Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
svdijk86 schreef:Ik heb net alleen even een klein stukje van de eerste longeerfilm gezien (zit op mn werk)
maar wat me gelijk opvalt is een paard dat van voren wel mooi laag loopt maar ook ontzettend
op de voorhand wandelt en met de achterhand (vooral in stap) amper ondertreed. Alle kracht
zit in de voorkant.. in draf op de volte maakt ze zich vrij "recht" linksom ziet het eruit alsof ze
rechtsgebogen is.. maar als ze dan wel doorbuigt in de rug (als in lengtebuiging) lijkt ze in het
linkerbekken iets door te knikken en iets onregelmatig te zijn.... 0:35 tot 0:48. Linkerkant. Stapt
linksachter ook iets korter naast het doorknikken in de heup/het bekken. Als ze rechtsom zo
beroerd loopt qua stellen zou je weer niet zeggen dat ze rechtsgebogen is maar dat kan ook een
spierkwestie zijn uiteraard.. ze is erg zwakjes..
Ik zou meer aan de achterhand werken en de voorhand voorlopig laten voor wat het is.. de
achterkant is de motor.. en vanuit een actief achterbeen en een los lijfje kun je pas echt wat
gaan doen..
Heb de rest niet kunnen bekijken want het is druk.. ik wens je veel succes!
.kamille schreef:Ik heb zo goed als het hele topic gelezen, en heb geen oplossing, alleen een paar losse gedachten:
1. om de achterhand te stimuleren kun je longeren met een longeersingel met daaraan een bandage die achter de billen langsloopt. De hoogte als van een pessoa. Op die hoogte zitten reflexpunten die het paard stimuleren om het bekken te kantelen en zo de achterhand er meer onder te brengen.
2. wat zou er gebeuren als je een buitenrit gaat maken? Het paard moet dan veel rechtuit en heeft ook veel afleiding van de omgeving en is dan minder met de ruiter, het bit etc bezig. Gewoon op een contactteugeltje. Wie weet wordt ie zo ongemerkt sterker en krijgt een betere balans.
3. hoe is de bevangenheid ontstaan, tijdens het rijden of op stal? Als het met rijden gebeurd is kan ik me voorstellen dat het paard zich hevig verzet om opnieuw in die rijhouding te moeten lopen waarin hij zo'n pijn gekregen heeft. Dan zou hij dus getraumatiseerd zijn.
4. misschien toch een medische oorzaak. Een dierenarts kijkt alleen naar waar je hem voor vraagt. Misschien kun je met je paard naar een hele goede kliniek gaan en hem daar helemaal door laten lichten.
De ervaring heeft mij geleerd dat gewone dierenartsen soms goed en soms minder goed zijn. Dit probleem is te gecompliceerd voor een gewone dokter. Wij gaan met iets ernstigs ook naar het ziekenhuis, een huisarts heeft daar gewoon de ervaring en kennis niet voor.