Afstappen bij spanning buitenrit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Afstappen bij spanning buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:15

Ik stap af zodra mijn paardje niet meer oke is onder het zadel, omdat ze veel rustiger is als ik ernaast loop en dan ook meer 'te vertellen'

ze blijft dan bij mij, want ik ben veilig, maar als ik er opzit is dat weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:16

Ja stel je voor: haalt die meneer ineens een paarse bloem te voorschijn en begint ermee te wuiven! Het zal je overkomen... dan kun je misschien toch maar beter even naast je snuivend ros gaan staan.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:17

Britsel schreef:
Ok, ik ben 30 cm kleiner :Y)

Haha, enge paarse bloemetjes jeetje :D

Duidelijk :D misschien zou ik dan ook wel blijven zitten :Y)
En ja, die bloemetjes ook altijd... levensgevaarlijk.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:18

hestejente schreef:
Ja stel je voor: haalt die meneer ineens een paarse bloem te voorschijn en begint ermee te wuiven! Het zal je overkomen... dan kun je misschien toch maar beter even naast je snuivend ros gaan staan.

_O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:19

Bloemetjes lijken zo onschuldig... maar als je eens wist wat voor enge bedreigingen ze naar onze paarden fluisteren :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:23

Het criteria bij mij zijn :
Breng ik iemand (meer) in gevaar als ik blijf zitten,
boek ik vooruitgang, (als je een half uur op dezelfde plek blijft met een paard dat al maar hysterischer wordt, boek je geen vooruitgang en traumatiseer je mogelijk zefs het paard)
en wat is belangrijk voor de toekomst (teveel dwang bij een bepalad voorwerp wat hij echt onoverkomelijk eng vindt kan er voor zorgen dat hij de schuld geeft aan dat voorwerp en er bang voor blijft) dit sluit dus aan bij het vorige.

Ik heb al eerder gezegd dat ik er niet snel af ga en het eigenlijk zeer weinig is voorgekomen in mijn hele leven, maar er zijn momenten dat ik niet koppig ben.

Ik heb geen moeite met er naast gaan in gevaarlijke situaties. Daar zit een logica aan. Een paard is een kudde dier. Als er een voorop gaat en daar gebeurt niks mee en die is ook niet angstig, dan wordt het als veilig gezien.
Een paard hoort zich niet van je los te willen rukken. Dan hang je teveel aan de teugels (en trekt het DUS terug) of hij is simpelweg bang van je (dan is er in de opvoeding en opleidng toch iets mis gegaan).
Bij het afstappen in enge sitaties heb je het simpelweg over het paard voorgaan en even zijn kuddemaatje zijn. Ze kunnen dan terugvallen op iets heel basic.

Er zijn voor het paard ook verschillende soorten angsten. Het is aan de ruiter om aan te voelen wat te doen in de situatie.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:28

Maeve schreef:
Pluttersput schreef:
Ik stap eigenlijk nooit af. Dit puur om het feit dat ik er liever op zit als ze aan de kletter gaat, dan dat ik er naast loopt. En daarbij moet ze van mij eigenlijk leren om door te lopen, wat we ook tegenkomen.

Dat is meestal ook mijn instelling ja, en daardoor hebben wij(ook wel eens na 15 mislukte pogingen) de meeste enge dingen tot nu toe ook wel kunnen passeren.

Pure interesse: als jij nou een situatie tegenkomt die je gevaarlijk lijkt? Een achteruitvliegende hoef naar de betreffende rolstoel/hond, een paard dat de sloot in danst?

vraag ik me ook af, in sommige situaties ga ik er toch naast.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:28

Lusitana schreef:
Het criteria bij mij zijn :
Breng ik iemand (meer) in gevaar als ik blijf zitten,
boek ik vooruitgang, (als je een half uur op dezelfde plek blijft met een paard dat al maar hysterischer wordt, boek je geen vooruitgang en traumatiseer je mogelijk zefs het paard)
en wat is belangrijk voor de toekomst (teveel dwang bij een bepalad voorwerp wat hij echt onoverkomelijk eng vindt kan er voor zorgen dat hij de schuld geeft aan dat voorwerp en er bang voor blijft) dit sluit dus aan bij het vorige.

