Slof als noodrem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:45

Botervlieg schreef:
Voordat een paard gaat rennen/bokken/steigeren geeft het altijd signalen.
Als je die weet op te pikken en ook nog in soms maar een deeltje van een seconde kunt reageren, dan kun je een boel narigheid voor zijn.

Mijn pony gaf die nauwelijks.
Zo gauw als je merkte: He, ze gaat ervandoor was je al de halve bak rond...

Nog zo'n grappig kunstje van haar.
Heel hard wegrennen en dan ook nog eens vliegensvlug omdraaien.
Vanuit draf, 50% kans dat je net aan het lichtrijden bent dus...Scheve mond

Zo deed ze het ook met m'n moeder, gevolg: enkel op twee plaatsen gebroken en nu na 2 jaar nog steeds erge pijn.
Eerste wat ik vroeg in het ziekenhuis: Je vindt Sabientje toch nog lief nu hè? *LOL*

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:01

En, wat zei mams?

Wat is dat toch met die Haffen? Ik ken er zoooo veel die die omdraai-truuk in hun pakket hebben!

Ach, ik heb ooit op een cursus ook weleens als een vlag achter een rennende IJs aan gehangen, hoor.
Dat was zo'n oefening in weg van en terugrijden naar de groep in hetzelfde tempo draf.
Daar was ik voordien altijd een kei in geweest, maar nu had een grapjas me toch te grazen en stoof na een brave heenweg als een kanonskogel terug.
Het was op een rechte smalle weg met sloten aan weerszijden, dus ik durfde geen manoeuvres te riskeren.
De eveneens zeer temperamentvolle instructrice schold me de huid vol en liet me meteen in snelle galop dezelfde afstand terug gaan en in stap terugkomen.
Bleek ook erg leerzaam voor varken en mij. Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:31

zeker Oostenrijks, want ik ken ook nogal wat Norikers die het kunstje van omdraaien heel goed kunnen!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:30

Omdraaien ken ik niet, leg het ook maar niet uit aan Sheril Knipoog.

Sheril geeft wel tekenen, maar is zo supersnel weg, 9 van de 10 keer ben ik te langzaam. Je schijnt het aan haar ogen goed te kunnen zien, maar die zie ik dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:30

Citaat:
Grappig dat jullie nu op die 'en dan zul je ook hard gaan!'-methode komen.
Die zag ik ooit ook helemaal zitten.
Totdat in een gesprek hierover iemand heel droogjes opmerkte:
"Punt is wel, dat ze op die manier steeds meer conditie opbouwen..."
(en die gekkigheid dus ook steeds langer volhouden).

tot nu toe nog geen last van gehad.
was na 2-3 keer ook over die onzin, dan was de rem al weer redelijk gefixed Lachen

En ineens omdraaien, zonder signaal, waar ken ik dat nu van Schijnheilig
netjes lopen, poef, de andere kant in.
Niks te voelen en verschillende instructeurs gehad, geen enkele die het aan zag komen.
Heel, heel soms voelde je het wel aankomen, sloot hem direct op tussen benen en handen en dan stond je als resultaat hoog in de lucht.
Maar ook dat zijn we te boven gekomen en langleve het springzadel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:04

Citaat:
Vanaf dat moment ben ik dus maar weer naar het wendingen-verhaal teruggekeerd.

hier wil ik nog ff op reageren
Dit is voor mij ook de normale manier om een paard terug te krijgen als er geen voldoende rem op zit.
volte sluiten als ze te hard gaan, volte openen als ze weer braaf zijn.

Maar mijn ren nog maar harder verhaal pas ik toe bij paarden die hun hoofd, en hals als een strakke weipaal naar voren steken en waar gewoon geen volte en rem meer op zit.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:04

Nog harder laten lopen geloof ik tegenwoordig niet meer in, dit is voor een paard ook heel tegenstrijdig. Jij wilt dat je paard langzamer gaat lopen en zodra hij dat doet beloon je hem niet voor het goede gedrag dat hij toont maar geef je hem op zijn donder door hem nog langer rond te jagen. Hoe moet een paard dan leren dat rustiger lopen een beloning oplevert? Voor heel impulsieve paarden is dit een goede oefening: [WN] Klaverblaadjes rijden

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:05

cornelie schreef:
Voor heel impulsieve paarden is dit een goede oefening: [WN] Klaverblaadjes rijden

Ik wacht nog steeds op zo'n bullseye/target oefening Gaaaap

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:12

Vreemd, die heb ik toch zeker al een tijd geleden verstuurd. Kan je in een pb dan nog even je mail adres doorgeven?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:28

Dat vind ik ook weer zoiets dat helemaal van het paard afhankelijk is...

