wat te doen bij steigerend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:48

Niet met een zweep nee gewoon met je hand en het hoeft echt niet hard het gaat om de schrikreactie niet om ze hersenen in te slaan zodat hij niet meer weet hoe het moet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:50

MiSzNiTa schreef:
[RT-P] steigeren

Bekijk dit topic eens , mijn paard steigerde ook behoorlijk eerst werd er tegen mij gezegd laat je paard nakijken nou dat heb ik gedaan door de veearts ostheopaat, tandarts, zadelmaker en mijn paard bleek gewoon gezond, ze gaat in de staak als het haar te moeilijk wordt.
Ik wist ook niet wat is moest ik ging altijd maar mee naarvoren en de hals vast pakken zodat ik niet viel, en kreeg ook steeds opmerkingen van sla haar tussen de oren of trap na voren nou als ik been gaf ging ze alleen maar hoger, nu heb ik iemand gevonden die mij heeft geholpen ik moet haar uitbalans halen als ze dreigt en dan been geven want een paard uit balans kan niks ik laat haar op een hele kleine volte lopen trek echt haar hoofd richting kont en ze kan nu niet meer steigeren en als ze dreigt wat ze nu bijna niet meer doen pas ik dit een keer toe en het is klaar.
mischien heb je hier wat aan.

Kun je het uitlokken aan de longe, dat stijgeren? Dan zou je tijdens een stijgeractie van je paard met een lang touw haar buik moeten raken op het moment dat ze overeind komt. Dat vinden ze niet leuk want daar zijn ze kwetsbaar. Komt ze dan heel snel naar beneden, dan uiteraard nogmaals hetzelfde vragen en wanneer ze dat maar een klein beetje goed doet zonder stijgeren, dan uitgebreid belonen uiteraard.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:51

D_Desteny schreef:
Niet met een zweep nee gewoon met je hand en het hoeft echt niet hard het gaat om de schrikreactie niet om ze hersenen in te slaan zodat hij niet meer weet hoe het moet.

En hoevaak heb jij dat al gedaan als ik vragen mag? _O- _O-

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:52

D_Desteny schreef:
piezze schreef:
Precies Nivo, precies wat ik bedoel. Respect moet van 2 kanten komen. En paarden zijn geen robots, 1 x slaan is lopen, 2x slaan is rennen. Kom op en open je ogen!

Heb je mij nooit horen zeggen.
En bij een klap tussen de oren is het zo dat ze vaak niet eens weten dat je hun slaat maar ze denken dat ze hun hoofd stoten.
1 keer is meestel genoeg
.

Hm, ik ken een paard dat zo ongeveer is aangepakt. Dat heeft geresulteerd dat het beest op een gegeven moment alleen nog maar op zijn achterbenen stond. Zodra je wat vroeg, ook als je er naast stond ging ze op haar achterbenen.

Dit is als volgt aangepakt. Helemaal terug naar de basis. beginnen met grondwerk, daarna longeren en vooral voorwaarts houden. Daarna rijden en met heel veel geduld en liefde is het een redelijk braaf paard geworden. Dit vooral dankzij de moed en doorzettingsvermogen van de amazone. Ik weet bijna zeker dat als het paard ooit weer bij iemand terechtkomt van zodra die wat doet, meteen een tik dat ze weer heel snel terug bij af is.

Echt het sleutelwoord is vertrouwen. Alle tips van slaan tussen de oren en omtrekken, ik kots ervan. Je bestrijd daarmee het symptoom steigeren maar je pakt de oorzaak niet aan. De oorzaak is meestal niet steigen. Steigeren is een gevolg van iets. En wat, ja dat moet je uitzoeken maar een paard dat lekker in zijn vel zit en waar lekker mee gewerkt wordt die steigert meestal niet.
Laatst bijgewerkt door piezze op 21-01-11 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:52

maikeltje schreef:
D_Desteny schreef:

Waarschijnlijk vaker dan jij denkt.
Het is altijd maar 1 keer nodig geweest en daarna nooit meer gesteigerd

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:53

D_Desteny schreef:

Toch denk ik dat het bij sommige paarden best kan helpen... '
Zo heb ik een hengst gereden die ook gewoon gevaarlijk omhoog kwam.. Uiteindelijk zijn wij gewapend met een ei gaan rijden.. En op en gegeven moment deed hij het niet meer bij ons...Maar bij mensen die bang waren wel...

