Slofteugelleed... :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:36

runningkawa schreef:
...........Tot je een paar paarden mag rijden, die je meteen zand laten happen als je ze onterecht te hard pakt.........(

Kan je nou rijden of niet?
Je moet erop blijven zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:40

echt waar, moet dat Schijnheilig

Blij dat ik dat nu weet, pffff, waarom heeft niemand mij dat eerder gezegd?
thanks

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:44

CGJ12"]
[quote="Botervlieg schreef:
Ach ja, als je niks ziet in minder gebruikelijke oplossingen dan lekschoppen of de slof erop...

Wil je een keer op mijn Lindo op trensje zonder slof?
Ik geef je 1,5 rondje (tenminste als je rechtsom begint. Linksom kom je nog niet eens halverwege).........en die is al 10!
.....die vind zichzelf namelijk zo grappig!

Ik bedoel maar even: de beste stuurlui........staan aan wal te schreeuwen dat je geen slof mag gebruiken.
[/quote]

Nou ik zou je eens even uit de droom helpen!
Het paard van de moeder van kinglover moest vroeger met slof hackemore en weet ik ut wat gereden worden!
NU (aug/2003) galopeert ze regelmatig met NIKS door de bak en kan ze hem buiten met losse teugel rijden/halster.

Dus als jij beweert dat ''niemand'' jouw paard kann rijden ( over arogantsie gesproken) zonder slof, nou dan heb je nog veel te leren!
Niet alleen over paard RIJDEN maar vooral over met paarden omgaan!

En Enya als je je paardje zo lief vind snap ik niet waarom je er AF EN TOE een slof omdoet!
(zou die jouw ook zo lief vinden Lips are sealed)

Verder weet Ik 1000000 % zeker dat er andere manieren zijn dan de slof!
Bij IEDER paard mijn eigen pony ,om ff als voorbeeld te nemen, was ton ze nog engels gereden werd dus met strakke teugel en dat geschop in der buik, druk fel en gemeen.
Nu kan ik er met halstertje op rijden.( en dit is echt niet om het engels rijden naar beneden te halen.)Dus dat zegt wel iets over andere manieren.

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 12:48

Het aanknopen van een slofteugel vind ik in sommige gevallen ook zeker een teken van gemakzucht. Ik zal nu eens even uitleggen waarom ik nu eigenlijk een beetje anti-slof ben. Twee jaar voordat ik bij het adres reed waar ik nu nog steeds rij, reed daar een ruiter waarvan ik de naam maar niet zal noemen om zijn reputatie te beschermen, dat wil overigens niet zeggen dat ik hem mag Boos! . Hij reed daar op een Concorde, echt een wereldpaardje. Dit paard was behoorlijk moeilijk te rijden, dus al snel werd er een slofteugel aangeknoopt. Elke keer een niveau hoger, terwijl paard en ruiter er eigenlijk nog niet klaar voor waren, want zeg nou zelf, als je je paard nog niet onder controle hebt ga je er toch zeker niet steeds hoger mee springen? Maar het diertje had zo'n passie voor het springen, dat zij hem zelfs, ondanks de elende die hij haar aandeed, gedragen heeft tot het Internationale niveau. En toen knapte er wat bij haar. Ze ging steeds vaker weigeren en de bewuste ruiter mocht haar niet meer berijden. Ze stond daar maar te staan, wilde niks meer doen, vertrouwde niks of niemand meer. Ze wilde haar de fokkerij in laten gaan, maar ze werd maar niet drachtig...Nou, ik dus mooi daar alle paardjes rijden, maar op haar mocht ik niet in het begin. Te sterk en niet helemaal meer 100% werd er van haar gezegt...Na lang zeuren ben ik er dan toch maar eens opgestapt onder begeleiding van twee instructuers(!). De eerste paar keer was echt niet leuk; ze wilde niet ontspannen en ze schrok van alles. Soms pakte ze het bit vast en zette het op een lopen. Met buitenritjes durfde ze niet op het zandpad lekker te crossen. Nee, ze bracht haar hoofd omhoog en dribbelde maar wat. Na 3 a 4 maanden van vertrouwend winnen, knuffelen, bij haar in de stal slapen (ze was bang voor het onweer Ach gut ) en na de eerste maand alleen maar met hele losse teugeltjes gereden te hebben, was de Concorde niet weer te herkennen. Ik heb haar al uitgebracht in het L-springen en L2-dressuur, en ze doet echt zo haar best! Oh ja, guess what? We hebben haar dit jaar in 1 keer drachtig gekregen van Clinton. Het kan aan mij liggen, maar ik denk dat het er wel wat mee te maken heeft. Mijn persoonlijke wondertje, dat is ze. Dus, geduld is echt een schone zaak! Maar dit is dus wel een goed voorbeeld dat het dus ook zonder slofteugel kan!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:51