Bij het ene paard is het de meest voordelige oplossing om hem dan zelf maar harder vooruit te schoppen , en daarmee de lol weg te nemen van het ervandoor tetteren. Die kijken de volgende keer dan wel beter uit hun joligheid uit te leven , want dan moeten ze JUIST aan de bak en dat was de bedoeling niet Haha!

Bij andere paarden geeft het juist NOG meer onrust , miscommunicatie en is het zeer destructief voor het vertrouwen. Bij Rena moet ik dit NOOIT doen. Dan jaag ik haar helemaal over de zeik en snapt ze er geen hout meer van , net wat Cornelie zegt. En het zou niet werken ook , want zij rent in paniek weg , ik wordt boos en spoor nog harder aan , kans is ondertussen groot dat we ongenadig op ons bek gaan , Rena wordt panisch en ziet niks meer , heeft nu nergens vertrouwen of een rustpunt want ik jaag haar ook nog over de kling.... nee dat zal ik bij Rena NOOIT doen , veels te onverantwoordelijk en onduidelijk , voor haar.

Vertrouwen en rust zouden erg pleitos zijn.

Bij andere paarden werkt het fantastisch , ik weet het. Die zijn het dan meteen zat.

Maar hittepitterige dingen raken er juist heel erg overstuur van en zouden zich idd hartstikke dood lopen , zo stom zijn sommige van die zenuwlijers nou eenmaal , die BLIJVEN vluchten , zeker als er een ruiter op hun rug zit die niet goed bij z'n hoofd is om dat dier nog gekker te maken Haha!

Een wending inzetten op een paard met flinke snelheid is ook niet echt mijn ding , ben veels te bang voor een blessure dan... en is nog onbeheerst en geeft nog onrust / onbalans.

Nee doe mij maar gewoon de volte verkleinen , kun je veilig en in balans doen , en vloeiend.

Maarja hier buiten heb je daar meestal geen plek voor , dus dan maar op de rem trekken.

Rena was een hele erge vluchterd , heeft het uiteindelijk 3 keer gedaan dat ze er INEENS vandoor tetterde , keihard dwars over/door alles heen , doodsangst. Waas voor de ogen , totaal onbereikbaar , echt eng zo totaal afgesloten van de buitenwereld , uiterste vlucht Scheve mond

Dan stopte ze normaal al perfect op mijn stem , maarja daar heb je op zo'n moment even niks aan helaas. Had ze eerst een paar flinke stompen op haar hals nodig zodat ze weer alert werd op prikkels van buitenaf , en dan kon je met een paar rukken terugnemen...niet mijn ding

Ik heb haar vlot aangeleerd dat schrikken op zich nier erg is (zo is ze nu eenmaal) , maar dat ze dan wel STIL gaat staan ipv er in doodsangst vandoor kletterd. En na dat stilstaan van dichtbij bekijken en snuffen.
Of rustig doorstappen als het iets als een akelige hond is Haha!

Ik zie dingen altijd al voordat zij ze ziet , en voel goed aan waar eventuele problemen kunnen zitten.
Ik ben haar dus altijd voor en wijus haar regelmatig op dingen waarvan ze gaat schrikken als ze ze niet vantevoren ziet.

*Rena , let op Lachen * en dan ziet ze een reiger die startklaar staat , een hond in de bisjes die verscholen staat en nog niet woest begint te blaffen , een boertje dat gebukt staat .........*LOL*

En als ze eens ECHT schrikt dan doet ze wel eens verschrikt wat vlotte drafpasjes en stel ik haar binnen een paar snelle pasjes met mijn stem en ontspannen zit gerust. Ze krijgt een aantal verschrikte pasjes de tijd om weer zelf aan het lange teugeltje terug te komen.

Gaat ze na die paar seconden schrik nog steeds in dat vluchterige drafje
(da's al helemaal zelden) , dan geef ik even een kort rukje aan de teugel.

Dat is dan weer het makkelijke aan een Hackamore , dat is lekker zacht en toch duidelijk. Als ik haar met dat bit inhield op zulke momenten werd ze juist daarvan ook nog eens nerveus...