Ik zeg niet dat dit altijd een oplossing is, maar wel een soort laatste middel....

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:55

iloveyah87 schreef:
D_Desteny schreef:

Zo heb ik een hengst gereden die ook gewoon gevaarlijk omhoog kwam.. Uiteindelijk zijn wij gewapend met een ei gaan rijden.. En op en gegeven moment deed hij het niet meer bij ons...Maar bij mensen die bang waren wel...

Ik zeg niet dat dit altijd een oplossing is, maar wel een soort laatste middel....

Vaak zeggen ze inderdaad een ei maar ik ga niet met een ei op me paard zitten.
Het ei is er dan voor omdat het over het hoofd loopt waardoor ze denken dat ze bloeden.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:56

Inderdaad dat klopt ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:56

*\o/* Haha ik dacht al, waar blijft het EI, Die komt altijd even langs in alle steigertopics.
Ik wens degene met steigerpaard succes met zweep in de hand, ei in de andere hand en dan nog iemand op de grond om met een longeerlijn onder de buik te meppen.
Vroeger stond de leraar ook met een bamboerietje kinderen op de vingers te meppen die met hun linkerhand schreven. Kom op mensen, kom toch uit de middeleeuwen terug naar het jaar 2011 *\o/*

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:57

D_Desteny schreef:
maikeltje schreef:

Waarschijnlijk vaker dan jij denkt.
Het is altijd maar 1 keer nodig geweest en daarna nooit meer gesteigerd

Vertel, bij welke paarden allemaal en waarom waren ze aan het steigeren? Of weet je de oorzaak niet?
En beschrijf eens hoe dat dan ging?

O, ik lees nog een spannend verhaal van een ruiter met ei, wat een timing zeg! Knap hoor :+

Je mag het bij die van mij komen proberen maar ik voorspel je dat je er af gaat en niet op een zachte manier :D

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:58

Dan maar ouderwets het werkt wel! Geen zin om me nek te breken omdat ik een paard lief en rustig af wil leren om niet te steigeren!

piezze

Re: wat te doen bij steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:59

een ei hoort erbij Maikeltje!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:59

Niet bij elk paard helpt de lieve manier!
Ik snap ook juist de mensen niet die denken dat ALLES met grondwerk opgelost kan worden ;)

@ maikeltje..
Je verhaal komt een beetje neerbuigend en sarcastisch over... Beetje vreemd....
Lees mijn post even goed en niet alleen de dingen waarop je meteen wilt reageren!!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:01

Dat verhaal van de hengst bedoel je? :D

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:02

maikeltje schreef:
Vertel, bij welke paarden allemaal en waarom waren ze aan het steigeren? Of weet je de oorzaak niet?

O, ik lees nog een spannend verhaal van een ruiter met ei, wat een timing zeg! Knap hoor :+

Je mag het bij die van mij komen proberen maar ik voorspel je dat je er af gaat en niet op een zachte manier :D

Je doet nu net of ik 1 of andere idioot bent die zo op elk paard om hem een schop onder ze donder te geven.
Oorzaak? Eerder is er miscomunicatie tussen ruiter en paard geweest, paard heeft uitgevonden dat hij door te steigeren onder het werk uit kan komen want hij word toch weer na 5 minuten op stal gezet omdat de ruiter het eng vind.( Of zo iets) Paarden zijn natuurlijk onderzocht door dierenarts enzovoorts zou niet een paard een ros verkopen terwijl hij last van zijn rug of tanden heeft.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:02

ik moet eerlijk zeggen dat de methoden van eieren en slaan tussen de oren bij een paard wat het werk kennelijk moeilijk vind, vind ik not done
een agressief paard oid kan van mij ook een knal krijgen maar een paard dat het niet snapt zal ik niet gaan slaan

ik vind het gewoon niet fair

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:03

iloveyah87 schreef:
D_Desteny schreef:

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:03

piezze schreef:

En zo is het maar net. Ik weet er nog eentje voor de ECHTE stuntvrouw: een waterballon -:)

Komop mensen. Steigeren is ofwel verzet en dat wil zeggen dat er iets in de opleiding van het paard scheef is gegaan dus dan kun je het beste van voren af aan beginnen.
Ofwel er is een ander probleem, tanden, rug, weet ik veel wat. Maar een paard steigert niet om gewoon een beetje te kwallen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:04

D_Desteny schreef:
maikeltje schreef:

Je doet nu net of ik 1 of andere idioot bent die zo op elk paard om hem een schop onder ze donder te geven.
Oorzaak? Eerder is er miscomunicatie tussen ruiter en paard geweest, paard heeft uitgevonden dat hij door te steigeren onder het werk uit kan komen want hij word toch weer na 5 minuten op stal gezet omdat de ruiter het eng vind.( Of zo iets) Paarden zijn natuurlijk onderzocht door dierenarts enzovoorts zou niet een paard een ros verkopen terwijl hij last van zijn rug of tanden heeft.

