Gemeen bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 11:32

Tonidressuur schreef:
Eerst en vooral heel veel beterschap!!!

Hij had absoluut geen reden?? Ben je daar honderd procent zeker van?? Want ik kan wel een aantal redenen bedenken die niet zo direct zichtbaar zijn! In ieder geval, kruip er niet meer op tot je weet waarom het gebeurt is, en zorg ervoor dat dat eerst opgelost wordt op de grond!! Daarnaast zou ik zowiezo een riem rond de hals doen, zodat je je daaraan kan vasthouden moest hij ooit nog eens onverwacht zo iets proberen!

Het is zo natuurlijk onmogelijk om in te schatten waarom hij dat heeft gedaan, dus vraag een instructeur of iemand in je buurt om samen eens te kijken wat er gebeurt is, wat er mis kan zijn en ga daarmee aan het werk!

Veel succes!!!

er is in mijn ogen niets, maar omdat hij op de manege weg moest door dit gedrag lijkt me het wel sterk.
Ik ben ook nog niet van plan om erop te klimmen en al doe ik het wel met een bokriem idd

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:08

Geloven jullie nu echt dat een paard zowiezo PIJN moet hebben om gemeen te bokken ? Wat naief. Een paard, dewelke ondervindt dat hij met bokken zijn ruiter kan afwerpen en aldus onder het werk uitkomen, heeft op die manier geleerd zichzelf te belonen, en zal dit dan ook vaker doen.
Het probleem is dat zulke misdragingen soms moeilijk af te leren zijn. Wat je zou kunnen proberen is hem tot bokken aan te zetten met een dummie op zijn rug. (een dummie maken wij door een overall te vullen met zand en stro, en deze op het zadel vast te binden als was het een ruiter. Maak wel dat je dummie voldoende gewicht heeft. Het paard moet hem wel voelen) Dan het paard proberen aan te zetten tot bokken (longeren, laten galopperen). Hij zal snel ondervinden dat de strooien jij niet af te werpen is, maar dat bokken wel vermoeiend is. Zo kun je proberen het patroon te doorbreken.
succes.

Sabinee__

Re: Gemeen bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:14

Vergeet ook niet dat een paard VEEL meer ziet en hoort en ruikt dan jij TS dus er kan voor je paard wel daadwerkelijk een reden geweest zijn om te schrikken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:30

Een betrouwbaar paard begint nu niet direkt gemeen te bokken als hij iets ziet om van te schrikken...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 14:15

En ik zeg niet dat hij niet kan verschieten,
maar iedere keer als hij een nieuwe ruiter op zijn rug krijgt, of een ruiter zonder vertrouwen of gewoon iemand en dan zou hij iedere keer verschieten?
en als je eenmaal van hem gewonnen hebt hij nooit meer verschiet?
Dat lijkt me raar.

Sevke: daar heb ik wel wat aan. maar het enige is dat hij gewoon een paar uur en weken braaf kan lopen en dan ineenkeer los kan barsten! dus dan kan ik hem een maand met een dummie laten lopen zonder dat hij wat doet, en zou ik er zelf weer op gaan zitten zou hij weer uit kunnen barsten

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:10

Waarschijnlijk probeert hij gewoon onder het werk uit te komen zoals hierboven al is gezegd.

Ik vind je OP wel een beetje raar, ik ken geen enkel paard dat expres 3x op de ruiter zou trappen.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:24

ik zou als ik jou was een hulpteugel gebruiken voor je eigen veiligheid bijv een martingaal ofzo :o succes!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:38

martingaal werkt niet tegen bokken ;)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:40

ow haha stom van me :o?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:48

Geeft toch niet :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:50

Oliiviia schreef:
Waarschijnlijk probeert hij gewoon onder het werk uit te komen zoals hierboven al is gezegd.