Ik heb al eerder gezegd dat ik er niet snel af ga en het eigenlijk zeer weinig is voorgekomen in mijn hele leven, maar er zijn momenten dat ik niet koppig ben.

Ik heb geen moeite met er naast gaan in gevaarlijke situaties. Daar zit een logica aan. Een paard is een kudde dier. Als er een voorop gaat en daar gebeurt niks mee en die is ook niet angstig, dan wordt het als veilig gezien.
Een paard hoort zich niet van je los te willen rukken. Dan hang je teveel aan de teugels (en trekt het DUS terug) of hij is simpelweg bang van je (dan is er in de opvoeding en opleidng toch iets mis gegaan).
Bij het afstappen in enge sitaties heb je het simpelweg over het paard voorgaan en even zijn kuddemaatje zijn. Ze kunnen dan terugvallen op iets heel basic.

Er zijn voor het paard ook verschillende soorten angsten. Het is aan de ruiter om aan te voelen wat te doen in de situatie.

Bedankt voor je serieuze berichtje in deze duistere tijden van bedreiging door bloemetjes :)
Even weer ontopic... ben het met je eens hoor! Ik merk ook echt dat op het moment dat ik spanning opbouw(teugels aannemen enz.) paardje al wantrouwig wordt. Want wat is er aan de hand? We zijn net toch ook aan een los teugeltje langs een enorme brommende tractor gehobbeld? Is dit dan eng?
En ja, ik wil die meneer en zijn hondje ook niet opzadelen met een halfuur aan ge-oliebol met een paard dat er langs móét en zál met mij op haar rug. Nee, liever de stress binnen de perken houden. Nu was er namelijk gewoon niks aan de hand :)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:30

Ik vind het heel goed dat je afgestapt ben. Als jou paard zoveel spanning opbouwt en begint te stuiteren, is het geen fijn gevoel als je dat in een rolstoel op je af ziet komen (spreek uit ervaring). Als het paard bang is voor een boom etc. dan kan je natuurlijk gewoon blijven zitten, maar hier gaat het om een levend persoon dus naar mijn mening is jou keus heel goed geweest!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:33

Dat is precies wat ik bedoel lusitana :j Mijn paard heeft in de kudde een vrij hoge positie (slijmt zich op slinkse wijze in bij dominante ruin om zo zonder veel moeite aan privileges te komen) maar wist zich volstrekt geen raad toen hij in een groepje stond waar hij als oudere en vooral fysiek in het voordeel zijnde ruin ruin het leiderschap in de schoenen kreeg geschoven (was een erg vreemde situatie: schriele driejarige met ambities hing iedere dag in z'n vlees in een kansloze queeste naar leiderschap en de enige merrie in die groep was verliefd op mijn paard. Overigens heel begrijpelijk) Het is gewoon geen koen, moedig en ondernemend paard. En dus vindt hij het prettig als ik even voor 'm uitloop. Dan ziet hij vanzelf dat de bloemetjes mij niet bespringen... ze zitten vast :)*
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-02-11 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:34

Ik stap alleen af wanneer ik denk dat het een onveilige situatie kan worden. Ik beland liever niet met paard en al in de sloot. Ik heb echt een held op sokken, dus het zou best eens voor kunnen komen dat ik af moet stappen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:35

Ik begrijp niet waarom die man dan zegt dat jij je paard moet leren dat hij niet bang moet zijn.. Had hij dan liever een hoef tegen zn hond of tegen zichzelf gehad? Juist verstandig van jou!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:35

ik vroeg me het zelfde af vorig zomer..

situatie met een aanstormende auto van achter opzij galoperende paarden in wei ernaast.. (plus diepe sloot) dat de buurthond er wasd (blaffend aan komen rennen.)

ik ben wel afgestapt. toen die auto (keihard) langs reed kwam ook net die hond aanstormen plus die gekke paarden in het weiland toen ging mijn paard steigeren draaide om en rende er vandoor.. later wel weer te pakken en weer verder gereden. niks aan de hand.
als je daar de reacties nog wil lezen:

[BRT] stap je af of niet als..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:37

@Maeve. Ja, de teugels plots op maat gaan maken is het signaal voor het paard dat er iets te wachten staat! ;)

Ik heb eens een proefrit op een bijrijdt paard moeten maken door een groot dorp (Bergen NH). Eigenaresse had gezecht dat hij bang was voor trekkers. Nu ben ik iemand die er van overtuigd is dat angst meestal in de ruiter zit die het overbrengt, dus ik maakt me geen zorgen. Uiteraard, zou ik bijna zeggen, kwamen we een trekker tegen. Eigenares was op de fiets mee en kneep haar stuur bijna fijn, maar ik hield het slappe teugeltje en gaf een krabbeltje in de manen van het paard, dat nog niet een oor bewoog.

