Bokken tot je eraf ligt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:27

Jolliegirl schreef:
Dan zal je toch een stapje terug moeten gaan naar de basis, werken aan het evenwicht in de galop..
Hem wat sterker maken, wat meer tijd geven.
Desnoods eens van een andere ruiter hulp vragen, iedereen handelt namelijk anders... en soms kom je met de simpelste mensen zoveel verder ipv al die gediplomeerde instructrices.

nja mijn ouders hebben het allang opgegeven bij dit paard, zij rijden zelf ook, stukje hoger dan ik..
Maar die zijn ook in de 50, en willen geen botbreuken opdoen.. Mijn broer is er evengoed afgedonderd, en nu ben ik zijn vaste ruiter, wat in het begin goed leek te gaan.. Totdat er ineens protest nummer 1 kwam..
Ik heb veel paarden beleerd, maar heb nog nooit zulke bokken meegemaakt, hij maakt zich echt als een gummybal.

Mocht er weer niets uit zijn rug of benen komen, en het zadel ligt goed, haal ik er wel een rodeoruiter bij haha :P

Nu hopen dat ze na 3 dagen onderzoek IETS kunnen vinden :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:29

Ik zou gewoon echt helemaal weer bij de basis beginnen.
Zadeltje op
Wandelen.. Erop weer stap en draf.
Vraag je hem met aanleuning? Of mag ie gewoon '''normaal'' lopen ivm dat ik heel veel gevallen van Z ruiters ken die denken omdat ze Z zijn / zijn geweest dat het jonge paard het ook al direct netjes moet kunnen.

Nog helemaal geen galop.
Zorgen voor conditie , vertrouwen en wat meer bespiering (begin aub zowieso niet aan longeren met hulpteugels of bijzetteugels etc..)

Zou eerst voor Band , conditie , vertrouwen zorgen en foto's laten maken , Zadelpasser laten komen enb nog zeker geen galop vragen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:30

Stel er komt niets uit het onderzoek kan het dan niet zo zijn dat dit negatieve gedrag doorbroken moet worden? Het lijkt net of paarden van die zoete engeltjes zijn die nooit iets doen. Ben ik dan de enige die af en toe stoute paarden heeft die ik soms letterlijk tegen het schot moet zetten of vroeger met steigeren of bokken eens goed moest aanpakken?
Ik heb echt top paarden waar ik bij wijze van spreken de oorlog mee kan winnen en zij zijn net zo gek op mij als ik op hen, maar af en toe zijn ze gewoon stout. Dan hoort er toch ook bij of ben ik nou gek?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:30

Idd, wat Jolligirl zegt :j
Als het uitgesloten is dat het lichamelijk is, en ook je tuig past goed zou ik eens een andere instructie zoeken terug naar de basis. Niet omdat je huidige niet goed is, maar blijkbaar niet werkt met jou paard.
diploma's en nivo' zegt niet zoveel, goed kunnen kijken, structurel opbouwen,en uitleggen is vele malen elangrijker.(ik zou de klassieke kant aan willen raden, omdat je zo rustig opbouwt, werkt naar een recht en sterk paard. Wanneer je paard recht en sterk is kan je verder.)

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:34

Elin_ schreef:
Ik zou gewoon echt helemaal weer bij de basis beginnen.
Zadeltje op
Wandelen.. Erop weer stap en draf.
Vraag je hem met aanleuning? Of mag ie gewoon '''normaal'' lopen ivm dat ik heel veel gevallen van Z ruiters ken die denken omdat ze Z zijn / zijn geweest dat het jonge paard het ook al direct netjes moet kunnen.

Nog helemaal geen galop.
Zorgen voor conditie , vertrouwen en wat meer bespiering (begin aub zowieso niet aan longeren met hulpteugels of bijzetteugels etc..)

