Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

jumpiewumpie schreef:1. Eigenlijk hebben jullie nu allemaal commentaar op mij, want ik kan niet rijden, ik leer pony's slecht op en ik gebruik alle hulpmiddelen verkeerd. Ik begrijp wel dat jullie commentaar hebben want ik heb haar een keertje met sporen gereden, en na 10 keer stilstaan heeft ze een tik met de zweep gekregen (waarop ze trouwens niet reageerde)
2. De waarheid is dat jullie me nooit hebben zien rijden, en jullie niet kunnen oordelen vanachter jullie computerscherm over mijn rijvaardigheden en ook de manier waarop ik met paarden omga want neen, ik ken topruiters die kun pony een stamp onder hun buik geven als ze niet blijven staan als die gewassen moeten worden. Wel, dát vind ik zielig, daar kan ik niet naar kijken en zo'n mensen verdienen het niet.
3. Dus ik zou het ten zeerste appreciëren moesten jullie gewoon mee helpen zoeken naar oplossingen in plaats van mijn instructrice én mij af te breken. Want nee, buiten die tik op haar kont heeft ze nooit iets misdaan en ze rijdt hoog in de dressuur. En ik zie haar ook fronsen als iemand onterecht een paard straft.
Typisch bokt denk ik...
DorSer schreef:Alles hier doorgelezen. Ga er maar gerust van uit dat deze pony pijn heeft. Laat bijvoorbeeld ook eens een erkende paardentandarts naar haar tanden kijken. Maar benader de pony de volgende keren als je haar ziet met de vraag in je hoofd " Wat is er met je aan de hand ? " in plaats van daar heb je die bok weer.
Daar doe je dat dier zo'n onrecht mee aan. Luister naar je paard, geen een paard reageert zo heftig om de baas te zijn. Is het paardje verder met de verzorging braaf en bij het rijden een "bok" , dan is er echt iets lichamelijks goed mis. Konden paarden maar in mensentaal praten , dat spaarde een hele hoop dierenleed.
En.... wat je geeft is wat je krijgt, ook nee juist bij paarden.
Elin_ schreef:jumpiewumpie schreef:1. Eigenlijk hebben jullie nu allemaal commentaar op mij, want ik kan niet rijden, ik leer pony's slecht op en ik gebruik alle hulpmiddelen verkeerd. Ik begrijp wel dat jullie commentaar hebben want ik heb haar een keertje met sporen gereden, en na 10 keer stilstaan heeft ze een tik met de zweep gekregen (waarop ze trouwens niet reageerde)
2. De waarheid is dat jullie me nooit hebben zien rijden, en jullie niet kunnen oordelen vanachter jullie computerscherm over mijn rijvaardigheden en ook de manier waarop ik met paarden omga want neen, ik ken topruiters die kun pony een stamp onder hun buik geven als ze niet blijven staan als die gewassen moeten worden. Wel, dát vind ik zielig, daar kan ik niet naar kijken en zo'n mensen verdienen het niet.
3. Dus ik zou het ten zeerste appreciëren moesten jullie gewoon mee helpen zoeken naar oplossingen in plaats van mijn instructrice én mij af te breken. Want nee, buiten die tik op haar kont heeft ze nooit iets misdaan en ze rijdt hoog in de dressuur. En ik zie haar ook fronsen als iemand onterecht een paard straft.
Typisch bokt denk ik...
1. Ja want het ligt wss niet aan de pony ,maar aan jullie.
De pony probeert wat te vertellen en jullie luisteren daar niet naar.
2.Dan moet je een toppic niet plaatsen. En wat heb jij met die topruiters te maken ? Niets toch ? Als zei dat doen ,maakt het jou gedrag nog niet goed.
Mensen die een 4 jarige net na een veulen zo aanpakken vind ik het niet verdienen
3. Die intstructrice fronst dus als iemand anders zijn / haar paard onterecht straft? Mag ze bij wat jullie nu doen wel heel veel fronsen![]()
zweep + sporen weg.. Iemand laten komen voor bijv. massage en helemaal opnieuw beginnen.
