Van angst af willen komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: Van angst af willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:01

@ Gittta: Dat komt vast goed! Misschien dat je die Tinker van je vriendin wel vaker kan rijden? Dat zou misschien voor jou heel handig zijn! Zo te horen heb je best veel vertrouwen in dit paardje, terwijl je weet dat ze haar kuren kan hebben (Dit heeft trouwens elk paard wel eens hoor!), en toch stap je er op! Komt wel goed hoor!

@ Blabla1980: Ik rijd nu 9 jaar paard, en nogsteeds ben ik nog wel eens bang hoor! Ik ben namelijk ook eens heel hard gevallen, terwijl mijn paard toen in volle rengalop een volte opschoot, en zo'n gemene schuine bok gaf, dat zelf de nr 1 ruiter niet zou kunnen uitzitten xD. Sinds dien ben ik nog wel eens bang, als ik op een druk zenuwachtig paard moet rijden. Maar zolang er iemand bij is die ik vertrouw (in dit geval mijn instructrice die ik al 9 jaar heb), stap ik op dat paard. Tijdens de vorige zomer zat ik op een heel druk paard, en we waren op een buitenrit. Toen ineens alle paarden op hol sloegen. Ik raakte helemaal in paniek terwijl ik de eerste was die mijn paard tot stilstand had. En van elke beweging die welk paard dan ook maakte raakte ik alleen maar meer in paniek. Ik zat als een lappenpop op mijn paard, en ze had alle teugel die ze maar kon krijgen. Het paard voor mij was de hele tijd aan het bokken, en dat maakte mijn stress alleen maar erger. Ik begon te hyperventileren, en op een gegeven moment is mijn instructrice gestopt, en heeft een van mijn vriendinnen de groep overgedragen. Samen met mijn instructrice waren we afgestapt, en naar stal gelopen (we waren trouwens al bijna bij stal toen dit allemaal gebeurde). Eenmaal op stal heeft het minstens 3 kwartier geduurt voordat ik weer normaal kon ademen! Moest in een zakje ademen, maar dit hielp niet. Daarna bellenblazen en van een zoet drankje drinken. En eindelijk werd ik rustiger. Maar na dit alles heb ik wel geleerd om wat er dan ook gebeurd, dat ik altijd toch wel weer op dat paard zou stappen. Ik ben eigenwijs. Soms ben ik bang, en durf ik niet, maar als ik het dan eenmaal heb gedaan, geeft me dat dan een veel beter gevoel, en zoek ik elke keer mijn grens een stukje verder. Op mijn manege rijd ik nu een Trekker. (Dat is het ras) Dit paard heeft altijd voor de kar gelopen, en elke paardenliefhebber, zou hem prachtig vinden! Maar schijn bedriegt soms, want hij kan er wat van. Ik wist niet dat paarden zo lenig konden zijn, en al helemaal niet zulke volle gespierde paarden als deze. Hij sprong bij elke hoek wel minstens een meter de lucht in en kwam toen met een bokkesprong, en dan een stuk of 3 keer achter elkaar. Dit deed hij dan in de binnenbak, en toen ik voor de eerste keer met hem de buitenbak in ging, raakte ik weer helemaal in paniek. Nu is het van de manege paarden een van mijn favorite paardjes!!

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:16

Het is wel de bedoeling dat ik haar vaker ga rijden maar ik ben zo blij dat het al weer wat beter gaat :) er zijn ook plannen om in de zomer vakantie op ponykamp te gaan dat zou echt super zijn want dat helpt ook altijd heel erg aan je zelf vertrouwen omdat de meeste paardjes daar heel erg braaf zijn en je doet er allemaal gekke dingen meer xD

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:56

Ik ken het "probleem" ook, ben zelf al snel angstig en na een val waarbij ik mn schouder verbrijzelde werd ik dat alleen nog maar meer. Vooral onverwachtse bewegingen en omgevingsgeluiden doen het bij mij erg "goed".

Zodra ik weer van het paard af ben na een les, baal ik enorm dat ik niet wat meer had doorgezet of net niet dat tandje extra had gegeven, terwijl ik wel weer heel veel zin had om te rijden, heel vervelend vooral voor mezelf!

Oplossing bij mij: rescue spray voordat ik ga rijden, is een homeopathisch middel dat wat rust geeft (al is dat misschien puur psychisch??) en veel praten met de instructeur.
Bij mij hielp het enorm dat als mijn instructeur zag dat ik angstig werd en niks meer durfde, hij mij even kei hard aanpakte. In een paar minuten zoveel opdrachten gaf die ik uit moest voeren waardoor ik eigenlijk geen tijd meer had om stil te staan bij mijn angst.
Soms zat ik even bijna huilend op het paard doordat ik echt bang was, en een instructeur even heel streng stond te roepen dat ik gewoon moest gaan maar achteraf kon ik zo trots zijn op mezelf en viel alles reuze mee. Op die manier werden mijn grenzen wat verlegd.
Nou weet ik dat dat bij MIJ enorm werkte, niet iedereen is gebaat met een harde aanpak!

