ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:03

Dank je wel, dat is ook echt een aansprekend paard aan het worden. Ze is nu jaarling, maar nog mooi in model :D We zijn zelf ook heel benieuwd hoe ze uitgroeit.

2 op een dag is voor mij denk ik ook wel de max, daarna zal mijn concentratie me wss in de steek laten en dat kan natuurlijk niet met een jong paard....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:08

Ja weet niet hoe het met jou zit maar ik vind het altijd wel erg spannend, die eerste keren erop, na een paar maanden wordt het wat makkelijker. Die spanning 8x op 1 dag moet ik niet echt aan denken haha.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:09

Bromfiets, dat is inderdaad wel heel erg veel werk! Maar inderdaad, het aller-allerbelangrijkste om rustig te blijven, is ademen! Ga maar gewoon eens als je op je stoel zit, alles in je lichaam aanspannen, kan je dan nog constant doorademen? Nee. En ga nu eens helemaal ontspannen zitten, dan kan je meteen goed ademen. Dus zodra je spanning voelt van binnen, concentreer je maar op je ademhaling en dan voel je de spanning wegvloeien..

Na hoeveel keer zadel er op / hangen / longeren, stappen jullie er altijd op? Gaat het niet te snel, dat de paarden zelf gewoon nog te gespannen zijn?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:14

Ik ook niet :D Daarnaast heb ik nog een concentratiestoornis waardoor ik erg moe word van inspanning. Als je dan moe word, word je ook langzamer en mijn ervaring is dat je dat met jonge paarden moet zien te voorkomen...

Sodeletuut: Dat soort oefeningen doe ik idd ook op therapie, hoewel ik die nog wel moeilijk vind om te doen. Dan moet ik te veel naar mezelf kijken en dan wil ik nog wel eens blokkeren. Maar het gaat wel steeds beter :j
Omdat ik het moment supreme uit wil stellen vanwege die faalangst hebben de paarden meestal wel een keer of 30 a 40 aan de longe gelopen met zadel en hoofdstel. En ik wil ook pas gaan hangen als ze niet meer op het tuig reageren, dus te snel zal het niet gaan. De blokkade zit echt bij mij :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:15

Oké, dan is het inderdaad toch echt jouw onzekerheid.. Dat is wel erg vervelend. Maar ik zie dat je er zelf al goed mee bezig bent, dus dat is top! +:)+

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:16

De vriend van mijn nicht (die Fury dus in gaat rijden) die is gewend om alles zo snel mogelijk te doen... Eigenlijk moet je ze een beetje overdonderen, doe je dat niet... Kunnen ze juist weer dingen gaan bedenken om er onderuit te komen of om ondeugden te bedenken.
Het is maar net hoe je er zelf tegenaan kijkt denk ik. Kijk hij heeft er super veel ervaring mee heeft ook met erg grote namen samen gewerkt, en op zijn rijden is eigenlijk niets aan te merken! Dus ik vertrouw volledig op hem. Hij heeft er veel meer ervaring mee dan ik!

@ Bromfiets : Ik denk dat jij heel veel baat heb bij dezelfde clinics die ik heb gevolgd : Integrated Riding Clinics daar wordt je heel bewust van jezelf, en hoe je het beste van je onzekerheid kan werken! Ik heb er zelf echt heel veel van gehad
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 22-02-11 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:18

Dank je wel sodeletuut, ik ga iig hard aan het werk :D

Fury: Het is maar net welke benadering je hebt, als je hem vertrouwt moet je het zeker doen want er zijn nu eenmaal meerdere wegen die naar Rome leiden. Er is niet één manier die de enige goede is :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:18

Mag ik ook mee komen kletsen?? Gelijk een lang verhaal om mee te beginnen haha, maar ik probeer zelf een beetje een dagboekje bij te houden om later eens terug te kunnen lezen hoe het is gegaan. :o

