Extreem sterk paard. Ten einde raad...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hedwig111

Re: Extreem sterk paard. Ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:16

Ik moet zeggen dat ik je schitterend vasthoudend vind!!Maar alles is gewoon veel makkelijker als een paard voorwaarts is.En een paard kan gewoon niet goed stappen als ze zo erg op haar voorhand loopt.Je ziet dat ook heel vaak op wedstrijden dat een paard het beste stapt nadat er wat "druk" op gezet werd.En dan bedoel ik voorwaartse druk,bvb na een middengalop of een springparcours en die druk is nodig om de rugspieren te ontspannen en dan het achterbeen er verder onder te krijgen.Maar die activiteit en dus ook de neiging om die rugstrekkers los te laten krijg je enkel als de voorwaartse drang er is.Die voorwaartse drang begrens je dan vanvoren iets en daardoor gaan ze die achterbenen verder naar voren brengen.
Bij jou is het denk ik verkeerd gelopen bij het opnieuw aan het werk zetten van je paard,ik denk dat je de faze van het voorwaarts rijden vergeten bent en dan ook nog een paard dat makkelijk op de voorhand loopt met ook nog een extreme scheefheid maakt elke ruiter het leven erg moeilijk.
Rijd ze vanaf nu voorwaarts en verdraag enkel gewicht op je rechterteugel,met de linker wijs je enkel de richting aan in een wending en daarmee bedoel ik desnoods extreem openen die linkerhand op een linkerwending dan valt ze mooi tegen je binnenbeen dat je dan weer gebruikt om haar tegen die rechterhand te drijven.
En denk eraan,ook op de rechterhand:laat ze zich niet vastzetten op je linkerhand dus zo weinig mogelijk steun geven links.Succes!!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 23:32

Hoe bedoel je schitterend vasthoudend? Is dat rijtechnisch bedoelt? Denk het niet... Ben blond van nature. :o?

Versta wat je wil zeggen met voorwaartse druk. Plezant gevoel als dat lukt.
Zal eens proberen meer voorwaarts erin te krijgen. En eens links volledig loslaten. Ik kom er niet meer aan. punt.

Dank u wel zal succes nodig hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:15

Ik heb je een pb gestuurd.

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:26

Hoi chocoBesnier...

Je hebt niet veel aan mijn verhaal en word er ook vast niet blij van...

Maar bij ons op de vereniging was er ook een merrie met dezelfde
problemen, alles geprobeerd en alles gedaan om er maar achter te komen
waar het toch vandaan kon komen..
Uiteindelijk hebben ze haar verkocht als fokmerrie, omdat er niks mee te
beginnen was.. ;(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:03

Ik heb net alleen even een klein stukje van de eerste longeerfilm gezien (zit op mn werk)
maar wat me gelijk opvalt is een paard dat van voren wel mooi laag loopt maar ook ontzettend
op de voorhand wandelt en met de achterhand (vooral in stap) amper ondertreed. Alle kracht
zit in de voorkant.. in draf op de volte maakt ze zich vrij "recht" linksom ziet het eruit alsof ze
rechtsgebogen is.. maar als ze dan wel doorbuigt in de rug (als in lengtebuiging) lijkt ze in het
linkerbekken iets door te knikken en iets onregelmatig te zijn.... 0:35 tot 0:48. Linkerkant. Stapt
linksachter ook iets korter naast het doorknikken in de heup/het bekken. Als ze rechtsom zo
beroerd loopt qua stellen zou je weer niet zeggen dat ze rechtsgebogen is maar dat kan ook een
spierkwestie zijn uiteraard.. ze is erg zwakjes..

Ik zou meer aan de achterhand werken en de voorhand voorlopig laten voor wat het is.. de
achterkant is de motor.. en vanuit een actief achterbeen en een los lijfje kun je pas echt wat
gaan doen..

Heb de rest niet kunnen bekijken want het is druk.. ik wens je veel succes!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:29

Geen raad voor je maar vindt het fijn om te lezen dat je zoveel voor haar wilt doen.
Er zijn er voor minder gegaan denk ik zo.
Wens je heel veel sterkte en wijsheid om dit probleem zo goed mogelijk op te lossen.
Succes en ik leef met je mee, want het is toch een nachtmerrie om niet te weten
hoe of wat.

