Paard bokt gigantisch met aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

Re: Paard bokt gigantisch met aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:00

Ik heb het ook gehad met een paard wat ik reed, ook gewoon omdat ze het moeilijk vond.. Wat bij ons heel erg hielp was op een volte aangallopperen en haar heel erg bezig houden, waardoor ze er niet aan dacht. En als het dat goed ging, heeel goed belonen, net zo lang doorgaan totdat het goed gaat..

Heel veel succes ermee +:)+

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:02

Hier ook herkenbaar. Ik rij een merrie die erg kan bokken. Is ook al iemand bij geweest voor haar rug en alles en er zijn geen gekke dingen. Ze springt met 4 benen de lucht in rug bol en geeft meerdere bokken. Dit doet ze alleen als ze voor goed en achter verkeerd aanspringt en de eerste keren aanspringen. Tot nu toe wel blijven zit maar meer geluk als wijsheid. Met haar rug is verder alles goed. Ik weet niet waar het vandaan komt.

Ik zet haar voor het rijden aan de dubbele lijnen en maak haar eerst helemaal warm en los. Ik zoek dan het bok punt bij de galop aan door veel overgangen te maken. als ze de galop accepteerd en rustig is ga ik pas zitten. Tot nu toe heeft ze niet meer gebokt onder het zadel. Verder is ze nog wel erg stijf en slecht voorwaarts en wil met rijden nog niet buigen. Dit oefen ik allemaal aan de dubbele lijnen en krijg hier langzaam maar zeker wel profijt van in het rijden.

Ik hoop voor je dat het straks beter gaat!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:05

Je hebt al heel veel nuttige tips gehad, doe daar ook wat mee! Maar wat ik wil toevoegen. Je zegt dat die 'over'gevoelig is voor je beenhulp. Váák zijn die paarden eerder bang voor het been dan áán het been. Oftewijl, zet maar is door en houd je been er gewoon aan. Een paard wat bang voor je been is, heb je helemaal niks aan in de hogere klasses. En als dat erin zit, dan zoals velen zeggen even flink doordrukken met aangaloperen en kop omhoog houden! Succes

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:16

Ik verbaas mij iedere keer weer hoe slecht mensen over het wezen paard denken. Een paard is geen mens en denkt ook niet op die manier.

Heb je tijdens het longeren het zadel er al eens op gehad?
Is hij in stap en draf in horizontale en verticale balans?

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:18

Uron is niet bang voor het been dat weet ik wel. Want met spring wedstrijden kon ik gewoon me been eraan leggen..

Alleen zie ik het nu niet zitten om spring wedstrijden te gaan rijden whaaa.. Ik heb overig Uron op b niveau gereden, en op l niveau getraind altijd...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:23

Unamie, mijn ervaring is juist dat het vaak voorkomt bij paarden die eigenlijk (vaak onbewust) net niet genoeg ruimte krijgen van voren zodat de, voor hun nog wat moeilijke, overgang nog moeilijker wordt.
Oplossing is naar voren (been) en de juiste ruimte geven (en dat is het moeilijkste, genoeg om goed aan te kunnen springen, maar niet zoveel zodat ze de kop tussen de benen kunnen steken), ofwel zitten en rijden.

Air, weet ook niet wie er slecht denkt over het wezen paard, misschien heb ik er overheen gelezen.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:26

kamsel schreef:
Air, weet ook niet wie er slecht denkt over het wezen paard, misschien heb ik er overheen gelezen.

Ik denk dat ze de oplossing bedoel van weet even niet zo snel met sporen erin enzzz Denk dat ze die bedoeld

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:31

Houdt je hem onbewust vast van voren omdat je de angst hebt dat hij gaat bokken?

Heb er ook zo een gereden, kon je zonder te bokken aangalopperen maar dan mocht je absoluut voor geen enkele druk hebben. Zodra je de teugel oppakte en dan (verzameld) probeerde weg te galopperen was het mis en knalde hij flink van achter omhoog.

Is het een idee om iemand te vragen eens te proberen met een bijna losse teugel weg te galopperen, goed voorwaards en dan kijken wat hij daar op doet?

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:33

MarliesV schreef:
Houdt je hem onbewust vast van voren omdat je de angst hebt dat hij gaat bokken?

Heb er ook zo een gereden, kon je zonder te bokken aangalopperen maar dan mocht je absoluut voor geen enkele druk hebben. Zodra je de teugel oppakte en dan (verzameld) probeerde weg te galopperen was het mis en knalde hij flink van achter omhoog.

Is het een idee om iemand te vragen eens te proberen met een bijna losse teugel weg te galopperen, goed voorwaards en dan kijken wat hij daar op doet?

Daarom gaat een stal genoot van mij erop galopperen om het eruit te krijgen zij is werkelijk waar nergens bang voor.. Als je haar merrie wel eens hebt gezien, dat lijkt af en toe net een cowboy paard. En die blijft het gewoon uit zitten..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:22

Een paard weet heel goed wie er op de rug zit. Het kan zijn dat je stal genoot het eruit rijd en hij het bij haar niet meer doet en vervolgens bij jou gewoon doorgaat.