Zou eerst voor Band , conditie , vertrouwen zorgen en foto's laten maken , Zadelpasser laten komen enb nog zeker geen galop vragen..

naja ik vraag dus helemaal geen nageefelijkheid.. we rijden heel soepeltjes, en uiteindelijk komt hij vanzelf naar beneden..
Maar we laten onze paarden altijd zelf de balans zoeken.. Ik vraag nog geen oefeningen van hem.. enkel stap-draf-galop en het stuur..
Mijn ouders hebben er ook al een andere instructeur bijgehad.. Maar die had het alleen maar over vooruittrappen, wat helemaal verkeerd ging.
Het paard maakt het ook erg gevaarlijk voorzichzelf, want hij komt ook omhoog en als hij geen balans heeft, klapt hij naar achteren....

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:35

[pien_2010] schreef:
Stel er komt niets uit het onderzoek kan het dan niet zo zijn dat dit negatieve gedrag doorbroken moet worden? Het lijkt net of paarden van die zoete engeltjes zijn die nooit iets doen. Ben ik dan de enige die af en toe stoute paarden heeft die ik soms letterlijk tegen het schot moet zetten of vroeger met steigeren of bokken eens goed moest aanpakken?
Ik heb echt top paarden waar ik bij wijze van spreken de oorlog mee kan winnen en zij zijn net zo gek op mij als ik op hen, maar af en toe zijn ze gewoon stout. Dan hoort er toch ook bij of ben ik nou gek?

Je hebt helemaal gelijk.
Maar de meeste paarden die wij hier opleiden, stijgeren of bokken wel eens.. Maar na ze aan te pakken, weten ze hun plek..
Maar deze is een gevalletje apart haha :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:39

Super dat hij nu in de kliniek staat! Ben benieuwd wat er uit komt. Stel er komt niets uit is het mischien een idee hem een weekje of twee vrij te geven. Even alles weer uit het hoofd en weer vriendjes worden
Enneeuh de meest talentvolle paarden zijn meestal ook de moeilijkste, maar als je daar eenmaal vriendjes mee bent en ze doen alles voor je zijn het toppers.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:40

Toen ik nog bij de pony's reed had ik ook zo'n draak... bokken als een rodeopaard rondjes lang, gemene bokken.
Ik was het toen nog niet gewend .. eerst vaak gevallen.. jaren door gegaan, en op een gegeven moment kunnen blijven zitten en durven aanpakken.. Pony is nog een poosje naar een trainingstal geweest, en op een gegeven moment leek hij het op te geven.. ( 4 jaar verder.. beest werd volwassen zeggen wij wel eens :D )

Wat ik hiermee wil zeggen, iedereen lijkt er van overtuigd dat het iets medisch is.. In mijn ogen zijn gewoon niet alle paarden lievertjes.. Tijd en geduld is ook een belangrijk iets

Ik hoop voor je dat je snel de oplossing heb, ik kan je verder ook geen nieuwe tips geven.. tijd en geduld, en alles uitsluiten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:43

eerst alles uitsluiten dan opnieuw beginnen en lukt dat niet dan eens even een hartig woordje spreken met pown

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:46

franka75 schreef:
eerst alles uitsluiten dan opnieuw beginnen en lukt dat niet dan eens even een hartig woordje spreken met pown

haha ja ...
Ik hoop zo dat het iets medisch is, wat opgelost kan worden. Want ik wil hoe dan ook met dit paard de wedstrijdsport in.. Iedereen verklaart me voor gek, maar ik zie zoveel in dit paard.,.
Ik heb hem ook in m'n eentje weggebracht, iedereen op stal verklaarde me voor gek.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:46

ik ben heel benieuwd hoe jouw schema er voor dit paard uit ziet, hoe vaak longeren, rijden, dag vrij of het bos in?
Wat voor werk doet hij? Wánneer begint hij met bokken, ja, als je galoppeerd, maar ook als je hem lang en ontspannen laat lopen op een buitenrit?
En als je eens een héél laag parcoutje met balkjes en huppeltjes van 30 cm in de bak zet om daar overheen te sturen, wat doet hij dan?

edit; wat ik vaak zie bij jonge paarden is dat ze afleiding moeten hebben van die 'stomme' ruiter en het als iets leuks moeten gaan zien, dus naar buiten, stuur/huppel-parcoutjes en heel kort rijden, altijd samen met andere paarden in de bak.
Laatst bijgewerkt door Casca op 04-01-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:47

BonaFide schreef:
[pien_2010] schreef:

Je hebt helemaal gelijk.
Maar de meeste paarden die wij hier opleiden, stijgeren of bokken wel eens.. Maar na ze aan te pakken, weten ze hun plek..
Maar deze is een gevalletje apart haha :+

OK Bonafide. Ik heb het gevoel als ik het allemaal zo lees dat je heel veel ervaring hebt en goed weet hoe het werkt. Ik vrees dat ik je dan ook niet kan helpen. Heb wel goede tips gelezen als bijvoorbeeld met de strooie dummy. Succes ermee want als jij vindt dat het zo'n goed paard is, dan geef niet te gauw op. Mijn instructrice zegt altijd (had zelf grand prix paard) dat de grootste talenten vaak de moeilijkste en soms gestoorde paarden zijn. Hoe heet dat genialiteit grenst aan absurdheid. Ik wens je veel succes en blijf dit wel even volgen. Wel voorzichtig doen voor jezelf hé!

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:48

Ik kan niet springen, en durf dat niet.. Ben een zware dressuurmiep :P
Hij rijdt maximaal 4x per week 20 minuten. en daarbij wordt hij in die 4x rijden ook 1x gelongeerd met de bijzet..
Op z'n vrije dag wandelen we wel eens in het bos, vind hij heerlijk.. Daarnaast staat hij 10uur per dag in het weiland.

Casca schreef:
ik ben heel benieuwd hoe jouw schema er voor dit paard uit ziet, hoe vaak longeren, rijden, dag vrij of het bos in?
Wat voor werk doet hij? Wánneer begint hij met bokken, ja, als je galoppeerd, maar ook als je hem lang en ontspannen laat lopen op een buitenrit?
En als je eens een héél laag parcoutje met balkjes en huppeltjes van 30 cm in de bak zet om daar overheen te sturen, wat doet hij dan?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:50

BonaFide schreef:
Hij rijdt maximaal 4x per week 20 minuten. en daarbij wordt hij in die 4x rijden ook 1x gelongeerd met de bijzet..
Op z'n vrije dag wandelen we wel eens in het bos, vind hij heerlijk.. Daarnaast staat hij 10uur per dag in het weiland.

Tadaaa! 3x per week een buitenrit...
En je hoeft ook niet te springen, leg maar balkjes/caveletti's neer, als afleiding, om tussendoor en overheen te slingeren.

Ohja, en mijn complimenten dat hij lekker veel buiten staat overdag!

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:51

@ [pien_2010] : Naja weetje wat het is, met zo'n paard heb ik bijwijze geen ervaring...
Dus ik kan heel wat met hulp doen. Aangezien jullie er 100% van overtuigd zijn dat het iets medisch moet zijn, wil ik dit ook eerst uitsluiten...
Ik ben niet zo van het natural.. Vind de tip wel erg goed, maar ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe je zoiets aan het paard moet bevestigen.. En prikt het stro in op z'n lichaam?
Lijkt me intressant hier wat meer informatie over te krijgen :)

Ik zou het voorzichtig aan proberen te doen, Cap op en bodyprotector...

unicorn_kiss

Re: Bokken tot je eraf ligt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:02

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de uitslag.. ik dacht meteen aan een rugprobleem.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:03

Zodra je weet dat het paard gezond is zou je hem een maandje kunnen stallen bij Gert van het Hof (naam correct gespeld?) of bij een andere ruiter die elk paard kan uitzitten? En een paar keer gaan kijken en narijden (galopperen) bij zo'n stal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:04

[pien_2010] schreef:

Nee, maar die draven niet braaf hun rondje en die wachten niet met gooien tot je een keer gaat galopperen. ;) Die halen rottigheid uit zo gauw je ze de kans geeft.

Buitenrit leuk? Mooi, dan koppelen we "ik wil niet" aan "leuk" als alles in orde blijkt te zijn. Buiten galopperen! ;) Met wat geluk wordt "ik wil niet" dan ook "leuk!"

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 20:11

Ik durf nu nog niet naar buiten met dit paard hoor... als ik tegen een boom aan beland ben ik ver van huis (letterlijk en figuurlijk ).. eerst maar even de uitslag afwachten :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:15

sowieso uitslag afwachten :j
Maar moest die goed zijn, dan kan je altijd een keer kijken wat ie met een stapritje doet (desnoods met iemand die mee wandelt en em vast heeft, zoals wanneer jij met hem zou gaan wandelen maar dan dat er ook iemand op zijn rug zit) en als ie daar goed op reageert buiten eens wat opbouwen. Eventueel met een braaf vriendje waar hij steun bij kan zoeken. Soms moet je effe een compromis sluiten om vooruit te raken. ;)

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:20

Misschien is hij er nog niet aan toe? Dat zijn rug bespiering nog niet voldoende ontwikkeld is om jou gewicht in de galop te dragen. Ik heb wel meer jonge paarden gezien die daar last van hadden. Ook al waren ze al een tijdje onder het zadel.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:25

Ik zou eens nadenken over wat Moll te zeggen had, ... zit veel zinnigs in! Het paardje eerst laten nakijken én dan eens nadenken over het feit dat hij er misschien fysiek nog niet klaar voor is! En daar je training aan aanpassen, laat het galloperen voor wat het is onder het zadel voorlopig, loop het risico niet. Geeft hij je 'toevallig' een gallop, laat hem dan zeker gaan, maar vraag het hem niet, pas je training aan, om hem sterker te maken, gebruik longewerk én grondwerk! Geef hem de tijd om sterker te worden, dan komt het goed! Dit ligt niet aan het paard! Het paard is hier NIET in de fout! Dus benader het probleem dan ook vanuit een trainingsprobleem en niet een 'aanpak' probleem!

Veel succes!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:45

vind het toch jammer dat er op bepaalde vragen onderandere die van me zelf geen antwoorden komen

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:57

BonaFide schreef:

Casca schreef:

4 x per week? Da saardig wat voor een kleuter hoor..
Vind het niet erg vreemd dat ie nu wat probeert aan te tonen..
En ik had ook nog duidelijk in mijn post staan dan eigenlijk bijzets nog helemaaaal niet moeten komen.
Laat hem eerst op eigen benen lopen! Niet gelijk al die rot bijzetjes en teugels eraan hangen :z (sorry ben zwaar op tegen als een jong dier bijzetjes /hulpteugels krijgt)

Laat eerst lekker op eigen benen lopen.
en jij bent een dresuurmiep ( leuk woord blijft het := ) maar wie zegt dat dat paard zin heeft om 3/ 4 x per week in zo'n ''stomme'' (mischien ervaart ie het zo) bak te moeten lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:01

Mijn jonge paard geeft bij de aanzet in galop ook wel eens een bok hoor bij een nieuwe ruiter. Als je hem dan even een halve bak goed voorwaarts zet, is het over. Bij een bekende ruiter doet ie het dan niet. Ook moet je hem wel eens een hoek in sturen.
Paarden bokken echt niet alleen uit pijn hoor, soms zijn ze ook gewoon stout. Je ziet ook jonge paarden die een maal succesvol met een bok een ruiter er af hebben gekregen, het bij een nieuwe ruiter weer proberen.