Knijpen, zagen met teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Re: Knijpen, zagen met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:33

Ik vind dat er nu ook wel een groot gat wordt gecreeërd tussen het ene uiterste (zagen en trekken, gespannen in de krul) en het andere "uiterste" (elastische hand, "alleen dan is je paard ontspannen").

Ik rij nu een hafje en ik kneed ook wel eens even. Er staan paarden naast in de wei, ze is even afgeleid of probeerd me wat uit. Dan "vraag" ik haar gewoon weer even bij de les, even concentratie vragen. Echt ontspannen, tsja, haar lijf is prima ontspannen maar door de omgeving laat ze zich wel afleiden!

Ik schrok wel van die reactie hierboven ergens. Zagen om een jong paard 'aan de teugel' te leren lopen? Brrr... Maar goed, zo zie je het wel vaak. In de manege werd het ons ook geleerd als kneden/zagen, en het werkt natuurlijk echt niet zo. Eerst maar eens gewoon netjes leren rijden, dan komt die ontspanning én aanleuning echt vanzelf!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:02

xSlvna schreef:
Ik 'speel' ze naar onder, ik doe alles hoogstens 4/5 passen achter elkaar, soms zaag ik 4/5 passen licht, gezien als ik niks doe blijft ze met dr neus in de lucht, wanneer ze ontspanne is is 1 zacht kneepje bij mij al genoeg en gaat ze al naar onder, onbeleerde paarden 'zaag' ik indd naar onder, om hun het 'aan de teugel' lopen te leren en hun vanuit die houding te laten ontspannen.

Dus je zaagt dat jong ding z'n mond kapot.
+:)+

Ad (is er net 4 geworden) loopt momenteel te sterrenkijken. Het is de enigste manier dat hij evenwicht heeft, omdat hij nog niet de spieren en de balans heeft om netjes aan de teugel te lopen.
Wat ik daaraan doe?
Trainen, met die kop in de lucht, zodat hij de spieren en de balans kweekt om ZELF naar beneden te komen.
Duurt misschien tig keer zo lang, maar het is wèl beter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:21

Optiwolk schreef:
Ad (is er net 4 geworden) loopt momenteel te sterrenkijken. Het is de enigste manier dat hij evenwicht heeft, omdat hij nog niet de spieren en de balans heeft om netjes aan de teugel te lopen.
Wat ik daaraan doe?
Trainen, met die kop in de lucht, zodat hij de spieren en de balans kweekt om ZELF naar beneden te komen.

Kan hij zonder ruiter ook niet rennen met z'n neus over de grond?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een normaal gezond paard het nog niet kan. :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:25

Jethafa schreef:
Ik rij nu een hafje en ik kneed ook wel eens even. Er staan paarden naast in de wei, ze is even afgeleid of probeerd me wat uit. Dan "vraag" ik haar gewoon weer even bij de les, even concentratie vragen. Echt ontspannen, tsja, haar lijf is prima ontspannen maar door de omgeving laat ze zich wel afleiden

Ik raad je aan om dat iets anders te doen, "de concentratie vragen"... Maak een (halve) ophouding die bedoeld is als ophouding en niet om de kop rond te krijgen/houden en of vraag wat stelling, dan creeer je hetzelfde dat zij weer even op jou moet letten , maar is dat een stuk duidelijker voor het paard. ;)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:48

superwoman schreef:
Optiwolk schreef:
Wat ik daaraan doe?

Kan hij zonder ruiter ook niet rennen met z'n neus over de grond?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een normaal gezond paard het nog niet kan. :o

Tuurlijk kan hij dat! Hij is niet mismaakt ofzo ;) Zou ik hem ook niet kopen!
Maar dat is nu voor hem de makkelijkste manier om (met ruiter) te lopen.
Dus dan laat ik dat.
Het is op twee weken al heel wat verbeterd, enkel het eerste half uur loopt hij nog omhoog.
Ook omdat hij nog een beetje teveel energie heeft :P

Wat mijn punt eigenlijk was, is dat ik mijn paardje niet naar beneden dwing.
Bovendien loopt hij ook gewoon graag met z'n hoofd hoog ...

Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:15

Het is goed dat jij hem niet dwingt, maar dat hij niet aan de teugel gaat heeft dus (gelukkig) niks te maken met evenwicht,balans en spieren. Wou dat toch even rechtzetten voor degene die dat lezen en nog niet wisten.
Er is natuurlijk een reden waarom "we" de paarden aan de teugel rijden én dat is dat hij daardoor de ruiter beter/veiliger kan dragen. Het gaat namelijk om de rug en en het afgebogen hoofd is daar een gevolg van.

