Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
frangelica schreef:hier nog een die het liefst zonder zadel start met jong paard maar ik denk dat ieder daar zijn eige mening in heeft...verder hoor ik vaak dat mensen hou vast hebben aan het zadel voor als hij zou gaan bokken.....nou zonder zadel voel je de bok aankomen en kan je het 9 van de 10 keer opvangen....dat is mijn ervaring.
pok !
)
of maak je hem dan gewoon mak 
StalNollie schreef:in mijn ogen is het zo
zadelmak, het zadel goed kennen
inrijden, rijden stap draf galop, sturen en stoppen
doorrijden, b proefje of verder ,,dus de basis er goed in hebben zitten
maar zou graag ook nog reactie hebben op me eerdere bericht.
xmarliez schreef:Ik ga de mijne inrijden met zadel maar zadel/ruitermak maken doe ik zowel met zadel als met barebackpad. Of ik nou op het zadel zit of BBP, ze reageert niet anders. Het gaat mij erom dat ze mee leert vertrouwen op haar rug of er nou wat tussen zit of niet. Ze moet accepteren dat er iemand op haar rug zit.
Het rijden ga ik wel met zadel doen want door de beugels kun je jezelf beter van positie veranderen (verlichte zit etc). Wat het weer draagzamer maakt voor het paard.
en nee ik ben geen super big Momma 
Mandy_NY schreef:xmarliez schreef:Ik ga de mijne inrijden met zadel maar zadel/ruitermak maken doe ik zowel met zadel als met barebackpad. Of ik nou op het zadel zit of BBP, ze reageert niet anders. Het gaat mij erom dat ze mee leert vertrouwen op haar rug of er nou wat tussen zit of niet. Ze moet accepteren dat er iemand op haar rug zit.
Het rijden ga ik wel met zadel doen want door de beugels kun je jezelf beter van positie veranderen (verlichte zit etc). Wat het weer draagzamer maakt voor het paard.
oke, nu nog wachten in dit topic van mensen die weer gaan zeuren over de druk op de rug zonder zadel, mijn kont, benen is groter dan de kussens op de rug waar het zadel op rusten nee ik ben geen super big Momma
iedereen doet het op zijn eigen manier.. vind het een goede post..
damesschoen schreef:Mijn persoonlijke mening is dat als je een paard gaat beleren, eerst het vertrouwen onder het zadel te krijgen. pas als je het vertrouwen onder het zadel hebt zou ik gaan beginnen met er eventjes op zonder zadel. met zadel is je zit veel stabieler, mocht je paard/pony toch nog een onverwachtse beweging maken, zit je stabieler en kan je makkelijker blijven zitten. gebeurd dit zonder zadel is de kans dat je er af glijd meerdere malen groter. Dit kan ook het vertrouwen van je paard weer een stukje minder maken. Waar ze dus weer angstig van kunnen gaan worden.
Mandy_NY schreef:Voor- Je eigen balans wordt bevorderd, waar je ook profijt van hebt als je met zadel rijdt.
- je voelt je paard veel beter aan, je zit rechtstreeks op de spieren, wat anders ook geld, jou paard voelt je gewichtshulpen ook veel beter
- singels worden door paarden over het algemeen als vervelend ervaren, zeker als je net gaat beginnen.
- mijn zit is er stukken beter van geworden, ik hoor ook wel eens een tegenovergesteld verhaal maar dit zal ook voor iedereen anders worden ervaren
- zadels zijn extra last
tegens,
- je paard kan gaan bokken of vervelen, tja dan heb je geen beugels om op terug te vallen en zul je er sneller afliggen, wel ben ik van mening als de basis goed is, je paard respect heeft en vertrouwen heeft en iemand begeleid je paard de eerste keren door het te leiden het paard niet als een dolle tekeer zou gaan.
er zijn veel mensen die als tegenargument gebruiken dat je gewicht op een klein opp. komt te leunen en dit schadelijk is voor je paard. hier ben ik het echter absoluut niet mee eens,
je zadel rust op n.l. op de kussens en wrongen, dit opp. is bijna gelijk als het opp van je billen naar je knieen. vaak brengen zadels zoveel elende met zich mee
xmarliez schreef:Mandy_NY schreef:Voor- Je eigen balans wordt bevorderd, waar je ook profijt van hebt als je met zadel rijdt.
- je voelt je paard veel beter aan, je zit rechtstreeks op de spieren, wat anders ook geld, jou paard voelt je gewichtshulpen ook veel beter
- singels worden door paarden over het algemeen als vervelend ervaren, zeker als je net gaat beginnen.
- mijn zit is er stukken beter van geworden, ik hoor ook wel eens een tegenovergesteld verhaal maar dit zal ook voor iedereen anders worden ervaren
- zadels zijn extra last
tegens,
- je paard kan gaan bokken of vervelen, tja dan heb je geen beugels om op terug te vallen en zul je er sneller afliggen, wel ben ik van mening als de basis goed is, je paard respect heeft en vertrouwen heeft en iemand begeleid je paard de eerste keren door het te leiden het paard niet als een dolle tekeer zou gaan.
er zijn veel mensen die als tegenargument gebruiken dat je gewicht op een klein opp. komt te leunen en dit schadelijk is voor je paard. hier ben ik het echter absoluut niet mee eens,
je zadel rust op n.l. op de kussens en wrongen, dit opp. is bijna gelijk als het opp van je billen naar je knieen. vaak brengen zadels zoveel elende met zich mee
De 'voors' moet je leren op een gevorderd en bespierd paard. Je gaat niet op een onbeleerd paard zitten zonder een goede stabiele en onafhankelijke zit en al helemaal niet zonder zadel. Dit oefen je ook niet op een onbeleerd paard want de eerste maanden moet je nog aan het paard werken, die is namelijk aan het leren en natuurlijk leer je beide maar wat betreft je zit moet die al redelijk in orde zijn. Mede voor de miscommunicatie waar een slechte zit voor kan zorgen.
Singels moeten ver van te voren (bij het zadelmak proces) al in orde zijn. Er is een verschil tussen zadelmak, ruitermak en inrijden. Zadelmak, daar begint de basis van het inrijden en daarom moet het gevoel van de singel al ruim bevestigd zijn voordat je er op gaat zitten.
Een goed zadel is geen extra last voor een paard. Die paar kg meer kijkt een paard niet van op, van een slecht passend zadel wel.
Daarnaast ben ik trouwens van mening dat je niet zonder zadel moet rijden op een onbespiert paard maar met een BBP als je het gevoel wil krijgen dat je zonder zadel rijdt. Een BBP geeft toch extra steun en drukverdeling.
Waar de fout bij het zadelmak- ruitermaken maken en het inrijden ligt is toch de basis, en die begint op de grond. Wederzijds respect, communicatie, leiderschap en vertrouwen. Als dat op de grond al goed zit zal het paard niet snel wegschrikken of gekke dingen uithalen.