Ik ben sinds 2 weken bezig met een 4-jarige ruin: Calvaro.
Hij kent eigenlijk niks, kan half aan een halster mee lopen en heeft ooit eens op de trailer gestaan maar dat is het dan ook.
Voorlopig ben ik alleen in de weekenden met hem bezig, ik heb namelijk geen rijbewijs dus kan door de weeks niet naar hem toe.
Zodra ik mijn rijbewijs heb verhuist hij naar een andere stal waar ik wat beter met hem aan de slag kan.
Nu ben ik dus vooral bezig met hem aan mij laten wennen, het is echt ongelofelijk hoe snel hij op me reageert en me vertrouwt. Als hij dat allemaal goed oppakt en het met rijden ook is wat ik zoek zal hij echt van mij worden... 8-)

De eerste keer dat ik hem uit zijn stal haalde ging het mis...
Hij schrok en zette het op een lopen, ik moest hem uiteindelijk loslaten, het werd te gevaarlijk om vast te blijven houden...
Gelukkig kon hij niet van het terrein af, maar ik was toch wel bang dat ik hem niet meer kon vangen (160 ha akkers, bos, kwekerij).
Ben uiteindelijk rustig achter hem aangegaan (kon hem ondanks mijn gefitness van de laatste tijd niet bijhouden ;) ) en zag hem over een akker galopperen... dus ik roepen en fluiten (niet dat hij dat kent :+ )
En nu heel penny, en niet te geloven (ik heb er gelukkig foto's van)
Ik riep hem nog een keer, en hij kwam mooi op een drafje mijn kant op, stopte recht voor mijn neus en liep met me mee naar huis... Dat was onze eerste ontmoeting... <3

De vriendin van mn vader zei meteen: "zo de klik is er..."

Afgelopen zondag wilden we hem even mee nemen naar zijn nieuwe stal, gewoon even kijken hoe hij loopt (op de stal waar hij nu staat is de bodem heel erg slecht en ik had geen zin om weer achter hem aan te moeten door de drek, en ik wilde even een goede kennis een oordeel laten geven, ik kijk toch maar door een roze bril)

Dus hij moest op de trailer... Heb mn pa de trailer laten halen, ondertussen beetje gepoetst en wat aan de gang met achterwaarts laten stappen zodat ik hem ook nog uit de trailer kon krijgen... Wat hij erg goed deed...
De eigenaar was gelukkig niet thuis (oud boertje met weinig geduld).
Ik heb hem rustig naar de trailer laten kijken, en in 10 min. stond hij erop, zonder longeerlijnen, gescheld, irritatie...
Mn vader ook extra rustig gereden met hem zodat hij er geen nare ervaring aan over houdt (hij stond ook muisstil op de trailer), en netjes achteruit van de trailer af!!
Uiteindelijk moesten we natuurlijk ook weer naar huis vanaf de nieuwe stal, ik vreesde even dat dat wel eens problemen op kon leveren met de trailer... Vreemd terrein en zo...
Maar hij liep zo achter me aan de trailer in, alsof hij het al jaren deed!!

En dat voor een paard wat ooit los op de trailer is gejaagd vanuit de opfok, in zijn stal is geplant en that's it...
Ik was echt super trots op hem!! *D

Tot nu toe vind ik het super om zo met hem bezig te zijn en te zien hoe hij vooruit gaat, zodra ik in de buurt ben houdt hij me constant in de gaten...

