paard niet onder controle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:11

Ligt er maar net aan. Een easy loader moet je serieus mee kunnen omgaan, in onkundige handen richten ze meer kwaad dan goeds aan. Daarnaast: als ik het paard van TS zo inschat zal hij echt niet malen om een touw door zijn mond: volgens mij lijkt hij althans erg op mijn paard en die zou van een ruk aan zo'n touw in z'n mond alleen maar een waas voor z'n ogen krijgen en juist in volle vaart aan de einder verdwijnen. Het is naar mijn idee erg afhankelijk van het paard of je zo'n methode toepast.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:14

Ik zou maar niet met hulpmiddelen beginnen. Ik heb een simpele oplossing. Denk erom: deze toepassing werkt niet bij iedere ruiter en/of paard. Bij mij werkte het iig.
Als je erop zit en je haflinger wil ergens heen vliegen, gewoon op af laten gaan en aansporen, en als die oplaatst wil gaan stilstaan moet jíj hem aansporen om door te gaan. Gewoon helemaal laten uitvliegen. En als je haflinger oplaatst aangeeft dat hij moe is ga je nog even door. Zodat je pony weet dat jíj baas bent in wat je haflinger wel of niet mag doen.
Doe hetzelfde wanneer je (in de bak) naast je paard staat. Ik zou er dan een zweep bij pakken en net zolang door laten vliegen totdat je pony kapot is, en dan nog door laten gaan. Dit trucje hebben ze gauw in de gaten, dat wanneer ze wegvliegen dat ze alleen hunzelf er maar mee te pakken hebben.

Ik heb een tijdje op een verzorgpony gereden, een oudje maar niet te houden (welsh bloed, jeweet). Ik heb alles geprobeerd (behalve hulpmiddelen, ben ik op tegen), maar niet denken dat ze rustig wilde zijn.
Ik heb precies hetzelfde gedaan als wat ik heb beschreven. Gewoon laten rennen, maar wel steeds benen geven. Als het lukt moet je je pony zelfs voor zijn, dit is moeilijk maar valt te leren. En het belangrijkste is: je pony mag alleen stoppen wanneer jíj zegt dat het mag.

Dit heb ik gedaan, en het werkte. Weet wel dat ik gewaarschuwd heb dat dit niet voor elke ruiter en/of paard goed is. Je moet gevorderd zijn, wil je deze manier goed kunnen hanteren.
En natuurlijk hoop ik dat je in de gaten hebt dat je niet zomaar op buitenrit je paard als een idioot kan laten wegrennen, dit geldt alléén voor in de bak, ik zou zowiezo eerst niet op buitenrit gaan wanneer je paard moeilijk doet/is.

Heel veel succes!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:17

Je moet goed leiderschap tonen en dat jij echt helemaal de baas bent. Dit kan je bijvoorbeeld oefenen met longeren, als hij dan niet op jouw let dan misschien wat geluid maken als hij daar nog niet op reageert, dan misschien een klein tikje. Jij moet niet voor hem aan de kant gaan, maar hij voor jouw. Succes ermee!

vera1234

Re: paard niet onder controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:37

Dat het paard de baas over jou is is natuurlijk nooit de bedoeling! Heb je al eens geprobeerd er een steker bit in de toen? Wat ook kan helpen is om het in een hoek te drukken of hem gewoon in een keer om te trekken met zn neus tegen de bakrand! Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat er wat gebeurdd met iemand ! Veel succes ermee! (: