Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xSlvna schreef:Ik 'speel' ze naar onder, ik doe alles hoogstens 4/5 passen achter elkaar, soms zaag ik 4/5 passen licht, gezien als ik niks doe blijft ze met dr neus in de lucht, wanneer ze ontspanne is is 1 zacht kneepje bij mij al genoeg en gaat ze al naar onder, onbeleerde paarden 'zaag' ik indd naar onder, om hun het 'aan de teugel' lopen te leren en hun vanuit die houding te laten ontspannen.
Optiwolk schreef:Ad (is er net 4 geworden) loopt momenteel te sterrenkijken. Het is de enigste manier dat hij evenwicht heeft, omdat hij nog niet de spieren en de balans heeft om netjes aan de teugel te lopen.
Wat ik daaraan doe?
Trainen, met die kop in de lucht, zodat hij de spieren en de balans kweekt om ZELF naar beneden te komen.
Duurt misschien tig keer zo lang, maar het is wèl beter.
Jethafa schreef:Ik rij nu een hafje en ik kneed ook wel eens even. Er staan paarden naast in de wei, ze is even afgeleid of probeerd me wat uit. Dan "vraag" ik haar gewoon weer even bij de les, even concentratie vragen. Echt ontspannen, tsja, haar lijf is prima ontspannen maar door de omgeving laat ze zich wel afleiden
superwoman schreef:Optiwolk schreef:Ad (is er net 4 geworden) loopt momenteel te sterrenkijken. Het is de enigste manier dat hij evenwicht heeft, omdat hij nog niet de spieren en de balans heeft om netjes aan de teugel te lopen.
Wat ik daaraan doe?
Trainen, met die kop in de lucht, zodat hij de spieren en de balans kweekt om ZELF naar beneden te komen.
Kan hij zonder ruiter ook niet rennen met z'n neus over de grond?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een normaal gezond paard het nog niet kan.
Zou ik hem ook niet kopen!
Marit schreef:Ik ben helaas ook schuldig. Ik reed eigenlijk vaak op mijn eigen manier paarden rond, veel voltes, ontspannen en wachten tot ze zakken. Ik had ook nooit veel spanning op de teugels. Maar reed ik langs mijn instructrice op de manege riep ze: "Hup een beetje kneepjes geven hij moet weten dat naar beneden lopen prettiger is. Spieren kweken!" en elke keer weer halthouden tot ze in de krul zaten. Dan stond ik dus de halve les stil want ik ga ze er toch echt niet in trekken.
Op den duur om er maar vanaf te zijn doe je dat dus wel en wordt het ingebakken. Ookal weet ik zelf dat het fout is en ik het bij een eigen paard nooit zal doen, het gaat er toch inzitten.
Suuskipje schreef:Hmmm interessant topic.
Zelf ben ik manegeruiter (omdat ik zowel geen tijd als financiele middelen heb voor eigen paard of verzorgpaard) wat natuurlijk wel iets lastiger is dan je iegne paar dof verzorgpaard omdat er juist zoveel meer mensen op hetzelfde paard rijden.
Nu gebruik ik ook wel eens een kneepje, meer om aan te geven wat ik graag wil van het paard, verder rijd ik zelf veel voltes en voornamelijk met de stijvere paarden ben ik met het losrijden bezig om steeds voltes links en rechts om te doen om ze wat losser te krijgen.
Wat ik me nu afvroeg, ik lees vaak ove rpaardne van achter naar voor rijden en dat je geen kneepjes mag geven e.d. Hoe doe je dit dan precies?
Op mijn manier merk ik dat het op zich wel werkt, uiteraard bij het ene paard beter dan de andere (niets allemaal snappen ze wat ik bedoel met een klein kneepje geven).
Maar mijn vraag is dus eigenlijk, hoe rijd je dan een paard van achter naar voor?
superwoman schreef:Suuskipje schreef:Hmmm interessant topic.
