Niet nageven? Taai en dauwerig aan de voorkant..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:12

Reuze interessant dit!
Blokkeert het paard op 1 of beide teugels? Hoe blijft hij over de benen in zijn lopen? Blijft hij bijvoorbeeld wel sprong houden in zijn galop? Heb je hem wel eens voor bijv. 10 dagen aan de pijnstilling gehad en dan gereden?

Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn paard. Zaterdag onderzocht, heeft een ontsteking in zijn linkerknie en hierdoor irritatie in het bekken. Paard blokkeert volledig op 1 teugel, kijkt dan continu naar de andere kant en wanneer ik bijv. een appuyement in rijd ´schiet´ hij in die buiging. Volgens de arts waar ik geweest bent kan het blokkeren in deze extreme vorm niet veroorzaakt worden door de blessure. Geen afwijking in de hals zichtbaar, flexen is geen probleem. Paard heeft altijd snel gekanteld, van jongs af aan.
Nu komt deze week een goed aangeschreven fysio langs om te kijken of hij er iets mee kan. Paard heeft een iets scheve kaak. Dit is opgemerkt door de paardentandarts die ieder half jaar langs komt. Mogelijk ligt het probleem hier.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:23

Heb je een PB gestuurd Adnil35!

Natuurlijk heb ik hulp Schipper01, maar het gaat jou geen donder aan wie dat zijn. Er is niets mis met anderen meningen vragen, daar zou juist iedereen open voor moeten staan. En nee, ik voel me niet te goed voor Bokt, ook daar zitten mensen met erg veel verstand van zaken. Zou je toch moeten weten..

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:39

@ Tjuppie, ik bedoelde daarmee dat het kwartje vanzelf wel valt. Dat je op een dag naar hem staat te kijken en denkt: "Hah, het zit in z'n rug, daar-en-daar", zoiets.
Ik kreeg nl. eerder nog niet de indruk dat het een belemmering was om rustig te trainen, basisspieren op z'n plek, soepel maken, omscholen. Ik dacht eerder dat je hem gewoon traint en had nog niet de indruk dat het eigenlijk een belemmering is om te trainen. Uit je laatste post lees ik dat je denkt dat hij op zijn laatste benen loopt: 'Hij loopt nog op karakter'. Dat geeft een veel ernstiger indruk. Als je dat echt denkt, is het misschien verstandiger om de training stop te zetten en hem een halfjaartje het weiland opsturen. Dat wil zeggen, als verder onderzoek door DA (eentje die wél met je meedenkt) uitgesloten is.

Jij weet hoe het paard is, hoe het zou moeten zijn. Jij kan zien of het pijn heeft of ongemak. Wij kunnen met je meedenken op afstand, maar meer ook niet. Ik kan het ook 1-2-3 niet zeggen.
Bokt het paard wel eens? Kan het bokken? In de wei en/of onder zadel? Kan het steigeren? Loopt het rad op het harde en het zachte, linksom en rechtsom? Loopt het rad met jou erop op harde en zachte, linksom-rechtsom? Loopt het bijgezet rad op het harde en zachte linksom-rechtsom? Loopt hij rad als hij als hert rondhuppelt, loopt hij hangend ook rad? (Misschien idee om met meerderen te observeren, hoefsmid, je ostheo/fyisio, evt. DA erbij, instructie) Hoe zit het met het zadel? Is het bekkenprobleem écht opgelost? Waar ligt de oorsprong/oorzaak van het bekkenprobleem? Klopt de tijdspanne met de tijd dat jij met hem werkt en al die jaren dat hij verkeerd heeft gelopen (is het reeel dat je meer verbetering verwachtte in de afgelopen tijd vergeleken met de 7 jaar hiervoor)? Is het blij op stal? Blij als 'tie aan het werk mag? Gaat hij wel eens het weiland op? Hoe loopt/rent/ravot het dan? Heeft hij al vrienden gemaakt met andere paarden op stal? Kan hij zijn hals lang maken naar boven toe en zo een stukje appel van boven aan pakken (de tegenstelling van "de buiging naar z'n buik" waar jij schrijft dat hij het middelste gedeelte van zijn hals volledig recht houdt). Is die ostheo/fysio ervan overtuigd dat er geen blokkade ergens zit, dus geen bot- en geen spierenkwestie?

NB Schipper1, wij proberen hier veelal serieus mee te denken met Tjuppie. Jouw commentaar is nergens voor nodig, onsympathiek en voegt niets toe.