Ffajrking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:27

Hoi ChocoBesnier,

wat mij opvalt in het filmpje waarin je rijdt, is dat je heel gespannen zit met je handen heel laag, het zal niet meevallen om ontspannen te gaan zitten omdat je al wat meegemaakt hebt met het paard, maar als je eens probeert ( ik zie dat je in een binnenpiste kan rijden, dus zij kan niet weg) om gewoon ontspannen voorwaarts te rijden met je handen gedragen en niet teveel nadenken van links doet ze dit en rechts doet ze dat, bepaal eerst tempo en richting en probeer een licht contact met haar mond te houden.
Het is maar een idee hé, heb zelf ook heel wat problemen doorworsteld met men paardje, en dit kan misschien helpen.

Alvast veel succes nog!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:37

svdijk86 schreef:
Ik heb net alleen even een klein stukje van de eerste longeerfilm gezien (zit op mn werk)
maar wat me gelijk opvalt is een paard dat van voren wel mooi laag loopt maar ook ontzettend
op de voorhand wandelt en met de achterhand (vooral in stap) amper ondertreed. Alle kracht
zit in de voorkant.. in draf op de volte maakt ze zich vrij "recht" linksom ziet het eruit alsof ze
rechtsgebogen is.. maar als ze dan wel doorbuigt in de rug (als in lengtebuiging) lijkt ze in het
linkerbekken iets door te knikken en iets onregelmatig te zijn.... 0:35 tot 0:48. Linkerkant. Stapt
linksachter ook iets korter naast het doorknikken in de heup/het bekken. Als ze rechtsom zo
beroerd loopt qua stellen zou je weer niet zeggen dat ze rechtsgebogen is maar dat kan ook een
spierkwestie zijn uiteraard.. ze is erg zwakjes..

Ik zou meer aan de achterhand werken en de voorhand voorlopig laten voor wat het is.. de
achterkant is de motor.. en vanuit een actief achterbeen en een los lijfje kun je pas echt wat
gaan doen..

Heb de rest niet kunnen bekijken want het is druk.. ik wens je veel succes!

Kijk dan maar eens zeker als je tijd hebt naar het rechter longeerfilmpje ze is rechtachter nog zwakker.
We hebben haar in het begin enkel voorwaarts gereden maar ze werd er toen nog stijver van in haar rug.
Ben wel van plan om dit opnieuw te doen eens kijken wat ze nu ervan maakt (is ondertussen alweer sterker dan toen).

Paard is volgens mij niet typisch linksgebogen of rechtsgebogen. Ze buigt niet naar rechts, maar aanvaard geen druk rechts. Neemt vast op links. Laat je links los en neem je rechts aan (op linkerhand) begint ze scheef te lopen en trekt ze haar hoofd omhoog om zo de druk links weer op te zoeken.

Ffajrking: Handen laag is broodnoodzakelijk op dit ogenblik. Maar zit inderdaad niet helemaal ontspannen in mijn schouders. Ligt niet aan het paard. Heb het op alle paarden. Is medisch probleem in mijn schouders en nek.
Ze is ook totaal niet stout hoor. Is liever lui dan moe. Binnenrijden is enkel omdat ze buiten snel afgeleid is en dan nog minder stuurbaar is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:51

Ik zal morgen of zondag zeker eens kijken!

Ja ik ben hard met je aan het meedenken, ik bedoel niet zo zeer voorwaarts want ik kan me voorstellen dat dat een hevige oefening voor haar is. Kost veel stuwkracht vanuit de achterhand om voorwaarts te kunnen. Heb het niet over het stuwen maar over het dragen.

Ik zou eens proberen met haar aan de hand over een paar balkjes te stappen, hooguit 4.. En dat hooguit 4x verdeeld over 20/25 minuutjed stappen.. En dat een paar keer per week doen als ze niet gereden of gelongeerd wordt, zo heeft ze wat rust maar wordt toch het achterbeen wat geactiveerd. Naar een paar weken als je het afentoe doet zou je het bijv kunnen doen op dezelfde manier maar dan 2x drafje ipv stap. Gewoon heel simpel houden.

Misschien dat ze daardoor ook wel wat losser komt?

Het is maar een idee, heb gelukkig nooit met zulke problemen te kampen gehad dus weet ook niet zo snel iets..