Mijn pensionpaard rijd ik ook regelmatig. Bij mij loopt ze gewoon in de bak bij de eigenaar staat ze de hele tijd stil en verzet geen pas meer. Deze merrie weer precies met wie ze een loopje kan nemen.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:24

Nou bij Charlotte deed hij het ook helaas... Dus hij kan wel weten wie hij op zijn rug heeft. Als hij het bij angela af is geleerd dan is het aan mij de taak vertrouwen te krijgen... Misschien moet ik me angst ook wel gewoon op zij zetten.. Dan maar eraf lazeren, maar ja me arme rug..

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:26

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn merrie. TOen heb ik er een professional naar laten kijken en wat bleek? Ik ging tijdens het aangalopperen teveel naar achteren zitten waardoor ik op haar lende klapperde.. Heb mn houding verbeterd, zitlessen etc. en nu is er niks meer aan de hand..

Maar hetkan ook te maken hebben met de balans idd, maar ik zou eens kritisch naar je houding laten kijken met het aangalopperne door iemand vanaf de zijlijn

Succes

edit: zie datze het ook bij andere mensen doet.. maar veel ruiters gaan onbewust te ver naar achter zitten met aangalopperen dus het kan alsnog.. misschien is ze daar gewoon wat gevoeliger voor.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:28

Maar als het paard het bij iedereen doet denk ik zelf dat er iets blokkeeerd/pijn doet of dat er een balansprobleem is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:34

Een paard pest je niet :) Dat is een hele menselijke gedachte.
Is natuurlijk wel heel makkelijk om het paard de schuld te geven, maar wij zijn de eigenaar van het probleem en dus ook de oplossing.
Paard vind het moeilijk of denkt nogsteeds dattie pijn krijgt bij het aangalloperen. Maar dat kan je niet wijten aan het paard.

Kan je mijn vragen nog even beantwoorden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:34

Nrkee: Klopt! Heel veel mensen zitten te ver achterover ipv. gelijk te zijn aan de loodlijn van het paard.

Oh is het trouwens ook 1 galop erger dan de andere kant?

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:42

blijf vooral rustig, en denk vooral niet ; 'ojeeee, we gaan aangalloperen'. Gallopeer pas aan als jij compleet rustig en relaxed bent, alsof het 'vanzelfsprekend' is dat die gang eraan komt.
En forceer niets.

Ik kan je verder niet helpen, maar probeer eerst weer het vertrouwen te krijgen in jezelf en vooral in je paard. Al duurt dat nog een jaar :).
Succes ermee!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:04

MarissaM schreef:
geeft toch niet je probeert goed bedoeld ook je visie en advies te geven toch ? ahha

@chaos ..eeuhmmm heb een beetje het idee dat jou tip ook niet gaat werken aangezien je er zelf op deze manier regelmatig van af knikkerd hahah --op deze manier help je je pony nog meer over de zeik met rust en geduld bereik je velen malen meer mee dan boos worden sporen erin prikken enz ,,, dan maak je hem juist bang of nog banger op het been met alle gevolgen van dien ;)

Tuurlijk niet. Je helpt een paard toch niet over de zeik met enkel voorwaarts rijden. Zo wel, dan rij je totaal verkeerd. Ik zeg ook niet dat je boos moet maken en de sporen tussen de ribben moet steken... :7 Nogal logisch dat dat niet helpt.

Ik zei: Hakken laag, hoofd hoog, en zitten. Voorwaarts rijden. Door ze voorwaarts te houden en het hoofd ietwat hoog te houden kunnen ze iig niet de rodeo starten. Als je niet eens je paard voorwaarts kunt rijden doe je het helemaal verkeerd.

De redenen dat ik al 3x van de pony ben afgeflikkerd is 1: ik wist niet dat hij dergelijk gedrag vertoonde, was de eigenaar voor wie ik haar in training kreeg vergeten te vertellen. 2: Ik ben op buitenrit gegaan, had eigenlijk niet verwacht dat ze het buiten ook zou doen maar na een enorme rodeo op het veld heb ik me maar laten vallen. 3: Toen kwam de DA om te kijken, omdat ik dacht dat ze wellicht uit angst of pijn handelde en mocht ik het hoofd niet hoog houden omdat hij wilde zien wat ze deed, nou daar ging ik dan. Haha.

Een paard dat je over de zeik helpt wanneer je beenhulp geeft moet je naar mijn mening dan helemaal niet op gaan zitten werken maar op stal zetten en helemaal bij het begin beginnen. Ik lees een paard waarbij lichamelijke klachten zijn uitgesloten, die mag je dan met dergelijk gedrag best eens op zijn kop geven.

