Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bastiano680 schreef:mika11 schreef:Ik ben het ook met Temeraire eens (hierboven). Ik heb vroeger ook dressuurwedstrijden gereden maar ik was er geen ster in en met hangen en wurgen kreeg ik winstpuntjes. Een gespannen paard wat er totaal geen zin in had, en ik gefrustreerd proberen het paard goed te rijden. (1 doel: aan de teugel)
Nu ik niet meer in de sport rijd, gaat het rijden veel beter, en loopt mijn paard veel meer ontspannen. (dus wel met een lange, lage hals. Niet de houding die je op dressuurwedstrijd moet hebben)
Ik denk dat ontspanning en voorwaarts zijn belangrijk is.
Maar dat ligt dan toch volledig aan je rijden?
Air schreef:Daar vergeet je alleen een ''kleinigheidje'' Arabesk.
Door het paard maar gewoon te laten lopen zoals ie loopt zorg je ervoor dat de voorbenen, en dan 1 been nog meer erg belast worden.
Slecht voor het welzijn van het paard dus.
En daarom is het belangrijk om een paard zijn balans te laten vinden over 4 benen. En daarvoor hoef je echt geen Z oefeingen te kunnen rijden als doel maar gewoon de basis. Dat je paard ook met een lang teugeltje ontspannen en met het gewicht verdeeld over 4 benen kan lopen en door het rijden geen blessure's of slijten van gewrichten op loopt.
Apple schreef:Z mag dan wel in Nederland vallen onder de basisdressuur, maar dat is beslist niet de basis die een paard nodig heeft om zijn/haar mens veilig en gezond te kunnen dragen.
Moll schreef:Apple schreef:Z mag dan wel in Nederland vallen onder de basisdressuur, maar dat is beslist niet de basis die een paard nodig heeft om zijn/haar mens veilig en gezond te kunnen dragen.
nee maar daar is immers geen dressuur voor nodig, echter moeten we de onderdelen wel houden waar ze horen en Z is gewoon basis niks meer of minder, dus maak er niet meer van dan dat het is
Moll schreef:Apple schreef:Z mag dan wel in Nederland vallen onder de basisdressuur, maar dat is beslist niet de basis die een paard nodig heeft om zijn/haar mens veilig en gezond te kunnen dragen.
nee maar daar is immers geen dressuur voor nodig, echter moeten we de onderdelen wel houden waar ze horen en Z is gewoon basis niks meer of minder, dus maak er niet meer van dan dat het is
Air schreef:Moll schreef:nee maar daar is immers geen dressuur voor nodig, echter moeten we de onderdelen wel houden waar ze horen en Z is gewoon basis niks meer of minder, dus maak er niet meer van dan dat het is
Ik vind Z absoluut niet onder basis vallen.
Basis is een paard wat zijn gewicht over 4 benen verdeelt, de 50-50 verhouding van voorhand - achterhand en ook verticaal in balans.
Waardoor het paard nageeflijk wordt.
DAT noem ik basis.
Z is geen basis aangezien je daar meer van het paard vraagt, je traint het paard om mee op de achterhand te komen voor de oprichting, maar dit is helemaal niet nodig om een paard correct te rijden. Dit is er alleen voor de mens.
Het zou trouwens wat zijn als Z basis was, dat zou betekenen dat je met compact gebouwde pony's geen basis zou kunnen bereiken.
Moll schreef:Air schreef:Ik vind Z absoluut niet onder basis vallen.
Basis is een paard wat zijn gewicht over 4 benen verdeelt, de 50-50 verhouding van voorhand - achterhand en ook verticaal in balans.
Waardoor het paard nageeflijk wordt.
DAT noem ik basis.
Z is geen basis aangezien je daar meer van het paard vraagt, je traint het paard om mee op de achterhand te komen voor de oprichting, maar dit is helemaal niet nodig om een paard correct te rijden. Dit is er alleen voor de mens.
Het zou trouwens wat zijn als Z basis was, dat zou betekenen dat je met compact gebouwde pony's geen basis zou kunnen bereiken.
wat een onzin kraamtu hier uit zeg, wat u nou eens moet doen is u verdiepen wat basis is en wat niet, alles tot Z is opleiding nivo dus basis, zoals van oudsher al is aan gegeven.
en waarom zou een compacte Pony geen bais kunnen doen, wat een onzin is dat zeg
Moll schreef:wat een onzin kraamt u hier uit zeg, wat u nou eens moet doen is u verdiepen wat basis is en wat niet, alles tot Z is opleiding nivo dus basis, zoals van oudsher al is aan gegeven.
en waarom zou een compacte Pony geen bais kunnen doen, wat een onzin is dat zeg