Paard steigert buiten en draait om

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Paard steigert buiten en draait om

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:10

Whaha, nee hoor, soms zegt het iets over het baasje, maar lang niet altijd. Het zegt wel vaak wat over de eerdere baasjes :j. Ik hou absoluut niet van schooiers, dus mijn paarden krijgen ook echt niks als ze schooien. Maar die dingen als pootje geven aanleren bijvoorbeeld, een paard van een vriendin die doet dat nog steeds als ie voer krijgt, ook als ie het al heeft. Dat is hem ooit zoo aangeleerd, want het is zo leuk.... :+. NOT!!! Die fjord waar ik het over had was gewoon enorm gefixeerd op voer, daar moet je dus absoluut niet met belonen dmv voer beginnen :n. Heeft niets met mij als eigenaar te maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:25

funnyhorses schreef:
Paarden die schooien om lekkers en je dan niet meer met rust laten zegt nik sover het paard maar over het baasje!
dan is er niet duidelijk waar jouw ruimte is.Tuurlijk zal een dier om meer vragen,das lekker makkelijk maar als ze eenmaal leren dat ze iets pas krijgen ná goed gedrag (na een spannend moment bijv.)dan moet je es zien hoe goed het werkt.
Zo geef ik de mijne ook zelden een lekkertje,maar met buitenrijden heb ik nu altijd wat bij me en enkel met opstappen (als ze braaf blijft staan) krijgt ze iets en daarna zo goed als niks meer.Dus je kunt het positief opbouwen en positief afbouwen.
Maar volgens mij denken hier velen dat je een emmer snoep mee moet dragen?hihihi en das onzin.
En ja het vergt uiteraard ook wat inlevingsvermogen van de ruiter he!!!

zegt niets over het baasje... bij de mijne iis niet. Bedelen doet hij niet bij mij in de buurt.
Maar als ik er niet ben en hij ziet snoep/eten veranderd hij in een draak.
Hoe meer hij krijgt met zijn gedrag, hoe erger het wordt.
En hij weet heel goed dat hij het niet mag doen waar ik bij ben... zo slim is hij dan ook wel weer :')

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:21

Herken hier wel een beetje van, mijn pony heb ik ook gekregen toen we beide op jonge leeftijd waren..
Doordat ik hem eerst nog niet kon houden ging hij steeds met mij aan de haal, omdraaien op zn achterbenen en wegsprinten.. Soms was het zelfs zo erg dat ie achteruit de sloot in liep..
Ik heb het soort van opgelost door als hij stijgerde en zich omdraaide, dan nog voordat ie weg kon sprinten hem gewoon door te laten draaien zegmaar..
Bijvoorbeeld als hij linksom draait, hem gewoon ook linksom door laten draaien, zo 'verraste' ik hem en pakte hem dan goed aan, met gevolg dat ie de goede kant op 'sprong'
Dan gewoon de rechterkant loslaten, als je daaraan gaat lopen trekken helpt dat vaak helemaal niet, wordt ie alleen maar sterker van dan, en gewoon doordraaien, en dan flink aanpakken..
Misschien heb je er iets aan?

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:49

Wat ik dus heb is dat mijn fjord helemaal niet meer voor uit wil.
Als zij wil omdraaien en ik ben het voor dan staat ze stil, en doet niks meer.
En met een tikje en ben draait ze of ineens toch nog om of gaat alleen maar achteruit.
En als ik boos word gaat ze als een gek rondjes draaien en loopt ze alle kanten op behalve naar voren.

Ik ga zeker die tip proberen van funnyhorses misschien werkt het bij haar wel.
Maar ik weet wel dat ze veranderd door de snoepjes, blijft dan drammen voor wat lekkers.
En geen respect voor mij is het niet, want ze krijgt normaal ook flink op dr donder als ze aan het bedelen gaat daar hou ik niet van.
Ze is alleen stront eigenwijs en heel erg slim.

