Huppelen bij aandraven.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:35

Heeft ze geen last ergens? Zo nee dan kan het zijn dat ze dit doet omdat ze niet ontspannen is, ze kan dan de passen niet afmaken.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:56

Als een paard aan moet draven,komt dat vanuit het achterbeen. Het kan zijn dat je paard daar een blokkade heb zitten in zn bekken oid. Waardoor hij dat bekken niet goed kan kantelen om een goede overgang vanuit achter te maken. Is een tijdje lang en laag rijden om te gtmnatiseren kan helpen,anders zou ik toch even een fysio of osteo laten kijken.

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:36

ik heb het ook met mijn paard gehad en toen ben ik 10 min met lange teugel gaan instappen, 15 min met lange teugel draven en gwn met je benen voorwaarts proberen te krijgen en als je paard dan niet huppelt ga je langzaam de teugels beetje bij beetje oppakken ;)

suffie

Re: Huppelen bij aandraven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:27

Ik ben van mening dat het huppeltje bij het aandraven te maken heeft met het ontbreken aan kracht. Het is een jong paard wat nog niet zolang onder het zadel is begrijp ik.
Niet boos worden als ze huppelt, maar rustig terug nemen en goed voorwaarts stappen en weer opnieuw proberen. De draf echt voorbereiden, dus niet je paard overvallen door ineens een hulp voor de draf te geven. Probeer aan te draven op een rechte lijn, dat maakt het makkelijker, omdat ze dan beter in evenwicht is dan in een wending.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:32

let ook op dat je gelijke teugeldruk hebt..
en het paard natuurlijk goed voorbereiden op de overgang zodat hij niet wordt overvallen door de drafhulpen.

Fixie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:00

Ik heb een paard wat tot Z niveau afgericht is....deze had ook regelmatig de neiging een hulptje te maken voor het aandraven (waarschijnlijk doordat ze vaak vanuit stap in galop moest aanspringen)....ik heb dat kunnen vermijden door haar schouder voor te zetten in stap en dan aan te draven hierdoor kan ze bijna geen hupeltje maken...nu is het zo goed als over....hoop dat het bij jou ook werkt...

xxFlowerGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:20

Geen lichamelijke problemen? En wat je zei: "ik durf zo echt niet meer te rijden" dat is al fout. Je paard voelt aan dat jij bang wordt & jezelf aanspant. Je zou hier het beste een professioneel iemand bij kunnen halen, want wij kunnen vanaf hier ook weinig vrees ik.
Hopen dat het snel verholpen is ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:07

Mijn paard deed het ook. Had ook net een nieuw zadel. Dus ik dacht dat het daar aan lag. Iemand anders laten kijken. Zadel paste goed. De tandarts was ook net geweest. Ik heb toen nog een osteopaat erbij gehaald. En ze had geen grote problemen.
Nu bleek dat mevrouw gewoon lui was. Ze was gewoon niet goed genoeg aan het been. Nu ze veel actiever gereden word is de huppel ook weg.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:13

Iets minder teugeldruk zoals gezegd in de eerste reactie

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:16

Teugeldruk had bij die van mij niks te maken.
Ze was gewoon niet actief genoeg en niet genoeg aan het been.
Alleen maar voorwaarts denken. Actief maken, vlugger voor het been heeft mij wel geholpen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:23

Gewoon goed les nemen. We kunnen vanaf hier niet zien of er mogelijk iets medisch aan de hand is, of dat ze jou ( en haar vorige berijders) gewoon aan het uitproberen ( en aan het wínnen) is. Een GOEDE instructeur moet in staat zijn hier een inschatting van te maken. Niet zelf aan blijven rommelen: in dit geval is dat hetzelfde als een paard opleiden tot "probleempaard"

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:30

Ja, zoals hierboven. Les nemen!
Instructeur kan dan ook even naar het zadel kijken. Misschien is het gewoon joligheid hoor! Misschien heeft ze ontdekt dat ze dan niet verder hoeft te draven maar lekker kan blijven sukkelen!

Leuk dier trouwens!

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:37

Ze heeft wel een spatader rechtsachter.
Kan dat er iets mee te maken hebben?

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:45

Ik lees ook even met jullie mee.
Paard is herstellend van een peesblessure en mag opbouwen. Hij doet dit ook regelmatig in draf, maar loopt verder wel helemaal rad.
Dacht zelf dat dit door gebrek aan kracht kwam en zie dat dit hier ook vaak genoemd is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:02

Ik denk niet dat het altijd gebrek aan kracht is.
Heb mijn paard gister gereden. Maar niet zo fanatiek en dan krijg ik dus met aandraven een huppel. Vandaag wat fanatieker gereden en geen huppel.

Yaaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:39

Mischien met naastloper proberen?

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 18:28

Dan kun je haar niet eens in draf krijgen.

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:33

Huppelen mag een paard neit doen als jij wil dat het draaft ! Geeft ze hoge bokken ? Want als dat mee valt zou ik gewoon telkens een tik door blijven geven tenzij ze natuurlijk heel hoog bokt want het is niet de bedoeling dat je er af valt. Verder moet je je paard gewoon goed voorwaarts rijden de hele tijd zet haar goed aan het werk. Ik hoop dat je er wat aan hebt (:

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:37

Is ze wel goed aan het been?
Als mijn merrie weer eens een luie dag heeft. Dan geef ik been 5 tellen later draaft ze met een huppel weg. Geef ik been geen reactie meteen een tikje bij heb ik wel een vloeiende overgang. En bij de volgende overgang weet ze het meteen dat als ze niet op mijn been reageert ze een tikje krijgt en draaft dan ook soepel weg.

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:58

Ze bokt wel aardig hoog, ze is niet goed aan been.

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 20:37

Kun je het haar als beste aan de longeerlijn leren?

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:08

Al een DA laten kijken? ;)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:34

met huppelen bedoel je precies??

want mijn pony doet dat ook wel eens in draf, net alsof ze met haar voorbenen een galopsprongetje maakt. ik weet niet of jij dat bedoelt? als mijn pony dat doet betekent dat dat ik mijn buitenteugel er niet genoeg bij heb :o haha

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:41

Vaak heb je het huppeltje ook bij het aandraven als je het paard niet genoeg ruimte geeft tijdens het aandraven.
Dit probleem heb ik namelijk ook gehad (zonder het steigeren dan), toen ik mijn paard net had.
Probeer een goede, soepele verbinding met de teugel te houden en geef wat extra ruimte met je hand tijdens het aandraven.

Succe, hoop voor je dat het probleem gauw verholpen kan worden (al dan niet door prof. hulp).

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:49

Mijn paard heeft dit enkele weken geleden ook gedaan, steeds aangaloperen en huppelen in plaats van wegdraven. Bleek dat mijn zadel te strak lag op de schoft en bij de schouders. Zadelmaker had in eerste instantie gezegd dat het zadel goed lag, maar kwam een 2e keer kijken en bleek toen helemaal niet goed te liggen.
Paard kon niet meer goed wegdraven, omdat schouder geblokkeerd werd. Nu met een nieuw zadel kan mijn paard wel weer gewoon draven. Alleen bij de overgang van oude zadel naar nieuwe zadel, dacht mijn paard "psychisch" nog niet te kunnen draven. Hij moest weer even het vertrouwen terug winnen, dat draf gewoon weer kon. Als ik dan begon met rijden met het nieuwe zadel dan maakt hij bij de eerste drafpas weer een huppeltje, en dan had hij door dat hij wel kon draven en draafde daarna weg.
Misschien dat jouw paard ook weer het vertrouwen terug moet krijgen, na een slecht passend zadel.