Tis wel een knapperd Optiwolk!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:54

Ik ben helaas ook schuldig. Ik reed eigenlijk vaak op mijn eigen manier paarden rond, veel voltes, ontspannen en wachten tot ze zakken. Ik had ook nooit veel spanning op de teugels. Maar reed ik langs mijn instructrice op de manege riep ze: "Hup een beetje kneepjes geven hij moet weten dat naar beneden lopen prettiger is. Spieren kweken!" en elke keer weer halthouden tot ze in de krul zaten. Dan stond ik dus de halve les stil want ik ga ze er toch echt niet in trekken.
Op den duur om er maar vanaf te zijn doe je dat dus wel en wordt het ingebakken. Ookal weet ik zelf dat het fout is en ik het bij een eigen paard nooit zal doen, het gaat er toch inzitten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:13

Mijn paard loopt het liefst met haar hals lang en laag. (Net zo'n stokbrood hals)
Met de laatste keren dat ik les heb, heb ik (na het losrijden) oefeningen gedaan hiervoor.
Mijn paard is van nature voorwaarts en loopt snel onder je vandaan.
Dan hou ik mijn handen stil in stap en geef iets druk, en ga bijna halt houden, maar niet helemaal.
Dan wordt ze zelf wat korter, dan ontspan ik weer en blijft zij in de houding doorlopen.
Na een paar keer ontspant ze zich, en gaat het bit afkauwen en ontspant haar kaak/halslijn
Daarna dezelfde oefening in draf en dat werkte heel goed.
Dan buigt ze zelf af en gaat op het bit kauwen, zonder zagen of kneepjes.

Ik hoef dan alleen maar zelf helemaal ontspannen te blijven zitten en m'n handen stil te houden.
Ze loopt niet gedwongen in een houding want je voelt het goed als een paard de kaak/halslijn ontspant, dat rijdt echt heel fijn. (maar helaas lukt het mij nog niet zo goed zonder instructrice er bij, omdat ik haar zelf te ontspannen rij, met haar hals lang en laag)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:27

Marit schreef:
Ik ben helaas ook schuldig. Ik reed eigenlijk vaak op mijn eigen manier paarden rond, veel voltes, ontspannen en wachten tot ze zakken. Ik had ook nooit veel spanning op de teugels. Maar reed ik langs mijn instructrice op de manege riep ze: "Hup een beetje kneepjes geven hij moet weten dat naar beneden lopen prettiger is. Spieren kweken!" en elke keer weer halthouden tot ze in de krul zaten. Dan stond ik dus de halve les stil want ik ga ze er toch echt niet in trekken.
Op den duur om er maar vanaf te zijn doe je dat dus wel en wordt het ingebakken. Ookal weet ik zelf dat het fout is en ik het bij een eigen paard nooit zal doen, het gaat er toch inzitten.

Een kneepje geven vind ik het probleem niet, maar stilstaan is imo écht niet de manier.
Het moet van achteruit komen en een kneepje is een halve ophouding of minder, hierdoor wil het paard z'n achterhand er vaak nog wel eens net iets beter onderzetten en dus de rug opbollen én daardoor gaat hij ook gemakkelijker zakken aan de voorkant...
Dit is ook een kwestie van timing welke je moet leren aanvoelen en dus is het imo niet helemaal fout, we moeten het allemaal leren..
Natuurlijk zijn kneepjes totaal niet nodig, máár soms gaat het dan net wat sneller en dat kan ook beter zijn voor het paard. Probleem is vaak dat het achterliggende verhaal niet wordt verteld en men écht denkt dat kneepjes geven de manier is om het paard aan de teugel te rijden...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:34

Nouja, kneepjes was dan wel: steeds harder tot hij zakt.
Maar inderdaad hoe het eigenlijk zit of de achterliggende reden wordt nooit uitgelegd.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:49

Hmmm interessant topic.
Zelf ben ik manegeruiter (omdat ik zowel geen tijd als financiele middelen heb voor eigen paard of verzorgpaard) wat natuurlijk wel iets lastiger is dan je iegne paar dof verzorgpaard omdat er juist zoveel meer mensen op hetzelfde paard rijden.
Nu gebruik ik ook wel eens een kneepje, meer om aan te geven wat ik graag wil van het paard, verder rijd ik zelf veel voltes en voornamelijk met de stijvere paarden ben ik met het losrijden bezig om steeds voltes links en rechts om te doen om ze wat losser te krijgen.
Wat ik me nu afvroeg, ik lees vaak ove rpaardne van achter naar voor rijden en dat je geen kneepjes mag geven e.d. Hoe doe je dit dan precies?
Op mijn manier merk ik dat het op zich wel werkt, uiteraard bij het ene paard beter dan de andere (niets allemaal snappen ze wat ik bedoel met een klein kneepje geven).
Maar mijn vraag is dus eigenlijk, hoe rijd je dan een paard van achter naar voor?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:09

