3 jarige dwars

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3 jarige dwars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:10

Listiglistje, dat ben ik helemaal met je eens. Voor de paarden is het ook een soort ontdekkingstocht welke reactie ze krijgen van de ruiter op wat ze doen en ook de meest brave en werkwillige paarden maken wel eens 'misbruik' van bepaalde reacties van hun ruiter. Vandaar ook mijn advies om er niet teveel op in te gaan en te blijven rijden in plaats van paniekvoetbal te spelen op dit ene dingetje. Over een tijdje is het weer achter de rug en overwonnen, dat gaat bijna vanzelf. Het is belangrijk te blijven bedenken dat de ruiter het paard rijdt en niet andersom ;).

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:12

@ listiglistje: Ik ben het helemaal met je eens!

Wij willen tegenwoordig steeds betere hoog in het bloed staande paarden maar
veel hebben de kunde niet deze paarden te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:13

Crissy gaat het wel redden hoor, als ze zich niet van de wijs laat brengen door de uitprobeersels van haar paard ;).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:26

maudenmarc schreef:
@ listiglistje: Ik ben het helemaal met je eens!

Wij willen tegenwoordig steeds betere hoog in het bloed staande paarden maar
veel hebben de kunde niet deze paarden te rijden.

dat is zo, men wil allemaal een knappe goed bewegende 3 of 4 jarige om mee te gaan starten,
maar men vergeet wel eens de eigen rijvaardige capaciteiten die aansluiten bij het type paard.
En bij veel ontbreekt het ook aan lef...als het paard vervolgens wat doet, blijven ze er niet aan rijden..
schrik, afwachten of iets toelaten is het slechtste wat je kunt doen bij een jong paard.
Zo gaat het vaak van kwaad tot erger en deze beestjes worden dan doorverkocht
of gaan de handel in als probleempaard, terwijl het 9 van de 10 keer aan de ruiter zelf ligt.

Jonge paarden vergt nu eenmaal een zekere, handige en consequente ruiter!
Jonge paarden zijn net kleine kinderen, duidelijk de grenzen bepalen voor ze, anders zijn ze zo verpest...

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:49

Ik ben het er helemaal mee eens ListigListje.
Kijk Cryssie heb ik zelf gefokt en ze zal ook nooit weggaan. Ben ik langer bezig, dan ben ik langer bezig. Ik geloof zeker dat het goed gaat komen en geniet nog steeds iedere dag van haar en zij volgens mij ook van mij hahaha. Hebben we dit overwonnen, dan zal de volgende ook weer komen. Dat ben ik van overtuigd, maar ik leer hier ook weer van.

Bedankt voor jullie adviezen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:02

heb hier er nog 1 van bijna 4 hahahah

ben het met linglistje eens :D !!!

heb niet alles doorgelezen sorry ,,,, maar heb je wel eens naar het gebit laten kijken ?
bij mijn pony is al 2x haken en scherpe randen weggeveilt ,,

het kan ook puberen/testen zijn
die van mij zet het de laaste tijd op een bokken hahah

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:14

Mensen aub voordat je reageert graag eerst alles doorlezen.

Voor ieder ander die nieuwsgierig is.
Ik heb net gereden. Ja het was weer zover. Hoofd de lucht in. Ik heb het genegeerd. ik bedoel daarmee te zeggen, ben weer terug gegaan in stap, rond gekregen om vervolgens in draf over te gaan. Hierna deed ze het nog een x, weer terug en hetzelfde. Blijkbaar heb ik paarden die alles in 3 fout doen hahaha, want het was over. Daarna heb ik heerlijk gereden en ze deed het super goed.

Margreet_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:33

Super, Cryssie!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 06:44

Hey cryssie super dat het werkt! Als je dit gewoon blijft doorzetten komt het vast goed!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:32

Als het paard lichamelijk goed is, kan het idd ook een soort verzet zijn. de vijfjarige die ik reed (paardje kwam laat onder t zadel) deed dat nadat ie even onder t zadel was ook. madam kreeg door dat ze iets sterker was dan ik en ging allerlei taferelen uithalen om onder het werk uit te komen. mijn oplossing was ook voorwaarts rijden! belonen als ie de hand volgt en gewoon een ophouding als ie lag te klieren. en bezig houden. zolang ie op mij gefocust is, ouwehoert ie ook niet. na anderhalve week was ie weer net zo braaf als voorheen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:15

listiglistje schreef:
dat vindt ik ook raar...als je je aan het volgende schema houdt is er niets aan de hand.