Met VD bijvoorbeeld had ik haar in een dag leren steigeren, pas, liggen, nee schudden, kusje en ja schudden (niet allemaal op dezelfde dag hoor haha)
Ze leert ontzettend snel.
Nja ik hoop dat het nog gaat lukken om alleen op stap te gaan..
Ik ben net zo eigenwijs als haar dus komt goed.
Okal staan we daar een uur stil op ons ritje, maakt me niks uit als ze maar uiteindelijk loopt waar ik haar wil hebben haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:57

De tip van Grietjee heb ik met mijn paard ook een tijd gebruikt, en dat werkte idd heel goed, totdat ze hem doorhad...

Laatst is het een beetje ge-escaleerd en ik stond eigenlijk op het punt om haar te verkopen...

Toen is een vriend van mij erop gegaan en heeft haar even flink aangepakt. Dat lost het probleem idd niet op, maar liet mij wel zien dat ze het zo opgaf, als ik maar duidelijk was.
Gisterenochtend zelf weer gedaan, vrienden erachteraan voor mentale support (en daar was ik heel blij mee) en gaan met die banaan! Ben er bijna afgeflikkerd en stond toen op het punt om het op te geven, maar dankzij die vrienden doorgezet en daarna was ze doodbraaf....

Het probleem bij mij was dat ik steeds meer begon af te wachten uit 'angst' en heel vriendelijk vroeg of ze heel misschien, eventueel, alsjeblieft door wou lopen...
Terwijl nu, als ik voel dat ze al twijfelt, er een keer overheen veeg met mijn zweep :o

En ja, als ze dan doorloopt beloon ik haar idd met een snoepje, dus ik ben meerdere tips aan het combineren!

Dit wou ik graag even komen zeggen, wie weet heb je er wat aan!

Succes!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 12:40

Zoals ik al eerder al zei een tik geven helpt niet want dan gaat ze over de zeik en wordt het erger. En niemand ziet haar reactie aankomen ook niet diegene die achter mij rijdt ze doet het allemaal zo abrupt. Als ik kon voelen wanneer ze het van plan is zou het wel makkelijker zijn. Ik kan er gelukkig wel voor zorgen dat ze wel weer rechtuit gaat en niet gaat rennen

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:47

Het paard is onder het zadel, zoals zijn ruiter hem rijdt. Helaas waar.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 13:13

Sorry? Ze doet het bij iedereen, ik heb er al zoveel mensen opgezet en wat ik ook doe ik ze blijft het doen..
Corrigeer ik haar, gaat het een tijdje goed. En dan duikt het probleem ineens weer op. En verder in de omgang is ze super braaf.

Vind je reactie niet veel bijdragen aan het topic..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:21

Johanna59 schreef:
Het paard is onder het zadel, zoals zijn ruiter hem rijdt. Helaas waar.

Dan heb ik hier een hele leuke uitdaging voor je staan... :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:43

Cath_16 schreef:
Zoals ik al eerder al zei een tik geven helpt niet want dan gaat ze over de zeik en wordt het erger. En niemand ziet haar reactie aankomen ook niet diegene die achter mij rijdt ze doet het allemaal zo abrupt. Als ik kon voelen wanneer ze het van plan is zou het wel makkelijker zijn. Ik kan er gelukkig wel voor zorgen dat ze wel weer rechtuit gaat en niet gaat rennen

Om een snelle draai te maken moet een paard zich best inspannen. Er zal altijd wel iets te herkennen zijn, al is het maar een kwart seconde voordat het gebeurt.
Die van mij leek het ook geheel out of the blue te doen. Totdat ik hem beter leerde kennen en echt leerde voelen.
En over de zeik, dat was die van mij ook... over de zeik is ook een reactie, als het maar naar voren is, is het voor mij de gewenste reactie :+
Als iets een gevaarlijke situatie opleverd ben ik best hard voor mijn paard, verder ben ik altijd rustig en begripvol.
Zeker als hij het gevaarlijke blijft doen zonder duidelijke aanleiding (iets wat logischerwijs eng is oid). Dan trap ik hem echt naar voren, blijft hij miepen kan hij ook een tik verwachten. Dan is hij maar een half uur van de leg... als ik de volgende keer buiten maar wel zonder gevaarlijk gedraai kan rondhobbelen neem ik dat op de koop toe.
Je moet niet vergeten dat ze het "over de zeik gaan" ook kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat jij slecht gedrag niet meer bestraft :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 01:08