Ik denk dat we een beetje uit het oog verliezen dat de slof een HULPteugel is. En zoals met alle hulpartikelen is correct gebruik en een goede reden (dus niet zoals in het allereerste bericht genoemd werd) onmisbaar.

Er zullen mensen zijn die er goed mee om kunnen gaan, maar ook piepeltjes die het te pas en te onpas gebruiken.

Feit blijft dat er met het rijden van wedstrijden of bij het dresseren van je paard geen gebruik van deze slof gemaakt MAG worden en zal het doel uiteindelijk toch moeten zijn dat je ook zonder slof zou kunnen rijden...

Dat neemt in mijn geval niet weg dat ik dus ook af en toe de slof gebruik. Ben ik nu een zondaar? Nope.....

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 12:56

Nee absoluut niet hoor. Je bent het er dus wel mee eens dat ze je al op het inrijterein kunnen diskwalificeren voor het rijden met een slof? (ben ik het wel mee eens)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:58

dola schreef:
Dus als jij beweert dat ''niemand'' jouw paard kann rijden ( over arogantsie gesproken) zonder slof, nou dan heb je nog veel te leren!

Dat "niemand" heb je me niet horen zeggen.........
........en op zich ben ik daar absoluut niet trots op. Is zelfs triest, maar wel een feit.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:00

AlmostBlack schreef:
Nee absoluut niet hoor. Je bent het er dus wel mee eens dat ze je al op het inrijterein kunnen diskwalificeren voor het rijden met een slof? (ben ik het wel mee eens)

Absoluut. Een wedstrijd (dus incl. losrijden) hoor je zonder hulpteugels te kunnen rijden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:02

AlmostBlack schreef:

"Uitsluiten" is volgens mij het goede woord. En inderdaad het mag niet volgens de regels, dus de gevolgen dien je te dragen.

Ik kan me echter voorstellen als iemand uit "veiligheidsoverweging voor de ANDERE ruiters" zo'n ding zou mee nemen als noodrem.
Maar ja ........als ik dat hier nu zeg is het meteen "vloeken in de kerk"

In de praktijk zie ik nog geregeld een ruitertjealle ringen doorstuiven, wat niet de bedoeling was. Daar zitten de andere ruiters ook niet op te wachten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:15

CGJ12 schreef:
In de praktijk zie ik nog geregeld een ruitertjealle ringen doorstuiven, wat niet de bedoeling was. Daar zitten de andere ruiters ook niet op te wachten.

Bloos! dat heeft B'elanna ook een keer gedaan Cool
Dwars door een Z-dressuurproef heen. Kon haar helemaal niet houden toen. Ze was op weg naar de trailer. Ze had haar zoon (toen al twee jaar oud) horen hinniken en spurtte weg. Helaas had ik geen enkele noodrem. Ze is zelfs over een hek gesprongen toen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:21

CGJ12 schreef:
Ik kan me echter
voorstellen
als iemand uit "veiligheidsoverweging voor de ANDERE ruiters" zo'n ding zou mee nemen als noodrem.
Maar ja ........als ik dat hier nu zeg is het meteen "vloeken in de kerk"

Je zult toch een keer de ring in moeten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:24

Misschien is het gaan oefenen op een vreemde bijvoorbeeld bij andere clubleden in de bak, misschien al een goede voorbereiding voordat je op concours gaat.
Dan hebben ze al wat meer vreemds gezien en heb je dit soort tafferelen ook wat minder vlug.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:36

Tyrza schreef:
Ik denk dat we een beetje uit het oog verliezen dat de slof een HULPteugel is. En zoals met alle hulpartikelen is correct gebruik en een goede reden (dus niet zoals in het allereerste bericht genoemd werd) onmisbaar.

