Helpt een ander bit tegen bokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:46

melody93 schreef:
Denk niet dat het dominantie is, waarom zou het paard dan zo ver door gaan tot de ruiter eraf ligt?

Hmm, da's ook een goeie vraag... Buiten doet hij het als hij het paard voor zich ziet vertrekken in galop. Bij springen in groep is het zeker prijs als ze voor hem wegschieten, maar zelfs bij individueel aanrijden van een hindernis, als de rest op de hoefslag zit in stap en hij alleen doorheen de piste mag, trippelt en bokt hij nog. Ik mag hem loslaten of vasthouden, dat maakt niets uit. Het lijkt alsof er op sommige momenten een kortsluiting plaatsvindt bij hem waarbij hij ineens een ander paard is.
Hij bokt tot de ruiter eraf ligt omdat niet iedereen kan blijven zitten. Hij heeft mij 5x liggen gehad op een 2-tal jaar, waarbij het 2x niet volledig zijn fout was. De andere keren vloog ik wel een stukje door de lucht. Ik denk niet dat hij kwade bedoelingen (toch niet bij mij) heeft want meestal blijft hij staan en duwt met zijn neus zachtjes tegen mij van: hup, er terug op. Langs de andere kant kan ik wel zien (zelfs vanuit de cafetaria) wanneer hij iets van plan is omdat ik zijn truckjes ken. Dus misschien is hij bij iedereen niet zo onschuldig als ik denk.
Meestal stopt hij bij mij met onnozel doen na een bok of 2-3 per hindernis omdat hij zijn verzet staakt en terug "bij bewustzijn" is.

(Misschien moet ik eens een duiveluitdrijving proberen? :P 8)7 )

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:50

EskeGirl schreef:
melody93 schreef:
Ja, opzich niet heel gek als je al jarenlang het zelfde rondje loopt..

Lijkt me eigenlijk saai, manege paard zijn.
Steeds zelfde bak, zelfde rondje, soms vervelende ruiters, vaak en veel in dezelfde stal, met hetzelfde uitzicht. Met geluk op een manege die buitenritten maken of naar het strand gaan...

True. Maar ik heb het geluk gehad vóór dit paard een jaartje met I.Q. te mogen rijden, beter bekend als "Gestion I.Q." die nog van Anky van Grunsven gestaan heeft (Prix St.-Georges Aken, Barcelona, Parijs, Amsterdam). Hoewel hij 19 was, was het een droom van een paard voor zowel dressuur (al reed hij niet aan teugel door een nekblessure) als springen. Nu is hij terug van een eigenaar die hem een liefdevolle oude dag bezorgt :)

Terug over nu. De meeste paarden worden chagrijnig in hun stal. Hij echter gaat niet meteen aanvallen of zijn oren plat leggen, toch niet naar mij. Hij lijkt een beetje de "filosoof" van de groep te zijn :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:51

LievenVC schreef:
melody93 schreef:
Denk niet dat het dominantie is, waarom zou het paard dan zo ver door gaan tot de ruiter eraf ligt?

Hmm, da's ook een goeie vraag... Buiten doet hij het als hij het paard voor zich ziet vertrekken in galop. Bij springen in groep is het zeker prijs als ze voor hem wegschieten, maar zelfs bij individueel aanrijden van een hindernis, als de rest op de hoefslag zit in stap en hij alleen doorheen de piste mag, trippelt en bokt hij nog. Ik mag hem loslaten of vasthouden, dat maakt niets uit. Het lijkt alsof er op sommige momenten een kortsluiting plaatsvindt bij hem waarbij hij ineens een ander paard is.
Hij bokt tot de ruiter eraf ligt omdat niet iedereen kan blijven zitten. Hij heeft mij 5x liggen gehad op een 2-tal jaar, waarbij het 2x niet volledig zijn fout was. De andere keren vloog ik wel een stukje door de lucht. Ik denk niet dat hij kwade bedoelingen (toch niet bij mij) heeft want meestal blijft hij staan en duwt met zijn neus zachtjes tegen mij van: hup, er terug op. Langs de andere kant kan ik wel zien (zelfs vanuit de cafetaria) wanneer hij iets van plan is omdat ik zijn truckjes ken. Dus misschien is hij bij iedereen niet zo onschuldig als ik denk.
Meestal stopt hij bij mij met onnozel doen na een bok of 2-3 per hindernis omdat hij zijn verzet staakt en terug "bij bewustzijn" is.

