Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

lopen doet knap zeer maarja, t blijven paarden

lovemario schreef:longeren met dubbele longe is niet iets wat iedereen kan.
heb dat toevallig wel eens met school gedaan, maar hij kent het niet, en ik ben er ook nog niet zo'n ster in.
en ik krijg hem nog niet eens 1 rondje door de bak.
wimbraun schreef:Je paard is zoals je schrijft: jong maar wel al zadelmak.
Hoe zadelmak? Een paard is een kuddedier, dat moet leren dat jij (ruiter of menner) deel uit maakt van zijn kudde. Waarbij jij de leider bent waarin hij een heilig vertrouwen kan en mag hebben.
Verder is de Fries niet echt ontworpen om als rijpaard te dienen, hoewel daar wel aan gewerkt wordt.
(pas de afgelopen 25 jaar overigens).Verder is het aan jou om het paard er van te overtuigen dat hij jou kan vertrouwen en dus kan stappen en draven.
Galopperen wordt vaak vluchten! Dat kan een paard heel goed dus dat leert hij later wel op beheerste wijze te doen.
succes
lastig typend uit te leggen)
lovemario schreef:paard is ingereden bij proffecionele mensen.
wij hebben het niet zo luxe dat we en een longeer bak en een rijbak hebben..
dus longeer hem op de zelfde plek als dat ik hem rij.
hoef verder geen gezeur dat 3 te vroeg is. zo heb ik hem gekregen en kan er niks aan veranderen.
vrijheids dressuur is misschien wel een goed idee.
ga dat ook eens proberen.
Janine1990 schreef:Oooh even over je voet.
Ga alsjeblieft naar een arts, vraag om een foto. En laat het gipsen.
Zeer waarschijnlijk heb je een middenvoetsbeentje gebroken.
Ik heb een paard op m'n voet gehad, volgens de dokter gekneusd en ik moest maar even op krukken.
We zijn nu 7 jaar verder en het doet nog steeds pijn bij inspanning.
Dus wees verstandig, geloof niet zomaar je arts.
germie schreef:Ik ga er even van uit dat het paard nog niet moe gereden of gelongeerd is. Want dan kan ik me voorstellen dat ze stil blijven staan.
Het klinkt verder of jij niet mans genoeg bent, alsof het paard z'n zin door weet te drammen. Ik ga er van uit dat het paard wel degelijk weet wat stuur, rem en voorwaarts is.
Bij echt niet willen en de baas willen spelen over de ruiter werkt 1 methode, maar het is wel eentje waarbij je zelf erg goed in het zadel moet zitten. En het klinkt gemeen, maar het is soms maar 1 keer nodig om in te grijpen:
1 lange dressuurzweep, zeg maar 1.10-1.30 meter. Teugels in 1 hand, ligt contact met de mond, geen remmend contact. Dan met de andere hand met de zweep op de kont tikken. Duidelijk make nmet je benen, stem, zit en zweep dat je naar voren wilt. hoe maakt niet uit, het paard moet naar voren, desnoods in rengalop.
Dus je moet zelf enorm goed meezitten, belonen als het doet wat je vraagt. Bokkend naar voren = ook belonen, want het moet naar voren.
Hou er rekening mee dat je ook verzet kunt krijgen in de vorm van bokken e.d. en toch niet doen wat jij wilt.
Dan tik je door. Jij bent de baas. Mijn ervaring is dat 1 training bij eigenwijsheid van een paard vaak genoeg is om het op te lossen. Een training erna proberen ze het vast weer, maar dan is vaak de stem genoeg om het paard weer naar voren te krijgen. Na een paar trainingen is het er geheel uit.
Verder een afwisselende korte training bieden. Longeren met bijzet en dubbellonge zou ik met een 3-jarige niet doen. Dat vraagt veel van het paard en kunde van de longeur.