten sterker zijn vind ik het geen probleem zeker omdat ze er zelf ook van houd

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:36

Ik heb ook een drie, bijna vier, jarige merrie en die staat gewoon op de wei groot te groeien. En dat is ook de enige tip die ik je kan geven. NIET rijden voorlopig. Ga leuke dingen doen met je paard zonder erop te zitten. Start een NH programma of ga lange teugelen :).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:44

lilly_s18 schreef:
wat is er te waarschuwen aan ze is bijna 4 ze is echt wel oud genoeg ik ken mensen en die begonnen op hun paard zijn 3 jaar al te springen en andere beginnen soms al van 2,5 jaar te rijden ga daar eens tegen klagen i.p.v tegen iemand met een bijna 4jarig paardje

het gaat nu niet om de anderen, maar om jou.
als een ander in de sloot springt doe jij het dan ook?

en ook bij bitloos zul je de dressuur moeten onderhouden, dit kan ook prima buiten.
voor dressuur hoe je niet perse in de bak te rijden.

een paard dat pas met 5 jaar keihard NEE tegen je zegt heeft een gebrek in de opvoeding, dus dat argument slaat ook nergens op.
ze zijn niet van de ene op de andere dag zomaar 5 jaar, dus ook daarvoor kun je voorbereidend werk doen :)
langeteugelen is een perfecte manier om spieren op te bouwen, desnoods maak je vast een schrikparcoursje.
kan ze daar ook aan wennen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:53

lilly_s18 schreef:
oh sorry ja als ik inspiratie krijg schrijf ik aan 1 stuk door :p maar sorry! ik wilde je niet beledigen er is niets mis met recreatief rijden zeker niet en soms wouw ik dat ik een recreatiepony had gepakt maar ik bedoelde dat er gewoon niets mis mee is om je paardje op die leeftijd te rijden en als je een pony waar je niet zo speciaal veel wedstrijden mee wil gaan doen hebt dan is het normaal dat je een jaartje wacht maar met sportpaardjes moet je meestal snel zijn AAN ALLE MENSEN DIE RECREATIEF RIJDEN SORRY IK WILDE JE NIET BELEDIGEN :D

een paard wordt niet geboren als wedstrijdpaard.
het is tegenwoordig zelfs normaal om een paard in te rijden met slof zodat ze sneller naar beneden gaan.
dat iets normaal is wil niet zeggen dat het goed is, je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.

leuke quote van arabesks onderschriftlink.
Citaat:
Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?

In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:39

Als je het beste voor je paardje wilt, en er zijn meerdere mensen die je dingen afraden, waarom neem je die adviezen dan niet aan? Want dát is volgens ons het beste voor je paard, en je vroeg ons dingen ;)
Daarnaast, een paard dat na het longeren onder het zadel nog steeds te druk is, heb je misschien niet op een goede manier gelongeerd. Misschien dat je dr alleen even hebt laten knallen of alleen wat spieren hebt losgemaakt? Want dat gaat niet helemaal helpen om je paard wat energieverminderd onder het zadel te krijgen. Daarnaast zeg je ergens op pagina 2 dacht ik dat je paard gek wordt als ze 2 dagen niet met je rijd.. Je wilde haar toch nog inrijden?
Daarnaast, wat heb je liever: Nu, lekker ongeduldig, je paard inrijden en dr op haar 15e in laten slapen en dan maar weer een nieuwe kopen omdat die andere toch dood is, of nog een paar jaartjes wachten met de ontzettend grote kans dat je met je paard bijna 30 jaar actief plezier kunt hebben en samen echt iets kunt bereiken. En dan heb ik het niet over overwinning of eer, maar over een witheet stalen band tussen jullie, gloeiend en glanzend.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:56