Op de een of andere manier klikt het... :+:

Voorlopig doen we lekker rustig aan, hij is soms nog wat onzeker maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt en ik hier misschien een heel fijn paard aan over ga houden!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:21

Klinkt goed Spottedponie +:)+ Fijn dat je zo'n klik met hem hebt!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:22

bromfiets schreef:
Dank je wel sodeletuut, ik ga iig hard aan het werk :D

Fury: Het is maar net welke benadering je hebt, als je hem vertrouwt moet je het zeker doen want er zijn nu eenmaal meerdere wegen die naar Rome leiden. Er is niet één manier die de enige goede is :)

Klopt daar ben ik het mee eens! Hij zou zowieso zijn werkwijze aanpassen naar meer dingen die ik prettiger vind! En we zouden samen een plan de campanje maken hoe we het beste kunnen doen!
Want ik heb ook tegen hem gezegt dat je naar het paard moet kijken... Maar gelukkig doet hij het ook! Dus sowieso gaan we het iets anders aanpakken dan alleen zijn visie :D Fury is heel gevoelig, en weet al met hele kleine handelingen wat je bedoeld en dat wil ik gewoon zo houden!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:24

Hmm overdonderen vind ik zelf niet echt de methode, maar het zal vast werken. Ik wil alleen graag alles vanuit vertrouwen en acceptatie van het paard doen. Tsja, ik ben nu al bezig met mijn paard op de grond, terwijl ik er pas over ruim een jaar op ga zitten. Misschien overdreven, maar ik denk dat we er zeker profijt van gaan hebben, want hij kent nu al sturen, longeersingel, zadel, hoofdstel (bitloos) en longeerlijnen achter zijn kont langs. Dus over een jaar heeft hij genoeg spieren opgebouwd, en kent hij eigenlijk alles al, dus dan wordt het rijden zelf maar een klein stapje. Dat vind ik een fijn idee. :)

Spottedponie, dat klinkt inderdaad wel als een pennyverhaal. Superleuk toch. Ach het verhaal van mijn paard en mij is ook een pennyverhaal hoor. Sjielugh paardje van de paardenmarkt gekocht, en omgetoverd in een gezonde, knappe merrie. :')

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:27

@sodeletuut, behoorlijk Penny ja! Niemand gelooft me tot ik de foto's laat zien haha

En ik ga een beetje hetzelfde te werk als jij, als Calvaro het goed doet misschien wat sneller, maar eerst maar eens rustig alles van de grond af leren en dan zal het rijden inderdaad nog maar een kleine stap zijn!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:28

Gaat helemaal goed komen zo te horen, fury :D Wanneer ben je van plan echt te gaan beginnen?

Ik "werk" zelf ook graag vanuit de rust, dus alles langzaam opbouwen. Ik ben ook bezig met grondwerklessen (hoewel dat nu ook stil ligt vanwege de bak ;() en dat geeft mij ook weer verrouwen in het paard omdat ik het respect en vertrouwen met sprongen vooruit zie gaan. En als het paard me dan eenmaal vertrouwt begin ik met het zadel en hoofdstel, dan zie je ze vaak denken van "Als jij het wilt baas, dan accepteer ik het wel" Is een mooi gezicht :))

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:32

Ik ben normaal nooit echt van het grondwerken geweest, maar met Calvaro moet ik ergens beginnen... Hij is ook nog eens vrij lang hengst geweest en heeft daardoor nog wel eens de bijbehorende streken...

Maar zoals ik in mijn eerste post aangaf:
Het oefenen achterwaarts gaan, dat pikte hij zo snel op!
Hij respecteert echt mijn ruimte, ik hoef niet eens meer aan het touw te komen, zodra ik een stap zijn kant op doe en hem vraag terug te gaan, gaat hij netjes achterwaarts...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:14

Ik was ook niet zo van het grondwerken hoor, maar je ziet het verschil gewoon en daarbij laat je het paard veel meer in zijn waarde en wordt het ook plezieriger om mee te werken :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:44