Suuskipje schreef:
Hmmm interessant topic.
Zelf ben ik manegeruiter (omdat ik zowel geen tijd als financiele middelen heb voor eigen paard of verzorgpaard) wat natuurlijk wel iets lastiger is dan je iegne paar dof verzorgpaard omdat er juist zoveel meer mensen op hetzelfde paard rijden.
Nu gebruik ik ook wel eens een kneepje, meer om aan te geven wat ik graag wil van het paard, verder rijd ik zelf veel voltes en voornamelijk met de stijvere paarden ben ik met het losrijden bezig om steeds voltes links en rechts om te doen om ze wat losser te krijgen.
Wat ik me nu afvroeg, ik lees vaak ove rpaardne van achter naar voor rijden en dat je geen kneepjes mag geven e.d. Hoe doe je dit dan precies?
Op mijn manier merk ik dat het op zich wel werkt, uiteraard bij het ene paard beter dan de andere (niets allemaal snappen ze wat ik bedoel met een klein kneepje geven).
Maar mijn vraag is dus eigenlijk, hoe rijd je dan een paard van achter naar voor?

Mag ik misschien eerst weten of je het al weet wanneer het paard over de buitenschouder weg loopt en hoe je dat voorkomt?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:19

Marit schreef:
Nouja, kneepjes was dan wel: steeds harder tot hij zakt.
Maar inderdaad hoe het eigenlijk zit of de achterliggende reden wordt nooit uitgelegd.

Zo was het bij mij ook. Knijp, knijp, knijp, ooh hij is aan de teugel, goed zo Jessie!

Lekker makkelijk zo. :')

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:20

Nou, zodra je op de muziek van Ding-a-Dong je Kur kunt rijden doe je iets niet goed ;) Maar inderdaad, als jonge ruiter weet je niet altijd beter, ik ben ook zo aangeleerd eerst, mijn merrie werd meteen teugelkreupel. Overgestapt naar andere instructeur en klaar met die onzin!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:45

superwoman schreef:
Suuskipje schreef:
Hmmm interessant topic.

Mag ik misschien eerst weten of je het al weet wanneer het paard over de buitenschouder weg loopt en hoe je dat voorkomt?

Ik voel het wel en ik voorkom het door de buitenkant te begrenzen met mn buitenteugel en buitenbeen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:24

Suuskipje schreef:
Ik voel het wel en ik voorkom het door de buitenkant te begrenzen met mn buitenteugel en buitenbeen.

zie je het ook? (wat er gebeurd?)
Je buitenbeen zal weinig helpen, het is de bedoeling dat je daar de achterhand mee begrenst tegen het uitzwaaien namelijk ;)

(heb trouwens even gespiekt in je profiel en het valt me op dat je je handen zo laag neerzet.
Hierdoor ben je veel sterker dan je wsl bewust van bent en dus harder met je hand én hierdoor kun je nooit fijn meegeven. ook kun je daardoor niet goed rechtop zitten, wat ook weer ten koste gaat van je zithulpen én het paard meer op de voorhand werkt/trekt)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:14

Ja we hebben spiegels hangen in de bak dus daar let ik wel op, ik weet wat over de buitenkant weglopen is ;)
Die foto's zijn wel wat ouder, heb het idee dat ik mn handen tegenwoordig wat meer draag omdat mn instructrice daar ook echt op hamert, zla binnenkort wel nieuwe foto's plaatsen :)

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:52

Helaas ook hier 1 schuldig... Met mijn vorige pony op de manege helaas niets anders gedaan... Was 15 en wist niet beter inderdaad, had 2 keer per week les en dat bestond toch echt uit het betere ruk, pluk en trekwerk... :? Nu weet ik dat mijn pony zo scheef als een hoepel was, was op links altijd heeeeel sterk en dat moest ik dan oplossen door mn handen laag te zetten, rechts constant contact te houden en links te "spelen" ofwel knijpen en loslaten, knijpen en loslaten maar aangezien mijn pony nog niet naar beneden kwam werd dat op den duur hard trekken, iets losser laten, hard trekken, iets losser.... En ik me maar afvragen waarom mijn pony nooit nageeflijk te rijden was :x Heb t helaas nooit goed kunnen maken met m ;( :n Nu rijd ik volgens de methode van Antoine de Bodt, klassieke dressuur en waar ik vroeger altijd "handen laag, handen laag" hoorde, hoorde ik nu constant "handen hoog, handen hoog" Ik heb er echt wel even over gedaan om het rijden "opnieuw" te leren, want toch echt het meeste wat ik geleerd had moest ik weer afleren!