Ik vind je OP wel een beetje raar, ik ken geen enkel paard dat expres 3x op de ruiter zou trappen.

deed hij ook niet expres, hij gooide me er expres af maar ik kwam perongeluk tussen zijn achterbenen omdat hij me er voorover af geooide en niet opzij sprong!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:02

Tja, het blijft een moeilijk probleem natuurlijk. Je kunt het bokken ook proberen uit te lokken, he. Is net als een hond die teveel blaft : om hem het blaffen af te leren moet je hem eerst uitnodigen om te blaffen.
Eens je weet hoe je hem aan het bokken krijgt, kun je met een dummie gaan werken. Anders blijft het een moeilijke zaak...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 21:03

Tsja en dat weet ik echt niet.
Hij kan 3 weken braaf lopen en binnen een seconde omslaan, daar staat hij om bekend dus dan weet ik het ook niet meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:28

Mijn pard bokt nu ook tijdens het werk bij de minste druk die je zet, uit slechte ervaring mt een bijrijder. Tjah, als je dat weet, dan ga je daarop werken.

Ik probeer dus weinig druk te zetten en als ze het accepteert, positief maken! En heel veel afwisseling, daar houden ze ook het plezier mee in het werk. Het bokken hier wordt steeds minder, paard raakt steeds meer relax en ontspannen en ik weet dat het stilaan zal verdwijnen.

maar bokken kan dus wel degelijk vanwege werkmoeheid, verveling, om je aandacht te eisen....

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:33

ik weet dat je mij bedoelt, maar bij mij deed teletubbie helemaal niks ? hij probeert er onderuit te komen en als je hem laat weten dat jij de baas bent doet ie bijna niks.

er is dus niks met je tuig of hij heeft geen pijn ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:38

Oud topic, pony is allang weer verkocht.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:45

Ik weet, maar ik moest het gewoon even zeggen :o

toes1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:51

Focussed schreef:
Zowel zadelmaker als DA hebben te weinig kennis van spieren en wervels om te kunnen onderzoeken of een paard daar last van heeft...

Dierenartsen hebben geleerd over het lichaam van een paard en de zadelmaker weet bijna alles over de rug. Dus die weten echt wel iets over ruggen en zenuwen.
Laatst bijgewerkt door toes1995 op 20-05-12 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:52

IK ken die pony
stond op de manege waar ik eerst reed
idd geen lieve pony hij doet het denk ik bewust want daarom is hij ook weggegaan
niet alleen omdat ie soms bokte maar dat het gewoon zonder reden was

toes1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:55

ietjelover schreef:
Ja ik zou het best willen maar ik tweifel zoiso niet aan mijn tuig!
Ze werkt hier in heel de regio en is hier zeker bekend!
Ik wil best iemand anders laten komen, maar mijn ouders zijn het er niet mee eens.
Ik ben pas 14 dus mag nog niet alles zelf regelen

Dan zou ik vooral niet naar anderen gaan luisteren terwijl iedereen wil helpen en vooral vol blijven houden dat het niet aan het tuig ligt. Als je het niet wilt weten moet je het ook niet vragen!

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:02

horlynnses wie ben je dan als ik vragen mag ? Pb?

toes1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:05

ietjelover schreef:
Dankje astridklomp hier heb ik zeker wel wat aan.
Hij deed dit ook vooral bij kinderen op de manege die wat los in het zadel zaten dus dan lijkt jouw verheel me echt heel logisch.

Ik ga gewoon weer proberen, en dan de komende tijd niet met hem naar buiten, zodat als hij me eraf zou gooien hij niet weg kan lopen, of gevaarlijke situatie's kan veroorzaken.

Hij laat het ook gewoon echt niet weten, het ene moment zou ik er zo een beginner op durven zetten,
en het andere moment wens ik het niemand toe om op mijn rug te zitten, en slaat hij om tot een wild redeo paard.

Het wordt dus een flinke klus om hem voor te zijn.

Ik ga in ieder geval beginnen met hem wat op te voeden, ook op stal.
Hij loopt overal doorheen en luistert dus echt niet.
Zo deed mijn vorige pony ook, en ook daar ging het rijden gewoon slecht.
Toen ben ik begonnen met wat oefenen dat hij mij als baas ziet, en hierna is het rijden ook makkelijker gegaan.

Ik ga dus daar al mee beginnen, zodat hij wel naar mij luistert.
En natuurlijk de volgende keer hem voor proberen te zijn, als hij al een teken geeft.

Je gaat BEGINNEN HEM OP TE VOEDEN??? Waarom nu pas?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:04

Dit topic is inmiddels al meer dan 1 jaar oud. Het is niet nodig om hier dan nog even wat persoonlijke ruzietjes uit te vechten. Doe dat dan per PB of in het echt.