Vandaag voor de eerste keer Enjoy (wordt in mei 2) meegenomen naar de stalling om rond te rennen in de bak met haar grote vriend Ravel.
Alleen heb ik een anderhalfpaards trailer dus moest ze apart vervoeren.
Dus eerst Ravel gebracht, die staat toch rustig in een stal, en daarna Enjoy.
Ze stond binnen een minuut op de trailer en ging er weer super rustig vanaf. Even rondgekeken bij de stalling maar niks is eng en alles is interessant. Leuk om zo'n koel paard te hebben!
Na anderhalf uur te hebben rondgebanjerd en gerold en rondgebanjerd en gespeeld te hebben zijn we weer naar huis gegaan. Nu stond ze nog sneller op de trailer dan ikzelf! Wat ik het toch een lekker wijffie die Enjoy! <3
Dit is dus zeker voor herhaling vatbaar! Kreeg van de eigenaresse meerdere complimenten dat ze zo goed opgevoed is :D

Ik krijg thuis niks te eten.....
Afbeelding

Kom vriend, niet liggen maar rennen!!!!!
Afbeelding

En eentje uit de oude doos: vorig jaar
Afbeelding
Wat een slungeltje was ze hier nog :')

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:45

Leuke foto's veersche :j Ze is niet klein he :D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:28

Nee ze is inderdaad niet klein. Vorig jaar in mei was ze 1.47 cm en toen was ze 1 jaar... Ravel is 1.77 cm en het verschil wordt steeds kleiner. :D
Ik zal haar binnenkort weer eens meten.
Dit is wel de eerste keer dat ik een baby onder mijn hoede heb dus ik heb ook niet echt een idee hoeveel ze nog zou kunnen groeien.....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:31

ben benieuwd, ik hou wel van grote paarden :D

Bij ons is vandaag het eerste trekpaardveulentje geboren :P Er volgen er geloof ik nog 9 en dan nog 3 luxe veulens :D Dus dat wordt wat over 3 jaar...

Vandaag heb ik iris geborsteld, die is nu 4 jaar en klaar om aan de slag te gaan. Vorig jaar was ze nog heel puppy. Borstelen vond ze wel lekker geloof ik :D Halstertje aandoen was ook geen probleem :P

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:36

O wat leuk! Heb je geen foto van de kleine?
Enjoy vind borstelen heerlijk. Ze staat dat stokstijf stil om vooral het contact niet te verbreken tussen borstel en lijf. :P
Met het halsterheeft ze totaal geen probleem. Ze heeft zelfs al de kaptoom opgehad om wat grondwerk te doen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:39

Nee, nog geen foto's. Zal mijn camera eens opzoeken...

Bij ons komen ze erg weinig in de hand, omdat er zo veel staan. Ze is dus wel een aantal keer geborsteld, maar het was nu zeker al weer een jaar geleden. Maar ze was erg braaf, dus ze was het nog niet vergeten :D Nu nog een hofdstelletje voor haar maken zodat ze een eigen heeft.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:57

Leuk dat je aan de slag kunt met haar.
Ik ben blij dat ik er "maar" twee heb....ik heb m'n handen nu al vol en vraag me af hoe ik het ga doen als ik die kleine ga rijden....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:08

Twee per dag is ook veel :j

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:12

Zo vandaag weer de 3 jarige gelongeerd met zadel en hoofdstel. Daarna er even op gehangen links en rechts en wat rond laten stappen.
Weer superbraaf en geen enkele vervelende reaktie. Volgende keer zitten in het zadel en wat rondjes stappen, misschien draven.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 08:45

Hoi Hoi Allemaal,

Bij mij zijn de plannen iets wat gewijzigd... Maar hier horen jullie nog meer over :D ik hou jullie nog even in spanning :p

@ Bromfiets :

Fury komt hierheen op 30 april (over 66 nachtjes whoehoe) en dan gaan we langzaam beginnen! Heeeel spannend dus allemaal. Ik ben ook erg benieuwd naar foto's van de kleine! Gelukkig ging met Iris alles goed :D Kan je dan trots op ze zijn he?!

@ Veersche :

Wat goed dat ze zo snel op de trailer stond! Hebben jullie dit al vaak geoefend? Ik ben ook erg benieuwd hoe hoog ze nu is :D

@ Akhal_teke :

Zo dat klinkt goed! Hoop dat de mijne het ook zo goed oppakt!