Al doe je net alsof ze net beleerd moet worden
Van mij apart ook goed!! maar ga nu niet verder hameren
uzo schreef:Elin_ totaal gelijk!
en sorry maar je instructrice zal toch niet goed handelen als ze zegt pak maar een paar sporen en als ze haar eens goed op haar gat slaat?!
ok wat ik zou doen
1 zadel laten nakijken
2 rug laten nakijken
3 tanden laten nakijken
4 een kraker laten komen
5 haar even rust gunnen
denk aan:een weekje weide of zoiets
6 helemaal opnieuw beginnen als ze echt 200% OK is
en anders zouden ze haar gewoon moeten verkopen als recreatieponytje of wandelponytje want ik denk niet dat het manegeleven bestemd voor haar is...
Daydream27 schreef:TS het is jammer dat dit niet je eigen pony is, want ik denk dat je er alleen echt wat aan kan doen als je de hele week met haar bezig kan zijn, en dan heb ik het niet over 24/7 op de wei en lekker 'tuttelen', maar gewoon lekker werken, longe, rijden en lekker los in de wei of paddock. Ik denk wel dat het probleem ook deels in het zadel kan liggen, aangezien het een manegepony is, heeft ze wellicht geen eigen zadel, en al helemaal geen zadel dat voor haar is aangepast. Als het kan, zou ik daar eens naar laten kijken. Tandarts lijkt me ook niet gek. Een vierjarige zou gewoon al lekker dagelijks moeten kunnen werken, hier zou niets mis mee moeten zijn. Daarnaast geloof ik ook zeker dat paarden niet helemaal gek zijn, en je zeker uit zullen proberen. Sporen zou ik hier tegen niet gebruiken, enkel een zweep. Een paard houdt van duidelijke taal, en vooral een consequente taal. Dus duidelijk zijn met belonen, en corrigeren. Maar wederom, als je maar twee keer per week met haar bezig kan zijn, en de rest van de week andere mensen met haar aan het werk gaan, zal het nooit lukken denk ik, helaas.
) Ze reageert eigenlijk niet echt op de zweep. jumpiewumpie schreef:countrygirl schreef:Precies. Denk je werkelijk dat een dier zomaar stil gaat staan? Sporen erbij, paar flinke tikken op haar kont..
Het dier is nog maar VIER jaar!! En al een veulen gehad...
Jij rijdt op een (kleuter!!) pony die alles nog zou moeten leren, ze is geestelijk en lichamelijk nog niet klaar hiervoor.
Je pony verteld je iets met dit gedrag, probeer daar eens gewoon naar te luisteren?
Ze is nagekeken, alles in orde. En of het nu om een pony van 10 of een pony van 4 (bijna 5) gaat, maakt toch niet uit. Je pony moet wel luisteren of mag een 4-jarige meer als een 10-jarige? Net andersom want als ze 4 zijn nemen ze alles direct op dus hier moet dringend iets aan gedaan worden...
uzo schreef:Citaat:Ik denk persoonlijk ook niet dat ze zo voorbestemd is voor het manegegebeuren
ok dan zijn we het daar over eens![]()
en euh...ik rijd ook met spoortjes maar Boyke is gewoon sloom![]()
goed op haar gat slaan was mischien overdreven maar kunnen ze haar niet beter verkopen?
jumpiewumpie schreef:Eigenlijk hebben jullie nu allemaal commentaar op mij, want ik kan niet rijden, ik leer pony's slecht op en ik gebruik alle hulpmiddelen verkeerd. Ik begrijp wel dat jullie commentaar hebben want ik heb haar een keertje met sporen gereden, en na 10 keer stilstaan heeft ze een tik met de zweep gekregen (waarop ze trouwens niet reageerde)
De waarheid is dat jullie me nooit hebben zien rijden, en jullie niet kunnen oordelen vanachter jullie computerscherm over mijn rijvaardigheden en ook de manier waarop ik met paarden omga want neen, ik ken topruiters die kun pony een stamp onder hun buik geven als ze niet blijven staan als die gewassen moeten worden. Wel, dát vind ik zielig, daar kan ik niet naar kijken en zo'n mensen verdienen het niet.
Dus ik zou het ten zeerste appreciëren moesten jullie gewoon mee helpen zoeken naar oplossingen in plaats van mijn instructrice én mij af te breken. Want nee, buiten die tik op haar kont heeft ze nooit iets misdaan en ze rijdt hoog in de dressuur. En ik zie haar ook fronsen als iemand onterecht een paard straft.
