4-jarige blokkeert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Re: 4-jarige blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 02:22

Als je je paard wegbrengt zou die misschien luisteren naar een ander die wel de leider is.

Als het paard terugkomt begint het gedoe weer binnen een mum van tijd.

Mijn advies is zelf oplossen hoe ik het hierboven beschreef en goede instructie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 08:46

loulou schreef:
jij bent zeker nog nooit een dominant paard tegen gekomen. sommige paarden moeten gewoon af en toe op hun plek gezet worden.
dat wil niet zeggen dat je daardoor geen band met een paard op kunt bouwen.

.

Zeker weet ik wat een dominant paard is en juist met dat soort paarden moet je niet in gevecht gaan en op een plek zetten door even te laten zien wie de baas is, maar juist daar moet je het leiderschap van verdienen en mensen die dat wel even willen doen door even door te laten rijden , daar kom je echt bedrogen mee uit,

Maar dit gaat om een 4 jarig paard en een paard blokkeert niet uit dominantie maar meer uit onzekerheid en ook dat soort paarden moet je niet door pakken, daar worden ze nog onzekerder van, juist daar moet je ook het leiderschap op een goeie manier laten zien en dat kun je heel goed met grondwerk eerder grondwerk dan er even een ruiter op zetten die wel even laat zien hoe stoer die wel is en bokken en steigeren wel even er uit kan halen, bokken en steigeren is een communicatie manier van het paard en met doorrijden kom je er dan niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:16

ik zie grondwerk niet als een manier van werken opzich, maar iets wat je ook al toepast in de dagelijkse omgang met je paard. ik vind het dan ook niet nuttig een paar maanden alleen maar met een paard te gaan grondwerken.

daarnaast vind ik bepaalde gronwerk oefenening leuk voor de afwisseling als je eens een dagje niet rijd.

zullen we het er maar op houden dat ieder zijn eigen manier van werken heeft.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:22

@ Loulou, Grondwerk IS ook een manier van dagelijks omgaan met je paard, een manier van 'opvoeding', maar daarnaast heeft grondwerk een grote meerwaarde naar rijden toe én ik kan je garanderen dat als ik met mijn paard grondwerk heb gedaan, dat die even nat gewerkt wordt als wanneer ik rijdt, ... en via grondwerk kan ik bepaalde spiergroepen nog net even dat extra trainen zonder belasting op de rug van het paard, zodat het paard daar nog sterker op kan worden op een minder belastende manier. Het is net hoe grondwerk wordt voorgesteld denk ik! Bij mij is goede grondwerk een combinatie van opvoeding, leiderschap, spel én longeerwerk! Ik stond er zelf ook altijd sceptisch tegenover, omdat ik het ook altijd maar 'lummelen' vond, maar ondertussen heb ik gewoon geleerd dat grondwerk zoveel vormen kan aannemen én dat je perfect kan 'werken' aan je paard via grondwerk. De combi grondwerk/dressuur is voor mij dan ook de ideale combinatie! :-)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:32

loulou schreef:
ik zie grondwerk niet als een manier van werken opzich, maar iets wat je ook al toepast in de dagelijkse omgang met je paard. ik vind het dan ook niet nuttig een paar maanden alleen maar met een paard te gaan grondwerken.

daarnaast vind ik bepaalde gronwerk oefenening leuk voor de afwisseling als je eens een dagje niet rijd.

zullen we het er maar op houden dat ieder zijn eigen manier van werken heeft.