Dat "belonen" krijg ik nog steeds wel felle tegenstand tegen van mensen die dan zeggen dat ik het paard beloon voor het schrikken, maar die zien het verkeerd, ik stel het gerust en beloon feitelijk voor het NIET schrikken of niet reageren. Het is ook voor jezelf een check dat je ontspannen bent. Tot nu toe heb ik alleen rotsvaste paarden gemaakt en geen schrikachtige of ongehoorzame, door dat "belonen" . Dus ik blijf bij mijn methode.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:41

Miekemuis_ schreef:
Ik begrijp niet waarom die man dan zegt dat jij je paard moet leren dat hij niet bang moet zijn.. Had hij dan liever een hoef tegen zn hond of tegen zichzelf gehad? Juist verstandig van jou!

Bedankt! :)
Meneer staat ook bekend als een behoorlijke chagrijn. Dan denk ik een heleboel, maar na zorgvuldig afwegen blijft dan toch over: ''Bedankt voor het vastnemen van de hond meneer.'' Niet uit het ontbreken van assertiviteit, bepaald niet, maar vooral omdat ik weet dat veel mensen dit soort logische acties al niet eens ondernemen. Lekker te vriend houden, lief lachen en verder rijden. Waar zou ik me druk om maken, was lekker aan het rijden! :D

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:42

paardenfreak schreef:
ik vroeg me het zelfde af vorig zomer..

situatie met een aanstormende auto van achter opzij galoperende paarden in wei ernaast.. (plus diepe sloot) dat de buurthond er wasd (blaffend aan komen rennen.)

ik ben wel afgestapt. toen die auto (keihard) langs reed kwam ook net die hond aanstormen plus die gekke paarden in het weiland toen ging mijn paard steigeren draaide om en rende er vandoor.. later wel weer te pakken en weer verder gereden. niks aan de hand.
als je daar de reacties nog wil lezen:

[BRT] stap je af of niet als..

Jemig, dat klinkt eng... Fijn dat het goed is afgelopen. Zal 't topic eens doorlezen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:43

Maakt ook niet uit natuurlijk of hij een norse tronie heeft of niet. Hij heeft de hond toch netjes even bij zich geroepen? Idd altijd even voor bedanken :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:44

Lusitana schreef:
@Maeve. Ja, de teugels plots op maat gaan maken is het signaal voor het paard dat er iets te wachten staat! ;)

Ik heb eens een proefrit op een bijrijdt paard moeten maken door een groot dorp (Bergen NH). Eigenaresse had gezecht dat hij bang was voor trekkers. Nu ben ik iemand die er van overtuigd is dat angst meestal in de ruiter zit die het overbrengt, dus ik maakt me geen zorgen. Uiteraard, zou ik bijna zeggen, kwamen we een trekker tegen. Eigenares was op de fiets mee en kneep haar stuur bijna fijn, maar ik hield het slappe teugeltje en gaf een krabbeltje in de manen van het paard, dat nog niet een oor bewoog.

Dat "belonen" krijg ik nog steeds wel felle tegenstand tegen van mensen die dan zeggen dat ik het paard beloon voor het schrikken, maar die zien het verkeerd, ik stel het gerust en beloon feitelijk voor het NIET schrikken of niet reageren. Het is ook voor jezelf een check dat je ontspannen bent. Tot nu toe heb ik alleen rotsvaste paarden gemaakt en geen schrikachtige of ongehoorzame, door dat "belonen" . Dus ik blijf bij mijn methode.