Typisch bokt denk ik...
uzo schreef:Elin_ totaal gelijk!
en euh...Citaat:1. Eigenlijk hebben jullie nu allemaal commentaar op mij, want ik kan niet rijden, ik leer pony's slecht op en ik gebruik alle hulpmiddelen verkeerd. Ik begrijp wel dat jullie commentaar hebben want ik heb haar een keertje met sporen gereden, en na 10 keer stilstaan heeft ze een tik met de zweep gekregen (waarop ze trouwens niet reageerde)[/quote]
je zei toch dat ze daarna de rest van de tijd doorliep![]()
en sorry maar je instructrice zal toch niet goed handelen als ze zegt pak maar een paar sporen en als ze haar eens goed op haar gat slaat?!
ok wat ik zou doen
1 zadel laten nakijken
2 rug laten nakijken
3 tanden laten nakijken
4 een kraker laten komen
5 haar even rust gunnen
denk aan:een weekje weide of zoiets
6 helemaal opnieuw beginnen als ze echt 200% OK is
en anders zouden ze haar gewoon moeten verkopen als recreatieponytje of wandelponytje want ik denk niet dat het manegeleven bestemd voor haar is...

Domesco schreef:jumpiewumpie schreef:Eigenlijk hebben jullie nu allemaal commentaar op mij, want ik kan niet rijden, ik leer pony's slecht op en ik gebruik alle hulpmiddelen verkeerd. Ik begrijp wel dat jullie commentaar hebben want ik heb haar een keertje met sporen gereden, en na 10 keer stilstaan heeft ze een tik met de zweep gekregen (waarop ze trouwens niet reageerde)
De waarheid is dat jullie me nooit hebben zien rijden, en jullie niet kunnen oordelen vanachter jullie computerscherm over mijn rijvaardigheden en ook de manier waarop ik met paarden omga want neen, ik ken topruiters die kun pony een stamp onder hun buik geven als ze niet blijven staan als die gewassen moeten worden. Wel, dát vind ik zielig, daar kan ik niet naar kijken en zo'n mensen verdienen het niet.
Dus ik zou het ten zeerste appreciëren moesten jullie gewoon mee helpen zoeken naar oplossingen in plaats van mijn instructrice én mij af te breken. Want nee, buiten die tik op haar kont heeft ze nooit iets misdaan en ze rijdt hoog in de dressuur. En ik zie haar ook fronsen als iemand onterecht een paard straft.
Typisch bokt denk ik...
Wat klopt hier niet?
NicoleHorses schreef:Lieve TS, ik snap dat je je rot voelt over het feit dat het niet goed gaat met rijden.
je geeft zelf al meerdere malen aan dat het niks lichamelijks is? als je dat echt 100% zeker weet en alles (tandarts, DA, masseur, ostheopaat, zadelpasser, vergeet ik nog iets?) is nagekeken en correct is niet op aan te merken, zou ik met de eigenaar/instructeur of whatever in overleg gaan of de pony niet lekker een aantal maandjes op het land kan om 'm later weer op en bij te leren (op een rustige manier) veel kan jij hier absoluut niet aan doen, je rijd tenslotte op een manege, en ik ga niet zoals de rest zeggen dat je verkeerd gehandeld heb want dat heb je niet vind ik. Maar ach volgens bokt zijn zweepjes om je paard mee te aaien of te krabbelen als die jeuk heeft acher paard zijn oren, daarom heet het ook een zweep.
succes TS!
DorSer schreef:Alles hier doorgelezen. Ga er maar gerust van uit dat deze pony pijn heeft. Laat bijvoorbeeld ook eens een erkende paardentandarts naar haar tanden kijken. Maar benader de pony de volgende keren als je haar ziet met de vraag in je hoofd " Wat is er met je aan de hand ? " in plaats van daar heb je die bok weer.
Daar doe je dat dier zo'n onrecht mee aan. Luister naar je paard, geen een paard reageert zo heftig om de baas te zijn. Is het paardje verder met de verzorging braaf en bij het rijden een "bok" , dan is er echt iets lichamelijks goed mis. Konden paarden maar in mensentaal praten , dat spaarde een hele hoop dierenleed.
En.... wat je geeft is wat je krijgt, ook nee juist bij paarden.
Denk alleen wel dat het lastig is om dingen voor de pony te "willen"als het niet je eigen pony is... T is wel de verantwoording van de manege. Zij moeten aktie ondernemen! Doen ze dat niet dan zou ik toch maar eens ernstig bij mezelf te raden gaan wat de kwaliteit is van je instructrice/ manege!
[/quote]