Idd ieder zijn manier, maar vind het nooit eerlijk naar een paard toe als het aan gepakt moet worden als de ruiter geen idee heeft waarmee hij/zij bezig is en dat gebeurd maar al te vaak, blijkt ook weer in dit topic en ja grondwerk is ook het dagelijkse omgang, maar ook daar gebeurd heel veel fout , het is ook het voor bereiden naar het rijden toe, kijk b.v eens op de site van Voest of paarden begrijpen.nl , daar bereid je het paard en ruiter eerst voor op het werken onder het zadel en zeker een 4 jarig paard heeft in dat opzicht nog heel veel te leren en een paard trainen moet je nooit met harde hand ook als het bokt niet dan zul je de fout toch bij de ruiter moeten zoeken en ja je kan het ook met harde hand maar zoals al duidelijk is ben ik daar niet voor ;) en zal dat constant blijven herhalen totdat bij de ruiter die het wel doen een moment van nadenken komt en gaan in zien dat zij de fout zijn en niet het paard :Y)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:44

waarschijnlijk zie ik teveel meisjes die hun paard kunstje laten doen :D

maar het probleem is in mijn ogen dat er heel vaak grondwerk wordt geadviseerd, maar als je het in wilt zoals jij het hierboven beschrijft heb je daar ook gewoon training in nodig. als een leek gaan grondwerken met een dominant paard levert alleen maar gevaarlijke situaties op, omdat de kans op miscommunicatie groot is (lijkt mij)

ik vind bepaalde zaken van grondwerk best interessant hoor. je hoort mij niet zeggen dat het lummelen is.
heb er meerdere (ongelezen :o ) boeken van in de kast staan en ook een dvd van werken aan de lange lijnen enz. ben er alleen nooit aan toegekomen me er echt in te verdiepen. maar als ik het helemaal onzin zou vinden, zou ik die boeken ook niet aangeschaft hebben. ;)

ik vind het alleen zo jammer dat er altijd meteen 'grondwerk' geroepen wordt. terwijl iemand met een 'probleem'paard zit, die zich nooit in grondwerk verdiept heeft. en dan dus met dat 'probleem'paard gaat experimenteren. als iemand zijn paard al niet kan longeren, vind ik zoiets levensgevaarlijk.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:57

@ Loulou, dat denk ik ook, jij ziet grondwerk als een 'cirscus' voorstelling, ook omdat het vaak zo wordt voorgesteld, maar dat is het niet! Het is keihard trainen, werken, spierenopbouwen, opvoeding én spelen! En persoonlijk vind ik het onverantwoord dat iemand op zijn paard gaat zitten als hij niet gewoon kan longeren en kan grondwerken, dat is ook levensgevaarlijk mijns inziens! Dus dan is er al iets fout gegaan vantevoren! Daarom dat ik aanraad van grondwerk te doen met dat dominante paard, maar wel door een professional, of zeker onder goede begeleiding! Net zoals anderen aanraden van er een 'professional' op te zetten om het paard aan te pakken, raad ik aan iemand te zoeken voor grondwerk, en het probleem eerst en vooral op te lossen als je met twee voeten veilig op de grond staat! ;-) Ik vind het jammer dat mensen aanraden van het probleem aan te pakken als je erop zit, want volgens mij is dat nog gevaarlijker dan aan de hand! Een paard dat je gewoon zomaar levensgevaarlijk 'aanvalt', zelfs een hele dominante, dat komt weinig voor, dat gebeurt zelden! De meeste paarden die zo bokken, zullen niet zomaar iemand aanvallen! Een paard dat je er al dan niet levensgevaarlijk afbokt, wel, blijkbaar komt dat dikwijls voor, te zien aan de verschillende antwoorden in diverse toppics!