Zelf ben ik manegeruiter (omdat ik zowel geen tijd als financiele middelen heb voor eigen paard of verzorgpaard) wat natuurlijk wel iets lastiger is dan je iegne paar dof verzorgpaard omdat er juist zoveel meer mensen op hetzelfde paard rijden.
Nu gebruik ik ook wel eens een kneepje, meer om aan te geven wat ik graag wil van het paard, verder rijd ik zelf veel voltes en voornamelijk met de stijvere paarden ben ik met het losrijden bezig om steeds voltes links en rechts om te doen om ze wat losser te krijgen.
Wat ik me nu afvroeg, ik lees vaak ove rpaardne van achter naar voor rijden en dat je geen kneepjes mag geven e.d. Hoe doe je dit dan precies?
Op mijn manier merk ik dat het op zich wel werkt, uiteraard bij het ene paard beter dan de andere (niets allemaal snappen ze wat ik bedoel met een klein kneepje geven).
Maar mijn vraag is dus eigenlijk, hoe rijd je dan een paard van achter naar voor?
Mag ik misschien eerst weten of je het al weet wanneer het paard over de buitenschouder weg loopt en hoe je dat voorkomt?
Suuskipje schreef:Ik voel het wel en ik voorkom het door de buitenkant te begrenzen met mn buitenteugel en buitenbeen.

Nu weet ik dat mijn pony zo scheef als een hoepel was, was op links altijd heeeeel sterk en dat moest ik dan oplossen door mn handen laag te zetten, rechts constant contact te houden en links te "spelen" ofwel knijpen en loslaten, knijpen en loslaten maar aangezien mijn pony nog niet naar beneden kwam werd dat op den duur hard trekken, iets losser laten, hard trekken, iets losser.... En ik me maar afvragen waarom mijn pony nooit nageeflijk te rijden was
Heb t helaas nooit goed kunnen maken met m
Nu rijd ik volgens de methode van Antoine de Bodt, klassieke dressuur en waar ik vroeger altijd "handen laag, handen laag" hoorde, hoorde ik nu constant "handen hoog, handen hoog" Ik heb er echt wel even over gedaan om het rijden "opnieuw" te leren, want toch echt het meeste wat ik geleerd had moest ik weer afleren! Suuskipje schreef:Ja we hebben spiegels hangen in de bak dus daar let ik wel op, ik weet wat over de buitenkant weglopen is
Die foto's zijn wel wat ouder, heb het idee dat ik mn handen tegenwoordig wat meer draag omdat mn instructrice daar ook echt op hamert, zla binnenkort wel nieuwe foto's plaatsen
Quir schreef:mika11 schreef:Ja dat klopt, een nageeflijke hand.
Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat mijn paard zich helemaal bij de kaak ontspande en helemaal losliet.
Ze boog zelf helemaal af zonder dat ik wat hoefde te doen.
Dat voelt heel anders dan een paard met kneepjes/zagen rond te laten lopen.
Voelt veel beter op die manier he?![]()
Anders mis je alle ontspanning, swung, losgelatenheid, enz...
Optiwolk schreef:xSlvna schreef:Ik 'speel' ze naar onder, ik doe alles hoogstens 4/5 passen achter elkaar, soms zaag ik 4/5 passen licht, gezien als ik niks doe blijft ze met dr neus in de lucht, wanneer ze ontspanne is is 1 zacht kneepje bij mij al genoeg en gaat ze al naar onder, onbeleerde paarden 'zaag' ik indd naar onder, om hun het 'aan de teugel' lopen te leren en hun vanuit die houding te laten ontspannen.
Dus je zaagt dat jong ding z'n mond kapot.
![]()
Ad (is er net 4 geworden) loopt momenteel te sterrenkijken. Het is de enigste manier dat hij evenwicht heeft, omdat hij nog niet de spieren en de balans heeft om netjes aan de teugel te lopen.
Wat ik daaraan doe?