Ok dit gaat over meedere reacties.Ten eerste rij ik mijn paardje vaak buiten. Ten 2de ik bedoel als meer mensen dit doen zal het echt wel niet erg zijn. Verder is er nog dat wedstrijdpaarden goeie bloedlijnen hebben en zij worden geboren om een groot sportpaard te worden, de drang om zijn best te doen, om over die hindernissen te springen, om mensen te verbazen zit er gwn al in. Net als bij mensen zijn dit karaktertrekken die ze over krijgen. En ik heb alleen advies over bitloos rijden gevraagt niet dat je mij comentaar geeft op de manier waarop ik met mijn paard werk. En ik longeer haar normaal gezien wel goed maar ze is gewoon een beetj schichtig en als ze dan iets hoort of er iets gebeurt wat ze niet gewoon is als ze lekker fris is geeft ze makkelijk een bokje of steigert of schiet weg. En ik ben super voorzichtig en ik doe gwn de basics met haar, ze word echt wel ouder dan 15! Ik kan nu al schatten dat als er niets gebeurt en ik haar zo blijf aanleren ze een jaar of 23 a 25 word. Ze kan het werk dat ik nu met haar doe kan ze echt wel aan. En ik heb haar nog wel maar 8 maand (ik heb haar zelfs niet opgeleert dus dit kan je mij niet kwalijk nemen) maar mensen zeggen vaak dat ze zo'n band tussen een mens en een paard nog niet vaak gezien hebben. Als ik haar in de wei ga halen. komt ze naar me toe gerent. als ik op stal kom en ze ziet me nog niet maar ik roep haar naam begint ze te hinikken. ze volgt me overal heen en doet het werk dat ze nu doet graag.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:02

Aangezien er vrij veel mensen zijn die roken, zal het dus maar niet erg zijn? Pfr, wat een onzinopmerking hoor. En als het je eerste paard is, hoe kun jij dan zo zeker weten dat ze wel 23 word ofzo? Sorry hoor, maar doe nou alsjeblieft niet alsof je dé grote paardenkenner uit de wereld bent. Ik ben dat ook niet, maar mensen als bijvoorbeeld Arabesk zijn dat imo wel meer. En natuurlijk kan een paard het aan, denk je echt dat een paard ook maar 1 kik van zwakheid zal geven als hij pijn heeft, en hoe zou hij moeten weten dat hij over 10 jaar last krijgt omdat hij nu wordt ingereden? En als je paard zo ontzettend aanhankelijk is is er misschien ook iets mis.. Te weinig contact met andere paarden?
Mijn paard hinnikt ook naar de staleigenaar, maar alleen in de winter. Dan krijgt ie namelijk pavokoeken en hooi van dr. In de zomer kijkt hij niet op of om. Misschien is jouw speciale band in haar ogen gewoon dat jij haar voermachine bent. Misschien ook niet. Maar het is mogelijk.
En misschien wil ze graag haar best doen, maar denk je echt dat ELK paard dan ook het leuk vind om een raar, soms pijnlijk ding op zn rug te hebben en daar nog een mens op?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:52

Ik ben niet DE paardekenner ofzo maar hallo ik ben een echte paardenmens ik heb gevoel met paarden mijn paardje hinnikt altijd naar mij ze is gewoon blij om mij te zien ik ben niet eens de persoon die haar eten geeft dus doe niet alsof je er alles van kent. En staat ook met andere paarden op de weide dus krijgt niet te weinig contact met andere paarden. trauwens die opmerking over roken is jou opmerking dus jij bent de onzinnige. Waarom moeten julie mij dan ook becritiseren? 3jarig inrijden is de respectievelijke leeftijd en jullie doen ook zeker dingen die niet goed zijn voor je paard zoals zeg me niet dat je nog nooit zonder zadel hebt gereden? dus doe niet zo schijnheilig. En als dat jou mening is waarom rij jij dan nog?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:28

Met die rookopmerking doelde ik op "als meerdere mensen het ook doen zal het wel niet zo erg zijn"
En ik ben niet van mening dat zonder zadel rijden per definitie slecht is voor mijn paard, rijd vaak genoeg zadelloos buiten.
Daarnaast suggereerde ik alleen mogelijke dingen, je hoeft niet zo aanvallend te doen.
En ik denk dat geen enkel paard het in het begin leuk vind om mensen op zich te krijgen, daarna raken ze er aan gewend en maken ze het beste ervan en maken ze er een plezier van. Daarnaast mag je het verder zelf uit gaan zoeken, je zult wel ontzettend opgelucht zijn dat ik je nu niet meer lastigval, want dat is waarschijnlijk wat je gaat zeggen.
Aju.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:36