@ midgie! Ik ben het helemaal met je eens! Spijtig genoeg zij er maar weinig mensen die dat inzien, en wordt de fout altijd eerst bij het paard gelegd en bijna nooit bij de ruiter! Het is hetzelfde als bij kinderen, idd, je moet duidelijke grenzen stellen, maar dat wil niet zeggen dat je de harde hand moet gebruiken, gewoon consequent zijn én weten waar je mee bezig bent én zeker zijn dat je paard ook begrijpt waar je mee bezig bent... Waarom is iedereen het erover eens dat kinderen slaan verkeerd is, maar is paarden slaan geen probleem (en nu zeg ik niet dat de mensen hier op het forum dat doen hé!, maar ik zie het heel vaak als mensen met paarden bezig zijn, zelfs 'goede, lieve mensen, die heel veel van hun paard houden' veranderen vaak in vervelende paardenmensen die hun paard steeds 'harder' en 'onterechter' gaan aanpakken, vaak uit onmacht! Dus zoek een goede instructrice, die je zaken uitlegt en je moet nooit meer onmacht voelen én dan kan je gewoon vanuit je verstand met het paard aan de slag op een fijne, respectvolle manier! Mensen die nog nooit gereden hebben op een paard die beslist vanuit zijn band met jou om alles voor je te doen, die begrijpen het gewoon niet! Ik zit nooit meer gefrustreerd op mijn paard, elke dag is gewoon fun! Ik zou wel eens weten hoeveel mensen dat hier kunnen beweren, als ze niet werken op vertrouwen, wederzijdsrespect en grondwerk!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:12

@Tonidressuur Je zegt het mooi, kinderen slaan is verkeerd en daar word je voor op gepakt en paarden een mep verkopen of helemaal in de vernieling trekken uit onmacht dat mag wel en daar ga ik dus ook altijd tegen in hier op bokt , maar ook live ;-)

Heel veel mensen zien niet in dat het ook anders kan en dat het paard daar ook wel bij vaart , die zal beter en harder voor je willen werken en echt nooit meer bokken en steigeren ook jonge paarden niet, ben zelf met 3 jonge paarden en idd we beginnen met grond en hand werk zodat hij voor bereid word op die ruiter op zijn rug, het balans vinden juist voor een jong paard kan het heel beangstigend zijn als hij zijn balans verliest en dat kan rede geven toto bokken steigeren of er van door gaan, maar heel veel ruiters hebben daar geen idee van en vinden het maar raar dat het paard zo doet en moet dan maar aan gepakt worden door een prof, nou geloof me die profs kunnen van mij de boom in , want vaak komt je paard daar slechter van terug, niet allemaal even voor de duidelijkheid er zijn er ook die het met gevoel doen, maar dan nog vind ik 1 of 2 mnd in training te kort om het paard terug te geven aan een ruiter zonder ervaring of inlevings vermogen, ik vind als je een paard het of ergens verzorgt je eerst moet eten wat een paard nu echt is en zijn natuurlijke gedrag, maar dat geld ook voor een hond of mijn een part hamster, maar veel mensen denken dat doe ik wel even en daar gaat het fout.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:48

@ midgie, jij zou goed overeenkomen met mijn instructrice, die gaat ook altijd overal in discussie ;-) Spijtig genoeg zien mensen het niet dikwijls op die manier! Paarden bokken of steigeren inderdaad niet zomaar! En zeker als je ze ook uitnodigt tot spel, als ze lekker met soortgenoten staan en je zorgt dat het werk interessant voor hen is! Mijn instructrice zegt vaak, ga eerst maar eens lekker met hen spelen, ... dan kan je terug concentratie en aandacht vragen, net als met kleine kinderen, die vraag je toch ook geen uur aan een stuk concentratie? Maar met een 'kleuter' op 4 benen is dat geen probleem! Wij doen vaak eerst gewoon grondwerk, longeren, spelen (of hoe je het ook wilt noemen) en dan kunnen de paardjes wel eens helemaal knetter gaan rondspringen van joligheid, maar dat is dan nooit gevaarlijk! Ook omdat ze de grenzen kennen én weten dat jij de leider bent en hoe de zaken ervoor staan! En als je er dan opkruipt weten ze ook, ok, nu gaan we op een andere manier spelen, en dan hebben ze meteen hun aandacht erbij! Wat je dan voelt is zoooooo zalig!!! Dat is voor mij een pure verslaving! :-)

Als meer mensen het zo zouden bekijken, de paardenwereld zou een stuk leuker, veiliger en aangenamer worden voor zowel paard als ruiter!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:31

