alleen buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:59

ik blijf dit even volgen, ik heb dit probleem ook

lelijke_heks

Re: alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:11

voor tractors zijn mijn paarden niet bang dus heb er niet echt een oplossing voor... wat wel is bij ons op de manege wordt heel veel met de tractor gedaan gemest, gevoerd, opgestrooid en in de winter rijden ze groten bakken met water naar binnen op...jawel een tractor dus als iets "normaal" is, is iets al minder eng. wat ik eigenlijk wil zeggen... maak van de enge dingen normale dingen.

en wat ook wel eens wil helpen... doe eens in de bak een soort van schriktraining. leg een deken op de grond of hang een deken op langs de wand, laat iemand langslopen met een paraplu of twee springtouwende kinderen kunnen ook heel eng zijn...
dit kan je eerst aan de hand doen en later ook als je erop zit.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 21:14

Vandaag het eerste echte rondje gemaakt!!

Hij wilde eerst niet eens het erf af, maar toch doorgepakt en hij was zo braaf de rest van de rit.

Van de week 4 keer geoefend, steeds iets verder en 3 voltes. Toen hij niet verder wilde, ging hij dus ook voltes maken, maar na de eerste tegengehouden en gedreven.

Zelfs met trailers was er niks aan de hand (was blijkbaar wedstrijd ofzo bij de Kroo).

Hij schrok alleen maar van 2 eenden die ineens uit de sloot kwamen vliegen, toen stond ie ineens stokstijf stil. We waren naar trekpaarden aan het kijken :+ .

Weet iemand trouwens waren Ille (=dus een trekpaard) alleen naar andere trekpaarden hinnikt en niet naar andere paarden??

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:02

Ik was vandaag voor het eerst alleen op buitenrit geweest...
had ik dat maar niet gedaan,want toen ik de hoefslag van het bos opreed
begon meneer net zolang te bokken tot ik eraf lag.
Als ik met nog iemand rijdt is er weinig aan de hand,
dan is ie ook wel kijkerig,maar gaat er niet vandoor.
Het is nu gewoon gevaarlijk omdat ie ook nog een drukke weg overstak...gelukkig was er net geen verkeer.
Wat ik nu ga doen is veel grondwerk in de bak,misschien nog schriktraining volgen.
Wat je niet probeert weet je niet natuurlijk,maar vaak is er dominantie of te weinig vertrouwen in het spel.
Tsja...en sommige paarden kunnen nooit alleen naar buiten. :(:)

Goed dat jouw paard vorderingen maakt :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:59

Ik heb dit ook, paard loopt perfect met de groep, alleen aan de hand gaat ook prima, maar zodra ik erop zit, begint hij aan te spannen en dan achteruit te lopen. Niet steigeren, heel lief allemaal, hij doet ook zijn been zo omhoog als een circuspaard (Doet hij altijd als hij wat duidelijk wil maken)

Maar ik heb hem pas 2,5 maand dus het vertrouwen moet zoiezo nog groeien.

Kan het er ook aan liggen dat mijn paard nooit echt met een kudde heeft gestaan en daarom meer waarde aan ze hecht?

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:53

Ik weet het niet, maar ik zou sowieso niet zo snel alleen naar buiten gaan.
Er kan immers altijd wat gebeuren (iets met jou, met je paard, materiaalpech.. verzin het maar) en als dat ergens in de middle of nowhere zou zijn, dan kan je beter met z'n 2-en zijn.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:06

mijn vorige ruin was ook zo ik heb na 6 jaar ploeteren de hoop opgegeven en ik heb er geen spijt van ik heb nu een merrie waar ik relaxt mee naar buiten kan zonder deze zeik allemaal :)
ben met ruin buiten achterover geklapt (2 x) en daarna dus de knoop doorgehakt.
Ik hoop dat je het krijgt opgelost...

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 08:34

Het is idd altijd wel verstandig om niet alleen te gaan,
maar dan worden de buitenritten erg beperkt omdat er niet altijd iemasnd is die mee kan.
Ik heb dan geen eigen paard,dus twijfel of ik hier wel mee door moet gaan
aangezien ik er dus niet elke dag ben en anderen laten 'm maar wat aanmodderen
i.p.v. aan te pakken.

Het blijft moeilijk om gevaarlijk gedrag eruit te krijgen.

zon61

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:28

Ook ik kan niet alleen met mijn ruin naar buiten, hoewel het geen zenuwachtig paard is.
Als hij iets ziet wat hij niet vertrouwd blijft hij gewoon stilstaan en wil niet meer vw, alles geprobeerd. We komen gewoon niet meer verder, ook aan de hand is dit een probleem. Hij blijft steeds stilstaan, gaat weer een stukje mee en staat weer stil.
Met andere paarden mee is het geen probleem. Met iemand mee op de fiets ook geen probleem.

Gauchooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:29

ik zou gewoon oefenen iedere keer weer een stukje verder

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:57

ik heb er zelf 4 jaar overgedaan. een merrie met een sterke band met thuis. veel met andere paarden buitengereden en uiteindelijk gewoon doorgezet (haar overbluft) daarna alleen nog druk wanneer ik op de terugweg vlak bij stal was.
De laatste jaren met een los teugeltje alleen het bos in. De aanhouder wint was het bij mij hetgeval.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:25

Ik heb een heel bang paard weer buiten rustig gekregen, maar daarvoor moet je er echt wel af kunnen stappen en weer op kunnen komen. Zij draaide toen steeds om en liep terug. Elk keer als ze het probeerde stapte ik af, liepen we verder en klom ik er na een meter of 10 weer op. In het begin elke 5 minuten wel, maar uiteindelijk kon ik weer buiten rijden! Je moet gewoon zelf wel flexibel zijn en in bepaalde situaties is het niet verantwoord om er op te blijven zitten. Niet voor jezelf en niet voor mede-weggebruikers. Maar ja, als je dan een uur terug naar huis moet lopen, naast je paard... Daarmee geef je ook het idee aan je paard dat hij klaar is als hij schrikt.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:03

ik vind afstappen buiten altijd een beetje "eng" als je paard dan schrikt en zich lostrekt ben je hem kwijt... als hij schrikt als je erop zit kan je hem altijd na een paar meter terug pakken...

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:48

Ik wou dat mijn verzorgpaard alleen maar schrok of om wilde draaien.
Dan kun je in elk geval nog blijven zitten,maar dat non stop bokken is echt niet te doen!
En normaal afstappen lukt dan al helemaal niet!

xtomasx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:28

heey!
mijn verzorg paard vind ook best wel veel dingen eng als ik jou was zou ik de eerste paar keren oefenen met iemand er bij op de fiets dan is er altijd iemand bij als er iets gebeurd en ook veel er naast stappen want dan leert hij om alleen buiten te zijn. als ik jou was zou ik niet gelijk alleen gaan al helemaal niet als hij zo veel schrikt.....
groetjes! :+

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:42

Je kan ook eerst in de bak gaan rijden en je paard even goed aan de hulpen zetten en dan naar buiten en gewoon doorblijven rijden zoals in de bak. Lekker naar voren met een lichte aanleuning. Ook zou ik in m'n achterhoofd goed onthouden dat dit probleem er met andere paarden niet is. Dus dat de angst niet heel diep kan zitten. Zelf blijf ik in deze situatie aandringen ( drijven) en tegelijk heel duidelijk belonen en aanmoedigen.

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:22

je kunt ook in het begin steeds hetzelfde rondje even een paar keer doen dat hij daar aan gaat wennen en heel uitbundig belonen