Er zullen mensen zijn die er goed mee om kunnen gaan, maar ook piepeltjes die het te pas en te onpas gebruiken.

Feit blijft dat er met het rijden van wedstrijden of bij het dresseren van je paard geen gebruik van deze slof gemaakt MAG worden en zal het doel uiteindelijk toch moeten zijn dat je ook zonder slof zou kunnen rijden...

Dat neemt in mijn geval niet weg dat ik dus ook af en toe de slof gebruik. Ben ik nu een zondaar? Nope.....

Een hulpteugel gebruik je als het paard al warm is hooguit 10 minuten en dan er weer af, tenminste ik weet niet beter dat dat de bedoeling is van een hulpteugel. Waarom gebruikt iedereen hem dan continu en vanf het begin?

Coolio

Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:44

Ik denk dat een slof bij sommige paarden wel handig is, maar je hebt van die mensen die zonder gewoon niet kunnen rijden en dat vind ik echt heel triest.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:44

Sjuimpje schreef:
Geef mij toch maar de slof, heb geen zin om weken met een sterrenkijker rond te rijden als ik het sneller kan oplossen.

Iedere keer worden in dit soort topics weer voorbeelden aangehaald (vaak uit eigen ervaring) waarin verteld wordt dat het helemaal fout is gegaan met een combinatie. Dat alles kwam door het rijden met een slof.
De slof kan je inderdaad fout gebruiken, maar schuif de schuld dan niet op de slof af maar kijk naar jezelf.
Ik weet nog wel tig manieren waarmee je een paard zou kunnen vernaggelen en daar heb je helemaal geen slof bij nodig.
Beetje kort door de bocht om slofgebruik te veroordelen omdat je hem zelf niet weet toe te passen.

Volgens mij kun je nog altijd beter een probleem oplossen met goed gebruik van een hulpteugel, dan maar eindeloos een beetje blijven modderen. Hoeveel combinaties zie je niet week na week achteruit kachelen omdat het paard steeds stijver wordt, steeds minder nageeflijk, waardoor de ruiter steeds minder goed kan blijven zitten, zelf steeds meer spant, etc. Leer ze dat dan liever op een goede manier op te lossen middels een hulpteugel, zodat ze tenminste eens een stap vooruit kunnen ipv steeds 3 stappen terug moeten.

Coolio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:46

ja maar ik denk dat ze er meer van leren als ze hun problemen op een normale manier oplossen, door meer lessen ofzo...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:47

Zep"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Geef mij toch maar de slof, heb geen zin om weken met een sterrenkijker rond te rijden als ik het sneller kan oplossen.

Iedere keer worden in dit soort topics weer voorbeelden aangehaald (vaak uit eigen ervaring) waarin verteld wordt dat het helemaal fout is gegaan met een combinatie. Dat alles kwam door het rijden met een slof.
De slof kan je inderdaad fout gebruiken, maar schuif de schuld dan niet op de slof af maar kijk naar jezelf.
Ik weet nog wel tig manieren waarmee je een paard zou kunnen vernaggelen en daar heb je helemaal geen slof bij nodig.
Beetje kort door de bocht om slofgebruik te veroordelen omdat je hem zelf niet weet toe te passen.

Volgens mij kun je nog altijd beter een probleem oplossen met goed gebruik van een hulpteugel, dan maar eindeloos een beetje blijven modderen. Hoeveel combinaties zie je niet week na week achteruit kachelen omdat het paard steeds stijver wordt, steeds minder nageeflijk, waardoor de ruiter steeds minder goed kan blijven zitten, zelf steeds meer spant, etc. Leer ze dat dan liever op een goede manier op te lossen middels een hulpteugel, zodat ze tenminste eens een stap vooruit kunnen ipv steeds 3 stappen terug moeten.
[/quote]

Ben ik een keer met je eens..toch vind ik dat het een betere oplossing is dan aanmodderen. Het mooiste is natuurlijk als je zonder hulpmiddelen correct kan rijden.....