Tonidressuur schreef:
Daarom dat ik aanraad van grondwerk te doen met dat dominante paard, maar wel door een professional, of zeker onder goede begeleiding! Net zoals anderen aanraden van er een 'professional' op te zetten om het paard aan te pakken, raad ik aan iemand te zoeken voor grondwerk, en het probleem eerst en vooral op te lossen als je met twee voeten veilig op de grond staat! ;-)

maar dit wordt er (bijna) nooit bijgeschreven. waardoor mensen zelf een grondwerk boek uit de bieb halen en met hun paard gaan experimenteren. doe er nog een join upje bij en het feest is compleet voor het paard.

ik zie grondwerk niet als een circusvoorstelling. ik zie dat het vaak uitgevoerd wordt als een circusvoorstelling en daarom ben ik sceptisch, wanneer mensen roepen 'ga grondwerken'
want hoeveel mensen zetten het nou daadwerkelijk in als training zoals jij het beschrijft? volgens mij zijn dat er niet zoveel hoor.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:52

@Loulou Ik moet je inderdaad gelijk geven! Het wordt vaak uitgevoerd als een circusvoorstelling waarbij er weinig training aan te pas komt, maar dat wil dan inderdaad zeggen dat mensen niet dieper ingaan op grondwerk én die boekjes als 'wereldverbeterend' zien! Mijn instructrice stelt zelf alles in vraag, wilt ook dat haar leerlingen alles in vraag stellen én 'gebruikt' ook alles waarvan er een logica achter zit in haar training. Er zijn dus veel zogenaamde 'natural horsemanship' technieken waar ze niet in gelooft en die ze niet gebruikt, omdat ze vindt dat er geen logica achter zit! (Ik moet ook zeggen, zij zelf gebruikt bijna nooit het woord natural horsemanship en schuwt ook het woord 'grondwerk', omdat ze vindt dat je gewoon op zoek moet naar wat werkt in heel het paardenarsenaal, met een goede logica erachter en het niet in vakjes moet gaan steken) Zo heb ik grondwerk leren 'gebruiken' als een trainingsmogelijkheid, en mijn paard is er veel flexibeler, sterker én gehoorzamer door geworden op een fijne manier, dus ik kan het enkel aanraden! :-) Op de trainingsmanier dan, MET professionele begeleiding welliswaar en dus niet 'uit de boekskes'. In alles wat je doet met paarden heb je goede begeleiding nodig lijkt me! Misschien ga ik teveel uit van het feit dat iedereen dat weet en beseft?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:53

ik ben het met beide discussierende partijen eens. Ik ben een groot fan van grondwerken; maar ik denk niet dat iemand die dat in feite weinig interesseert zich ooit genoeg zal inlezen om het efficient te doen!

En hier zie ik eerder een rijtechnisch probleem. Het zou mij niet verbazen als het iets simpel was als; te korte teugels... gevolgd door verwarring "welke kant moet ik nou op?" gevolgd door de ontdekking dat staken werkt. En dan is er een probleem geboren.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:04

T.S. je paard is je de baas en je bent daardoor bang van haar geworden. Laat haar doorrijden door een getalenteerde ruiter. Ga bij deze ruiter er ook vaak op, zodat je geholpen kan worden. Paarden kunnen soms draken zijn. Hoe meer je zelf toegeeft, des te meer ze van je nemen. Een paard mag nooit boven jou staan. Blijf ten alle tijden de baas over hem. Als hij zich zo gedraagt met longeren, moet je hem hier echt voor straffen. Zulk gedrag moet je nooit tolereren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:07

zoals jij het beschrijft ben ik voor grondwerk, maar dan op de trainingsmanier en inderdaad wel met goede begeleiding. maar daarnaast ook goede begeleiding bij het rijden. want met alleen grondwerken kom je erook niet, als je er in het zadel niks van bakt. (nu doel ik niet op de ts he ;) want die heb ik nog nooit zien rijden dus daar heb ik geen idee van)

maar zoals sallandval zegt: mensen die het niet veel interesseerd zullen zich er nooit voldoende in verdiepen om het op een goede manier in te zetten. en daarom vind ik dat mensen voorzichtig moeten zijn met het aanbevelen van grondwerk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:11

Straffen helpt maar zeer zelden als je het mij vraagt en heeft bovendien vervelende bijwerkingen. Straffen als niet het paard, maar de ruiter of longeerder iets fout doet is al helemaal funest... want dan krijg je een (terechte) strijd van het paard.

Ik zou er iemand met veel verstand van zaken er helemaal mee opnieuw laten beginnen.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:24

@ loulou, Idd, misschien moet ik erop letten dat ik erbij zeg dat grondwerk enkel kan met professionele begeleiding én als trainingsmethode, waarbij de combinatie van de twee, zowel rijden als grondwerk met professionele begeleiding essentieel is! Merci om me daarop te wijzen! (zal dat ook eens doorgeven als tip aan mijn instructrice! Die is altijd heel benieuwd naar hoe anderen het ervaren! En zij wil zo graag een brug maken tussen klassieke dressuur, moderne dressuur en grondwerk, om te komen tot een paardvriendelijke methode waar mensen iets mee kunnen, die veilig is én leuk! En waar ze goede wedstrijdresultaten mee halen in het 'gewone' wedstrijd circuit!)

Sallandval heeft ook gelijk, als mensen niet geïnteresseerd zijn, dan heeft het weinig nut, maar iedereen gaat maar voor oplossingen 'op het paard', zelfs als die soms levensgevaarlijk zijn, het lijkt wel zo'n eeuwenoude traditie dat mensen niet meer openstaan voor oplossingen naast het paard in combinatie met oplossingen onder het zadel. En daarom dat ik daar ook wel steeds op wil wijzen, dat er ook andere mogelijkheden zijn, gebaseerd op logica, kennis, de bouw van het paard, de werking van de spieren, communicatie, die veel efficiënter zijn dan de traditionele vastgeroeste gewoontes (want veel instructeurs lijken wel vastzitten in hun idee! Mijn instructrice is zo totaal niet, zij gaat ervan uit dat je van iedereen iets kan leren, je moet er enkel voor open staan en de oren van iemand zijn hoofd vragen! ;-) ...)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:39

klinkt als een fijne instructrice :j

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:39

sallandval schreef:
ik ben het met beide discussierende partijen eens. Ik ben een groot fan van grondwerken; maar ik denk niet dat iemand die dat in feite weinig interesseert zich ooit genoeg zal inlezen om het efficient te doen!

En hier zie ik eerder een rijtechnisch probleem. Het zou mij niet verbazen als het iets simpel was als; te korte teugels... gevolgd door verwarring "welke kant moet ik nou op?" gevolgd door de ontdekking dat staken werkt. En dan is er een probleem geboren.

Er zijn echt mensen die mijn verhaal niet goed lezen he. Mijn paard had nog nooit een stap miszet. Ik rijd altijd eerst lang en laag en dan pak ik eventjes 10min op. Maar ik heb nooit té korte teugels. Mijn paard blokkeerde bij een balkje en blijft dit doen omdat ze toen ingezien heeft dat ze het kan doen. Simpelweg omdat zij 630kg weegt en ik er met mijn 70kg gewoon boven op zit. Als een paard stopt en de lucht ingaat, kan je daar bitterweinig aandoen. Het enige wat je kan doen is ze terug naar voor PROBEREN te krijgen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:43

eikaam schreef:
sallandval schreef:

Er zijn echt mensen die mijn verhaal niet goed lezen he. Mijn paard had nog nooit een stap miszet. Ik rijd altijd eerst lang en laag en dan pak ik eventjes 10min op. Maar ik heb nooit té korte teugels. Mijn paard blokkeerde bij een balkje en blijft dit doen omdat ze toen ingezien heeft dat ze het kan doen. Simpelweg omdat zij 630kg weegt en ik er met mijn 70kg gewoon boven op zit. Als een paard stopt en de lucht ingaat, kan je daar bitterweinig aandoen. Het enige wat je kan doen is ze terug naar voor PROBEREN te krijgen.

