Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ansie schreef:hmm ik ken het.. toevallig gister nog geoefend tijdens mijn les. Ik zit echt nooit door, omdat ik het niet fijn vind maar daardoor leer ik het ook nooit. Daarbij komt ook nog dat het paard altijd reageert als ik ga zitten, door langzamer (overgang stap) of harder (overgang galop) te gaan en dan wordt ie pissig als ik daar geen hulp voor geef (en toch blijf zitten) omdat hij het ook niet meer snapt.![]()
Dus ik zit met 2 dingen: ik moet leren zitten en voor het paard moet het duidelijk zijn dat ik in hetzelfde tempo door wil draven terwijl ik blijf zitten. Scheelt ook enorm als het paard wel in 1 tempo blijft lopen, dat maakt het voor de ruiter wat stabieler.
Dus mijn instructrice stond gister te roepen: stuitje in het zadel, dus ook bekken kantelen inderdaad. Persoonlijk ben ik meer van het springen en heb de neiging om een beetje te gaan staan in de beugels en de 'klappen' zo op te vangen. Dus moet ook mijn benen ontspannen laten hangen. Als dit toch niet werkt dan zou je bijv. een zitles aan de longe kunnen proberen. Dan kan degene die longeert het tempo van het paard controleren en dan hoef jij 'alleen maar' te zittenzonder beugels het liefst.

, tenen goed naar binnen moet draaien, hakken uitdrukken, schouders naar achteren en er vooral niet te veel over nadenken maar gewoon doen. En het lichaam ook niet gaan aanspannen, terwijl je dat wel snel doet als het niet lukt
Het draven aan de longeerlijn is ook een goede oefening en dan zonder teugels en (eventueel) beugels.
.