Klinkt goed! Zo doe ik het met mijn paard ook. Met als verschil dat ik de mijne door en door ken, en jij dat paard toen nog niet... goed dat je hem dat vertrouwen durfde te geven!
Lekker bij je methode blijven als dat werkt!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:52

afhankelijk van de situatie stap ik ook wel eens af, zoals bij een fietstunnel vlakbij onze stal. Om bij een ruiterpad te kunnen komen moeten we de snelweg onderdoor, maar de tunnel is lang (4baans + afrit boven ons) en vrij smal, en in het midden ligt een put, met een klapperende deksel. Ik stap bij deze tunnel altijd af, omdat paard schrikt als er een fietser over de put heen rijd, en dan een sprong maakt. Ik stap af omdat 1. ik dan niet geplet word tussen paardlief en het plafond, en 2. zodat paardlief niet bovenop een van achter komende fietser springt. Ook bij vrachtwagens op smalle wegen stap ik af, anders duikt paard de sloot in, en als ik naast hem sta lijk ik hem net iets beter gerust te kunnen stellen.

inderdaad nooit ineens de teugels aannemen, dan bevestig je voor het paard dat er iets 'engs' aan gaat komen. Kriebeltje op de hals en zacht praten is vaak genoeg om een paard gerust te stellen :j

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:59

Mijn mantra is; als ik het niet vertrouw dan stap ik af, mijn ponybeest heeft een verleden met buitenrijden (ze heeft laten zien dat ze echt niet braaf kan zijn) inmiddels is ze heus wel braaf op nukkigheden na. Maarr...mijn nek en ledematen zijn me toch echt wel lief en ik zit er niet op te wachten om hier in rengalop over de hei te stuiven omdat er iets gebeurt wat ik zelf vooraf had kunnen controleren door af te stappen.

Ik denk dat afstappen niks te maken heeft met een zwaktebod o.i.d. maar meer met het kennen van je eigen rijkunsten / krachten / paard en het inschatten van de situatie.

Puntje bij paaltje heb ik het bijna nooit nodig, ik ken haar inmiddels goed en ik weet wat ik moet doen als ze weer eens van haar nukkigheden heeft. Dat levert ook geen gevaar voor omstanders op. Maar als het me boven de pet gaat...dan ga ik er echt vanaf ik heb vanaf de grond voor mijn gevoel net iets meer te vertellen (maar er zullen vast ook ruiters zijn waarbij dat andersom is). De enige keer dat ik echt afgestapt ben was toen ik over een ophaalbruggetje heen moest waar ze met zo'n afstandbestuurbaar motorbootje onderdoor aan het varen waren (en natuurlijk doorgaan dan he...niet even de andere kant op). Ik moest over die brug heen, dit heb ik rustig lopend gedaan, gelijk goed de tijd gehad om pony te laten kijken en te belonen. Hierna er weer op, pony niet in de stress, ikke niet en een leuke rit gehad verder.

Als je paard rare reacties vertoond op auto's fietsters etc....dan moet je echt gaan oefenen en kan je m.i. niet naar buiten / niet alleen naar buiten.
Ennuh....schiet je zelf in de stress? Praten en sinterklaasliedjes zingen helpt haha

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:02

ik jou geval zou ik ook afstappen
ik vind het wel een verschil of je paard ergens niet langs wil omdat het eng is of omdat ie er gewoon niet langs wil
en als je een paard hebt waar je rustig op kan stappen maakt het niet zo veel uit

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:14

Kitty84 schreef:
Mijn mantra is; als ik het niet vertrouw dan stap ik af, mijn ponybeest heeft een verleden met buitenrijden (ze heeft laten zien dat ze echt niet braaf kan zijn) inmiddels is ze heus wel braaf op nukkigheden na. Maarr...mijn nek en ledematen zijn me toch echt wel lief en ik zit er niet op te wachten om hier in rengalop over de hei te stuiven omdat er iets gebeurt wat ik zelf vooraf had kunnen controleren door af te stappen.

Ik denk dat afstappen niks te maken heeft met een zwaktebod o.i.d. maar meer met het kennen van je eigen rijkunsten / krachten / paard en het inschatten van de situatie.