Klopt, en als je er iemand op zet die écht durft, krijg je je paard ook wel naar voren. Niks ergs aan als je het zelf niet durft, ik ben ook geen held, maar haal er dan iemand bij. Waarschijnlijk is het dan snel over. Succes!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:50

ze heeft er al iemand bijgehaald ;)

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:09

@ Loulou, is ze ook! De eerste die ik ben tegengekomen die zichzelf gewoon openlijk in vraag stelt en laat stellen! En dat doet voor mij veel!! Nobody is perfect, alleen is zij de eerste instructrice die ik ben tegengekomen die zich daar heel bewust van is en zich niet te goed voelt om je naar iemand anders door te verwijzen als ze niet weet hoe iets op te lossen, én dan gewoon heel enthousiast je blijft volgen!

Eén van mijn paarden kreeg een probleem dat we niet opgelost kregen, plots blokkeerde zijn rug altijd, zij had al gezegd, ik denk dat het iets medisch is, maar de dierenarts zij van niet. Dan heeft ze me doorgestuurd naar een andere trainer, omdat ze vond dat ze het niet opgelost kreeg, daar ging het nog steeds niet, uiteindelijk bleek het paard een hele aggressieve vorm van leverkanker te hebben, dat in het begin helemaal niet op te sporen bleek, en dat heel pijnlijk voor hem was, waardoor hij niet meer kon ontspannen. We hebben dat arme dier dan ook laten inslapen! Maar de manier waarop zij dat probleem aanpakte, mét geduld, maar ook open voor andere dingen... Dat vond ik super knap! En ik ben dan ook terug bij haar gaan lessen, mij zie je nergens anders meer! Want eindelijk heb ik en mijn paard veel fun met het rijden! En mooie resultaten, wat wil je nog meer! :-)

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:21

loulou schreef:
ze heeft er al iemand bijgehaald ;)

Danku Loulou. Haha.
Ik zit hier constant te zeggen dat ze gereden wordt door iemand anders.
Sommige mensen lezen dus echt de berichten van de TS niet he.

En heel dat grondwerk gedoe. Dat is goed in combinatie met rijden vind ik.
Haar vorige eigenaar/zadelmakmaker/fokker heeft haar nooit gelongeerd. Misschien eventjes in het begin.
Op de grond ben ik de baas. Ze stopt wanneer ik stop, gaat achteruit als ik naar haar toe stap.
Dat longeren is trouwens niet zo erg. Ze legt haar oren en dreigt van naar mij toe te komen en ze dreigt om te bokken naar mij.
Mijn instructrice neemt ze dan eens over en zet ze eens goed vooruit aan de longe. Dan doet ze het niet meer.

Ik laat mij genoeg helpen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:49