Kan me wel herinneren dat hier in discussies ook een interessant topic staat over stretchen en flexen. Misschien dat je daar eens in kunt snuffelen?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:55

SVdijk86: Die balkjes doen we al. Fysio had die oefening mij al gegeven. Doet ze redelijk goed eigenlijk. Soms maakt ze brandhout ervan. Soms gewoon goed. In draf zal ik als ze er klaar voor is aan de longe ook zeker eens doen. Vriendin van me is al van die kruisjes aan het maken om balken op te leggen :).

En ik zoek meteen strech en flex topic.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:58

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:03

Ohja dat boek heb ik al eens geleend uit de bib van mijn school van toen. Maar toen had ik haar nog niet dus heb geen aandacht besteed aan oefeningen voor paarden zoals deze. Zal eens kijken als ik het ergens anders kan terug uitlenen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:33

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:19

Probeer er een patroon in te ontdekken. Het lijkt mij een moeilijke situatie.
Waar ik zelf toch bij zou denken dat het paard zich niet top voelt.

Ik zou haar goed gaan bekijken:
Doormiddel van je laten filmen tijdens het rijden, longeren etc.

Ga dit materiaal een goed bekijken, let daarbij op elk stukje van haar lichaam.
Wat zeggen de oren, etc.

Wat ik mij in kan denken voor een 4,5 jaar paard, dat deze nog slap is en de balans ontbreekt. Vaak houden ze zich dan strak omdat ze bang zijn om te vallen.

Waar ik eerst mee zou beginnen met rijden is:
De voorkant te laten wezen, niet te veel aan de teugel willen rijden en je niet storen aan de voorkant.

Begin van achter naar voren te rijden, ga er eerst voor zorgen dat ze goed door blijft lopen vanuit de achterhand. Maak veel overgangen en probeer deze ook steeds moeilijker te maken. Door extreme tempoverschillen. Dus echt goed naar voren en terug. Zorg ten alle tijden dat je niet gaat trekken aan de teugels. Maar sluit je hand en rij naar je hand toe.

Ik ben heel benieuwd of dit ook helpt, dus zou je me misschien kunnen laten weten hoe en wat?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 08:17

Het is allemaal wel mooi.
Maar probeer maar eens met haar je handen te sluiten en dan echt vanachter naar voor te gaan rijden en niet mee naar voor gesleurd te worden. Paard is echt sterk hoor.
Het is geen ik krijg mijn paard niet aan de teugel topic.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:32

Ik heb zo goed als het hele topic gelezen, en heb geen oplossing, alleen een paar losse gedachten:
1. om de achterhand te stimuleren kun je longeren met een longeersingel met daaraan een bandage die achter de billen langsloopt. De hoogte als van een pessoa. Op die hoogte zitten reflexpunten die het paard stimuleren om het bekken te kantelen en zo de achterhand er meer onder te brengen.
2. wat zou er gebeuren als je een buitenrit gaat maken? Het paard moet dan veel rechtuit en heeft ook veel afleiding van de omgeving en is dan minder met de ruiter, het bit etc bezig. Gewoon op een contactteugeltje. Wie weet wordt ie zo ongemerkt sterker en krijgt een betere balans.
3. hoe is de bevangenheid ontstaan, tijdens het rijden of op stal? Als het met rijden gebeurd is kan ik me voorstellen dat het paard zich hevig verzet om opnieuw in die rijhouding te moeten lopen waarin hij zo'n pijn gekregen heeft. Dan zou hij dus getraumatiseerd zijn.
4. misschien toch een medische oorzaak. Een dierenarts kijkt alleen naar waar je hem voor vraagt. Misschien kun je met je paard naar een hele goede kliniek gaan en hem daar helemaal door laten lichten.
De ervaring heeft mij geleerd dat gewone dierenartsen soms goed en soms minder goed zijn. Dit probleem is te gecompliceerd voor een gewone dokter. Wij gaan met iets ernstigs ook naar het ziekenhuis, een huisarts heeft daar gewoon de ervaring en kennis niet voor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:55

