. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
. maudenmarc schreef:@ listiglistje: Ik ben het helemaal met je eens!
Wij willen tegenwoordig steeds betere hoog in het bloed staande paarden maar
veel hebben de kunde niet deze paarden te rijden.
!!! listiglistje schreef:dat vindt ik ook raar...als je je aan het volgende schema houdt is er niets aan de hand.
3 jaar is 3 x per week
4 jaar is 4 x per week
5 jaar is 5 x per week
6 jaar is 6 x per week
Verder vind ik het ook raar dat hier altijd meteen met slecht passende zadels, osteopaten en tandartsen gestrooid wordt,
terwijl dit een heel veel voorkomend probleem is bij ruiters en het beleren/africhten van jonge paarden....
In mijn omgeving zie ik het vaak fout gaan en Bokt staat er ook vol mee!
Jonge paarden rijden en zeker die hoog in het bloed staan, vergt nu eenmaal wat kunde en consequentie van de ruiter.
En dat ts nu pas tegen problemen aanloopt is logisch...met 3 jaar (zadelmakmaken en daarna) zijn ze wat overbluft en gaat het goed, een half jaar of jaar later zijn die paarden fysiek en geestelijk een stuk verder en krijgen dan vaak door dat de ruiter te laat is of niet consequent genoeg is.
germie schreef:Hmm, dan rij ik te weinig. Mijn 3-jarige doet 1 keer per week iets en m'n 8jarige M2 paard doet 3 keer per week wat.
Maar even weer ontopic. Je ziet vaak bij onervaren mensen die probleem optreden. Paarden gaan uitproberen, ook bij ervaren ruiters en ook die maken een dip door, maar weten hoe ze het aan moeten pakken. Jij kennelijk niet.
Hou vol, neem les en zorg dat je paard niet de baas over je wordt. Ga geen uren door als iets niet lukt, maar eindig bij de simpele basis die leuk moet blijven voor je paard.
En begin niet aan hulpteugels, die zijn echt niet nodig om dit probleem op te lossen.
sammy1 schreef:die van jou word net als die van mij ook in mei 4.
ik heb die van mij zadelmak gemaakt en een klein halfjaar de wei weer ingegooit heb jij dat ook gedaan?
mischien dat je dat kunt doen,even wat rust gunnen.die van mij is super braaf,heeft voldoende rust dagen en ik rijd niet langer als een half uurtje.succes ermee.