Tjuppie

Re: Niet nageven? Taai en dauwerig aan de voorkant..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:20

Thanks voor je bericht, heb ook jou even een PB gestuurd.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:41

@ TS en ZZonneglans, uiteraard is iedereen hier op het forum serieus bezig en zijn onderlinge tips uitwisselen hartstikke handig. TS, het maakt mij ook 'geen donder' (om even je eigen tekst aan te houden) uit WIE je helpt, maar ik mis DAT je wordt geholpen en bijgestaan in je training. En waar haal je het vandaan dat je je te goed zou voelen...beetje raar.
Wat ik wil zeggen is dat alle tips die iedereen geeft heel nuttig kunnen zijn, en dat hier ook veel mensen zijn die KUNNEN helpen, maar dat dat op basis van een verhaaltje wel erg lastig is, en dat je pas echt gericht aan de slag kunt als je jouw paard of de combinatie echt ziet.
Snappie?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 10:53

schipper1 schreef:
Als je internationaal gereden hebt, is het wel grappig dat je om tips vraagt op Bokt.

Dat lijkt me duidelijk. Daaruit maak ik zeker op dat jij denkt dat ik Bokt niet nodig zou hebben ;) Heel veel anders valt deze opmerking niet te interpreteren.
Bovendien hou ik er helemaal niet van om te zeggen wat ik allemaal gereden heb, maar anders is het voor mensen die je niet kennen toch niet te begrijpen dat je wel een beetje kunt rijden ;) Op Bokt klagen wel meer mensen over dat ze hun paard niet nageeflijk kunnen krijgen en dat is hoofdzakelijk een rijkunstig probleem. En omdat ik graag op een ander gebied suggesties en hulp zou willen hebben van kenners, geef ik op deze manier maar meteen aan dat ik denk dat DAAR het probleem niet ligt.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 19:49

Voor de geïnteresseerden die er om vroegen, laat me even weten als jullie nog een update willen via PB ;)

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:55

Ja, doe maar, want ik ben wel geinteresseerd hoe het nu loopt. Dus hoeft niet hier. Groetjes Cath

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:00

Ik ben ook benieuwd naar de stand van zaken :j

Maar als je vermoed dat er iets medisch mis is met het middelste gedeelte van de hals,
dan zou ik toch de eigenaren verzoeken om dat deel ook op de foto te zetten of een scintigrafie te maken.

Lijkt mij toch vervelend om een paard te moeten verbeteren, terwijl het paard waarschijnlijk een belemmering heeft....
Ik weet niet wat het uiteindelijke doel of verwachting is van de eigenaar?
Maar het lijkt mij voor het paard wel fair dat je medisch alles uitsluit voordat je rijtechnisch de boel recht probeert te rijden wat krom is.

Ik hoop voor je dat de eigenaar hier toch nog aan mee gaat werken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:33

Ik ben ook heel benieuwd eigenlijk, lastig geval en zou het top vinden als je hem toch weer aan het lopen krijgt!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:22

ik zou ook graag weten wat er aan de hand was. Dus als je wilt, mag je per pb uitleggen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:36

Tjuppie schreef:
Bovendien kan ik nog steeds wel wat hulp
Ben nu nog kritischer aan het kijken en in de buiging naar z'n buik zeg maar, houdt hij het middelste gedeelte van zijn hals volledig recht wanneer hij buigt (ook wanneer hij dat zelf doet) Dit gedeelte is ook heel erg weggevallen, zit geen bespiering. De bovenlijn is hier gewoon helemaal niet ontwikkeld. De rest inmiddels wel, ook voor de schoft, maar daarna houdt het gewoon op. Naar mijn idee komt dit doordat hij zich nooit geeft en nooit zijn hele hals volledig loslaat. Van de week maar weer geprobeerd te longeren en dan zie je pas echt goed wat voor drama het is. Hij kan alleen op eigen benen lopen als hij met z'n hoofd omhoog loopt zonder iets er aan. Ook geen dubbele longe. Anders gaat hij er óf in hangen (op de voorhand) of hij gaat gewoon rennen. Losgelassenheit.. Het IS er gewoon niet..
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat hij nog ergens last van heeft. M'n gevoel laat me nooit in de steek en ik luister naar het paard. Maar WAT?? Ben het spoor echt bijster nu..