3 jaar is 3 x per week
4 jaar is 4 x per week
5 jaar is 5 x per week
6 jaar is 6 x per week

Verder vind ik het ook raar dat hier altijd meteen met slecht passende zadels, osteopaten en tandartsen gestrooid wordt,
terwijl dit een heel veel voorkomend probleem is bij ruiters en het beleren/africhten van jonge paarden....
In mijn omgeving zie ik het vaak fout gaan en Bokt staat er ook vol mee!
Jonge paarden rijden en zeker die hoog in het bloed staan, vergt nu eenmaal wat kunde en consequentie van de ruiter.
En dat ts nu pas tegen problemen aanloopt is logisch...met 3 jaar (zadelmakmaken en daarna) zijn ze wat overbluft en gaat het goed, een half jaar of jaar later zijn die paarden fysiek en geestelijk een stuk verder en krijgen dan vaak door dat de ruiter te laat is of niet consequent genoeg is.

Hmm, dan rij ik te weinig. Mijn 3-jarige doet 1 keer per week iets en m'n 8jarige M2 paard doet 3 keer per week wat.

Maar even weer ontopic. Je ziet vaak bij onervaren mensen die probleem optreden. Paarden gaan uitproberen, ook bij ervaren ruiters en ook die maken een dip door, maar weten hoe ze het aan moeten pakken. Jij kennelijk niet.
Hou vol, neem les en zorg dat je paard niet de baas over je wordt. Ga geen uren door als iets niet lukt, maar eindig bij de simpele basis die leuk moet blijven voor je paard.

En begin niet aan hulpteugels, die zijn echt niet nodig om dit probleem op te lossen.

bonanzolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:20

waar ik rij hebben ze ook een bijna 4 jarige pony en die is ook belleerd net
alleen die gooit de kop ook hoog op alleen dan moet je hem naagevelijk proberen te rijden :D :Z

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 17:11

germie schreef:
Hmm, dan rij ik te weinig. Mijn 3-jarige doet 1 keer per week iets en m'n 8jarige M2 paard doet 3 keer per week wat.

Maar even weer ontopic. Je ziet vaak bij onervaren mensen die probleem optreden. Paarden gaan uitproberen, ook bij ervaren ruiters en ook die maken een dip door, maar weten hoe ze het aan moeten pakken. Jij kennelijk niet.
Hou vol, neem les en zorg dat je paard niet de baas over je wordt. Ga geen uren door als iets niet lukt, maar eindig bij de simpele basis die leuk moet blijven voor je paard.

En begin niet aan hulpteugels, die zijn echt niet nodig om dit probleem op te lossen.

Ik moet hier eigenlijk wel heel erg om lachen om dit commentaar.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:52

Ik ook

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:27

waarom. is ook een reactie die gepost is door iemand die probeert te helpen. beetje respect mag dus wel. misschien wat vreemd geformuleerd en ook het feit dat haar M-paarden zo weinig gereden worden. Als jullie een bericht niet vertrouwen, lijkt het me verstandiger om even een melding te maken aan een mod.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:30

die van jou word net als die van mij ook in mei 4.
ik heb die van mij zadelmak gemaakt en een klein halfjaar de wei weer ingegooit heb jij dat ook gedaan?
mischien dat je dat kunt doen,even wat rust gunnen.die van mij is super braaf,heeft voldoende rust dagen en ik rijd niet langer als een half uurtje.succes ermee.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:42

sammy1 schreef:
die van jou word net als die van mij ook in mei 4.
ik heb die van mij zadelmak gemaakt en een klein halfjaar de wei weer ingegooit heb jij dat ook gedaan?
mischien dat je dat kunt doen,even wat rust gunnen.die van mij is super braaf,heeft voldoende rust dagen en ik rijd niet langer als een half uurtje.succes ermee.

Als je het hele topic goed doorleest is dit al behandeld!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:48

mijn exuses hoor zijn 3 pagina s maargoed succes ermee.