Paard is niet te rijden / gevaarlijk. Wat kan ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:09

Heeft iemand enig idee WAAROM dat paard doet wat 'ie doet? Is hij lichamlijk 100% in orde of heeft hij pijn? Past het zadel wel goed? Paarden worden niet vanzelf gevaarlijk....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:10

Een paar woorden schieten door mijn hoofd: dom, onverantwoord en zinloos. Ik begrijp in de eerste plaats niet dat je ouders het goed vinden, in de tweede plaats begrijp ik dat niet van de eigenaar. De eigenaar zou het paard naar iemand moeten brengen met ervaring en verstand van dit soort paarden, dat is beter voor het paard en beter voor de ruiter(s).
Welk doel heb je nu voor ogen? Denk je dat het paard er door zal veranderen? Aandacht krijg je in ieder geval, maar ik mag hopen dat dat niet is wat je wilt bereiken.
Mocht het misgaan, dan kun je niet zeggen dat niemand je gewaarschuwd heeft in ieder geval. Ik begrijp niet dat je niet naar je gevoel luistert, dat zegt namelijk dat je het niet moet doen. Wat kan ik nog meer zeggen?

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:11

svdijk schreef:
pfff, als het paard echt zo gek doet, en blijkbaar ook nog vals is(paarden aanvallen) dan vraag ik me af waar het fout is gegaan, en of het paard niet beter op z'n plek is als er .... gemaakt word.
begrijp dat het dier ook al veel eigenaren heeft gehad.
heb eigenlijk wel een beetje medelijden met het paard, en zeker ook met ts dat zij daar op moet/wil gaan zitten.
dit paard klinkt alsof het zijn vertrouwen totaal kwijt is in de mens, ik zou bij zo'n dier juist voorlopig niet erop gaan zitten, maar eerst vertrouwen opbouwen aan de hand/longe/grondwerk.

bedankt en ik poets hem al een maand of twee omdat hij zo is en de eigenaar zit liever in de kantine dan bij hem dus zij rijdt alleen ik doe de rest hij is wel lief tegen me tijdens het poetsen en knuffelt vaak met me .

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:14

Alet74 schreef:
Een paar woorden schieten door mijn hoofd: dom, onverantwoord en zinloos. Ik begrijp in de eerste plaats niet dat je ouders het goed vinden, in de tweede plaats begrijp ik dat niet van de eigenaar. De eigenaar zou het paard naar iemand moeten brengen met ervaring en verstand van dit soort paarden, dat is beter voor het paard en beter voor de ruiter(s).
Welk doel heb je nu voor ogen? Denk je dat het paard er door zal veranderen? Aandacht krijg je in ieder geval, maar ik mag hopen dat dat niet is wat je wilt bereiken.
Mocht het misgaan, dan kun je niet zeggen dat niemand je gewaarschuwd heeft in ieder geval. Ik begrijp niet dat je niet naar je gevoel luistert, dat zegt namelijk dat je het niet moet doen. Wat kan ik nog meer zeggen?

aandacht zoek ik niet zeker niet. ik zoek goede tips!!!

kleinvosje

Re: Paard is niet te rijden / gevaarlijk. Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:15

Je zoekt goede tips, maar de allerbeste tip laat je links liggen, namelijk de tip HET NIET TE DOEN!!!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:15

Ik moet persoonlijk zeggen, dat als ik naar de manier van typen kijk, ik een beetje een idee krijg dat dit een soort pennyverhaal is?
Sorry!

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:22

Niinatjuh schreef:
Ik moet persoonlijk zeggen, dat als ik naar de manier van typen kijk, ik een beetje een idee krijg dat dit een soort pennyverhaal is?
Sorry!

ja ik lees de penny ook en vind dat dit geen penny verhaal is maar de werkelijkheid is. en de beste tips zijn waarschijnlijk wel niet doen maar ik verzorg hem al twee maanden en ik wil niet dat hij weer verkocht wordt de eigenaar doet niks ze rijdt alleen ik verzorg en poets hem dan maar het is een heel lief paard als je het kent maar gewoon heel erg lastig en vervelend om te rijden

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:25

Joh, dan is het toch maar beter dat ie wel verkocht wordt? Als de eigenaresse er toch niets mee doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:25

ben b enieuwd hoe het afloopt !

heeft dat paard nietg ewoon ergens last van? een dier bokt niet zomaar iedereen er van af!