Hier in de omgeving kom ik het helaas ook nog heel erg veel tegen... Veel van de mensen die ik ken die op die manier les hebben hebben ook veel problemen met hun paarden, ofwel rijtechnisch of lichamelijk.... en als je dan oppert om eens een andere lesmethode te proberen kijken ze je aan of je van een andere planeet komt... totdat het echt fout gaat, dan zijn ze ineens wel geinteresseerd.....

Wat ik me dan afvraag.... WAAR hebben die mensen les leren geven???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:52

Suuskipje schreef:
Ja we hebben spiegels hangen in de bak dus daar let ik wel op, ik weet wat over de buitenkant weglopen is ;)
Die foto's zijn wel wat ouder, heb het idee dat ik mn handen tegenwoordig wat meer draag omdat mn instructrice daar ook echt op hamert, zla binnenkort wel nieuwe foto's plaatsen :)

In de spiegel is het lastiger om te zien, dan wanneer je gewoon naar de schouder en hals kijkt. ;)
Dit is wel een belangrijk stukje basis om ervoor te zorgen dat je het paard niet scheef maakt, dus misschien is het handig om toch nog even aan je instructeur een duidelijke uitleg te vragen wat er precies állemaal gebeurd wanneer een paard over de buitenschouder wegloopt. Ik krijg het idee dat je een deel ervan hebt begrepen namelijk.

Maar goed ik weet nu een beetje hoie je rijdt dus kan ik je uitleggen hoe het zit met van achter naar voren rijden.
Waar het om "draait" is de rug, die moet iets opbollen omde ruiter beter te kunnen dragen én dat zit ook prettiger ook ;)
Om die wat op te bollen, maak je je paard zeer scherp aan je been. Dit wordt vaak onderschat! Vaak denken ruiters te snel dat het paard goed aan het been is, maar is dat nog láng niet het geval. Het paard moet reageren op je kuitdruk wanneer je deze aanspant (dus niet je been verplaatst of beweegt) Het is de bedoeling dat je als reactie verschil VOELT, het is niet de bedoeling dat het paard wegschiet of iets in die richting.
Je moet blijven schakelen in elke gang om je paard scherp aan het been te houden. Een goede ruiter doet dt ook bijna ontzichtbaar in de wedstrijdring en met name voor een oefening
Het achterbeen is nu actief en zet het paard zijn achterbenen verder onder de buik. Hierdoor bolt de rug iets op.
Als dat in orde is, moet je pas gaan denken over de voorkant van het paard doormiddel van de teugels.
Eigenlijk is het enige wat je moet doen is zorgen dat je het paard niet in de weg zit :Y)
Dit lijkt zó makkelijk! Echter is het gewoon heel lastig om een lichte constante aanleuning te houden terwijl het paard en jij beweegt en je onbewust spanning in je lichaam hebt omdat je toch ook moet sturen etc.
Zorg er vooral voor dat je buitenhand stabiel is qwa aanleuning. Je binnenteugel mag soms best iets slap hangen, zeker bij stelling. Zorg ervoor bij elke bocht dat je binnenhand iets van de hals is en dat je niet aan die teugel gaat/blijft hangen om het hoofd naar binnen te draaien.. dit moet echt een korte hulp zijn waarna je direct weer ontspant.
Belangrijkste fouten zitten vaak in de (ont-)spanning van de schouders, ellebogen, polsen en handen. Zorg ervoor dat je polsen licht naar buiten zijn gedraaid om zo als scharnier te kunnen werken. Handen draagen en je gehele arm moet ontspannen zijn en als een elastiek mee gaan.
Leuke oefening is wanneer iemand even aan de andere kant van de teugel trekt en in de meeste gevallen houdt men dan onbewust tegen/vast óf laat men de teugels vieren, terwijl je als een ontspannen elastiek mee moet gaan.

