Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

reactie, ze krijgen door dat als ze eraan rijden, de reacties van het paard best wel onder controle te houden zijn en ook veel minder heftig zijn. Ik probeer dus de eerste reactie van verkrampen/niks doen om te zetten in een gepaste actie, dus in rijden. Hierdoor wordt de ruiter langzaamaan zekerder van zichzelf, paard gaat steeds beter luisteren want die komt er toch niet mee weg, en zo raken ze steeds beter op elkaar ingespeeld. Mooi werk is dat 

liljebo schreef:Ilova schreef:Hier staan goede tips in maar als mijn paard schrikt kan ik gewoon niet meer helder denken (zoals hier ook al is vermeld). Als het paard blijft wegspringen is blijven doorgaan een optie als je zelf niet bang bent denk ik. Ik kom er allesinds niet op om dit te doen als m'n paard schrikt. Dan weet ik niet meer wat te doen, spring ik eraf of begin ik te huilen of zo... Heb ik zelf niet echt in de hand...
En ik weet dat ik met bang zijn het mezelf moeilijk maak maar ik kan er gewoon niets aan doen. Ik zou heel graag willen dat dat angstige gevoel weg zou gaan. Niet bang is inderdaad makkelijker...
En als je dan eens nadenkt over de dingen die je wel durft ipv wat niet goed gaat?
Gewoon bij het begin beginnen en alleen dat doen waarbij je je veilig voelt? (ook al is dat stilstaan terwijl iemand je paard vast houdt, maakt niet uit) Als je dan eerst de dingen (of dat ene ding) een paar dagen doet waarbij je je volkomen op je gemak voelt totdat het vertrouwen weer groeit en dan pas begint met een heel klein stapje verder te gaan. Je mag ietsje kriebel in de buik voelen, maar niet echt bang zijn. Met dat kleine stapje ga je verder totdat je je ook daarin op je gemak voelt. Dan komt pas een volgend stapje etc etc.
Kan heel erg lang duren, maar als het je verder helpt, is het dat altijd waard, denk ik
Uiteindelijk hoef je geen trein te halen, toch?
keeslover2 schreef:_Esther_87_ :
heb je ook tips wat je kunt doen in de les?
ik heb een meisje dat absoluut niet durft te draven
meisje is al 12 dus voor de gek houden werkt niet meer
ze heeft zeven weken gips gehad door val van mijn oude pony die eigenlijk niks doet
in stap gaat het heel goed, maar we zijn nu eigenlijk wel een beetje uitgespeeld
draf doen we alleen kleine stukjes en ik moet meerennen
tips hoe ik dit kan aanpakken??
Lieke7787 schreef:murness schreef:Wat ik zou willen? "Ponykamp" voor angstige mensen. Een week lang begeleiding. Stapje voor stapje samen met "lotgenoten" en een instructeur die er plezier in heeft om iemand het vertrouwen in paardrijden weer terug te geven.
Tonidressuur schreef:Mijn instructrice werkt met een paar 'angsthazen' en ik zag haar een paar keer bezig met een meisje van 10 en een volwassen vrouw, en ik moet zeggen, haar manier van ermee omgaan sprak mij persoonlijk wel aan. Eerst en vooral zegt ze heel duidelijk dat NIETS moet, als je eraf wilt mag dat, als je niet wilt draven, moet dat niet, zij motiveert om te luisteren naar je eigen angsten!
Dan begint ze gewoon met datgene wat ze wél durven. En dat start gewoon met paard uit de weide gaan halen, daarbij legt ze de nadruk op de lichaamstaal van verschillende paarden, en gaat ze samen met de ruiter kijken naar paarden, tot ze goed kunnen vertellen hoe het paard erbij staat, gespannen, ontspannen, nieuwsgierig, ongeïnteresseerd, .... dan gaan ze samen het paard halen, waarbij ze uitlegt hoe het paard naar je toe te laten komen (dus niet gaan 'vangen') je merkt dat mensen al geruster zijn als ze merken dat het paard gewoon zelf 'kiest' van lekker te komen 'spelen'. Dan gaat ze samen poetsen, waarbij ze veel uitleg geeft over hoe het paard reageert, focus op de lichaamstaal! Dan gaat ze samen met de ruiter longeren/loslaten (afhankelijk van paard/ruiter) waarbij de ruiter leert zelf controle uit te oefenen op het starten en stoppen van het paard, op het sturen vanaf de grond, edm. Daarbij weer aandacht voor de lichaamstaal van het paard! Als zij denkt dat het paard er klaar voor is, geeft ze dat aan aan de ruiter, wil die nog niet, geen probleem, dan doen ze verder, tot de ruiter zélf zegt dat hij er op wilt! En zo gaan ze telkens een stapje verder, eerst aan de longe, altijd met riem aan de hals, zodat de ruiter zich veiliger kan voelen en niet gaat trekken als hij toch in paniek gaat! Als de ruiter dan aan de longe leert dat hij met zijn zit kan stoppen en vertrekken, dan, als het kan met het paard, zonder zadel, en zo bouw je steeds meer op, waarbij het niet uitmaakt of een les bestaat uit enkel stappen. De ruiter geeft aan wat hij wilt en durft, durft hij niet, dan zet ze een stapje terug naar wat hij wel durft!
Het lijkt allemaal heel lang en tijdrovend, maar het gaat heel snel én het beste is dat die ruiters hun vertrouwen ook niet zo snel terug kwijt geraken omdat ze gewoon beter vertrouwen en begrijpen wat er gaande is! Mijn instructrice gaat ervanuit dat paardrijden een hobby is en dat je dus plezier moet hebben, als je angstig bent heb je geen fun, dus ze heeft tijd en rust! Zij is niet het soort instructrice dat klokvast 60 minuten bezig is, zij kan ook wel anderhalf uur of langer bezig zijn indien nodig, en soms wat minder, indien nodig, ... ze luistert naar paard én ruiter, zonder te forceren!
Twitchy schreef:Het feit dat ik paardrij wordt dan ook niet echt aangemoedigd door mijn omgeving,..
*zucht*
(maar het schrijven voor mij heeft me wel opgelucht) heb ik toch ook nog een boodschap aan de andere ruiters die met angst zitten: probeer altijd de baas te blijven want anders lopen ze over je heen en krijg je wat ik had met mijn pony en geloof me het is echt makkelijker om in het begin de leider te worden dan wanneer je pony je al als mindere ziet! ik weet dat dit moeilijk is maar het beste wat je kan doen is zelf verzekerd zijn!
draaakje schreef:wat een rare opmerking jethafa! ik ben helemaal niet bang om te vallen, voor die tijd ben ik al lang van mijn pony af en vallen doe ik niet zo snel. ik ben bang om de controle te verliezen en bang om bang te zijn.
JulieDR schreef:draaakje schreef:wat een rare opmerking jethafa! ik ben helemaal niet bang om te vallen, voor die tijd ben ik al lang van mijn pony af en vallen doe ik niet zo snel. ik ben bang om de controle te verliezen en bang om bang te zijn.
Dat is PRECIES waar ik ook soms last van heb, en niemand begreep me.. "Want ik was toch écht wel bang om te vallen" .. Nee hoor, het is zoals je zegt, ik was bang om geen controle meer te hebben, en om dat angstgevoel weer te ervaren..
..
), of ik vlieg eraf in een bocht. toch?