Deze pony heeft gewoon een gebruiksaanwijzing , en is eigenlijk een doetje als je de juiste knopjes weet
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-08-03 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:34

Klopt, maar daar ben je als ruiter voor omdat de beoordelen.
Bij Kawa zou het ook geen nut hebben, maar die is erg onder de indruk als ik eens wat grover met mijn hand in kom, dus daar is dat dan weer niet van toepassing.
En de meeste krijg je ook nog wel op een volte, dat lijkt me een logischer begin Lachen
Maar het was om aan te geven dat er wel meer manieren zijn om een rem te krijgen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:28

ik hou persoonlijk niet zo van het laten uitrazen, als een paard met mij gaat lopen accepteer ik dit niet en laat ik het ook niet toe maar dat is een beejte oftopic.

en jah ik weet dat die paarden ook moe worden, maar ikmheb toch liever een stuur voor me voordat er iets mocht gebeuren, ik ga dus voor mijn eigen veiligheid eigenlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:33

marloezzke schreef:
ik hou persoonlijk niet zo van het laten uitrazen, als een paard met mij gaat lopen accepteer ik dit niet en laat ik het ook niet toe maar dat is een beejte oftopic.

.

Het is niet uitrazen, het is een paard confronteren met de gevolgen van zijn eigen acties op mijn manier en in mijn tempo

silco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:37

ijn mening mag geven, vind ik alle mensen die zo een niks naar een slof grijpen gewoon een stelletje MONGOLEN!!!
Als je je paard niet in de hand hebt, helpt een slof ook niet.
EN BLIJF DAN A.U.B. VAN DE WEG AF!!!!!
En de mensen die hier een slof gebruiken op bokt, kunnen volgens mij amper met een slof rijden!!

Denk eerst eens verstandig na over de voor en nadelen van die dingen!! Je kunt er heel je paard mee naar de knoppen rijden!!!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:56

gijsenkim"]
[quote="marloezzke schreef:

.

Het is niet uitrazen, het is een paard confronteren met de gevolgen van zijn eigen acties op mijn manier en in mijn tempo
[/quote]

OK dan! Geldt ook voor mij.

(zonder slof)

.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:12

Ik lees de topic net...voor mij is de vraag...hoe vaak en hoe hard remmen we dan? In mijn ogen is ook hier de slof niet voor bedoeld, al kan het misschien voor de ruiter een veilig gevoel zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:21

Waarom zoeken de meeste mensen die een slof gebruiken toch iedere keer weer een ecxuus om dat ding te gebruiken. In mijn ogen blijft het gewoon een hulpteugel, die ook als zodanig gebruikt moet worden. Wel denk ik dat het gebruik van de slof in het algemeen een teken is van een rijtechnische beperking van de ruiter. Let op: ik zeg dus helemaal niet dan iemand niet kan rijden.....ik zeg alleen dat het beter zou kunnen. En wat de veiligheid betreft: een slof lijkt mij in geen enkel geval veiliger.....
Hooguit voor de gemoedsrust van de ruiter. Nee, de slof is een oridinair hulpmiddel, daar waar de rijtechniek te wensen overlaat van de persoon die dan denkt het probleem op te kunnen lossen met een slof. Het is misschien wel weer een ? reactie, maar zo denk ik er nu eenmaal over! Toch ben ik iets belangriijks vergeten voor mijn gevoel: ik denk namelijk dat het oplossen van problemen op een rijtechnische manier voor iedereen is weggelegd!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 19-08-03 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:22

silco schreef:
ijn mening mag geven, vind ik alle mensen die zo een niks naar een slof grijpen gewoon een stelletje MONGOLEN!!!
Als je je paard niet in de hand hebt, helpt een slof ook niet.
EN BLIJF DAN A.U.B. VAN DE WEG AF!!!!!
En de mensen die hier een slof gebruiken op bokt, kunnen volgens mij amper met een slof rijden!!

Denk eerst eens verstandig na over de voor en nadelen van die dingen!! Je kunt er heel je paard mee naar de knoppen rijden!!!

Nou nou nou, dat is wel erg van dik hout zaagt men planken in je taalgebruik, ietsjes minder mag ook wel.

Het is trouwens verschrikkelijk moeilijk om door je internetverbinding heen te zien of een bokker wel of niet met een slof kan omgaan, het heeft bitter weinig zin om daar uitspraken over te doen. Dat geldt trouwens voor ons allemaal. Graag een beetje kalmte in dit slof-topic en ook in die handvol andere slof-topics.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:13

Dit:
Zep"]
Ik heb een hele lastige etter wel eens geprobeerd met opzet op de grond te krijgen aan de longe, en dat is me niet gelukt
[/quote]
en dit:
[quote="Zep schreef:
gewoon je gezonde paardenverstand gebruiken

is wel een behoorlijke tegenstrijdigheid in 1 post Scheve mond

Een paard met dwang naar de grond werken vind ik echt not done.

