niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:46

Ondertussen gaat dit topic niet meer zozeer over het probleem van de TS, maar meer over de vraag of 'dressuur' nodig is voor een paard.

Ik zet hier 'dressuur' bewust tussen haakjes. Ik ben namelijk van mening dat 'dressuur' altijd nodig is voor een paard. Linksaf, rechtsaf, gas en rem is namelijk ook 'dressuur'. Dressuur is niets meer en minder dan het africhten, dresseren, van een dier (in dit geval paard). De graad van africhting is vervolgens de vraag en wat je wilt met een paard.

In Engeland gaat het dan wat simpeler. Daar gaat het over:
- Flat work (simpele gymnastische oefeningen om je paard soepel te houden en gehoorzaam)
- Dressage (het echte trainen voor een wedstrijd)

en over
- pole work (hetzelfde als flatwork, alleen liggen er wat cavaletti of wat hindernisjes)
- jumping (het echte springen van hindernissen)

Helaas hebben wij in Nederland dit onderscheid niet. Onder 'flat work' kunnen namelijk simpele basisdingen vallen als gas, rem, stuur, beetje inbuigen om soepel te houden, pasje wijken wellicht, nageeflijkheid eventueel. Hele handige dingen die je ook wilt gebruiken als je gewoon met je paard op buitenrit gaat.

'Dressuur' hoeft nl niet te betekenen dat je met je paard in de krul aan het oefenen bent voor de hoogst mogelijke dressuurproef.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:40

bastiano680 schreef:
mika11 schreef:
Ik ben het ook met Temeraire eens (hierboven). Ik heb vroeger ook dressuurwedstrijden gereden maar ik was er geen ster in en met hangen en wurgen kreeg ik winstpuntjes. Een gespannen paard wat er totaal geen zin in had, en ik gefrustreerd proberen het paard goed te rijden. (1 doel: aan de teugel)
Nu ik niet meer in de sport rijd, gaat het rijden veel beter, en loopt mijn paard veel meer ontspannen. (dus wel met een lange, lage hals. Niet de houding die je op dressuurwedstrijd moet hebben)
Ik denk dat ontspanning en voorwaarts zijn belangrijk is.

Maar dat ligt dan toch volledig aan je rijden?

Dat was ook zo. In die tijd reed ik ook echt niet goed. Was alleen maar bezig dat mijn paard aan de teugel liep omdat ik dacht dat dat moest.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:58

Air schreef:
Daar vergeet je alleen een ''kleinigheidje'' Arabesk.
Door het paard maar gewoon te laten lopen zoals ie loopt zorg je ervoor dat de voorbenen, en dan 1 been nog meer erg belast worden.
Slecht voor het welzijn van het paard dus.
En daarom is het belangrijk om een paard zijn balans te laten vinden over 4 benen. En daarvoor hoef je echt geen Z oefeingen te kunnen rijden als doel maar gewoon de basis. Dat je paard ook met een lang teugeltje ontspannen en met het gewicht verdeeld over 4 benen kan lopen en door het rijden geen blessure's of slijten van gewrichten op loopt.

even voor de duidelijkheid Z is basis, en dat een Persoon zoals Arabesk, dingen roept prima moet ze zelf weten, echter is een paard zowiezo van nature scheef.
Dressuur is ontwikkelt voor het paard, om het dier te verbetern lichamelijk en dit te kunnen onder houden, er zijn in het wild nooit paarden zo oud geworden als goed getrainde dieren die wel over wogen getraind en opgeleid zijn.
dus het verhaal van natuurlijk dit en natuurlijk dat, is heel mooi en noemens waardig, gaat er dan ook niet op zitten want dat is immers ook niet natuurlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:59

Z mag dan wel in Nederland vallen onder de basisdressuur, maar dat is beslist niet de basis die een paard nodig heeft om zijn/haar mens veilig en gezond te kunnen dragen.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:00

echt shadelijk lijkt het me niet niet ergen dan je paard in zn mond trekken tot hij meegeeft van de pijn en dan zeggen dat ie mooi verzamelt is. =/
bij de western hebben wij een oefening om het paard in-frame te houden dan moet ze met dr neus je voet aanraken zodat het al wat soepeler wordt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:03

Apple schreef:
Z mag dan wel in Nederland vallen onder de basisdressuur, maar dat is beslist niet de basis die een paard nodig heeft om zijn/haar mens veilig en gezond te kunnen dragen.

nee maar daar is immers geen dressuur voor nodig, echter moeten we de onderdelen wel houden waar ze horen en Z is gewoon basis niks meer of minder, dus maak er niet meer van dan dat het is