@c_alsemgeest
Maar dat ligt ook aan het paard.
De mijne is dan echt over de zeik en ik heb ook geen zin (meer) om mijn paard regelmatig vooruit te moeten trappen. Het moet voor beide leuk zijn.
Als je mijn paard voorruit probeert te trappen heb je een probleem. Als ze echt bang is en de ruiter dramt toch door, dan gaat ze in volle vaart achteruit en als ze eenmaal de gang echt heeft heb je de poppen aan het dansen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 01:22

ik heb het met die van mij ook gehad:
zweepje/spoortje erbij haalde niks uit, je kon van alles doen maar omhoog ging die
wat mij geholpen heeft is zodra hij t wilde doen,e raf te stappen een stukje lopen op te stijgen
en dat elke keer te doen tot hij zoiets heeft van he dit heeft geen zin zo
die van mij kreeg het na ongeveer een maandje door :j

succes!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 07:58

Ik snap wel dat je het moet bestraffen maar een tik geven helpt echt niet. Dan worden haar reacties alleen maar heviger, ze gaat nog hoger steigeren of schiet de weg op. Ik let heel erg op of ik iets kan merken aan haar maar ze doet 9/10 keer het ineens. Heel soms gaat ze langzamer lopen en gespannen doen dan kan ik het voorkomen maar anders niet helaas.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 08:02

Princesj schreef:
Als ze omdraait, zo snel mogelijk terugdraaien en dan in een flink tempo gaan draven heeft bij mij erg goed geholpen. Soms moest ik dit wel 10x herhalen, maar het paard is uiteindelijk een heel fijn buitenritten paard geworden wat ook goed alleen kan.

zo los ik het meestal ook op :j

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 09:16

Zsm omdraaien doe ik ook al, alleen het draven niet. Dus dat kan ik wel proberen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:11

Brainless schreef:
@c_alsemgeest
Maar dat ligt ook aan het paard.
De mijne is dan echt over de zeik en ik heb ook geen zin (meer) om mijn paard regelmatig vooruit te moeten trappen. Het moet voor beide leuk zijn.
Als je mijn paard voorruit probeert te trappen heb je een probleem. Als ze echt bang is en de ruiter dramt toch door, dan gaat ze in volle vaart achteruit en als ze eenmaal de gang echt heeft heb je de poppen aan het dansen.

Het moet idd voor beide leuk zijn... maar dat bereik je ook niet met dat gesteiger en gedraai ;)
Echte angst had ik sowieso al buiten gesloten in mijn stukje erboven. Echte angst kan omslaan in blinde paniek, en dat moet je buiten nooit hebben.
Het gaat mij om ongehoorzaamheid, en eventueel drammen/bokken/rennen wat daaruit voortkomt wanneer je het ongewenste gedrag bestraft.
Die van mij deed het draaiien echt als verzetje... en ongehoorzaamheid; in stap was niets een probleem, kwam je echter in volle galop dezelfde struik/bereklauw/boomstam oid tegen, dan was het meteen 180graden omdraaien en bokkend ervandoor.
Dat pak ik dan flink aan, en het heeft heel wat gevechten gekost. Bokken, rennen, springen, achteruitlopen... maar ik heb wel gewonnen en nu kunnen we heerlijk het hele jaar door naar het bos en strand. Alleen maar ook in een goep. Daar zijn we alle twee alleen maar beter van geworden :) Sowieso vind ik het buiten erg belangrijk dat je altijd de leiding hebt, als je fout gedrag door de vingers gaat zien ben je buiten verder van huis. Zeker met andere weggebruikers of op een open vlakte als het strand.
Tijdens een rit hier en daar een vreugde bokje of sprongetje boeit me trouwens niet... het is nou eenmaal een vrolijk paard :+ Maar ik wil wel dat het voor mijn idee veilig blijft.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:23