Dat ze over de kop slaan als je de slof als noodrem gebruikt valt wel mee denk ik. Maar als je denkt die slof nodig te hebben als noodrem, kun je beter nog even niet naar buiten gaan. Zoals al eerder aangegeven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:22

Romkabouter schreef:
Dat ze over de kop slaan als je de slof als noodrem gebruikt valt wel mee denk ik. Maar als je denkt die slof nodig te hebben als noodrem, kun je beter nog even niet naar buiten gaan. Zoals al eerder aangegeven Lachen

Voor een paard met wat minder briljant evenwicht is het echt niet zo'n punt om over de kop te gaan als zijn hals ineens dubbel wordt gevouwen, is zo gebeurd hoor.
Maar verder ben ik het wel met je eens, als je afhankelijk bent van een slofteugel om te stoppen en je weet dat, dan zou ik een veilige plek zoeken om te rijden.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:30

Ik rij altijd, binnen en buiten met een martingaal. Deze werkt alleen in als mijn paard haar hoofd extreem omhoog gooit. Het is een arabier dus het hoofd kan ook heel hoog. Ze wordt dan volkomen onbestuurbaar en met een beetje pech eindig je met twee teugels aan een kant. Dit is dus echt gevaarlijk. Het is nogal een handige tante en dit had ze heel snel door. Ze wist gewoon dat ik dan helemaal niets meer te vertellen had. Dit is in de randstad niet verantwoord. Ze is volkomen verkeersmak, ontzettend braaf, maar het blijft een paard. Ze kan ineens bang zijn van een pol witte bloemetjes ofzo Verward . Als ik dan gewoon vraag of ze erlangs gaat, oke geen probleem, maar ze wijkt dan wel wat uit. Het is dan wel zo veilig als je gewoon kunt blijven sturen !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:39

Rom: ik heb het verhaal wel eens verteld geloof ik. Dat was echt een apart lastig paard, zowel in rijden als in de omgang. Uiteindelijk heb ik eens geprobeerd hem op de grond te krijgen om te zien of dat hem een beetje respect voor me zou doen krijgen. Ik was eigenlijk van plan om een poosje op zijn nek te gaan zitten met een kopje koffie, zodat hij op de grond zijn zonden van de afgelopen 4 jaar eens zou kunnen overdenken Knipoog

Ik haal het wel eens aan ter illustratie dat je een paard zelfs als je het met opzet probeert nog niet zo makkelijk op de grond krijgt.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 03:28

Gut, dat leerden wij (kleintjes) al vanaf de grond als aardigheidje in de ponyles
en in cowboyfilms kun je aan de lopende band zien hoe simpel het is om het rijdend te doen (t/m de hoogste snelheid).

Ik zal dit (groter gegroeid) nooit meer doen.
Laat staan met een kopje koffie op zijn hals gaan zitten.

Bij een dergelijke onwaardige handeling zou ik me nl. echt niet beter kunnen gaan voelen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:03

Aqua8horse schreef:
Waarom zoeken de meeste mensen die een slof gebruiken toch iedere keer weer een ecxuus om dat ding te gebruiken. In mijn ogen blijft het gewoon een hulpteugel, die ook als zodanig gebruikt moet worden. Wel denk ik dat het gebruik van de slof in het algemeen een teken is van een rijtechnische beperking van de ruiter. Let op: ik zeg dus helemaal niet dan iemand niet kan rijden.....ik zeg alleen dat het beter zou kunnen. En wat de veiligheid betreft: een slof lijkt mij in geen enkel geval veiliger.....
!

In Creil heb je ook geen slof nodig, Daar kan een battalion gevecht leveren zonder dat je er iets van merkt. Ik zit middenin de randstad (Delft) wel te verstaan en daarnaast zitten we midden in een woonwijk. (jawel de gemeente wilde tdt een nieuwe wijk maar de boerderij mocht blijven staan) Dus ook als wij voor het eerst naar buiten gaan moeten we eerst door een parkje met schommels, wipwappen, draaischijven en kinderen in alle leeftijden die daar spelen. (de oprit loopt door dat parkje) Dan moeten we ene drukke weg over en evenzoveel bruggetjes.

Lijkt me dan wel handig om een noodrem erop te hebben zitten. Of praat ik nou weer dom

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:49

Het: "ja maar als" verhaal vind ik dus typisch een reden om dan niet de weg op te gaan.
Ongelukken kunnen altijd gebeuren natuurlijk, maar ook met slof.
Want als er een eend in de sloot zit en als je paard daar van schrikt en als hij dan de weg op springt en als er dan net een vrachtwagen aan komt zit je er ook onder.
En gijsenkim: Dom in zoverre om er dan maar een slof aan te hangen als noodrem. Er zijn ook nog mogelijkheden met een jong paard om bijvoorbeeld eerst een klein stukje te gaan en een begeleider meenemen (wat je misschien al doet)