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:04

hee rustig iedereen! ;)
ik ben het wel eens met de mod. Ik heb jullie mening gevraagd en jullie zijn wel nogal fel uitgeweken. Ik heb wel degelijk iets aan jullie uitleg gehad hoor ;) maar iedereen heeft zijn mening en zijn manier om een paard te rijden, en ik denk dat je daar niet kan over oordelen via een schermpje of een boek. Ik vind het ook zeer spijtig dat ik geen les heb. Ik zou dit heel graag willen maar de eigenaar doe hier nogal lastig over (moet nog uitzoeken waarom juist :') ) Ik weet ook dat bitloos rijden niet gaat helpen aan de trekproblemen, maar wil hiermee een rustigere sfeer bereiken aangezien sofie naar mijn vermoeden gespannen word van zodra ze een bit in haar mond krijgt (word waarschijnlijk door haar geassocieerd met trekken in de mond, gescheiden worden van haar zoon,...)
ik wil zeker nog meningen horen, maar dan liefst iets waar ik aan heb ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:16

Moll schreef:
Apple schreef:

nee maar daar is immers geen dressuur voor nodig, echter moeten we de onderdelen wel houden waar ze horen en Z is gewoon basis niks meer of minder, dus maak er niet meer van dan dat het is

Lees mijn eerdere post even :-) Dressuur is niets meer of minder dan het africhten van een paard tot het voor jou gewenste niveau. Helaas noemen wij dat in Nld allemaal dressuur, terwijl er in Engeland een handige term 'flat work' voor is om aan de geven dat je bezig bent om gewoon gehoorzaamheid te krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:20

zoals deze haf loopt lopen veel meer paarden,gewoon zoals hij voor zichzelf het lekkerst loopt.
Een paard loopt van nature niet aan de teugel,kijk naar endurance paarden...moeilijk vol te houden zulke afstanden in de krul.

Paarden die sterren kijken de rug wegdrukken hebben kan op kissing spines, zeker als ze al vanaf jonge leeftijd zo lopen.

Het kan minder kwaad om je paard zo te laten lopen als op de foto dan hem aan de teugel te rijden met te weinig achterbeen gebruik.
Als je weet ,rijtechnisch gezien,hoe je een paard correct aan de teugel moet rijden met correct gebruik van de rug,dan is dat beter en rijdt ook veel lekkerder.
Als je het fijne er niet van weet moet je gewoon zo blijven rijden als je nu doet,je richt waarschijnlijk meer schade aan met hem in de krul te rijden.

Paarden kunnen scheef geboren worden of door een val scheef worden....maar als je een scheve slechte ruiter op je paard zet heb je je paard zo scheef hoor.Dat heeft weinig te maken met 30 meter rechtuit kunnen lopen in een bak.
Hoeveel loopt een western paard vooruit?En dan bedoel ik eentje die zijn werk uitvoert,op een ranch....niet een westernpaard in nederland.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:23

ik moet wel zeggen, ik rijd op een hele grote wei, en niet op een piste, dus ik heb de gelegenheid om haar redelijk lang rechtdoor te laten lopen, maar het probleem is terugkeren naar de richting van de uitgang, daar begint ze te trekken ed, dus meestal houd ik haar op de afmetingen van een piste ongeveer...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:27

Denk dat op het paard zitten schadelijker is dan het niet aan de teugel lopen :D.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:28

hoe bedoel je prisca?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:30

Ben je ook in de gelegenheid om bv een balkje (of een paar achter elkaar) of zo neer te leggen? Dat is een manier om daar overheen te draven, je leert je pony er rustig en met ruime passen erover heen te draven.
Als hij ontspannen wordt zakt hij misschien zelf in de hals. Ik bedoel niet aan de teugel of zo, meer een aandachts/ontspannings oefening.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:32

ik heb de gelegenheid, maar dat gaat alleen als het heel droog is, dan kan ik in de kleine wei rijden en daar zijn "balkjes" (lees redelijk dikke boomstammetjes :P )

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:34

Het schijnt wel zo te zijn dat als je je paard zonder stelling en buiging rijdt, hij dan eerder versleten is... :P
(heb het ook maar ergens gelezen)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:37

ik probeer wel stelling te vragen op figuren zoals slangenvoltetjes ed, maar aangezien dat ze dat ook niet kent/kende tot kort, is het ook echt nog maar een beginnetje

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:35

Moll schreef:
Apple schreef:

Ik vind Z absoluut niet onder basis vallen.
Basis is een paard wat zijn gewicht over 4 benen verdeelt, de 50-50 verhouding van voorhand - achterhand en ook verticaal in balans.
Waardoor het paard nageeflijk wordt.
DAT noem ik basis.

Z is geen basis aangezien je daar meer van het paard vraagt, je traint het paard om mee op de achterhand te komen voor de oprichting, maar dit is helemaal niet nodig om een paard correct te rijden. Dit is er alleen voor de mens.

