lopen bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:49

Niniee schreef:
Ik had hetzelfde probleem. Toen heb ik mijn instructrice om hulp gevraagd en die gaf mij het advies om er een zweepje bij te houden (zo eentje met een rond, rubber handvat). Als je pony dan naar achter loopt, geef je 'm een tik met het handvat op z'n kont. Aan de achterkant, naast de staart zegmaar. Als ie naar voren loopt, tik je met de zweep op z'n hoofd, tussen zijn ogen. Niet te hard, maar wel dat ie het voelt en vooral hoort. Als je een paard op die plek een tik geeft, horen ze een heel vervelend geluid. Het doet dus niet zo zeer pijn en ze zijn snel genoeg om te zorgen dat hun ogen niet geraakt worden. Terwijl je dit doet, is het het beste als je zelf rustig blijft staan en je tijd neemt. Als ie het goed doet, moet je je pony heel uitgebreidt belonen en een snoepje geven als je erop zit. Dan leert ie dat opstijgen niet iets negatiefs is. Mijn verzorgpony ging de eerste paar keren een beetje rennen en bokken (belangrijk dus dat je 'm vasthoudt), maar hij is ook wel heel koppig, misschien dat die van jou het minder doet. Nu staat hij echt helemaal stil met opzadelen, aansingelen, hoofdstel omdoen en, belangrijk voor jou, met op- en afstijgen.
Misschien klinkt het een beetje zielig, maar een paard vind het fijner als je consequent en duidelijk tegen hem bent, dus als je een leiderpositie aanneemt, dan wanneer je afwachtend bent.

Lang verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

Je gaat een paard toch geen tik met de zweep tussen de ogen geven, dan ben je geen paard waardig vind ik.

Probeer of iemand je paard vast kan houden terwijl je opstijgt, als je paard blijft staan uitvoerig belonen.

Tonidressuur

Re: lopen bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:35

Grondwerk... Zorg er eerst voor dat je paard naar jou komt, dat je hem niet moet gaan 'halen'. Dat hij jou volgt, dat hij bij jou wil zijn! Als je paard wegloopt als jij wilt opstappen moet je jezelf misschien eens afvragen of hij wel gedient is met het feit dat jij op zijn rug wilt gaan zitten. Blijf rustig oefenen, tot het paard stil blijft staan en spring er nooit zomaar snel op, of laat nooit iemand vasthouden. Het is een kwestie van een goede start als je paard netjes wacht tot jij erop zit én een kwestie van veiligheid.

Mijn instructrice laat me honderd keer op en afstappen tot het paard stilstaat als het moet. Waarbij ze wel aanwijzingen geeft, maar me voor de rest niet helpt. Het heeft me één keer een half uur gekost, maar sindsdien kan ik perfect en in elke situatie gerust en gemakkelijk opstappen. En het rijden is ook gewoon erg verbeterd!

Nog een link: http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... -opstappen

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:10

in een kleine ruimte opstappen, of even afleiden met brokjes.. ik herken het probleem, mijn jonge D pony, deed/doet het ook,
maar op een gegeven moment moet je soms ook even doorpakken, want de jonge pony probeert natuurlijk ook uit.. en dan moet je even een beetje aanpakken.
ik stapte binnen altijd op in een kleine ruimte, en nu gaat het zelfs heel goed alleen..in grote ruimte! :D

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:53

het is idd handig om je paard in de hoek te zetten als je gaat opstappen. het helpt ook goed om tijdens het rijden af en toe af te stappen. en gewoon altijd concequent ( :? ?) blijven als je paard niet stilstaat. gewoon blijven oefenen ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:58

vera1234 schreef:
Zet je paard stil en als hij gaat lopen stap je niet meer op maar zet je hem weer stil, zo ga je de hele tijd door en geeft hij het vanzelf wel een keer op!

Enigste juiste manier. En echt corrigeren als hij wel loopt.
Kwestie van, wie is de baas.