Als laatste heb ik veel gehad aan een paar lessen judo, leren vallen en daardoor weten dat vallen niet per se gelijk staat aan ernstige verwondingen :)

Succes! Uiteindelijk rijd je weer met veel plezier EN kan je trots zijn op wat je overwonnen hebt!

JusMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:06

ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, ik weet wat je voelt en bedoeld! :(:)

het was ongeveer 3 jaar geleden. bij mij op de manege was er ook een paard waar ik angstig voor was omdat ik ELKE les ervan af viel!
ik werd daar zo ontzettend onzeker van dat ik niet meer durfde maar toch stapte ik weer op dat
paard, en wéér viel ik ervan af! ik mijn instructie gevraagd of ik voorlopig niet meer op dat paard
kon rijden, daar werd ik zo bang van!

Eenmaal een aantal maanden op andere paarden gereden en heb zelfvertrouwen opgebouwd, dit heeft
mij heel erg geholpen over deze angst en meer zelfvertrouwen gekregen. Nu weet ik precies
wat ik moet doen als er weer iets gebeurd, en ik ben erop voorbereid!

Ik hoop dat ik je hiermee iets meer kan helpen! :D

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 08:06

Heel erg bedankt!
Het gaat wel beter helaas is mijn "goldcard"(bij ons moet je 4 euro perles extra betalen om elke keer op het zelfde paard te mogen) afgelopen. Dus vanaf nu ga ik weer op verschillende paarden rijden.. Ik hoop dat ik wat geleerd heb van dit paard en dat ik nu niet meer zo bang ben bij andere paarden :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:13

4 euro per les extra betalen?!? bah wat een onzin.
Ik rij altijd op hetzelfde paardje zolang ik zelf niet aangeef een ander paard te willen rijden (tuurlijk rij ik wel eens op een ander als deze inentingen heeft gehad of iets heeft ofzo)

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:49

Mirr89 schreef:
Ik heb er zelf ook last van gehad, nadat ik met een fikse hersenschudding van een paard ben geknald, en daarna ook nog een aantal keer van een manegepony, waar ik voor mijn hersenschudding nog nooit vanaf was gevallen. Ik heb mijn vertrouwen terug gekregen door een vast paard te gaan rijden, en daar vooral op te vertrouwen en... door vertrouwen in mijzelf te krijgen. Ik ben mij er heel bewust van geworden dat ik de leider van een paard ben en dat de gevoelens die ik in mij heb over gebracht (kunnen) worden op het paard. Door mij meer onafhankelijk van het paard te maken: leider, beslis ik wat er gebeurd. Daarna heb ik ook een aantal lessen gevolgd op een kleine manege, waar ik meerdere paarden heb gereden en waar de instructie mij een positief vertrouwen gaven. Na het vertrouwen in het ene vaste paard, ben ik het rijden op andere paarden weer wat aan het uitbouwen, bijv. door de lessen die ik heb gevolgd en af en toe rijd ik eens op een paard van een vriendin, of een ander. Soms komt die onzekerheid weer terug, maar doordat ik weet wat leiderschap voor een paard betekend, ga ik daar nu veel bewuster mee om.
Misschien ook een idee om je te verdiepen in het leiderschap van een paard en wat een paard nodig heeft, bijv. door het lezen van boeken.
Ik heb de minor Paarden en Hulpverlening aan de NHL gevolgd, en door het lezen van literatuur en het bekijken van dvd's enz. merk je toch dat je anders naar jezelf, een paard, de communicatie en het rijden gaat kijken. Het heeft mij in ieder geval heel erg goed gedaan.

Tot slot wil ik je meegeven probeer open en eerlijk te zijn naar je instructie, of zoek instructie waar je dit bij kan zijn.

Heel veel succes en sterkte!

Hey ik ga in september aan die minot beginnen, wil je mij misschien meer vertellen over wat je zoal gedaan/geleerd hebt?

groetjes,
Merel

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:16

Gittta schreef:
Heel erg bedankt!
Het gaat wel beter helaas is mijn "goldcard"(bij ons moet je 4 euro perles extra betalen om elke keer op het zelfde paard te mogen) afgelopen. Dus vanaf nu ga ik weer op verschillende paarden rijden.. Ik hoop dat ik wat geleerd heb van dit paard en dat ik nu niet meer zo bang ben bij andere paarden :)

Dat is inderdaad zwaaar onzin, €4 per les extra te betalen?!?!?
Dat er mensen zijn die zulke dingen bedenken......

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 17:17

Het is ook zeker wel onzin maarja.. ik ga alleen daarom niet naar een andere manege ;)
Het gaat trouwens veel beter ik heb al een hele poos op heel veel verschillende paarden gereden. Gister nog bokte het paard waar ik op reed ook en was niet bang niks, hij schrok nog van de televisie in de kantine, geen idee waarom dat ding was al een half uur aan, maar gewoon een direct zonder twijfel weer de hoek in gereden.

Het paard dat destijds zo bokt is verkocht ondertussen blokkeerde hij gewoon als je hem een tikje met de zweep gaf.

Van de zomer heb ik heel veel paard gereden dat is zeker ook heel goed geweest voor mn zelf vertrouwen.

De tinker van mijn vriendin rijd ik alleen nog heel afen toe ze zijn ook van stal verhuist dus ik zie ze niet zo heel veel meer..