Mijn vorige paard deed hetzelfde 'kunstje". Aanpakken met been of zweep hielp niet, want dan sloeg ze met 2 achterbenen hard naar achteren (leuk met voorbijkomende auto's of fietsers |( ). Ernaast lopen ging prima, maar goed, nadat 20x gedaan te hebben was ik dat ook wel beu.
Ben dus maar van tactiek veranderd. Toen ze weer steigerde en zich omdraaide, heb ik haar gewoon achterwaarts laten lopen. Dus met hoofd de kant op die zij wilde en de richting op die ik wilde.

Na meter of 20 omgedraaid, weer een poging tot rechtuit rijden gedaan. Ze steigerde en draaide weer en dus in de achterwaarts weer verder gegaan. Na 3x gaf ze het op en hebben we een heerlijke buitenrit gemaakt.
De keer erop probeerde ze nog 1x en nadat ik haar weer achterwaarts zette, was het probleem voor altijd over.

Mijn huidige paard wil prima van huis, maar soms is iets echt te eng volgens hem en wil hij er echt niet langs. Ik zet 'm dan ook achterwaars erlangs. Gaat in alle rust en ik stap het "enge" obstakel een paar keer voorbij totdat ie ook voorwaarts er goed langsgaat
Gaat prima zo.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:42

Leuk topic. Hou het even in de gaten.

Tip van even de fixatie weghalen vind ik een hele goeie. Kun je idd doen door belonen/afleiden met een snoepje.
Alhoewel die van mij stierlijk vervelend wordt van teveel snoep beloning maar om iets aan te leren kun je het gebruiken om negatief gedrag te veranderen in positief. Je kunt als je het gewenste gedrag bereikt hebt afbouwen met snoepje te geven; belangrijk is wel dat je tesamen met geven van snoepbeloning (wat al door funnyhorse verteld werd ) ofwel je vingers als beloning gebruikt/clicker/of een geluid/braaaaf tegelijkertijd zodat je daarna het snoepje weg kan laten en het andere de beloning is.

Ben alleen bang dat het met èchte blinde paniek ook niet werkt maar daar werkt waarschijnlijk niks tegen....

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 23:11

**UPDATE**
Ik heb contact gehad met een gedragstherapeute en volgende week zaterdag heb ik een afspraak. Ze gaat het gedrag van mijn paard observeren dus moet dan ook alleen naar buiten. Ben benieuwd en hou jullie op de hoogte!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:44

Ok, goed van je, ik ben benieuwd of het effect heeft, ik hoop het wel voor jullie :j. Hopelijk kan zij ook zien wanneer je paard rechtsomkeert wil maken.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:17

Interessant topic.
Ik lees mee.
Mijn paard is jong en is met wandelen heel braaf, loopt aan een los touwtje achter me aan.
Sinds kort proberen we buiten te rijden en ik heb geen anderen met wie ik samen kan rijden.
Met verkeer gaat het aardig goed maar als ze wat spannends ziet heb ik een probleem.
Ze staakt en draait om.
Hoe meer ik doe hoe gespannender ze wordt.
Vorige week gaf ik haar veel been om haar aan te moedigen met mijn stem erbij.
Nou toen sprong ze dus ineens met 4 benen de lucht in alsof ze over een hindernis van een meter sprong vanuit stilstand.
Daarbij draaide ze iets en dat kon ik niet uitzitten.
Er naast beland en ongelukkig terecht gekomen, enkel gebroken.
Maar het is mij duidelijk dat ik alles rustig moet gaan opbouwen en dit paard weinig zelfvertrouwen heeft buiten.
Als ik er voor loop wandelt ze braaf mee.
Als ik weer mag lopen ga ik aan de lange lijnenen oefenen en ook buiten.
Eerst ervoor, dan ernaast en dan er schuin achter lopen, stap voor stap.
Dan zit ik er niet op en moet ze toch leren voorop te lopen.
Geduld.
Overigens in de bak is ze netjes aan de hulpen.
Iedereen succes gewenst.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:37

