svdijk86 schreef:Mijn paard liep ook ontzettend "in de krul" bij het lichtste contact met de teugel.
Mijn instructrice heeft me verboden contact te maken, moest hem voorwaarts
rijden met een lange teugel voor een lange periode (een aantal maanden) En met
hem oefenen op het been naar de hand toerijden, zodat hij zelf gaat zoeken naar
de aanleuning en hij op eigen benen kan lopen. Toen meneer er vanzelf "uit" ging
lopen op licht contact zijn we weer met oppakken en vragen begonnen.
Toen ik na (bijna een half jaar) weer ging starten ging ik zo snel dat ik al binnen
een jaar naar het Z mocht.
Ik zeg niet dat het voor jouw pony ook werkt, maar bij mij heeft het goed
geholpen!
Heb ook op deze manier gewerkt met een paard dat verplicht werd door de vorige ruiter om zo te lopen, die heeft dat er met dwang en kracht ingeboetseerd. Vooraan op armkracht de krul er in het extreme intrekken, en gelijkertijd maar keihard been en sporen om vooruit te gaan. Heeft me in het begin bloed, zweet en tranen gekost, maar ben ook met langere teugel gaan rijden en paard op eigen benen leren lopen. Heeft erg veel bijgedragen naar ontspanning toe en vertrouwen in de ruiter ook.
Paard liep aantal maanden later L trainingsniveau (ben geen wedstrijdruiter, dus ook niet specifiek doorgetraind).
Waar ik dan later nog tegenaan liep, was het strekken van de hals. Die was wel gestrekt, maar nooit zoals het hoort. Bleef altijd lekker relax rondkijken ipv vnwn. Instructrice heft dat toen in het werk gezet door met lange, losse teugel in stap veel voltewerk te gaan doen. Ze moeten achteraan dan actiever gaaan onderzetten, de rug gebruiken en dan zakt de hoofdhouding mee. Gaf ook voordelen voor de souplesse en dergelijke. Heeft heel goed resultaat opgeleverd en ga op dezelfde manier weer aan de slag nu ik datzelfde paard terug mag oplappen.

Ja Grand Prix of ZZ-Licht, het zegt weinig. Veel zijn al te lang uit het
moeite met aanleuning pakken kan ik inkomen, maar dan niet door erachter te kruipen
Maargoed.. dat heeft vaak dezelfde oorzaak als te diep lopen.