Puntje bij paaltje heb ik het bijna nooit nodig, ik ken haar inmiddels goed en ik weet wat ik moet doen als ze weer eens van haar nukkigheden heeft. Dat levert ook geen gevaar voor omstanders op. Maar als het me boven de pet gaat...dan ga ik er echt vanaf ik heb vanaf de grond voor mijn gevoel net iets meer te vertellen (maar er zullen vast ook ruiters zijn waarbij dat andersom is). De enige keer dat ik echt afgestapt ben was toen ik over een ophaalbruggetje heen moest waar ze met zo'n afstandbestuurbaar motorbootje onderdoor aan het varen waren (en natuurlijk doorgaan dan he...niet even de andere kant op). Ik moest over die brug heen, dit heb ik rustig lopend gedaan, gelijk goed de tijd gehad om pony te laten kijken en te belonen. Hierna er weer op, pony niet in de stress, ikke niet en een leuke rit gehad verder.

Als je paard rare reacties vertoond op auto's fietsters etc....dan moet je echt gaan oefenen en kan je m.i. niet naar buiten / niet alleen naar buiten.
Ennuh....schiet je zelf in de stress? Praten en sinterklaasliedjes zingen helpt haha

Hihi, ik heb al zoveel liedjes gezongen :D maar dat doe ik tegenwoordig nog steeds, ook zonder stress. Ik zing vaak hardop. Levert soms wel hele rare blikken op, oeps :)
Peerd is gelukkig verder niet bang voor 1 specifiek ding. Ja, zwerfkeien waren eng, maar dat was van de één op de andere dag over. En langs houten bankjes gaan we standaard met een boogje, maar dan ook alleen in draf en galop. Ik kan er mee leven :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:22

Ik stap rustig af als ik het niet vertrouw. Ernaast heb ik geen spanning en loopt mn paardje op dr gemak achter me aan.. Maar erop ben ik snel gespannen, daardoor mn paardje ook als ze al iets spannend vind.. Ik kan makkelijk op en af stappen buiten, en ze wordt er niet banger van.. Juist sterker en makkelijker, ik krijg haar onder het zadel ergens niet langs, ernaast wel, en de keer erna loopt ze er onder het zadel zo langs... Dus ja ik stap gerust af :D

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:23

Ik had hetzelfde gedaan hoor! En laat die oude mannen maar praten.. die weten het nl aaaaaaaltijd beter hahaha

Ik kwam vandaag een enge tractor tegen welke bomen aan het omzagen was (hard geluid en erg scherpe voorwerpen eraan) en peerd stond al te snuiven, rug weg te drukken & om te draaien. Ik ben er snel af gestapt en heb hem langs de tractor geleid.. ging ook niet helemaal soepel maar liever zo dan dat ik voor de tractor word gegooid. Als de omgeving/omstandigheden het toe lieten was ik er wel op blijven zitten maar helaas hadden we maar een klein paadje waardoor we dus recht langs de tractor af moesten.

Zo ben ik ook eens een huifkar tegengekomen en afgestapt omdat peerd al stond te hyperen maar het beest was zo gek dat ze zich los had gerukt dus ze rende keihard weg op een 80 weg. Ben me doodgeschrokken en dacht echt dat er een flink ongeluk ging gebeuren. Gelukkig luistert knol naar naam (vooral toen ze door had dat ze niet meer wist waar ze was :')..) en kwam ze terug gedraafd. Misschien had ik toen toch beter kunnen blijven zitten.. al naderden we toen ook die weg en was er wel een grote kans dat ik toch wel afgedonderd was..

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:23

Bij mij hang het er ook vanaf merk ik echt dat ze zich aanstelt en gewoon aan het klieren is dan blijf ik erop zitten, zo vind ze opeens een pad waar we al 10x langs zijn geweest zonder problemen opeens vreselijk eng en blijft ze stokstijf stilstaan. Nu weet ik wel wanneer ze het echt eng vind, zo heeft ze ook wat met herten is nu 2x voorgekomen 1x sprong er opeens eentje over het hek voor onze neus en 1x rende er 1 de bosjes in, nu merk ik dan dat ze helemaal gespannen is en het liefst zo snel mogelijk wil omdraaien en er als een gek vandoor wil ze weet dat dit niet mag dus blijft ze stokstijf stilstaan, dus dan stap ik af stel ik haar even gerust en loop ik met haar mee aan de hand, daarna kan ik dan ook weer rustig opstappen. Dit vind ik persoonlijk toch beter dat ik er met haar aan de hand toch langskom dan helemaal niet.(als ik erop blijf zitten kan ik daar nog wel een uur staan)