**Update**

De gedragstherapeute is geweest, heb eerst 1.5 uur over de geschiedenis gepraat van Udie zodat ze kon kijken hoe het gedrag onstaan was. De conclusie was, dat dit echt angst was en het is eigenlijk met de jaren erger is geworden.( Ik heb Udie vanaf haar 3e en nu is ze 9). Daarna is zij gaan kijken hoe het rijden gaat, eerst in de bak daarna naar buiten. In de bak was Udie ook erg schrikachtig en slecht aan de hulpen, daarna zijn we naar buiten gegaan, een klein stukje, dit ging goed alleen Udie was erg gespannen.
Dit heeft ze allemaal op film gezet zodat ze het thuis nog goed kan analyseren en ik krijg alles nog via de mail.

Zij is het ook compleet met mij eens dat je dit niet op moet gaan lossen door te slaan of andere vreemde methoden. Het gedrag wat Udie vertoond is echt angst en stress dus je moet haar vertrouwen geven, ook door steeds die grens op te zoeken wordt het gedrag er niet beter van. Dus je moet het alleen buitenrijden echt opbouwen totdat ze geen angst of stress meer vertoont.

Toen hebben we nog even naar het zadel gekeken. (Zij heeft daar ook veel verstand van). Het zadel was een half jaar geleden nog opgevuld, dit bleek erg slecht gedaan te zijn. Zelf had ik ook een beetje het idee dat het zadel niet goed lag en wilde bijna een nieuwe afspraak mijn zadelmaakster maken! Gelukkig dat ik dit niet gedaan heb.. Met het rijden zag zij ook dat Udie niet echt kon verruimen, terwijl toen we haar gingen longeren werden haar gangen een stuk beter en ruimer.

Dus nu even niet rijden en er komt een andere zadelmaakster kijken die echt goed aangeschreven staat, ook door haar dus we wachten even af :). Daarna kunnen we kijken hoe we het verder aan gaan pakken, nu mag ik stukjes met haar wandelen buiten en dan steeds verder opbouwen.

Als ik weer een goed passend zadel heb gaan we even kijken hoe we het aan moeten pakken, maar ze heeft mij iig het gevoel gegeven dat dit niet een hopeloos geval is.
En dat we hier te maken hebben met een paard met onwijze verlatingsangst.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:30

Een slecht passend zadel kan ook een hoop stress veroorzaken :j. Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat, hoop dat ze er weer bovenop komt.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:22

Mijn vorige pony die had de gewoonte, als ik bij huis op stapte, er vandoor gek te gaan doen er vandoor te schieten (oftewel ik op de weg, pony paar huizen verderop[weg die kant op is 1km en er staan zo'n 3 huizen]). Nadat dat een paar keer was gebeurt, heb ik besloten om die kilometer tot aan het bos maar te lopen en in het bos op te stappen (met z'n neus tegen een boom geparkeerd). maarja dat werkt natuurlijk niet voor alle paarden..
wat je nog kunt proberen is om langzaam te beginnen, ga je paard eerst goed trainen in de bak, nadien stap je hem uit op het terrein.
als dat goed gaat, kun je overgaan met uitstappen om de weg. Met hopelijk als uiteindelijk resultaat buiten rijden..
probeer ook eens om gewoon op andere locaties te rijden, paard in de trailer naar een andere stal en ga hem daar eens trainen.
het klinkt een beetje als verlatingsangst, als je paardje leert dat je weer terug gaat naar daar waar hij het zo leuk vind, dan zal het vertrouwn op jou ook beter worden..

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 18:04

Op andere locaties rijden gaat altijd goed, omdat ze dan geen paarden kent daar dus wilt ze ook niet terug. Ze hangt echt aan haar soortgenootjes zeg maar.
Het maakt ook niet uit hoe moe ik haar maak, ze blijft het doen helaas, ookal rijd ik 3 uur in de bak.