Sorry niet met sporen rijden gewoon met je been.. Sporen zijn alleen tegen verfijning van je hulpen
sn0esje
Geplaatst: 02-01-11 22:14
ik heb hetzelfde gehad. Ik heb mijn paard als 2 jarige in verwaarloosde toestand gekocht. broodmager en vooral heel slap en onstabiel. superbraaf en een knuffel. maar niet vooruit te branden. daarbij groeide hij alleen in de hoogte en niet in de breedte bij alles wat ik hem voerde. struikelen over drafbalken. Het duurt een hele tijd voordat je van de gevolgen van de verwaarlozing af bent. wat mij geholpen heeft met springen is om het hem zelf uit te laten zoeken, dus vrij laten springen. laat hem maar uitzoeken hoe het moet. maar heb geduld. ook kost het werk wat voor ons al licht lijkt zulke paarden veel kracht. selenium en vit.-E helpen hier veel goed bij. ze helpen verzuring tegen te gaan en helpen bij de opbouw van spieren. dit heeft bij de mijne echt de laatste zet in de goede richting gegeven. wat meer krachtvoer is ook niet erg. deze paarden hebben wat meer energie nodig. en genoeg rust om de spieren bij te laten komen doet veel goeds. na een dag trainen een dag rust om bij te komen. Het duurt lang, maar het komt goed. en laat merken dat je in je paard gelooft. ga ervoor, dan gaat hij het ook geloven.
bedankt voor alle tips! @ snoesje: exact het zelfde hier! slap, onstabiel en zééér traaaag. gelukkig heb ik weer de moed gevonden om verder te gaan! ik merk de laatste tijd dan ook veel vordering! ze heeft nu ipv een gewone liksteen een mineralenliksteen en dat lijkt ook wel wat te helpen. het kan natuurlijk ook haar dagelijkse halve banaan zijn ^^ vroeger kon het haar niet schelen of ze nu op de wei of op stal stond. nu staat ze te popelen om naar buiten te gaan en eens alles los te gooien! ze staat nog steeds bij de veulens en lijkt zich super te voelen! die passieve "look" in haar ogen is ook veranderd in een opgewekte! in plaats van aan kleine dingetjes te staan prutsen en steeds op zoek te zijn naar eten is ze nu steeds op zoek naar sociaal contact. zelf is ze de lieve onderdanige knol en misschien voelde ze zich helemaal niet thuis bij die dominante merries. onze band is er ook sterk op vooruitgegaan =) toen ik inzag dat ze het gewoon allemaal niet aankon en hélemaal van nul ben gestart leken we elkaar pas te begrijpen.
mijn band met de jaarling is nog véél sterker, hij heeft een héle geschiedenis van trauma's en problemen achter de rug. (heeft op 1 jarige leeftijd al 8 maanden hélemaal alleen in een oude miserabele stal doorgebracht, daar hij doodsbang was van mensen en niemand in de buurt kon komen) had ik er niet geweest was hij naar de slacht gegaan. heb na al die tijd ermee bezig te zijn, alle uren die ik aan die staldeur doorbracht, echt contact kunnen leggen met hem. dus met die jaarling ga ik regelmatig in de buitenpiste "spelen", lekker samen gek doen in het licht van de maan. hij en ik voelen elkaar perfect aan. alleen is hij zeer wantrouwig naar andere mensen en voorwerpen toe.
dus m'n luierdje helpt super bij zijn schrik- en trailertraining! ze is nergens bang voor en straalt een soort rust uit. precies iets van "ach, het is allemaal wel chill". en aangezien ze zelf zo zachtaardig is helpt het hem ook in zijn sociale vaardigheden. hijzelf is gek op rondrennen,spelen, nieuwe dingen ontdekken en domme bewegingen doen en dat lijkt ook het speelse in haar naar boven te halen! laatst zag ik ze samen gallopwissels doen op de weide, dacht dat m'n luierdje dat niet eens kon! precies of die 2 zijn samen de wereld aan het herontdekken =) en het feit dat ik en het hengstje zo close zijn geeft ons de mogelijkheid het principe van samen te werken duidelijk te maken aan mn slomerd. de eerste keer dat ze ons samen zag dom doen in die piste begreep ze er hélemaal niets van! nu zou ze lekker mee willen doen ^^ al dat spelen maakt haar losser! en die gallop lijkt geen probleem meer voor haar. natuurlijk weet ik nu niet hoe dat onder het zadel is maar daar ga ik nog even mee wachten. eerst maar eens die balkjes onder de knie krijgen ^^ voetcoördinatie is niet haar sterkste punt :p longeren gaat intussen al een stuk beter. natuurlijk niet te lang want ze raakt zééér snel verveeld! ik moet echt voor véél afwisseling zorgen. longeren vindt ze zowiezo niet leuk, maar voor een stukje fruit haalt ze alles uit de kast (voor even) na de winter ga ik terug rijden met d'r. het zal natuurlijk een grote uitdaging worden om haar gemotiveerd te houden maar dat heb ik er nu zeker voor over =)
wohow! al weer een superlange tekst enkel en alleen om te laten weten dat alles goed gaat nuja, ik denk dat dit topic gesloten mag worden.we hebben dankzij jullie goede tips veel vordering gemaakt en dat zullen we blijven doen!
OK Boku. Leuk dat het goed gaat en heel veel succes met je luilakje en vooral veel genieten. Want zoals je al schrijft ze zijn zo betrouwbaar, zo grappig in het onder het werken uit komen. Ik hoop dat je een hele goede band met haar krijgt zodat ze niet meer weg hoeft!
Johanna59
Geplaatst: 04-01-11 15:37
horseszfan schreef:
Sorry niet met sporen rijden gewoon met je been.. Sporen zijn alleen tegen verfijning van je hulpen
Alleen voor verfijning: wanneer gebruik je ze dan?? Geef eens een paar voorbeelden.
Ondanks dat deze topic gesloten is wil ik nog een tip meegeven. Claus Hempfling heeft een boek geschreven paardenpersoonlijkheden. Hierin wordt een persoonlijkheid beschreven 'de dikke' genaamd. En dit heeft niets met het uiterlijk te maken. Hij beschrijft een mooie manier om het paard aan het werk te krijgen. Zelf zet hij erbij dat hij dit wel het moeilijkste paard vindt om vooruitgang te boeken. Kort gezegd gaat hij met het paard de bak in en iedere keer dat het paard op commando een stap in de goede richting heeft gedaan mag het de wei weer in. Het paard leert hierdoor dat als hij maar snel doet wat er gevraagd wordt, hij weer terug mag. Een leuk boek om een keer in te kijken. Dan kun je zelf je conclusies trekken. Wel fijn om te lezen dat het goed gaat en dat je haar voor andere dingen kunt inzetten. Succes.