Ik zou het paard lekker weg zetten aankomende zomer.
Zoek een fijn weiland en geef deze maar eens een paar maanden complete rust. Even alle gekke enge spinsels uit de kop en in het najaar helemaal opnieuw beginnen.
Mijn ervaring is dat je meestal weer een fijn paard op stal krijgt die plezier heeft in het werken.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 08:52

kamille schreef:
Ik heb zo goed als het hele topic gelezen, en heb geen oplossing, alleen een paar losse gedachten:
1. om de achterhand te stimuleren kun je longeren met een longeersingel met daaraan een bandage die achter de billen langsloopt. De hoogte als van een pessoa. Op die hoogte zitten reflexpunten die het paard stimuleren om het bekken te kantelen en zo de achterhand er meer onder te brengen.
2. wat zou er gebeuren als je een buitenrit gaat maken? Het paard moet dan veel rechtuit en heeft ook veel afleiding van de omgeving en is dan minder met de ruiter, het bit etc bezig. Gewoon op een contactteugeltje. Wie weet wordt ie zo ongemerkt sterker en krijgt een betere balans.
3. hoe is de bevangenheid ontstaan, tijdens het rijden of op stal? Als het met rijden gebeurd is kan ik me voorstellen dat het paard zich hevig verzet om opnieuw in die rijhouding te moeten lopen waarin hij zo'n pijn gekregen heeft. Dan zou hij dus getraumatiseerd zijn.
4. misschien toch een medische oorzaak. Een dierenarts kijkt alleen naar waar je hem voor vraagt. Misschien kun je met je paard naar een hele goede kliniek gaan en hem daar helemaal door laten lichten.
De ervaring heeft mij geleerd dat gewone dierenartsen soms goed en soms minder goed zijn. Dit probleem is te gecompliceerd voor een gewone dokter. Wij gaan met iets ernstigs ook naar het ziekenhuis, een huisarts heeft daar gewoon de ervaring en kennis niet voor.

Bedankt voor je reactie
1. Dat zal ik eens proberen.
2. Dierenarts die haar heeft behandeld tegen spierbevangenheid heeft me dit ook aangeraden. Naar het strand gaan. En kilometers maken. Worden ze vanzelf sterken van.
3. Bevangenheid was onstaan tijdens het longeren. Paard is absoluut niet nerveus of angstig. Niet aan de longe, niet onder het zadel. Integendeel.
4.Daar kan ik inkomen. Als we er niet aan uit geraken dan is dat de enige oplossing.

De fysio is gisteren geweest. Paard is volledig blokkadevrij. Spieren allemaal mooi zacht en ze in spoel aan alle kanten.
Ze heeft filmpjes bekeken aan de longe en onder het zadel.
Ze maakte haar niet druk om het feit dat ze op de voorhand loopt. Ze zei tja wat verwacht je van een 4jarige. Ze vond het zelfs goed dat ze diep zakte want een paard moet eerst zo kunnen zakken voor je ze terug bij elkaar kunt rijden.
Onder het zadel vond ze het ook wel meevallen en denkt ze dat paard beetje profiteerd. Ben zoals ze noemt een lichte ruiter. Zit licht in mijn zadel enzovoort. Paard heeft haarzelf geleerd om te trekken en zo onder het werk uit te komen. Ze heeft me tips gegeven om in zadel te zitten en te blijven zitten en haar in plaats van met mijn hand op te moeten vangen met mijn buikspieren.
Dierenarts was op stal voor ander paard en deze raadde me aan om naar het strand te gaan en kilometers te gaan maken in galop. Worden ze vanzelf sterker van.

Aerdenhout1: Als we geen vorderingen maken met haar en medisch niets te vinden blijft mag ze in verlof.
Het gekke is eigenlijk wel dat ze niets eng vind. Zadel is niet eng, hoofdstel ook niet. Opstappen ook niet. Ze blijft staan en wacht netjes tot dat mijn voeten in stijgbeugels zitten. En voor de rest blijft ze eigenlijk ook rustig. Is helemaal niet nerveus in het werk. Heel relax zelfs. Alleen als ik halthou met lange teugel om te kletsen ofzo wordt ze ongeduldig en dan begint ze te kappen met voorbeen, of gaat ze achterwaarts. :+

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:58

heb alleen maar jouw 1e bericht gelezen dus excuses al ik hier iets dubbel plaats.
Ik zou eens een osteopaat laten komen; die doet toch hele andere dingen dan een fysio; en al hoewel ik er zelf ook mijn twijfels bij had; de osteopaat heeft mijn paard(5 jarige) met heel veel succes behandeld