Dit kan duiden op een (spier) probleem in de diepe spierlagen!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:46

Ik vind dit soort situaties heel leerzaam en zou ook graag een update krijgen over het paard.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:37

Nieuwe ontwikkelingen? Count me in!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:05

Tjuppie schreef:
Voor de geïnteresseerden die er om vroegen, laat me even weten als jullie nog een update willen via PB ;)

Graag!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:58

Heb ook een paard die bij tijd en wijlen zeer stug kan zijn in de mond en kaak. Zij heeft ook bekken en rug problemen gehad maar een zeer goed aangeschreven fysio/chiropracter en kliniek die haar hebben behandeld, geven nu aan dat haar lichamelijk niets meer in de weg zou moeten staan. Ben dus ook erg benieuwd naar jouw verdere bevindingen en hopelijk dat ik hier ook nog ideeën van kan opdoen waar het bij ons aan kan liggen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:13

JPS schreef:
Tjuppie schreef:

Graag!

graag, erg leerzaam en ik hoop dat je wat verder bent natuurlijk

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:11

na alles gelezen te hebben zou ik ook wel willen weten hoe het met dit dier gaat

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:42

Weet je waar het paard gechipt is? En waar de chip ongeveer zit in de hals? Zou je paard daar last van kunnen hebben?

Bij mijn paard zit de chip aan de linkerkant en ik merk dat als ik in stilstand de hals richting de buik breng ze op links ook datzelfde stuk van haar hals probeert recht te houden. Rechts is er niets aan de hand. Misschien vergezocht, maar als je rijstijl klopt en medisch klopt ook alles, dan blijft er niet zo veel meer over.

Wat vindt je fysio van de spierspanning? Is die niet te hoog? Je kunt een bloedonderzoek laten doen waarbij dit gecontroleerd kan worden (afbraakstoffen van de spieren zijn dan in hoge mate in het bloed aanwezig).

En zou het kunnen dat je paard ook psychisch moeite heeft met loslaten? Na al die jaren van slecht gereden worden, kan een paard ook helemaal murw gereden zijn, paard heeft zich er bij neer moeten leggen en nu wordt het plots wel met respect gereden en dat is ook vast even wennen... Paard verwacht pijn, dus zal onbewust kunnen gaan verkrampen, ook al ben jij nog zo zacht. Ook het feit dat er spieren verlengd worden die voorheen erg kort zijn geweest, kan ook spierpijn of andere ongemakken opleveren. Een supplement met magnesium/Vitamine E kan helpen om de spierspanning wat te verminderen.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 15:50

Helaas Agnes75, het probleem is wel iets ernstiger.

Een laatste update: Paard blijkt in zijn gehele rug KS te hebben, inclusief botwoekeringen en eveneens botwoekeringen in de hals.

Ik ben niet verbaasd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:57

Jeetje, ja, echt verbaasd ben ik ook niet meer eigenlijk, maar evengoed wel heel zonde en sneu voor het beestje...
Fijn dat jullie er eindelijk achter zijn gekomen (en dat je doorgezet hebt met zoeken)
Balen zeg...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:48

Ik ben ook niet verbaasd

Fijn dat de eigenaren toch nog verder geïnvesteerd hebben in een grondig onderzoek, wel zo eerlijk voor het paard.

En wat nu? recreatie/bospaard, grasmaaier of eeuwige weides?

jhersisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:23

Klink best ernstig ik zou is met de fysio bespreken of hij misschien wat oefeningen kan geven ik zou heb ook nog niet laten nageven en zijn 8terhand gebruiken als zijn bekken nog niet in orde zijn want dan verpest je het misschien voor heel zijn leven..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:49

jhersisia schreef:
Klink best ernstig ik zou is met de fysio bespreken of hij misschien wat oefeningen kan geven ik zou heb ook nog niet laten nageven en zijn 8terhand gebruiken als zijn bekken nog niet in orde zijn want dan verpest je het misschien voor heel zijn leven..

lees aub 2 post voor je, voordat je wat post :o

Tjuppie schreef:
Helaas Agnes75, het probleem is wel iets ernstiger.

Een laatste update: Paard blijkt in zijn gehele rug KS te hebben, inclusief botwoekeringen en eveneens botwoekeringen in de hals.

Ik ben niet verbaasd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:49

Ik heb het topic net gelezen en ben geschrokken van de uitkomst. Wat ik wel raar vind is dat die ostheopaat en fysio dat niet eerder hebben ondekt. Ik dacht toch echt te lezen dat hun hebben gezegd dat er op het bekken na niks aan de hand was en dat het dier gewoon moet kunnen functioneren.

Zegt dit niet iets over de behandelende persoon of zegt het iets over de hardheid van het paard.
Wel blij dat TS voet bij stuk hield dat er echt wat aan de hand was/is.