Een paard dat handelt uit pijn of angst zal ik nooit straffen, maar dergelijk gedrag wordt vaak verergert doordat de pony weet dat het kan.

Zo ook bij mijn situatie: Pony weet niet beter dan dat hij de afgelopen 10 jaar IEDEREEEN eraf heeft weten te knikkeren tijdens de galop. Hij weet dat als hij maar gek genoeg doet de ruiter geen balans kan houden en hij dan weer een poos vakantie heeft (ik ook: scheve bekken, rugklachten en een pink die nog steeds scheef staat. :+ Nadeel is dat mijn pony doorheeft dat hij iedereen eraf krijgt, en wordt dan ook steeds feller in het proberen. Ik zei ook: Die is ws. bij jou helemaal niet het geval, maar mijn pony is het voorbeeld van wat er gebeurd als er niemand tegen het gedrag van de pony in gaat. :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:06

De meeste paarden die bokken bij aanspringen in gallop, doen dit om hun achterhand eronder te krijgen en in de goede gallop aan te springen.
Als je paardje die bok niet geeft zit hij dan overkruist?

Wanneer mijn haflinger de handstand doet weet ik dat hij in de goede gallop zit :')

Ik zou het niet afstraffen, als ze sterker en handiger erin worden lukt het ze zelf.
Als je dit afstraft straf je af dat je paard voor jou probeerd goed aan te springen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:35

Ben ik het ook echt niet mee eens, een bok is verzet, en of dat nu is om het voor zichzelf makkelijker te maken ofniet, naar mijn mening moet je zoiets niet zien als makkelijk hulpje om te leren galopperen....... :n

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:29

Ik heb ook hetzelfde gehad, en heb het nog steeds.
Mijn pony doet dat ook, maar nu veel minder, meestal is het om ergens onder uit te komen,.
Maar je moet er even doorheen. aanspringen, als hij een bok geeft, geef je hem gewoon een trap en doe je je handen naar voren, maakt niet uit of hij dan in een volle galop wegschiet, hij mag niet bokken!
en als hij galoppeert, neem je hem weer terug en spring je weer aan.. net zo lang totdat hij niet meer bokt..

Ik heb het zelfde gehad, ik heb er ook vaak naast gelegen, jankend op haar rug gezeten. Maar ik moest en zal dat bokken eruit krijgen.. en nu is het al een stuk minder :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:36

Ik denk dat je paard gewoon een beetje tegen je beenhulp aankomt wanneer je deze naar achter legt om te galoperen. Doet het paardje wat ik rijd ook. Ik probeer een zo lichte hulp aan te geven maar wanneer hij ertegen in gaat dan geef ik hem een por en dan kijkt ie wel uit. Ik denk dat je het best gewoon voorbeid kan gaan zitten en zodra hij zijn kop tussen zijn benen doet, naar achter zitten en mond omhoog trekken. Desnoods gewoon aan het begin even fel 1x links rechts. Kan zijn dat ie dan heel erg schrift en de volgende keer even wat beter oplet..

MPCIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:38

Ik heb helaas het zelfde probleem met mijn haffie ze is moeilijk in aangalloperen dus moet ik er altijd een zweep bij gebruiken zodra ik mijn teugels in een hand doe gaat ze al bokken.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:54

Hoe oud is je paard? (Jong paard van 1.78 kan nog veel moeite hebben met zijn balans waardoor dit de rede kan zijn).

Zoniet, probeer voor het aanspringen in galop zoveel mogelijk tempo te houden, zodat jou paard moeilijker zijn kop omlaag kan trekken. (Doet die echt zijn kop tussen zn voorbenen, of trekt die alleen zn kop omlaag?) Als jij meer tempo houd, is het voor het paard moeilijker om te gaan bokken of dergelijke.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:31

Ik ben het hier toch niet mee eens.
Ik zie dit soort bokjes niet in de zin van "stout" verzet.
Meer als verzet tegen het eigen lichaam.

Alle paarden die ik ken die die bokjes geven doen dit ook aan de longe, freestyle waar dan ook.

Dit heeft gewoon met kracht, souplesse en buigzaamheid van de achterhand te maken. Waarom zou je dit in hemelsnaam afstraffen?
Paard geeft wat aan, help begeleid hem hierin zodat het wel mogelijk wordt.
Als je dit zelfs al afstraft krijg je hetzelfde probleem als wat MPCIE in haar berichtje aangeeft. Dat is pas verzet! En zo zou ik niet met een paard om willen gaan.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:36

Nou uhhh, rustig maar? Ik probeer TS alleen maar een tip te geven ;) En ik weet zelf ook donders goed wat verzet is, want dat heb ik afgelopen zomer nog meegemaakt. En ik vraag toch ook aan TS of het paard ook echt zijn hoofd tussen zijn voorbenen doet of alleen omlaag trekt, ik kan vanaf 'tekst' ook niet zien, of het gemeem bedoeld is of verzet of wat dan ook.