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:26

hier is een foto van hem
http://img573.imageshack.us/i/sdc10158.jpg/
zou het kunnen dat hij iets aan zijn mond heeft want de eigenaar houdt te teugels eigenlijk vrij strak als ik het zo bekijk het zadel past wel heel goed
Laatst bijgewerkt door DB_CARTAGO op 23-01-11 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:27

Verkopen lijkt me ook een goed idee, misschien krijgt hij dan een baasje waar het wel mee klikt en is het probleem ook opgelost. Ik zie het probleem van verkopen niet.
Het is niet jouw probleem TS, het dier is van de eigenaar, zij is verantwoordelijk voor zijn welzijn. Verkopen is in dat kader een goede optie als ik alles zo lees.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:28

Alet74 schreef:
Verkopen lijkt me ook een goed idee, misschien krijgt hij dan een baasje waar het wel mee klikt en is het probleem ook opgelost. Ik zie het probleem van verkopen niet.
Het is niet jouw probleem TS, het dier is van de eigenaar, zij is verantwoordelijk voor zijn welzijn. Verkopen is in dat kader een goede optie als ik alles zo lees.

Maar ik heb hem graag tijdens het poetsen toch dan is hij mega vriendelijk tegen mij!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:32

Ja, maar het is niet jouw paard. Jij draagt zijn zorg niet, de kosten voor zijn onderhoud niet. Het dier krijgt nu alleen een beetje aandacht van je, maar mist de liefde die hij van een baasje hoort te krijgen. dat in combinatie met waarschijnlijk te weinig buiten komen en negatieve ervaringen zorgt er voor dat hij is zoals hij is...

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:34

het eerste wat ik zie als ik naar de foto kijk zijn 2 ongelukkige ogen.
wat het ook is dat er speelt, dit paard is niet gelukkig, eerst maar eens het probleem zoeken, en van daaruit verder werken lijkt mij.
(en verder spreek ik uit ervaring als ik zeg dat je met angst niet op een paard moet gaan zitten)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:38

Je zoekt tips zeg je? Dan heb ik een tip voor je: luister naar jezelf en niet wat anderen zeggen. En als je eigen gevoel aangeeft dat je dit liever niet doet, dan moet je het niet doen. Gewoon echt niet opstappen! Je weet niet of het paardje niet wat mankeert, als hij last heeft van zijn rug moet je er bijvoorbeeld niet op willen zitten!

Dit dier behoort eerst eens medisch helemaal worden nagekeken of hij in orde is, vervolgens door een professional te worden gecorrigeerd, de eigenaar onder begeleiding van de professional er vervolgens op, en daarna moet een consequent worden doorgereden. Als de eigenaar liever aan de bar zit ipv op haar paard, waarom heeft ze dan een paard?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:45

als ik de foto bekijk, zie ik ongelukkige ogen...of pijn.
zou dit paard weleens in het echt willen zien.
is er weleens onderzoek naar gedaan of hij iets mankeerd?

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:45

Hopelijk kom je nog optijd tot inkeer,... doe het aub niet,... ga geen dingen doen waar je later heel veel spijt van krijgt.
Uit alles wat ik lees, zoals daar bijvoorbeeld is dat je nog maar een kleine 5 jaar ervaring hebt en dat je voelt dat het niet goed is, kan ik maar 1 ding opmaken.
En dat is, " niet doen".
Je kunt een cap dragen,... een bodyprotector, weetje wat,. je kunt misschien wel van een goede vriend z'n ijshockey kleding (beschermers etc.) lenen.
Maar ook daarmee kun je je nog lelijk bezeren / verwonden.
En heel simpel gezegt,.. als je er op een 'verkeerde" manier afvalt,. en je beschadigt je bekken, (scheurtje is al voldoende hoeft niet eens gebroken tezijn) kun je het paardrijden in de toekomst vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:03

Als ik die foto zie, dan gaat er maar 1 ding door mijn hoofd: AFBLIJVEN!

We hebben wat pb'tjes gestuurd, nu pas zie ik de foto en echt meid, niet doen. Dit is een paard wat volgens mij medisch een keertje binnenstebuiten gekeerd moet worden, en mentaal weer tot rust moet komen. Maw, eentje van werk op (heel) lange termijn, en dan weet je nog niet waar je gaat stranden.

In 1 van je PB's zei je ook iets voer zowat 15 andere eigenaars op die 5 jaar? Djeezes.... Dan wil ik écht niet weten wat die al achter de rug heeft. Vraag een keer aan de huidige eigenaar waarom ze die indertijd dan gekocht heeft? Hoe was het gedrag toen? moest dat toen een poeslie paard geweest zijn, dan kan je al gaan bedenken dat de oorzaak bij haar ligt. Was ie toen ook al zo'n etter, wel... kan je nagaan wat er misschien nog allemaal al is voorbij gekomen.

Bijzets? NIET doen. Niks zo gevaarlijk als een bokkend/steigerend paard daarmee gaan rijden. Omdat ze dan ergens "opgesloten" zitten kan het zelfs nog meer protest gaan oproepen.