Nee Sorry dat ik gistere zo uitviel, maar je kan wel begrijpen dat het voor mij niet leuk is om te horen dat ik niet op de juiste manier met mijn paard omga. Ik wil ook alleen het beste voor mijn paardje en zie haar doodgraag ik ben alleen van mening dat ze klaar is om dit werk te doen en ik haar zeker niet forceer. Dat over zonder zadel rijden is wel degelijk waar ik zuig het niet uit mijn duim dat het niet echt goed is voor een paardenrug omdat het het gewicht niet goed verdeeld dus er op somige plaatsen meer druk komt dan andere maar dat is heus ook geen misdaad, iedereen rijd regelmatig zonder zadel (behalve ik 4 en zonder zadel rijden is denk ik helemaal niet zo goe) maar het is niet zo super erg. ik hoop dat je mijn reactie nog leest en nogmaals mijn excuses voor mijn stom gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:58

Ik snap dat het niet leuk is om te horen dat er dingen anders kunnen.
Maar je kunt het oppakken als een aanval, van mij uit is het zeker neit zo bedoeld. Ik denk helemaal neit dat je je paard mishandelt, maar ik ben er van overtuigd dat het veel beter is voor je paardje als je nog een jaar wacht met haar rijden, als je haar zoveel mogelijk buiten hebt, zodat ze sociaal contact heeft met andere paarden, en vrij kan bewegen. Ik zal uitleggen waarom.
Een paardenlijf is gemaakt om te bewegen (paarden in de natuur bewegen 22 uur per etmaal, 1 uur per etmaal slapen ze redelijk diep, het andere uur dommelen ze een beetje). Veel mensen weten niet dat een paard zo weinig slaapt. Stel nu, he, dat je je paard van 5 uur 's middags tot 8 uur 's ochtends op stal staat. Dat is zo'n beetje 15 uur. Mensen verslapen daar 8 tot 9 uur van, een paard maar 1. Dat betekent, dat hij zich de overige uren gewoon staat te vervelen, want maar weinig mensen die om 12 uur nog eens hooi voor de nacht voeren........ om 5 uur wordt er vaak wel gevoerd, maar dat is over het algemeen een kilo brok en een beetje hooi. En de brok is in 2 minuten op, hooi doet ie 20 minuten over, tel daar een uurtje slapen bij op, en er blijft 13,5 uur over waarin niets te doen is........ (nog mensen die het raar vinden dat paarden stalondeugden ontwikkelen?)
Een paard besteedt in vrijheid 22 uur per dag aan eten (waarin er van alles zorgvuldig wordt geselecteerd), spelen, knuffen, en gewoon sociaal zijn met andere paarden.
Jouw paard 1 uur. Dan rijd je nog 1 uur, blijft over 22 uren waarin een dier met een lijf dat móet bewegen om gezond te blijven, gedwongen is stil te staan.

Je paard is 3 jaar, bijna 4. Maar de groeischijven in de rug zijn pas gesloten als je paard 6 is, wat concreet betekent dat je haar dan pas echt kunt belasten. Als je je paard zou klaarmaken als ze 5 is, dus hangen, beetje longeren, werken aan de lange lijnen, en er af en toe opzitten, begint met serieus rijden als ze 6 is, en je neemt een jaar om de basis er goed in te trainen, ook voor jezelf, dan loopt ze met 8 jaar in het Z. Dat kan zonder je paard te overbelasten, want als die basis er goed inzit, vlieg je de klasses door. En dan kun je echt nog volstaan met 3 tot 4 keer in de week een halfuurtje, 3 kwartier rijden.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:51