Wanneer het paard eenmaal goed aan de teugel gaat, dan kun je weer verder werken met de verschillende hoofd en halshoudingen maar dan is de achterkant/hand van het paard dus al in orde. Vandaar hget van achter naar voren rijden/werken

Hoop dat ik het een beetje heb kunnen samenvatten zo, dat het toch nog enigsinds duidelijk is.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:33

Quir schreef:
mika11 schreef:
Ja dat klopt, een nageeflijke hand.
Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat mijn paard zich helemaal bij de kaak ontspande en helemaal losliet.
Ze boog zelf helemaal af zonder dat ik wat hoefde te doen.
Dat voelt heel anders dan een paard met kneepjes/zagen rond te laten lopen.

Voelt veel beter op die manier he? :D
Anders mis je alle ontspanning, swung, losgelatenheid, enz...

Zo krijg ik ook les, en het voelt zo goed.
Mijn paard laat helemaal los en laat zich dan super rijden. Echt een geweldig gevoel.
Ik zelf moet er ook op letten dat ik mijn handen goed dicht hou, en vanuit de polsen ontspan.
( hiermeer bedoel ik weerstand bieden) Ik laat mjn vingers nog wel eens een beetje los.
Maar met goede begeleiding kom je een heel eind.

Mijn instructeur zegt ook altijd dat eerst de motor van achter moet lopen en dan de voorkant pas komt. En dat klopt inderdaad
om een paard op de goede manier nagevelijk te krijgen is de motor het belangrijkste.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:07

Zelf hoor ik alleen maar dat ik m'n teugels te lang heb, wat dan meestal zo is. En een paar zeggen dat als je een onervaren paard niet vraagt naar beneden te komen doet ie het ook niet, maar 1 van de eerste dingen die je een paard leert is toch het volgen van de hand? Dus met een beetje teugel geven vraag je het paard naar beneden toch?

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:08

Even mijn ervaring, zagen,trekken, sleuren =>NEEN. Met knijpen op de teugels is het een ander verhaal vind ik. Met knijpen in de teugels geef je lichte ophoudingen. Als je het correct doet is dit bijna niet zichtbaar voor anderen. Ik knijp constant en willekeurig in mijn teugels. Hiermee vraag ik mijn paard zijn aandacht, en vraag ik eventueel buiging, stelling, een overgang,... . Knijpen is dan ook knijp LOS, velen vergeten de los erachter. Het is de bedoeling je paard scherp te houden, ga je een constante druk aanhouden, dan zal je paard vervelend worden en verzet geven. Zo krijg je na verloop van tijd een heel zacht paard in de mond wat heel goed op de zit te rijden is.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:37

@ superwoman
Hele duidelijke uitleg, hier kan ik wat mee maar denk dat ik nog een lange weg te gaan heb voor ik echt dat gevoel te pakken heb. Paardrijden is moeilijk he.
Wat ik wel merkte bij mijn wedstrijd vorige keer, ik zat op Roy een niet al te jonge man meer en erg stijf, ik had lang ingereden ivm een grote uitloop en toen kreeg ik wel echt die ontspanning van hem omdat hij toen écht los was, dat bereik je bij hem dus helaas niet in 1 uur lestijd. En dat bollen van de rug dat voldoe ik toen ook bij hem, meer vering en niet zo stijve harkerig meer.
Nogmaals dankjewel :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:01

Ja paardrijden is moeilijk en hoe meer je leert, des te meer je het gevoel krijgt dat je nog zoveel fout doet! :=
Graag gedaan en vraag vooral veel in de les (zoals "is mijn houding nu goed", "ontspan ik nu goed"), dan leer je het meest!
Je moet leren voelen wat goed is, want ten onrechte voelen sommige dingen toch beter dan ze in werkelijkheid zijn (achter de teugel lopen is een extreem voorbeeld daarvan, waarbij het paard zeer licht in de hand wordt en hij in de krul loopt wat sommige minder ervaren ruiters zien als "aan de teugel")

succes!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:31

Optiwolk schreef:
xSlvna schreef:
Ik 'speel' ze naar onder, ik doe alles hoogstens 4/5 passen achter elkaar, soms zaag ik 4/5 passen licht, gezien als ik niks doe blijft ze met dr neus in de lucht, wanneer ze ontspanne is is 1 zacht kneepje bij mij al genoeg en gaat ze al naar onder, onbeleerde paarden 'zaag' ik indd naar onder, om hun het 'aan de teugel' lopen te leren en hun vanuit die houding te laten ontspannen.

Dus je zaagt dat jong ding z'n mond kapot.
+:)+

Wat ik daaraan doe?

Hoe kan jouw paard spieren kweken in deze houding? Een paard dat sterrenkijkt werkt niet.