Ik snap niet dat je ouders en instructie je zoiets laten doen. Een bokkende pony of een bokkend paard is echt wel een immens verschil hoor.
En ik denk ook dat het de eigenaar gewoon niet zint om er geld tegenaan te goien voor degelijke aanpak, omdat die flink tijd (en dus ook geld) gaat kosten. Jij bent dan een hele goedkope oplossing. Of wie weet is dat paard al wel een paar keer ter correctie vertrokken, maar zagen ze het gewoon niet zitten en is hij teruggestuurd?

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:05

Ik vertrek nu naar stal eigenlijk naar mijn oma want ze gaat mee.Ze heeft vroeger ook gereden en kan heel goed lesgeven ook al is ze 86 hahahah ze rijdt soms nog op paarden

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:07

hmm.. weet niet wat ik hier van moet vinden.. erg lastig.

je moet zelf de keuze gaan maken of je het gaat doen of niet... maar denk er goed over na.
- waarom zou je op dat paard willen
- waarom doet dat paard zo raar?
- wat gaat de eigenaar er straks mee doen?
- wat is jou doel.. wat heb je er aan?

laat je niet voor de kar spannen. paardrijden is een hobby en moet leuk zijn. niet om bang te zijn.

verder vind ik het pennygehalte vrij hoog innd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:07

Vijftien eigenaren in vijf jaar is heel veel. Niet aan beginnen...geen enkele paard is het waard om in een rolstoel of een meter onder de graszoden te belanden. Echt geen enkel paard.
En als hij lief is in de omgang en met poetsen, denk ik niet aan een vervelend character, dan denk ik aan pijn.
Dit beest hoort door de medische molen gehaald te worden. Niet opstappen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:13

Ik vind jouw dom, dat je daarin meegaat.

Ik zou zeggen tegen de eigenaar: ga zelf je eigen leven op spel zetten het is jouw paard, ik waag me er niet aan.

Als ze het dier niet aankunnen moeten ze het wegdoen het is hun probleem en niet dat van jou. Ze hebben er zelf voor gekozen dat dier te kopen en te houden.

Maar als je zo graag toch wilt doen, ga dan niet zeuren dat jou wat is overkomen als je eraf valt en iets oploopt/breekt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-01-11 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:14

Ik zit met verbazing te lezen........
Je vraagt tips; die krijg je genoeg als in de zin van: NIET DOEN. Je luisterd er niet naar.
Ik hoor de ambu al komen en meis, je kan dan verzekerd zijn (erg domme opmerking trouwens) maar als je je leven lang in een rolstoel terrecht komt heb je daar weinig aan.
Eraf vallen en onder het paard komen DOET PIJN
een schop krijgen in je buik en met bleodingen afgevoerd worden: DOET PIJN
Je nek breken DOET PIJN
Je ledematen breken DOET PIJN
hersenletsel krijgen: DOET PIJN (al zal je dat niet meer meekrijgen)
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik vind je onverantwoord en kan me dan ook niet voorstellen dat je wel verantwoord met dit paard overweg kan.

Daarbij; als ik naar de foto kijk (en uit foto's kun je weinig halen maar uit deze al 2 dingen). Zijn ogen staan niet goed en misschien zie ik het verkeerd maar ligt de lendenen hoog, ofwel dat ie te dun is ofwel dat ie geen goede bouw heeft. Ik ga het nog harder zeggen, want misschien helpt dat:
Als je zoveel om dit dier geeft, doe je het niet. Wat als ie pijn heeft; rij jij hem daar even lekker doorheen denk je? Als jij last van je rug hebt en er gaat ieand op zitten bonken........hoe zou jij dat vinden?

Nou, als dit niet werkt weet ik het ook niet meer en vind ik je nog onverantwoordelijker dan ik al het idee heb...

En je oma mee want die heeft verstand van paarden????? Die wil zeker haar kleindochter kwijt.... :(
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 23-01-11 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:15

Heb dit topic stilletjes meegelezen.. maar nu zeg je dat je je oma meeneemt na dit paard???
Sorry hoor.. waar ben je mee bezig, dit paard kijk zeer angstig uit zijn ogen, krijg een vreemd gevoel als ik de foto bekijk.
Ik vind het heel triest voor het dier, al zoveel eigenaren maar niemand begrijpt hem.
Ik geloof dat dit paard een zeer groot probleem heeft!
Waarom doe je dit?
Mijn dochter, ook 14 jaar moest ook altijd dit soort klusjes opknappen voor anderen, bokkende en steigerende paarden/pony's met gevolg, tanden door de lip, gekneusde ribben bloedneuzen, ik wil dit niet meer hebben zelf hebben we brave dieren en ik wil niet dat ze verongelijk door een andermans paard!
Doe het niet, probeer te overleggen dat ze dit dier eens goed na laat kijken.
Laatst bijgewerkt door jentel op 23-01-11 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:16

Ik zie op de foto een bang en schichtig paard.
Ik wens je veel succes TS!