Ik heb precies hetzelfde met mijn 4jarige met moeilijk karakter.
Een tijdje geleden deed hij dat op je af rennen aan de longe ook, maar dat is echt not done en dat heb ik hem ook laten zien, sindsdien doet hij het ook niet meer.
Met het rijden en dat balkje herken ik heel erg, want dat doet hij nu ook. Gewoon staken, staken, bij een tik een bok.
Ik rijd zelf bijna nooit met zweep en geloof hier ook niet in, ik wil mijn paard niet naarvoren krijgen met gesla en 'aanpakken', maar ik weet nu ook niet meer wat te doen.
Heb vele tips gelezen hier, maar niet echt iets wat me verder kan helpen.
Grondwerk doe ik al een hele tijd met hem, dan luistert hij goed, gaat naar achteren wanneer ik dat ga, stopt wanneer ik stop, enz. Hij komt ook altijd als ik hem roep en volgt me echt óveral.
Met rijden vertikt hij het nu alleen gewoon.
Ik stap op, geef been en normaal reageert hij heel licht, maar nu komt er gewoon compleet geen reactie. Helemaal niks. Tik met de zweep (die ik er dan gister toch maar bijgepakt heb) resulteert in een bok, zwaai met 't hoofd, verder niks. Na 10 minuten tikjes en aandrijven heb ik dan 3 rondjes gedraafd en toen stopte hij gewoon weer. In zijn favoriete hoek, de uitgang van de bak. Niet meer naar voren te krijgen. Na een half uur weer een stukje weten te draven en toen maar afgestapt..
Iemand met de longeerzweep erachteraan heb ik eerder geprobeert, werkt opzich soms, maar hij trapt eerder vervaarlijk naar degene met de longeerzweep dan dat hij vooruit gaat, bovendien heb ik niet veel mogelijkheid om telkens iemand met een longeerzweep me te laten helpen.
Mijn pony is trouwens ontzettend dominant en duld eigenlijk alleen mij op z'n rug. Andere mensen is 't wat hij nu bij mij doet en dan nog even 10x erger.
Ik heb zelf ook het idee dat hij zich verveelt in de binnenbak, maar heb nu geen mogelijkheid niet de buitenbak te rijden. Misschien ga ik vanmiddag een buitenritje proberen, kijken of hij dan wel loopt.

Hij is trouwens lichamelijk inorde en zijn zadel past ook.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:07

eikaam schreef:

Ik geloof niet dat ik iets verkeerd gelezen heb hoor (of had je ergens specifiek de lengte van de teugels besproken?). Wat ik wilde zeggen is dat er maar iets kleins hoeft te gebeuren en een paard weet hoe hij onder werk uit kan komen, vooral als het een slim paard is en het nut van werken niet inziet.

Overigens vind ik de engelse rijstijl standaard al een te korte teugelvoering hebben, dus dat zegt niets over jouw rijstijl hoor. Het was in elk geval niet als kritiek bedoeld.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:15

idd zoals je zelf ook al zegt kan het best gevaarlijke momenten opleveren, als je zomaar begint dingen te doen met een dominant paard.
Ik heb het hier dus idd ook over grondwerken, maar het is net als bij rijden, je moet er ook de nodige kennis en kunde in bezitten, heb je dat niet, geen probleem , maar haal er dan idd een vakkundig iemand bij.
Doe het nooit of te nooit zomaar , want je verprutst er inderdaat je paard mee, en bovendien mssn ook wel gevaarlijk.
Maar kijk als voorbeeld even naar "de Spaanse Rijschool" die oefenen ook eerst alles, en echt alles , dus ook die speciale hogeschoolsprongen, via het grondwerken, pas als alles een goede voorbereiding kreeg op die manier , dan pas gaan ze het ook onder de man proberen.
Ook grondwerk is best iets waar je de nodige ervaring en kunde in moet krijgen.

loulou schreef:
waarschijnlijk zie ik teveel meisjes die hun paard kunstje laten doen :D

maar het probleem is in mijn ogen dat er heel vaak grondwerk wordt geadviseerd, maar als je het in wilt zoals jij het hierboven beschrijft heb je daar ook gewoon training in nodig. als een leek gaan grondwerken met een dominant paard levert alleen maar gevaarlijke situaties op, omdat de kans op miscommunicatie groot is (lijkt mij)

ik vind bepaalde zaken van grondwerk best interessant hoor. je hoort mij niet zeggen dat het lummelen is.
heb er meerdere (ongelezen :o ) boeken van in de kast staan en ook een dvd van werken aan de lange lijnen enz. ben er alleen nooit aan toegekomen me er echt in te verdiepen. maar als ik het helemaal onzin zou vinden, zou ik die boeken ook niet aangeschaft hebben. ;)

ik vind het alleen zo jammer dat er altijd meteen 'grondwerk' geroepen wordt. terwijl iemand met een 'probleem'paard zit, die zich nooit in grondwerk verdiept heeft. en dan dus met dat 'probleem'paard gaat experimenteren. als iemand zijn paard al niet kan longeren, vind ik zoiets levensgevaarlijk.