ik wil best je goede bedoelingen overlezen en doen wat ik kan maar ik ga niet stoppen met haar te rijden en ik ga naar school en ben al van 6 uur smorgens tot 5 uur savonds weg dan ten 2de staat ze op een manege dus moet ik betalen om haar op de wei te zetten, tuurlijk wil ik hiervoor betalen maar dit betekent ook dat ik haar maar een uurtje per dag er op mag zetten en in de winter alleen in de buitenbak en de longeerbak. Trauwens ze is een springpaardje, puur springbloed en met springpaarden kan je niet zomaar w8ten tot ze 8 zijn ok dat kan je natuurlijk maar dat doe je gwn niet. Ik rij alleen de basisen nu + een paar oefeningetjes ze is trauwens 4 en is geschikt om dit werk te doen er zijn veel verschillende meningen en de mijne en zowat die van iedereen die ik ken behalve een deel van jullie bokkers is dat een paard als het er klaar voor is op 3 mag ingereden worden zonder problemen op latere leeftijd

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:58

dus het ligt allemaal lekker aan ons?
hoop dat je ooit zelf de onzin van je post inziet, het zijn niet de minsten die hier advies geven.
stuk voor stuk bokkers die weten waar ze over praten.

en dat kan ik helaas van jou niet zeggen, je slaat alles in de wind en doet ze af al mensen die er gen verstand van hebben maar perse jou willen afbranden. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:01

volgens mij ging dit topic over bitloos rijden bokt :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:06

Het ging inderdaad over bitloos. :D

TS: bitloos springen kan ook prima en is ook gewoon in alle klassen toegestaan.

Nog een ps-je: zoek een andere plek voor je paardje. Zo'n manege is geen goede en ook geen prettige leefomgeving voor een paard. Zoek een plek met op z'n minst hele/alle dagen weidegang met vaste weidemaatjes.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:08

daar is allanhg antwoord opgegeven.
en ze vroeg aan ons of het paard niet te jong was.
dus het is nog ontopic

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:07

dan moet ze daar een ander topic over openen lijkt mij,
tenminste anders komen er straks modjes die ons waarschuwen dat we ontopic moeten blijven, gaat toch immers om de titel/openingspost..?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:26

het staat in de startpost...

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:46

minikatje schreef:
dus het ligt allemaal lekker aan ons?
hoop dat je ooit zelf de onzin van je post inziet, het zijn niet de minsten die hier advies geven.
stuk voor stuk bokkers die weten waar ze over praten.

en dat kan ik helaas van jou niet zeggen, je slaat alles in de wind en doet ze af al mensen die er gen verstand van hebben maar perse jou willen afbranden. :)

helemaal niet geloof je je eigen zever nu zelf? ik weet goed genoeg waarover ik praat en alle mensen die ik ken die paardrijden en paarden hebben (en dat zijn er heel wat) en een heleboel encyclopediën bevestigen gewoon wat ik zeg, dus doe niet zo dom. en heb ik gezegt dat het aan jullie ligt? nee, natuurlijk niet, je verbeelt je jezelf dingen en ik kan er niet aan doen dat mijn mening (en die van vele andere) anders is dan sommige van jullie. Tuurlijk zijn het goede adviesen en ik kan er zeker wat van opsteken het enige wat ik niet ga doen is niet meer op haar rijden. Als ik en vele andere vinden dat dit werk geschikt voor haar is dan doe ik dat toch gewoon en ja het onderwerp was bitloos rijden dus ga nu niet zagen over hoe ik met mijn paardje rijd het enige wat ik wouw weten was dat bitloos rijden op elke leeftijd gaat verder hoef ik geen commentaar op de leeftijd van mijn paard.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:47

NicoleHorses schreef:
dan moet ze daar een ander topic over openen lijkt mij,
tenminste anders komen er straks modjes die ons waarschuwen dat we ontopic moeten blijven, gaat toch immers om de titel/openingspost..?

sorry maar ze begonnen mij ineens aan te vallen op de leeftijd van mijn paard ik ben hierover niet begonnen