(Misschien moet ik eens een duiveluitdrijving proberen? :P 8)7 )

En als hij nu geen zin heeft, en met bokken krijgt hij de ruiter eraf, zegmaar:

Hij wil niet springen/heeft geen zin e.d. Hij kan een moment stoppen door de ruiter eraf te gooien, dus doet hij dat.
Zelfde situatie als: als hij de wei niet uit wil, en hij rent weg, mag hij langer blijven
Het zadel wil hij niet op zijn rug, mens deinst achteruit als hij trapt, dus gaat hij trappen. enz.

Zou dat een verklaring zijn?

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:57

Citaat:

Hij wil niet springen/heeft geen zin e.d. Hij kan een moment stoppen door de ruiter eraf te gooien, dus doet hij dat.
Zelfde situatie als: als hij de wei niet uit wil, en hij rent weg, mag hij langer blijven
Het zadel wil hij niet op zijn rug, mens deinst achteruit als hij trapt, dus gaat hij trappen. enz.

Dat denk ik niet. Hij rijdt juist graag. Drie weken geleden haalde ik hem uit zijn stal en poetste hem buiten. Omdat het begon te regenen, wou ik hem opzadelen in zijn stal (zijn stal geeft uit op de open binnenplaats), maar hij weigerde binnen te gaan. Dan heb ik zijn zadel snel opgelegd en dan wou hij wel. Als hij dan opgetuigt klaar staat en ik nog even rondloop, volgt hij mij voortdurend met zijn hoofd om te kijken wat ik doe en wanneer ik hem kom halen. (Doet hij wel niet bij zijn andere ruiters heb ik al gemerkt, dan heeft hij toch nog meer aandacht voor mij. Soms lijkt het alsof hij weet wanneer ik kijk, want als ik op de manege ben en hij gooit zijn ruiter eraf, kijkt hij wel in mijn richting, waar ik ook sta.)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:59

LievenVC schreef:
Citaat:

Dat denk ik niet. Hij rijdt juist graag. Drie weken geleden haalde ik hem uit zijn stal en poetste hem buiten. Omdat het begon te regenen, wou ik hem opzadelen in zijn stal (zijn stal geeft uit op de open binnenplaats), maar hij weigerde binnen te gaan. Dan heb ik zijn zadel snel opgelegd en dan wou hij wel. Als hij dan opgetuigt klaar staat en ik nog even rondloop, volgt hij mij voortdurend met zijn hoofd om te kijken wat ik doe en wanneer ik hem kom halen. (Doet hij wel niet bij zijn andere ruiters heb ik al gemerkt, dan heeft hij toch nog meer aandacht voor mij. Soms lijkt het alsof hij weet wanneer ik kijk, want als ik op de manege ben en hij gooit zijn ruiter eraf, kijkt hij wel in mijn richting, waar ik ook sta.)

Dan zou het kunnen zijn, dat als hij bokt bij het springen ofzo, dat ie naast de dominantie, hij gewoon een slechte dag/bui heeft.

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:02

Citaat:
Dan zou het kunnen zijn, dat als hij bokt bij het springen ofzo, dat ie naast de dominantie, hij gewoon een slechte dag/bui heeft.

Steevast op vrijdag? :) het is een ruin, dus het ligt ook niet aan zijn hormonen... Wel een creatieve oplossing moet ik zeggen :P maar het verklaart zijn bokken op een zondagwandeling ook niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:07

LievenVC schreef:
Citaat:

Steevast op vrijdag? :) het is een ruin, dus het ligt ook niet aan zijn hormonen... Wel een creatieve oplossing moet ik zeggen :P maar het verklaart zijn bokken op een zondagwandeling ook niet.

Wist niet dat hij het vast deed :P

Dan weet ik het ook niet meer....

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 11:49

Ik heb nogmaals geprobeerd met een ander zadel. Een hele tijd braaf, tot je naar een hindernis rijdt. De gang maakt geen verschil, hij bokt 4x op 25 meter. Zijn bit is wel 14 centimeter, dus is in elk geval te groot, denk ik.

delerium

Re: Helpt een ander bit tegen bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:58

HAR -> RT-P omdat het niet zozeer over het bit gaan danwel over het rijtechnische aspect van het oplossen/voorkomen van het bokken, en het bit daarbij slechts een deel van de oplossing kan zijn.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:00

Kort op je vraag, mijn pony bokt ook met een enkegebroken bit, met een dubbelgebroken bit is er niks aan het handje.

Snoevie

Re: Helpt een ander bit tegen bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:55

een dubbelgebroken bit is niet altijd heilig.
denk daar wel om,het hoeft niet altijd de oplossing te zijn.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:56

nee een ander bit helpt niet, en ander zadel of even laten nakijken misschien wel.

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:52

ik zou z'n rug na laten kijken