Het zou trouwens wat zijn als Z basis was, dat zou betekenen dat je met compact gebouwde pony's geen basis zou kunnen bereiken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:39

Air schreef:
Moll schreef:

Basis is een paard wat zijn gewicht over 4 benen verdeelt, de 50-50 verhouding van voorhand - achterhand en ook verticaal in balans.
DAT noem ik basis.

Z is geen basis aangezien je daar meer van het paard vraagt, je traint het paard om mee op de achterhand te komen voor de oprichting, maar dit is helemaal niet nodig om een paard correct te rijden. Dit is er alleen voor de mens.

Het zou trouwens wat zijn als Z basis was, dat zou betekenen dat je met compact gebouwde pony's geen basis zou kunnen bereiken.

wat een onzin kraamt u hier uit zeg, wat u nou eens moet doen is u verdiepen wat basis is en wat niet, alles tot Z is opleiding nivo dus basis, zoals van oudsher al is aan gegeven.

en waarom zou een compacte Pony geen bais kunnen doen, wat een onzin is dat zeg

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:42

Moll schreef:
Air schreef:
DAT noem ik basis.

wat een onzin kraamtu hier uit zeg, wat u nou eens moet doen is u verdiepen wat basis is en wat niet, alles tot Z is opleiding nivo dus basis, zoals van oudsher al is aan gegeven.

Je hebt geen Z niveau nodig om een paard correct te kunnen rijden. Wie kraamt hier nou onzin uit dan? :=

Een kleine compacte pony scoort niet goed op de uitgestrekte draf etc. Gewoon omdat zijn bouw dat niet toe laat.
Dan zou je moeten rijden bij jury's die punten als kadootjes weggeven, maar noem je dat dan werkelijk op Z niveau zijn?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 13:45

Moll, hou het rustig aub ;)
het probleem is ook hoe mensen het zien, bij mij (ken heel weinig dressuur) is de basis goed naar hulpen luisteren, ontstpannen lopen, beenhulpen,stelling,... maar als je bijvoorbeeld een grandprix ruiter neemt (ik overdrijf, het is maar een voorbeeld) die ziet basis als nageven, begin van wijken, schouderbinnenwaarts,...
ik snap ook niet waarom een compacte pony geen basis zou kunnen, mits basis denk ik dat zelfs een shetlander zou kunnen wijken en nageven. verklaar je nader, air? :)
edit: ik zie net je post :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:47

zeg ik dat je Z nivo nodig hebt om een paard correct te rijden? kun u dat even quoten en tgerug zetten dan, wat ik zeg is dat Z nivo Basis, en dat een compakte pony mischien minder scoort, omdat hij het voorbeen niet in die maten kan tonen als een lang gerekt paard of pony, neemt niet weg dat het dier gewoon de opefening kan doen, dat de Jury het verschil niet kan zien van over done, en corect gereden is hier helemaal niet van toepassing

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:50

Barok type paarden en pony's kunnen net zo goed SV enSB of ranver, traver of appyementen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:55

Ik snap weinig van je laatste zin Moll.

Basis is basis. Ik vind correct rijden basis. Dat is het ook.
Hoe kan je terug naar de basis als er iets fout gaat in de opleiding naar een hoger niveau als je geen basis hebt?

Misschien moet je anders even in het woordenboek opzoeken wat basis betekend.
Het dak van een huis wordt ook niet als eerste gebouwd. ;)

Hafjesliefde ik denk dat je al veel aan de posten hebt van hafjesliefde. Heb je ook niet de mogelijkheid tot les?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:58

Ik dacht dat de basis onder andere is: gehoorzaamheid, voorwaarts, ontspanning, op eigen benen lopen, stelling en buiging.
Dit wordt toch ook gevraagd in de basisdressuur (B t/m Z11).
Laatst bijgewerkt door mika11 op 03-01-11 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:58

Moll schreef:
wat een onzin kraamt u hier uit zeg, wat u nou eens moet doen is u verdiepen wat basis is en wat niet, alles tot Z is opleiding nivo dus basis, zoals van oudsher al is aan gegeven.

Moll, de discussie gaat hier twee kanten op :-) Heb je mijn posts gelezen?

Inderdaad, in Nederland op wedstrijdniveau wordt tot en met de Z gezien als basis. Dat is echter een wedstrijddiscussie.

Zuiver rijtechnisch gezien, dus zonder de wedstrijden erbij, zou je gas, stuur, rem, ontspannen lopen, ruiter veilig dragen al kunnen zien als basis.
Tot Z niveau rijden dat vraagt namelijk ook gerichte training en oefening.

Het 'van oudsher aangegeven' dat is zuiver alleen bekeken vanuit de dressuur wedstrijd rijdende Hollandse ruiter.