O, nu snap ik het. Jij corrigeert verreden paarden voor je werk?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:04

rommulus schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat de methoden van eieren en slaan tussen de oren bij een paard wat het werk kennelijk moeilijk vind, vind ik not done
een agressief paard oid kan van mij ook een knal krijgen maar een paard dat het niet snapt zal ik niet gaan slaan

ik vind het gewoon niet fair

Daar ben ik het wel mee eens! Dan is een paard er nog niet aan toe....
Maar het gevalletje waar ik het over had, was dus gewoon gevaarlijk aan het doen, ook tijdens buitenritten...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:05

Ik heb het niet over een lieve manier, natuurlijk moet jij de baas zijn als mens. Ik denk alleen dat je het steigeren voor moet zijn, voordat het een dusdanig probleem wordt dat je met zwepen en eieren in de weer wordt, voordat je in een soort van machtsstrijd komt met je paard. Wees dat voor. Zorg dat je t.a.t. de leiding hebt en neemt en ontwijk zulke situaties want een paard waar het steigeren in zit, komt daar over het algemeen toch wat moeilijk vanaf.
Probeer voor te voelen wanneer die omhoog komt en houd het paard voorwaarts. Desnoods met hulp op de grond om hem voorruit te jagen. Verder echt het werk leuk houden voor jou en je paard. Ik heb ook een zweep en als het nodig is, wordt die gebruikt maar zo min mogelijk want dan houdt het ook effect. En ik hou er niet zo van ook. (vaak waar het verstand ophoudt, beginnen de hulpmiddelen)
Laatst bijgewerkt door piezze op 22-01-11 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:06

Citaat:
O, nu snap ik het. Jij corrigeert verreden paarden voor je werk?

Nee tuurlijk niet

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:07

maikeltje schreef:
piezze schreef:

En zo is het maar net. Ik weet er nog eentje voor de ECHTE stuntvrouw: een waterballon -:)

Komop mensen. Steigeren is ofwel verzet en dat wil zeggen dat er iets in de opleiding van het paard scheef is gegaan dus dan kun je het beste van voren af aan beginnen.
Ofwel er is een ander probleem, tanden, rug, weet ik veel wat. Maar een paard steigert niet om gewoon een beetje te kwallen.

Ik vind je echt erg neerbuigend over komen in je berichten erg jammer! Want ik vind het echt niet erg om een discussie te voeren en wie weet steken we er nog wat van op...
Ik reageer ook normaal op jouw berichten het zou fijn zijn als jij dit ook zou doen. Dit geld ook voor Piezze...

Ontopic, Soms heb je dominante en slimme paarden. En bij elk paard werkt weer wat anders.....

piezze

Re: wat te doen bij steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:08

Wat geldt er voor mij?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:08

piezze schreef:
Ik heb het niet over een lieve manier, natuurlijk moet jij de baas zijn als mens. Ik denk alleen dat je het steigeren voor moet zijn, voordat het een dusdanig probleem wordt dat je met zwepen en eieren in de weer wordt, voordat je in een soort van machtsstrijd komt met je paard. Wees dat voor. Zorg dat je t.a.t. de leiding hebt en neemt en ontwijk zulke situaties want een paard waar het steigeren in zit, komt daar over het algemeen toch wat moeilijk vanaf.
Probeer voor te voelen wanneer die omhoog komt en houd het paard voorwaarts. Desnoods met hulp op de grond om hem voorruit te jagen. Verder echt het werk leuk houden voor jou en je paard. Ik heb ook een zweep en als het nodig is, wordt die gebruikt maar zo min mogelijk want dan houdt het ook effect. En ik hou er niet zo van ook. (vaak waar het verstand ophoudt, beginnen de hulpmiddelen)

Hier kan ik mij wel erg in vinden!