Coolio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:48

ja vind ik ook hoor, ik hou niet zo van die extra hulpmiddelen Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:48

Coolio schreef:
ja maar ik denk dat ze er meer van leren als ze hun problemen op een normale manier oplossen, door meer lessen ofzo...

Ja, dat is denk ik inderdaad de beste oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 17:01

Ik vraag me af of die personen die elke week achteruit gaan, stijve paarden daardoor krijgen of die in staat zijn om met slof te rijden?
Want dat zijn dan toch diegene die gewoon simpel weg niet voelen wat ze aan het doen zijn.
En die voelen dus ook niet aan als ze een slof verkeerd gebruiken.
Want die voelen zo al niet dat er gen achterhand gebruik is, rug weggedrukt is en laten we het maar niet over aanleuning hebben bij dat soort mensen.

naar mijn idee, kunnen de ruiters, die goed kunnen voelen er idd wel een keer een slof omhangen, zonder het paard de prut in te helpen, maar helaas horen veel ruiters daar niet bij.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 17:09

ik rijd never met slof, vind het onnodig. met een buitenrit trouwens wel, en ik neem hem dan maar heel licht, omdat ze hem anders ongeveer peert Tong uitsteken als je echt een goede ruiter bent, kun je wel met slof Eén keer in de maqand bijvoorbeeld Tong uitsteken

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:10

Met de slof; Houd de slof strak (laat m wel los hoor als ze alsnog omhoog komt) en druk stevig mijn been om voor vw te gaan.

had ik ook zo geleerd. ja, bij een zeer gekende ruiter. dacht dat die wel wist hoe het hoorde. daarom vertrouwde ik het ook. tot je merkt dat het mis gaat Huilen

Cheese! hier reed ik dus nog niet zo heel lang:
Afbeelding

tijdens 'sloffenperiode'
Afbeelding

ja, dit is een voorbeeldje uit eigen ervaring. lag de schuld bij mij? is onwetendheid ook je schuld?

naderhand ga je merken, he dit loopt niet lekker.
maar dan is het al vaak te laat.

tot je bvb andere instructie tegenkomt die laat zien dat het zonder veel beter gaat. dan sta je aan de grond genageld. heb je je paard vernageld, gaat er iemand heel eventjes simpel zonder slof je paard voor je ogen rijden en denk je dat je droomt Bloos!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:28

Mijn instructrice laat mij ook met slof rijden. Niet strak, maar hij maakt zich soms heel groot en sterk. Loopt hij daar stoer rond, precies de oefeningen zoals ze horen, maar wel met zijn koppie naar voren. Op zo'n moment laat ik eventjes merken dat hij niet zo sterk moet lopen doen. En dan is het weer goed. Slof kan weer wat losser...

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:56

als ie maar effe werkt is't goed he emeraldo. het constante aangesnoerde is niet goed. wie zij ookal weer? een slof werkt als ie maar een seconde werkt? (of zoiets in die aard? Haha!)

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 00:33

Soms hang ik hem er wel eens om. Maar dan doe ik hem na een tijdje wel af. Ik ga niet de hele training met dat ding rijden. Dan streef je je doel toch wel een beetje voorbij.....Maar af en toe moet het kunnen, mits je er goed mee om kan gaan. (bij mee betekend een kwartiertje slof, weer een maand plezier. Hij word er veel gehoorzamer door)
Ik heb hem overigens heel los hoor (soms zelfs een beetje te, dan stapt hij er bijna in *schaam* maar nu let ik daar beter op)

Ik zeg dus SOMS!

sorry, voor de anti-sloffers.....

Ik kan er trouwens niet tegen als mensen een slof echt helemaal strak hebben! Dan ontbreekt er toch wel wat intelligentie! Dat vind ik echt zielig, en dan denken die ruiters ook nog dat ze kunne rijden, omdat hun paard zo mooi in de krul loop *zucht*